Färg som täcker, tål solljus och lämnar en blank, fin yta?

Permalänk
Medlem

Färg som täcker, tål solljus och lämnar en blank, fin yta?

Jag har målat en sak åt mina föräldrar, en panel till en husvagn närmare bestämt, som är ungefär 2 m^2 stor.
Det har gått åt 4 st stora burkar färg hittills (2st grå grundfärg som täckte okej och 2st vit blank lack som inte täcker alls bra). Nu är allt fläckigt för grundfärgen syns igenom. Detta var märket jag använt: http://www.motip.nl/?page=23&id=580

Den var bra förutom att den inte täcker alls bra. Köpte den inte i Sverige så jag kan kanske inte få tag på samma igen, tänkte dessutom spraya några lager med en vit färg med en beige/gul ton och inte helt kritvit.

Vill inte ha graffitibukar. Vet att de täcker bra men det är ett h-e att få jämnt p.g.a. det höga trycket och tendens att spotta färgklickar.

Nu vill jag veta vad ni kan rekommendera och hur jag ska göra.
Är Biltemas burkar okej? Bör jag slipa lacken som är på nu? Finns risk att lackerna reagerar med varandra på något sätt?
Tacksam för svar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Är ingen expert på färg men generellt kan man väl säga att det materialet spelar stor roll för resultatet. Billiga färger är, som jag har förstått det, just billiga och lämnar resultat därefter. Dessutom är det risk för nyansskillnad så kontrollera noga. Slipa noga och rengör ytan ordentligt. Tänker inte försöka påverka i någon riktning men jag skulle i ditt fall välja ett välkänt märke framför en billigare (random) lack, även om det kanske går lika bra att använda båda.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Andvände biltemas färg när jag målade min bmx. Den funkar helt okej och sitter kvar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har målat en sak åt mina föräldrar, en panel till en husvagn närmare bestämt, som är ungefär 2 m^2 stor.
Det har gått åt 4 st stora burkar färg hittills (2st grå grundfärg som täckte okej och 2st vit blank lack som inte täcker alls bra). Nu är allt fläckigt för grundfärgen syns igenom. Detta var märket jag använt: http://www.motip.nl/?page=23&id=580

Den var bra förutom att den inte täcker alls bra. Köpte den inte i Sverige så jag kan kanske inte få tag på samma igen, tänkte dessutom spraya några lager med en vit färg med en beige/gul ton och inte helt kritvit.

Vill inte ha graffitibukar. Vet att de täcker bra men det är ett h-e att få jämnt p.g.a. det höga trycket och tendens att spotta färgklickar.

Nu vill jag veta vad ni kan rekommendera och hur jag ska göra.
Är Biltemas burkar okej? Bör jag slipa lacken som är på nu? Finns risk att lackerna reagerar med varandra på något sätt?
Tacksam för svar.

Nej,biltemas färger är crap crap crap. Innehåller massa lösningsmedel och är svårare att få bra resultat med.
De som lackat med biltemas färger och fått det bra har endera synfel/låga krav eller riktigt duktiga på att arbeta med färg

Clas Ohlson kränger bra färger, annars skulle jag gå till en billack och be dem trycka färg på sprayburk i den nyans du ska ha.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Motip gör hyffsade färger, däremot så får man lägga ett tjockare lager för att det ska täcka ordentligt, vilket får till följd att det oftas blir rinnigar. för en slät yta så bör man våtslipa och polera ytan efteråt.

Mvh