Permalänk

Leka med färg!

Om man vill färga om, låt oss säga en datorkomponent eller delar av den (kablar etc). Vad ska man använda för slag av färg. Har hört att man kan färga med något som kallas pulverlack. Det ska tydligen vara väldigt varmt. Frågan är så om det går att spraya på t.ex. plast, utan att den smälter.

Vad för slags färg till plast?

Vad för slags färg till metall?

Kom med förslag, erfarenheter osv!

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pulverlack kan du nog tyvärr glömma i hemmamiljö. Dels behöver du en del utrustning och kemikalier, både för att förbehandla substratet, få fast pulvret på substratet jämnt (brukar göras elektrostatiskt) och att sedan bränna det hela, och dessutom tror jag man knappast får något perfekt resultat första gången, även om man har tillgång till utrustning. Vill du prompt pulverlacka dina grejer bör du nog leja ut det, det är faktiskt inte så dyrt som man kan tro.

Aldrig hört talas om att man pulverlackar plast, men så vitt jag vet ligger man runt ~200-250 grader vid bränningen. Vissa härdplaster bör alltså gå att pulverlacka, men du kan glömma ABS och liknande som brukar användas i datordelar.

Ska du lacka själv i hemmamiljö tror jag faktiskt du får bäst resultat med vanlig billack på sprayflaska, både på metall och plast. Tänk på att avfetta/göra rent delarna noga som bara den, och att lackdamm är ett rent elände om du får det på andra grejer. Och ja, en grej till, gör inte nybörjarmissen att hålla sprayflaskan toknära när du sprayar, följ instruktionerna på den. Det tar tid att bygga upp en bra lack, och de första lagrena kommer se "knottriga" ut, men det är inget att oroa sig för. När du fått på ett par lager till så ser det bättre ut.

Känner du någon som har tillgång till ett lackskåp nånstans så är det guld värt. Kanske finns det till och med riktiga tryckluftsdrivna lackpistoler du kan låna också, så blir det betydligt mycket billigare än att köpa sprayflaskor.

Permalänk
Medlem

Hade något i bakhuvudet och lyckades hitta det online: http://verktygsboden.se/pulverlackeringssprutor/pulverlackeri... . Men det kostar en del. Plast lär som sagt inte tåla de temperaturer som krävs för bränningen.

Permalänk

Om man som exempel spraya en radiator. Skulle effekten på den försämras?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fancyfruit:

Om man som exempel spraya en radiator. Skulle effekten på den försämras?

Färgen har ett lägre värmegenomgångstal än metallen radiatorn är gjord av, och värmen måste ju transporteras en längre sträcka innan den kan kylas bort, så ja, effekten kommer försämras. Frågan är dock hur mycket, och om det inte i slutändan är kontakten mellan kylblock och processor som är den springande punkten. Jag får för mig att radiatorn i de flesta fall är duktigt överdimensionerad.

Jag tror (obs: tror) att om du sprayar försiktigt så du inte får överdrivet tjocka lager, och undviker färgansamlingar vid kanter och sådant som hindrar luftflödet, så kommer det ha en tämligen marginell om inte omärkbar påverkan på kyleffekten.