Avbeställde en dator kostade 2500kr stämmer detta?

Permalänk

Men om villkoren bryter mot svensk lag (om det nu gör det), så spelar ju dessa villkor ingen roll, förutom att man som kund kan räkna med tjafs!

Jag håller med om att varan som det handlar om är EN produkt, inte produkt + tjänst!
För att det senare skall gälla skall det utannonserade priset vara produkt + tjänst + frakt, inte produkt + frakt (där tjänst ingår i produkten med ett variabelt belopp).
Sen när det variabla beloppet dessutom hamnar på max för en "standard" produkt, nja då känns det inte rätt!

Följande stycke saxat från hemsidan känns inte som det skulle hålla juridiskt mot en konsument, för att du vet inte när du ingår avtalet, vad som kostar vad avseende produkt kontra tjänst, även om du vet slutnotan!
"Datorn byggs på beställning och tjänsten montering samt testning ingår i priset värde ca 1500-2500 SEK. (Redovisas separat på kvitto/Faktura)"
Om detta dock specas innan du accepterar avtalet, så är det en annan fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Vad gäller 2 kap, 14§ så gäller den ångerrätten, ångerrätten börjar gälla när köparen tagit emot varan eller tjänsten har börjat löpa.
Nu har han avbeställt varan och den kommer inte sändas till honom, juridiskt är det en avbeställning, inte nyttjande av ångerrätten.
(annat hittar jag inte i något utdrag från domstolar, länka gärna om du har en)

Nu var det ju så att du svarade på "Kunden har rätt att ångra sitt köp utan någon straffavgift, förutom returfrakten." med "Vänligen citera den lagtext där det framgår att ersättning begränsas till returfrakter..." . D.v.s killawife, som du svarade, skrev om att ångra. Har produkten heller inte levererats finns det ingen anledning att ens tala om returfrakt.

Vad gäller avbeställning versus ångerrätt så tror jag att ARNs tolkning (https://lagen.nu/arn/2000-7590) har goda chanser i domstol då domstolarna går på ARNs linje i en majoritet av fallen (kommer inte ihåg exakt siffra, och hittar inte artikeln där jag läste det tidigare i år, så jag nöjer mig med att säga majoritet även om jag har för mig att det t.o.m. rörde sig om en ganska stor majoritet). De aktuella lagarna brukar också tolkas på ett konsumentvänligt sätt. Men visst, inget är säkert, i t.ex. fall rörande finansiella tjänster (rådgivning) så har domstolar kört över ARN vid flera tillfällen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

ARN 2000-7590 - Ångerrätt innan leverans
Konsumenten har vid distansavtal ansetts ha haft rätt att utnyttja sin ångerrätt även om han rent faktiskt inte tagit emot den vara som avtalet avsett. 13 och 15 §§ distansavtalslagen.
(Se t.ex. https://lagen.nu/arn/2000-7590)

Det konstateras också: "det är upp till företaget att bevisa att varan har returnerats i väsentligt sämre skick än det haft skyldighet att acceptera". Att därmed avbeställa en dator som inte ens har levererats när datorn har sålts som "färdig dator" kan knappast anses som väsentligt sämre skick.
(Se: ARN 2010-4898 - Ånger av paketköp då varan är i oförändrat skick)

Men snälla rara (med all respekt för dig som skribent), ARN har INGENTING att säga till om.
De sitter och föreslår för företag hur en tvist ska lösas.
Allraminst om ett annat ärende, det ska inte användas som vägledande.
Om däremot TS hade fått saken prövad i ARN hade jag kunnat hålla med litegrann, men när ARN´s "beslut" inte väger speciellt tungt i rätten (det beaktas, men avgörande är det inte) så är det betydelselöst hur de bedömt andra händelser.

De gör ju sin tolkning av lagen, det säger ingenting förrän en domstol har sagt sitt, för det om något gäller, inte vad ARN knåpade ihop under en överläggning med gott kaffe och bullar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Nu var det ju så att du svarade på "Kunden har rätt att ångra sitt köp utan någon straffavgift, förutom returfrakten." med "Vänligen citera den lagtext där det framgår att ersättning begränsas till returfrakter..." . D.v.s killawife, som du svarade, skrev om att ångra. Har produkten heller inte levererats finns det ingen anledning att ens tala om returfrakt.

Vad gäller avbeställning versus ångerrätt så tror jag att ARNs tolkning (https://lagen.nu/arn/2000-7590) har goda chanser i domstol då domstolarna går på ARNs linje i en majoritet av fallen (kommer inte ihåg exakt siffra, och hittar inte artikeln där jag läste det tidigare i år, så jag nöjer mig med att säga majoritet även om jag har för mig att det t.o.m. rörde sig om en ganska stor majoritet). De aktuella lagarna brukar också tolkas på ett konsumentvänligt sätt. Men visst, inget är säkert, i t.ex. fall rörande finansiella tjänster (rådgivning) så har domstolar kört över ARN vid flera tillfällen.

My bad, lite brådis inatt tror jag.

Tills du har en källa, så finns det inget som säger att domstolar i majoritet går på ARN´s linje.
Edit: testade googla lite men hittade inget av värde, minns du vart du läste ?
Att domstolar har gått på ARN´s linje är jag helt säker på att det finns rättsfall på, likväl som det finns rättsfall där domstolen gjort tvärtom.

Ska man jämföra något med ARN inblandat, så ska man jämföra domstolsprövningar där domstolen går på ARN´s linje som även är ett ärende som är liknande detta, annars är inte ARN´s bedömningar att beakta.

Edit2: Vi kommer inte längre i debatten, du tolkar på ditt sätt och jag på mitt. Skönheten med forum att kunna ha olika åsikter
Hoppas bara TS får någon form av vägledning vilken väg han skall ta i sin problematik.

Ps. Jag är dock fortfarande sugen på procentsatser där rätten går på ARN´s linje Ds.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Ps. Jag är dock fortfarande sugen på procentsatser där rätten går på ARN´s linje Ds.

Har googlat en bra stund men hittar tyvärr inte artikeln. Sedan så betyder det egentligen inte så mycket ändå. Om en stor del av fallen som går till domstol är "lättolkade" så bör domstolens linje och ARNs överensstämma i de allra flesta av dessa. Det betyder att ARN skulle kunna ha fel i en majoritet av de "svårtolkade" fallen, men ändå ha rätt i en sammanlagd majoritet. Precis som du säger så beror det mycket på fallens art.

Jag tror dock ARN har mer kompetens och erfarenhet när det gäller att tolka konsumentlagarna än oss som kommenterar här.

Slutligen så vill jag bara säga att jag tycker absolut företagen skall ha rätt till viss ersättning för kostnader de haft, men de borde (precis som konsumenter när de kräver ersättning vid exempelvis reklamation) behöva styrka dessa utgifter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det en vara, eller är det en vara och en tjänst? Svårt att tänka mig att man kan reklamera en tjänst.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Det är därför jag bara köper delar och datorer från inet, komplett och webhallen.

Permalänk
Skrivet av fikkser:

Är det en vara, eller är det en vara och en tjänst? Svårt att tänka mig att man kan reklamera en tjänst.

Självklart kan du reklamera en tjänst, dock inte vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

Du har rätt att ångra internetköp inom 14 dagar från det att du fått varan och information om ångerrätten. Ångras köpet behöver du inte stå för någon montering eller andra avgifter utöver eventuell frakt tillbaka. Har de inte ens skickat varan än så har du all rätt att ångra ditt köp. Se bara till att det är uppenbart att du ångrar köpet enligt Hem- och distansköplagen.

Kan du inte ångra ditt köp kan du ändå avbeställa varan, dock med ersättning för säljarens kostnader. I detta fall är 2500kr allldeles för mycket. Det tar inte en tekniker 5 timmar att bygga ihop en dator och testa den. Liknande kostnader är 500-1000kr. Datorn är inte ens specialbyggd för dig så en avgift över huvud taget är ganska obefogad. De kan sälja datorn som den är till någon annan utan åtgärd.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden orkade inte läsa 7 sidor.

Men även om det står vi tar ut 2500kr i deras "lagar" så får dom inte göra så.
Enligt distans lagen och "ånger" lagen så kan dom inte ta ut en avgift för det. Och dom ska ju inte ha när dom säljer datorn som ett färdigt paket och inte en dator du själv konfigurerat. Hade det varit en egen konfigurerad dator kan dom ta ut en avgift för arbets tid förlorad. Men även om det var det så är 2500kr verkligen att ta i. Och frågan är om man verkligen får ta ut så hög avgift även då.

Skulle vara som att Samsung tog ut en avgift för att du avbeställt en mobil från dom för dom var tvungen att montera ihop den.
Stå på dig! Dom får inte ta ut en sådan avgift oavsett vad det står på deras sida.
Stog det "monterings kostnad 2500kr" under datorn du beställde däremot så kan det vara en annan sak.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Du har rätt att ångra internetköp inom 14 dagar från det att du fått varan och information om ångerrätten. Ångras köpet behöver du inte stå för någon montering eller andra avgifter utöver eventuell frakt tillbaka. Har de inte ens skickat varan än så har du all rätt att ångra ditt köp. Se bara till att det är uppenbart att du ångrar köpet enligt Hem- och distansköplagen.

Kan du inte ångra ditt köp kan du ändå avbeställa varan, dock med ersättning för säljarens kostnader. I detta fall är 2500kr allldeles för mycket. Det tar inte en tekniker 5 timmar att bygga ihop en dator och testa den. Liknande kostnader är 500-1000kr. Datorn är inte ens specialbyggd för dig så en avgift över huvud taget är ganska obefogad. De kan sälja datorn som den är till någon annan utan åtgärd.

Men om man medvetet missbrukar sin vara då?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Dagens I-landsproblem: "Hej jag ville köpa en grej från företag A, men så efter att jag redan har beställt det och de har satt ihop datorn så hittade jag en annons hos företag B som var bättre. Jag avbeställde därför från företag A och nu vill de att jag ska betala dem för att de har lagt ner resurser på detta." Cry me a river. Kan du kanske vara lite vuxen utav dig och tänka innan du beställer?

Fast om folk följt tråden mer tydligt är ju inte detta fallet.
TS i fråga är ju mogen nog att acceptera denna summan. Han går ju i vinst på det oavsett när han beställt datorn från CDON.
TS frågeställning var om summan i fråga är rimlig / skälig att ta ut för avbeställningen.
Sen har diskussionen spårat iväg om ångerrätt hit och dit med människor som slänger ur sig saker utan källa eller kunskap.

Parantes:
Jag, som förvisso bara läst en grundkurs i juridik, anser att han har lagen på sin sida om vi läser lagboken.
Detta baserat på att det inte kan klassas som en specialbeställd dator. Det är en produkt med fasta specifikationer som kund INTE påverkat eller modifierat. Han har läst var produkten innehåller och köpt produkten. Likt när du köper en damsugare med 1400w och hepafilter i specifikationerna via internet.
Alltså gäller ångerrätten. Ovanstående har även en viss knivman konstaterat.

OBS. Ångerrätt, inte avbeställning.
Vid avbeställning gäller, som någon annan sa: 37§ och 41§.

Jag hävdar fortfarande att han bör kontakta ARN som får lösa fallet åt honom - om han skulle vilja det.
Där får DE (inte vi) ta ställning till om TS agerande ska innebära avbeställning eller ångerrätt.
Men avtalet för avbeställning finns där och TS verkar ha accepterat det.

Back to topic:

TS verkar inte vilja lösa detta rättsligt. Han accepterar att avgiften på 2500kr och avbeställer datorn. Köper bättre dator på CDON billigare och situationen är win/win. Företaget får ut sin avgift och TS får en bättre dator.

Visst, TS har i princip gått miste om 2500kr. Men är man vuxen nog kanske man står sitt kast. Det står i deras avtal vad som gäller, accepterar man blint avtalet så följs ju det automatiskt. Sen är det en helt annan femma om det rent juridiskt är rätt eller fel, detta gäller ju bara om TS i fråga vill ta det till den nivån.

Angående avgiften så tycker jag den är skälig, om vi tar parantes från lagarna om den har lagligt stöd eller inte.
Precis som andra har sagt så kostar det företaget pengar. De kan inte sälja varje komponent som ny eftersom lådor är brutna och förbrukade.
Arbetstid har gått åt - tid är pengar. Inte minst för företag. (Eller TS, som inte verkar vilja tjabba utan tar avgiften).

Slut:
Jag hoppas TS blir nöjd med datorn från CDON. Det är en fin dator till ett bra pris.
Grattis.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Visst vill TS betala avgiften på 2500kr för en bättre relation med säljaren eller för att slippa problem så kan han göra det.

Men avgiften är allt annat än skälig även om man bortser från att den inte ens borde finnas. 2500kr är inte vad det kostar att bygga ihop en dator, dessutom kan butiken som sagt sälja den utan problem till en ny kund. Köpet ångrades innan de ens skickat datorn.

Skrivet av Batman:

Men om man medvetet missbrukar sin vara då?

Missbrukar hur?