Permalänk
Medlem

SLI vs CF

Hejsan

Idag sitter jag på 2st 6950 1gb, det är mycket kraft i dom men jag känner att 1gb inte räcker till. Så jag funderar på att byta ut dom mot antingen ett 7970 eller 680. Men sen är ju CF/SLI coolare, men jag tycker stödet för det suger, det enda spelet jag kört senaste året som använt sig bra av CF är BF3.

Jag undrar om det är likadant för Nvidia och SLI, att dom måste lägga ut nya profiler som stödjer spelet osv, gör dom det snabbare och smidigare än AMD? är det flera spel som stödjer SLI vid release än CF? eller är båda lika dåliga..

Senare i höst blir det nytt, antingen 7970/680 eller 2st 670/7950, eller AMDs dubbelmacka om det blir nå

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Är det coolare med CF/SLI? microstuttering, högre ljudnivåer, högre strömförbrukning och högre temperaturer är inte så coolt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Är det coolare med CF/SLI? microstuttering, högre ljudnivåer, högre strömförbrukning och högre temperaturer är inte så coolt :/

Jefligt mycket snyggare dock:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Mindre ms med SLI iaf, vet dock inte hur stödet med drivers är.

Permalänk
Medlem

Tror nog att ett 7970 räcker gott och väl om du inte kör med flera skärmar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Både Nvidia GTX och AMD Radeon HD serierna har sina problem med microstuttering, så att säga att den ena sidan är bättre kan man inte göra, antagligen kommer båda dessa serier och de kommande också att få betydligt bättre drivrutiner gällande CF & SLI!

Ta det billigaste skulle jag säga, då alternativen du lägger fram är likvärdiga i många tester !
7970 om du ska köra singelkort, dubbla GTX 670 om du ska köra två ihopkopplade

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke93:

Både Nvidia GTX och AMD Radeon HD serierna har sina problem med microstuttering, så att säga att den ena sidan är bättre kan man inte göra, antagligen kommer båda dessa serier och de kommande också att få betydligt bättre drivrutiner gällande CF & SLI!

Ta det billigaste skulle jag säga, då alternativen du lägger fram är likvärdiga i många tester !
7970 om du ska köra singelkort, dubbla GTX 670 om du ska köra två ihopkopplade

Fast nvidia är just nu tooootaaalt överlägsna när det gäller MS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jao jag har 3 skärmar idag, men jag kör inte Eyefinity, utan jag spelar bara på mittenskärmen. Visst tycker jag 2 graffekort är coolare, men jag har 2st nu och det låter inte så mycket, och jag har ett nätagg som orkar dra 2st utan problem. Själv har jag inte märkt av nå microstuttering alls med mina, men jag kanske inte ser/märker det bara.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

den viktiga frågan är om du ha fler skärmar eller bara en..
7970 är litte bättre när man har större upplösning än 1080p men annars skulle jag rekommendera Nvidia.

Permalänk

Kör på 7970 du.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Citat:

Både Nvidia GTX och AMD Radeon HD serierna har sina problem med microstuttering, så att säga att den ena sidan är bättre kan man inte göra, antagligen kommer båda dessa serier och de kommande också att få betydligt bättre drivrutiner gällande CF & SLI!

Du har faktiskt helt fel.
Nvidias 600-serie har betydligt mindre microstutter än Radeons 7000-serie.
Jag kan inte hitta grafen nu, men även sweclockers gjorde ett test med det och fann att 7970 nästan har lika mycket MS-problem som tidigare kort, emedan det i stort sett inte fanns någon MS alls på GTX 680.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Som sagt så har jag 3st skärmar, men spelar endast på mittenskärmen i 1080p. Om SLI och CF har likadant "brett" stöd i spel så lutar det åt antingen ett 7970, eller 2st 7870/7950. Egentligen så vill jag bara åt mera grafikminne, för prestandan räcker och blir över som jag har nu med mina 6950. Men om SLI har betydligt bättre stöd så kanske det blir 2 670 senare i höst...hm

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Du bör faktiskt satsa 670 eller 680 om du ska ha mer än ett grafikkort: inte bara pga mindre microstutter, men i synnerhet då du verkar spela BF3 då de korten presterar mycket bättre i BF3 än 7000-serien.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag undrar om det är likadant för Nvidia och SLI, att dom måste lägga ut nya profiler som stödjer spelet osv, gör dom det snabbare och smidigare än AMD? är det flera spel som stödjer SLI vid release än CF? eller är båda lika dåliga..

Är ungefär lika snabba med profiler.

Kommer inte på ett enda spel som släppts med en fullt fungerande profil för CF/SLI. Det är något som oftast kommer någon vecka efter eller och i en del fall aldrig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Fördelen hos AMD är CF brukar skala bättre men har förbaskat mycket stuttering. SLI skalar sämre men stuttrar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Fördelen hos AMD är CF brukar skala bättre men har förbaskat mycket stuttering. SLI skalar sämre men stuttrar mindre.

Yup. Från wikipedia:

Citat:

As of May 2012, with the latest release of hardware and drivers from nVidia and AMD, AMD's Radeon HD 7000 series is severely more affected by micro stuttering than nVidia's GeForce 600 Series. In tests performed in Battlefield 3, a configuration with two GeForce GTX 680 in SLi-mode showed a 7% variation in frame delays, compared to 5% for a single GTX 680, indicating virtually no micro stuttering at all. A configuration with two Radeon HD 7970 in CrossFireX-mode, on the other hand, showed a 85% variation in frame delays, compared to 7% for a single card, indicating large amounts of micro stuttering. These results reflects the perceptual experience from looking at the outputted video.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

Men har Nvidia ett bredare utbud av profiler/stöd till spel för SLI än vad AMD har? för om det är lika där så kör jag hellre AMD

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av :

We learned one other thing from our experimentation: the faster the linked cards are, the less you see side effects from teaming them up. This precludes using two low-end cards. CrossFire and SLI only make sense from the mid-range and higher, with a slight advantage for SLI. That makes both technologies a lot less interesting for upgraders and bargain hunters. Again, given comparable pricing, we'll take the single-GPU card any day. And even then, not having to worry about micro-stuttering would compel us to pay a little more.

