Två radiatorer i Define R3, hur ska resten av fläktarna vara?

Permalänk
Medlem

Två radiatorer i Define R3, hur ska resten av fläktarna vara?

Hej! Sitter på ett Define R3 där jag har en radiator från CPUn som utblås bak och en annan radiator för GPUn som insug fram. Har nu börjat fundera på resten av fläktarna hur de ska sitta... Just nu har jag det såhär:

Där röda pilar representerar varm luft och blåa kall luft.
Funderar nu på att byta håll på 140mm fläkten i botten så det ser ut såhär:

För att undvika att kylflänsarna på grafikkortets ram+regulatorer inte får varm luft på sig? Blir det för mycket undertryck i chassit? Kan byta plats och håll på alla fläktarna utom radiatorerna, då de måste sitta där de sitter.

Tack! // Pontus

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Kan du inte sätta GPU-radiatorn som utsug i toppen?
Och ha 140mm som inblås i botten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kan du inte sätta GPU-radiatorn som utsug i toppen?
Och ha 140mm som inblås i botten.

Har faktiskt tänkt på det haha och det skulle nog vara det absolut optimala, men har kollat och det går inte då radiatorn tar i ram-stickorna då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Har faktiskt tänkt på det haha och det skulle nog vara det absolut optimala, men har kollat och det går inte då radiatorn tar i ram-stickorna då...

Skickades från m.sweclockers.com

Oki, i så fall hade jag nog haft som du har det fast vänt på bottenfläkten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Man ska aldrig ha undertryck i en låda för då förlorar man flöde, man ska alltid eftersträva ett övertryck. Dels för luftströmmen och dels för att slippa damm i lådan, förutsatt att man har filter.

Har du utblås i botten så stör du lyftströmmen (teoretiskt) och får ett sämre flöde. Men om det bara gäller en fläkt så är det ju bara och vända och prova. Kör stresstest på CPU/GPU för och efter att du vänt fläkten så får du ju resultatet direkt.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Oki, i så fall hade jag nog haft som du har det fast vänt på bottenfläkten.

Börjar också bli övertygad om att det är den bästa lösningen, men tror du inte det blir för lite kall luft in i chassit då? Med tanke på att CPUns radiator som behöver någorlunda kall luft..?

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Har faktiskt tänkt på det haha och det skulle nog vara det absolut optimala, men har kollat och det går inte då radiatorn tar i ram-stickorna då...

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte flytta på ramstickorna och/eller montera kylaren lite närmare dörren så att den kommer ut en bit ifrån moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Man ska aldrig ha undertryck i en låda för då förlorar man flöde, man ska alltid eftersträva ett övertryck. Dels för luftströmmen och dels för att slippa damm i lådan, förutsatt att man har filter.

Har du utblås i botten så stör du lyftströmmen (teoretiskt) och får ett sämre flöde. Men om det bara gäller en fläkt så är det ju bara och vända och prova. Kör stresstest på CPU/GPU för och efter att du vänt fläkten så får du ju resultatet direkt.

Antecs ingenjörer säger tvärtemot. Undertryck är bättre, för med övertryck fastnar den varma luften i lådan. Därav deras val med 3x utsug på P280.
(Nu har jag inte så ändå men, mest för damm och liknande)

Skrivet av bondi:

Börjar också bli övertygad om att det är den bästa lösningen, men tror du inte det blir för lite kall luft in i chassit då? Med tanke på att CPUns radiator som behöver någorlunda kall luft..?

Såg att jag hade tänkt/sett fel nu... Du ska ha bottenfläkten som insug Tror så som du har det nu är det bästa du kan få.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du kan inte flytta på ramstickorna och/eller montera kylaren lite närmare dörren så att den kommer ut en bit ifrån moderkortet?

Tyvärr, som sagt är det ingen möjlighet :/ Jag har testat att hålla radiatorn där och ser med direkten att den omöjligt kan få plats...

Skrivet av Rydisen:

Antecs ingenjörer säger tvärtemot. Undertryck är bättre, för med övertryck fastnar den varma luften i lådan. Därav deras val med 3x utsug på P280.
(Nu har jag inte så ändå men, mest för damm och liknande)

Såg att jag hade tänkt/sett fel nu... Du ska ha bottenfläkten som insug Tror så som du har det nu är det bästa du kan få.

Hmm... Okej, då får jag kanske tänka om igen haha, så svårt o veta bara =/

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Tyvärr, som sagt är det ingen möjlighet :/ Jag har testat att hålla radiatorn där och ser med direkten att den omöjligt kan få plats...

Hmm... Okej, då får jag kanske tänka om igen haha, så svårt o veta bara =/

Grejjen är den att värme stiger, så det blir lite konstigt om du sen ska försöka trycka ner den.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kanske en heldum idé.. men skulle denna lösningen funka? allt hullerombuller

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Kanske en heldum idé.. men skulle denna lösningen funka? allt hullerombuller

http://puu.sh/QfmX

Gillar idén, undrar bara om det blir problem för radiatorn i fronten att trycka luft genom luckans hål på sidorna när fläktarna går på max?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Gillar idén, undrar bara om det blir problem för radiatorn i fronten att trycka luft genom luckans hål på sidorna när fläktarna går på max?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tänkte jag inte alls på
Borde väl gå? Luften åker väl ut ganska enkelt och det är väl inte såna enorma mängder luft som kommer?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Det tänkte jag inte alls på
Borde väl gå? Luften åker väl ut ganska enkelt och det är väl inte såna enorm mängder luft som kommer?

Ingen aning om hur enkelt den faktiskt kan ta sig ut, men när båda fläktarna snurrar på max så är det iaf väldigt mycket luft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||