Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Ok, du har köpt fel typ av fläkt. Köp en annan av rätt typ. Pröva ett annat fabrikat om Noctua inte duger.

Visst, det är en fläkt med högt statiskt tryck, men att säga att det rakt ut skulle vara "fel typ av fläkt" är nonsens. NF-P12 flyttar samma mängd luft på sina 1300 rpm som NF-F12 på sina 1500 rpm, enligt specifikationerna. Det är inte så hemskt konstigt att NF-F12 blir lite mer högljudd, men jag tror knappast att TS skulle bli nöjd med en NF-P12 heller då de inte heller är speciellt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Visst, det är en fläkt med högt statiskt tryck, men att säga att det rakt ut skulle vara "fel typ av fläkt" är nonsens. NF-P12 flyttar samma mängd luft på sina 1300 rpm som NF-F12 på sina 1500 rpm, enligt specifikationerna. Det är inte så hemskt konstigt att NF-F12 blir lite mer högljudd, men jag tror knappast att TS skulle bli nöjd med en NF-P12 heller då de inte heller är speciellt tysta.

NF-F12 är främst avsedd för radiatorer och kylare. Därför är det fel typ av fläkt för TS som vill ha en extremt tyst chassiefläkt.

stavning
Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Hur står sig då noctua mot konkurrenterna i frågan om drifttid?

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Jag använder den som chassiefläkt. Och därför är det irrelevant för mig att folk ska påpeka gång på gång att den är gjord till radiatorer.

Men trots att den är det så tycker jag att den borde flytta mera luft än en fractal orginal fläkt om man går efter specsen.

Noctua

Rotationshastighet 1500 rpm
Ljudnivå 22.4 dB
Flöde 54.9 cfm, (93,4 m3/h)

Fractal

Rotationshastighet 1000 rpm
Ljudnivå 15 dB
Flöde 38.3 cfm

Noctuan BÖR flytta mer luft tycker man. Hur mäter du? Känner du med handen vilken som känns att blåsa mest? Isf kan den "riktade" strålen från NF-F12 kanske få det att kännas som mindre luft.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Du/Ni är välkommna hem att lyssna om ni inte tror mig...det ni verkar eftersträva är det absolut omöjliga, den absoluta tystnaden...den existerar inte ens om du sätter dig i ett ljudisolerat rum för dig själv med ingenting på, även om du satta dig där så skulle du höra ljud, det som hörs mest på min dator är ljudet av luften som viner när det strömmar ur chassit, det kommer man heller aldrig ifrån

Ja, en absolut tyst dator hade varit drömmen, men nu får man nöja sig med ohörbar. Men när du sa att fläktarna var helt ljudlösa så syftade du på att du inte kunde höra motorn och lagren i fläkten? eftersom du kan höra själva luften. Oavsett om fläkten är hörbar eller inte så vill man inte ha jobbiga luftljud heller. Fläktens design är väldigt avgörande för hur luftflödet låter, och just på denna punkt tycker jag att noctua verkligen suger, jämför man mot te.x NoiseBlocker eller Nexus som ger ett ljud likt "white noise" så är det mycket behagligare än det monotoma ljudet från Noctua.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Noctuan BÖR flytta mer luft tycker man. Hur mäter du? Känner du med handen vilken som känns att blåsa mest? Isf kan den "riktade" strålen från NF-F12 kanske få det att kännas som mindre luft.

Precis det jag skrev

Citat:

Min noctuan flyttar inte i närheten av vad fractal fläkten flyttar luft, samt att den är mera högljud. Har detta ändå något att göra med statiskt tryck? för trycket i fläkten har jag svårt att känna.

Permalänk
Skrivet av Burks:

Jag använder den som chassiefläkt. Och därför är det irrelevant för mig att folk ska påpeka gång på gång att den är gjord till radiatorer.

Men trots att den är det så tycker jag att den borde flytta mera luft än en fractal orginal fläkt om man går efter specsen.

Noctua

Rotationshastighet 1500 rpm
Ljudnivå 22.4 dB
Flöde 54.9 cfm, (93,4 m3/h)

Fractal

Rotationshastighet 1000 rpm
Ljudnivå 15 dB
Flöde 38.3 cfm

Noctua är överskattat, gillar dock tillbehören dom skickar med

Hur har du mätt upp att fractal fläkten flyttar mer luft än notctuan? Har två olika varianter av fractal fläktarna. Silent och vanlig, båda i 140mm. Ingen av dom flyttar lika mkt luft som mina NF-F12 vid 1500rpm. Dom är dock avsedda för radiatorer snarare och passar inte alls som chassiefläktar.

Monterade på en radiator eller en kylfläns låter dom klart mindre än när dom inte har nåt motstånd, turbulens/vindbrus ljudet som kommer vid hög rpm hörs inte alls lika väl då.

Permalänk
Skrivet av styggson:

Hur står sig då noctua mot konkurrenterna i frågan om drifttid?

150k timmar MTBF, 6 (!) års garanti på NF-S12B iaf jämfört 30-100k MTBF + 1-3 års garanti vanligtvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Problematick:

Sluta snacka bajs.

Intressant att du oxå varit hemma hos mig och lyssnat på hur min dator är utan att jag vet om det, så länge du inte vet något om det så kan du heller inte yttra dig, så vem är det som snackar dynga?

Skrivet av Breddas:

Ja, en absolut tyst dator hade varit drömmen, men nu får man nöja sig med ohörbar. Men när du sa att fläktarna var helt ljudlösa så syftade du på att du inte kunde höra motorn och lagren i fläkten? eftersom du kan höra själva luften. Oavsett om fläkten är hörbar eller inte så vill man inte ha jobbiga luftljud heller. Fläktens design är väldigt avgörande för hur luftflödet låter, och just på denna punkt tycker jag att noctua verkligen suger, jämför man mot te.x NoiseBlocker eller Nexus som ger ett ljud likt "white noise" så är det mycket behagligare än det monotoma ljudet från Noctua.

Du kommer inte ifrån ljud från luft som flyttas helt, i så fall får du köra utan fläktar och leva med ett varmt system istället, då slipper du det garanterat...fast med nya problem istället

Permalänk
Skrivet av Flux69:

Intressant att du oxå varit hemma hos mig och lyssnat på hur min dator är utan att jag vet om det, så länge du inte vet något om det så kan du heller inte yttra dig, så vem är det som snackar dynga?

Du kommer inte ifrån ljud från luft som flyttas helt, i så fall får du köra utan fläktar och leva med ett varmt system istället, då slipper du det garanterat...fast med nya problem istället

Så du tycker inte att något är fel när alla i tråden säger att du har fel?

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Problematick:

Så du tycker inte att något är fel när alla i tråden säger att du har fel?

I detta fal när de inte ens vet hur tyst min är, så ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Du kommer inte ifrån ljud från luft som flyttas helt, i så fall får du köra utan fläktar och leva med ett varmt system istället, då slipper du det garanterat...fast med nya problem istället

Det är då man kommer till kompromissen jag nämnde i mitt tidigare inlägg, att man gör kör med aktiv kylning som är så tyst att man inte kan höra den. Det är inte förän på några centimeters avstånd som jag kan höra min kylning, medans te.x NF-P12 på max kan jag utan problem höra från andra sidan av rummet. Visst, jag har inte världens kylning. Men klarar mig rätt bra på ett Radeon 7750 och en 2500K på 4,2Ghz.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Det är då man kommer till kompromissen jag nämnde i mitt tidigare inlägg, att man gör kör med aktiv kylning som är så tyst att man inte kan höra den. Det är inte förän på några centimeters avstånd som jag kan höra min kylning, medans te.x NF-P12 på max kan jag utan problem höra från andra sidan av rummet. Visst, jag har inte världens kylning. Men klarar mig rätt bra på ett Radeon 7750 och en 2500K på 4,2Ghz.

Den fläkt jag hör är den på grafikkortet när den går upp i varv i spel, men bryr mig inte om att byta den då jag (förhoppningsvis) ändå kommer att byta grafikkort inom kort, det hänger på lite andra kostnader runt omkring just nu då jag är mitt i en flytt till ny kommun m.m.

Permalänk
Medlem

Vilken fart kör du dina Noctuas i?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Detta har framgått i tråden redan, Dock besvarar det inte min fråga. Och hur kan noctua flytta mindre luft en en fractal, Även om specsen talar emot?

Specsen är bara marknadsföring... Tro inte på skiten, läs recensioner istället

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktar har IMO gott rykte för att de är bra, däremot så finns det naturligtvis alltid de som överskattar hur bra saker är.

Jag använder Noctua-fläktar i min hemmaserver, tidigare hade jag fläktar av ett annat märke som påstods vara "tysta" (enligt den ej namngivna fläkt-tillverkaren) men i praktiken så susade de ändå en hel del.

I samband med byte till Noctua så bytte jag även CPU-kylare (dock inte till Noctua där) och märkte direkt en enorm förbättring både när det gällde ljudet från denna och ljudet från chassifläktarna. Med motstånd inkopplat på chassifläktarna så kunde jag med nöd och näppe höra något ljud alls från dem om jag höll dem 30-40 cm från mig i ett annars tyst rum, i servern så hörs de inte alls (speciellt inte eftersom det fortfarande är ett lågt surr från CPU-kylaren och diskarna som dock båda numera överröstas av ventilationen i lägenheten).

Ingen fläkt är något mirakel men Noctuas fläktar har jag då inte haft några dåliga erfarenheter av (och till de som säger att de är dyra, det handlar inte precis om några tusenlappar i skillnad mellan Noctua och andra märken).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av simme300:

Corsair's ny serie av fläktar är bättre på alla stadier. Så ja Noctua är överskattade, och dyra. Enda anledningen man köper Noctua är deras kylare.

Vilken serie tänker du på då?

Jag hade tre Corsair Air series AF120 Quiet Edition i mitt Lian Li PC-A04 och ersatte dem med tre NF-P12 och det var en fröjd att slippa höra fläktarna.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Vilken serie tänker du på då?

Jag hade tre Corsair Air series AF120 Quiet Edition i mitt Lian Li PC-A04 och ersatte dem med tre NF-P12 och det var en fröjd att slippa höra fläktarna.

Välkommen till sweclockers, forumet där ens egna saker är bäst.
Köpt noiseblocker multiframe reference så slipper du höra noctuafläktarna

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Välkommen till sweclockers, forumet där ens egna saker är bäst.
Köpt noiseblocker multiframe reference så slipper du höra noctuafläktarna

Jag hör dem inte

Visa signatur

NES.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr. Dunkel:

Jag hör dem inte

Inte jag heller

Permalänk

Då antar jag att jag hade tur med mina 12cm Noctua fläktar! Lät mindre än mina gamla scythe Gentle typhoon i samma RPM

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

Då antar jag att jag hade tur med mina 12cm Noctua fläktar! Lät mindre än mina gamla scythe Gentle typhoon i samma RPM

Vi är fler som hade tur med dem tydligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Silverstone airpenetrator + fläktkontroller, där har ni grejer!

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa alla inlägg så det jag skriver kan mycket väl redan ha tagits upp. Köpte 3 stycken Noctua NF-P12 1300 för ett par år sen på grund av att likaså då skrevs mycket bra om Noctuas fläktar. Hade räknat med att de skulle flytta mycket luft och vara väldigt tysta. Min upplevelse var/är att dessa fläktar kanske flyttar en del luft när de går i sina 1300 RPM men de låter en massa då också. Så min bedömning är att deras fläktar inte är något direkt märkvärdiga.

Slipper dem nu dock då jag för bara några månader sen köpte nya dator delar för nytt bygge och då kom även nytt chassi och fläktar. Kör nu med Antec P280 och 5 stycken be quiet! SilentWings 120mm PWM vilket jag tycker är mycket bättre.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6