Citat från tomshardware, Det jag vill komma fram till är det att det spelar knappt någon roll om du väljer Amd eller Nvidia.

Jag kan lova att det finns ingen medlem här på sweclockers som skulle se någon skillnad mellan två 7970 eller två 680.
Jag har erfarenhet av allt jag sagt, tro mig.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jefligt mycket snyggare dock:)

Nja, mer kablar och oftast inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Raptor_jesuS:

Citat från tomshardware, Det jag vill komma fram till är det att det spelar knappt någon roll om du väljer Amd eller Nvidia.

Jag kan lova att det finns ingen medlem här på sweclockers som skulle se någon skillnad mellan två 7970 eller två 680.
Jag har erfarenhet av allt jag sagt, tro mig.

Jahopp? Men att se microstuttering ska väl vara en personlig sak, ungefär som att se skillnad på 40 och 60FPS? Så säger Jonas och Emil iallafall i fredagspanelen angående microstuttering så bara för att du inte märker någon skillnad kanske någon annan gör det

Skillnaden är faktiskt ganska enorm om man kollar på grafen längst ner: http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

PS. Hur klistrar man in enstaka bilder på Sweclockers istället för att skicka länkar?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Jahopp? Men att se microstuttering ska väl vara en personlig sak, ungefär som att se skillnad på 40 och 60FPS? Så säger Jonas och Emil iallafall i fredagspanelen angående microstuttering så bara för att du inte märker någon skillnad kanske någon annan gör det

Skillnaden är faktiskt ganska enorm om man kollar på grafen längst ner: http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

PS. Hur klistrar man in enstaka bilder på Sweclockers istället för att skicka länkar?

jag har inga problem att se microstuttering jag kommer fortfarande i håg min gamla 3870X2 rigg.
Det intressanta är vad de när graferna betyder i verkligheten, och enlig mig och min kompiskrets är det otroligt lite när man kommer upp mot high-end lösningarna. Men jag kan tillägga att det finns en andledning att jag sitter på en singel gpu.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Som sagt så har jag 3st skärmar, men spelar endast på mittenskärmen i 1080p. Om SLI och CF har likadant "brett" stöd i spel så lutar det åt antingen ett 7970, eller 2st 7870/7950. Egentligen så vill jag bara åt mera grafikminne, för prestandan räcker och blir över som jag har nu med mina 6950. Men om SLI har betydligt bättre stöd så kanske det blir 2 670 senare i höst...hm

Kör spel på 3 skärmar med ett 7970 som lätt klarar det bara man inte kör ultra-inställningarna i spel som BF3 så flera kort är bara att riskera onödigt krångel och att slösa pengar när man inte behöver.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tror ni det är bättre att köra 2st 7970 med originalkylaren som blåser ut, än med 2st Asus DCII i ett Fortress 2 chassi? , tråkiga är att dom låter mera bara, men man kan ju byta kylpasta på dom som swec gjorde.

Det känns som att det ska bli kallare med originalkylarna, för då tar dom upp kall luft från botten, DCII'an (iaf det kortet närmast processorn) kommer ju suga värme ifrån det andra kortet..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Tror ni det är bättre att köra 2st 7970 med originalkylaren som blåser ut, än med 2st Asus DCII i ett Fortress 2 chassi? , tråkiga är att dom låter mera bara, men man kan ju byta kylpasta på dom som swec gjorde.

Det känns som att det ska bli kallare med originalkylarna, för då tar dom upp kall luft från botten, DCII'an (iaf det kortet närmast processorn) kommer ju suga värme ifrån det andra kortet..

Referenskylaren är bäst när det kommer till multikortslösningar.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ta dom coolaste bara?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Ta dom coolaste bara?

Referens är ju faktiskt coolast

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Raptor_jesuS:

Citat från tomshardware, Det jag vill komma fram till är det att det spelar knappt någon roll om du väljer Amd eller Nvidia.

Jag kan lova att det finns ingen medlem här på sweclockers som skulle se någon skillnad mellan två 7970 eller två 680.
Jag har erfarenhet av allt jag sagt, tro mig.

Sätt dig och spela BF3 i 6080x1080p med 2x 7970 vs 2x 680 så lovar jag dig att man känner skillnad

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ronz:

Referens är ju faktiskt coolast

Om du tar tex 2x none referns så kan dom gå VÄLDIGT varma för att dom kommer att flytta all luft ut i chassit så jag hade köpt 2x referns 670 om jag va du. elle vänta tills 660 TI

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tror ni det är bättre att köra 2st 7970 med originalkylaren som blåser ut, än med 2st Asus DCII i ett Fortress 2 chassi? , tråkiga är att dom låter mera bara, men man kan ju byta kylpasta på dom som swec gjorde.

Det känns som att det ska bli kallare med originalkylarna, för då tar dom upp kall luft från botten, DCII'an (iaf det kortet närmast processorn) kommer ju suga värme ifrån det andra kortet..

Msi twinfrozer är nog bäst, jag körde på referenskorten när de kom ut, fick stor skillnad i temp mellan korten, 86 och 66 grader. Med en exp plats mellan korten!

Nu kör jag vattenkylt, med Max 51 grader, helt tyst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Mina 2 Asus 6950 DCII idag blir väldigt varma... det "översta" kortet går upp mot 90

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken