Bittorrent-trafiken flödar fritt i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Skönt att kommunist Kina inte nått Sverige än.

Bittorrent-trafik begränsas inte över huvud taget i Kina.

Jag skiter i vad det står på wikipedia/liknande sidor som beskriver rykten som fakta, testa valfritt efter wikipedia's lista:

http://www.blockedinchina.net/?siteurl=thepiratebay.se
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_websites_blocked_in_the_...

Dold text
Permalänk
Medlem

Torrents betyder inte per automatik att det rör sig om upphovsrättsbrott.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv

Ooooch där blev alla patrioter

skämt åsido, skönt.

Permalänk
Medlem

tycker inte om att de pratas om att "de flödar fritt" gällande typ såna här saker.. jag vill inte att politik nissar o lobbyister ska få upp ögonen för detta och börjar agera emot de =/

Ingen pirat kopierar men alla pirat kopierar, ett faktum som ej går att kringgå i detta land!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Hur stor andel av trafiken är just bittorrent då? Borde väl vara ganska mycket om det ska vara någon mening med att begränsa det. Men det kanske inte är så mycket just i Sverige så att det inte varit något problem och därför kör man med raka rör.

Edit: "Ingen pirat kopierar, men alla piratkopierar" menar du? Nej piraterna åker båt utanför Somalia och tar fraktskeppskaptener som gisslan. Själv har jag slutat med det. Kör Linux där alla program är gratis ändå, musik lyssnar jag inte på och film spelar jag in från TV. Så det är inte sant att alla piratkopierar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

...och så hoppas vi att det ska förbli!

Fildelning av kopieringsskyddat material bör bli fullt lagligt.

Permalänk
Medlem

Man inser med tiden att man ska betala för det som andra lägger ner tid och pengar för att producera, och åka inte snålskjuts...

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Snarare företagar Sverige / USA / Hollywood. Det är företag som trycker på övervakningar och strypningar. I Kina vill man motverka dissidens.

Infrastrukturen har inget med att göra. Ändrar man lagarna så kan man begränsa bandbredden till torrent här också, och blockera sidor som PB.

Jasså så vad är då infrastruktur för nåt? ^^ Tror du missar att dom begränsar "viss trafik" allmänt om det begränsar resten av deras egna nät för mycket.
Se det som en gigantisk router och dom har gjort inställningar i Qos så ALLA tjänster funkar;)

Sen visst det finns ju lobbyister som jobbar dag ut och dag in för att stoppa allt som är Fy Fy....Men det är ju en annan femma

Skrivet av cider123:

Tror personligen aldrig att detta kommer hända under min livsstid.

Men tänk om Men ja som sverige är med allt, så kommer det ju ta en jäklans tid....

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Fildelning av kopieringsskyddat material bör bli fullt lagligt.

Skrivet av Lasse468:

Man inser med tiden att man ska betala för det som andra lägger ner tid och pengar för att producera och åka inte snålskjuts...

//Lasse

elller inte.. jag är bara den jag är, inget mer inget mindre. Människans skapelse (monetärt samhälle) har fått samhället att alltid prioritera pengar, och allting annat skiter man i.
jag bryr mig inte om vems som e vems, det är allas, för vi är alla en enda själ som kommit från en punkt skapad från ingenstans. Nu komplicerar vi det hela med "det är mitt och det är ditt". jag skiter fullständigt i det för det är antikt tänkande.
vill folk pirata får dom till 100% göra det utan skuldkänslor, vill de inte göra det så har de 100% rätt att göra det med. men att komplicera med skuldkänslor, eller peka finger eller leka lagens man.. nee, de e äckligt, vi har glömt bort vart vi kommer ifrån och försöker distansera oss från naturen så mycket vi bara kan när det finns så mycket ljus och energi att hämta ifrån. Så sluta vara komplicerad och var enkel istället! världen går inte under. det som får världen att gå under däremot är det monetära systemet.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd

För alla som själva vill testa hur vida trafiken är strypt eller inte kan testa det här

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Så i england betalar de alltså för 100/100, men det blir nedstrypt om de använder 100/100? Som att betala för en hel pizza, men bara får äta halva.

Har de sålt mer än de kan leverera så får de väl lösa det på något annat sätt. Bygga ut, sluta sälja mer än de kan leverera, eller till och med höja priserna! Borde inte detta klassas som bedrägeri? Kan apple säljstoppa galaxy nexus i ett patentkrig mot samsung, så borde det väl inte vara några problem att stoppa detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte dock så att långsamma uppkopplingar som ADSL kostar betydligt mer i England än i Sverige?

Är Fiber ens vanligt därute på ön? Alla jag känner som bor där betalar mycket pengar för relativt sett långsamma uppkopplingar. Typ ADSL 750kr/mån

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar att det står lägsta pris på Pirates of caribean

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Skrivet av cider123:

Har själv ComBORT och de stryper min DL varje dag.. Har ca 150 mbit ner men får aldrig mer än 70-80 mbit i nerladdning av lagliga bittorrent filer med massa uploaders på.

Det är inte routern som inte pallar då? Mängden anslutningar kan orsaka just detta, routern jag fick från BBB ger bara 40-50Mbit via torrent pga. överlast. Miinskar jag antalet anslutningar så går det upp i 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

elller inte.. jag är bara den jag är, inget mer inget mindre. Människans skapelse (monetärt samhälle) har fått samhället att alltid prioritera pengar, och allting annat skiter man i.
jag bryr mig inte om vems som e vems, det är allas, för vi är alla en enda själ som kommit från en punkt skapad från ingenstans. Nu komplicerar vi det hela med "det är mitt och det är ditt". jag skiter fullständigt i det för det är antikt tänkande.
vill folk pirata får dom till 100% göra det utan skuldkänslor, vill de inte göra det så har de 100% rätt att göra det med. men att komplicera med skuldkänslor, eller peka finger eller leka lagens man.. nee, de e äckligt, vi har glömt bort vart vi kommer ifrån och försöker distansera oss från naturen så mycket vi bara kan när det finns så mycket ljus och energi att hämta ifrån. Så sluta vara komplicerad och var enkel istället! världen går inte under. det som får världen att gå under däremot är det monetära systemet.

Säger du samma sak efter ett inbrott hemma hos dig? Men du låser väl aldrig dörren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAB340:

Bor I Storbritannien och det är helt sanslöst hur dålig infrastrukturen är jämfört med Sverige. Vägar, 3G och bredband är de stora skillnaderna. Visserligen lär man komma ihåg att ön ganska liten för folkmängden. Så det kan medföra endel problem. Det gäller alltid att läsa det finstilta när man skaffar bredband här. De flesta operatörer har en begränsad mängd data man får använda och/eller en stor begränsning I nerladdningshastighet om du använder din anslutning.

Sist jag shoppade runt hade en av de största leverantörerna en begränsning där de varje vecka kollade hur mycket data varje användare laddat ner. Topp 5% (har inget med torrent eller inte att göra) får sin anslutning strypt till 512kbit I en vecka. Fair usage policy kallas det och så gott som alla operatörer har nån slags liknande skit.

Det är ju helt galet... Tänk dom som nu valt att streama os på någon form av playkanal. Så kanske dom helt plötsligt inte kan se mer os för att dom kollat för mycket och råkat hamna i top 5%.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Säger du samma sak efter ett inbrott hemma hos dig? Men du låser väl aldrig dörren...

Om någon hade kopierat hans hus, och sen snott grejer ifrån kopian, så hade inte jag varit arg på "tjuven".

Liknelsen var dum men likaså var din. Liknelser ställer bara till i diskussioner . . .

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

elller inte.. jag är bara den jag är, inget mer inget mindre. Människans skapelse (monetärt samhälle) har fått samhället att alltid prioritera pengar, och allting annat skiter man i.
jag bryr mig inte om vems som e vems, det är allas, för vi är alla en enda själ som kommit från en punkt skapad från ingenstans. Nu komplicerar vi det hela med "det är mitt och det är ditt". jag skiter fullständigt i det för det är antikt tänkande.
vill folk pirata får dom till 100% göra det utan skuldkänslor, vill de inte göra det så har de 100% rätt att göra det med. men att komplicera med skuldkänslor, eller peka finger eller leka lagens man.. nee, de e äckligt, vi har glömt bort vart vi kommer ifrån och försöker distansera oss från naturen så mycket vi bara kan när det finns så mycket ljus och energi att hämta ifrån. Så sluta vara komplicerad och var enkel istället! världen går inte under. det som får världen att gå under däremot är det monetära systemet.

Hur mycket delar man med sig av fri vilja i naturen? Har du aldrig sett en katt eller ett annat djur som försöker skydda sin mat från andra katter eller djur genom att morra hotfullt eller gräva ner det. Vilda djur är i regel mer egoistiska än människan. Människan var nog mer egoistisk förut med. Industrialismen är väll ett exempel på ett bra sätt att samarbeta och ett sätt att dela med sig.

Du bör nog läsa på lite både om biologi och historia. Det du pratar om låter mer som Anarkism där ideologien delvis går ut på att ingen har äganderätt till något. Du kanske även ska läsa på om den ideologin för den svarta fanan verkar ju passa dig bra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Istället för att ödsla tid på att jaga fildelare, fortkörare, "knarkande weed rökare". Så kanske polisen skulle lägga mer tid på annat MYCKET VETTIGARE saker som skattesmitare, kreditkorts/identitets stölder och mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Det är ju helt galet... Tänk dom som nu valt att streama os på någon form av playkanal. Så kanske dom helt plötsligt inte kan se mer os för att dom kollat för mycket och råkat hamna i top 5%.

Fast å andra sidan ger det ju andra också chans att kolla. Då har ju du fått din andel liksom (som att dela upp godiset i påsen, den som spar den har). Tycker det låter rättvist. Helt galet om några få ska utnyttja 95% av kapaciteten och låta alla andra betala för det. Men om det inte finns några flaskhalsar i nätverken så behövs väl inga begränsningar, det är ju mer om många delar på en svag lina det blir problem. Hade jag finniga tonåringar hemma som tog all internetkapacitet jag betalar för hade jag själv satt begränsningar i routern för att det ska bli rättvist. Men hade jag inte märkt av några hastighetsproblem hade jag inte brytt mig. Samma sak för internetleverantörerna kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast å andra sidan ger det ju andra också chans att kolla. Då har ju du fått din andel liksom (som att dela upp godiset i påsen, den som spar den har). Tycker det låter rättvist. Helt galet om några få ska utnyttja 95% av kapaciteten och låta alla andra betala för det. Men om det inte finns några flaskhalsar i nätverken så behövs väl inga begränsningar, det är ju mer om många delar på en svag lina det blir problem. Hade jag finniga tonåringar hemma som tog all internetkapacitet jag betalar för hade jag själv satt begränsningar i routern för att det ska bli rättvist. Men hade jag inte märkt av några hastighetsproblem hade jag inte brytt mig. Samma sak för internetleverantörerna kanske?

Fast om jag då haft en finnig tonnåring som tog hela bandbredden hade jag nog snarare begränsat så att han kunde använda max 50Mb/s av mina 100Mb/s. Alltså skulle jag tycka det vore bättre om dom inte sålde 100Mb/s om dom inte har linor så dom klarar av det. Är väll dock lättare att marknadsföra om man döljer såna här detaljer i det finstilta tyvärr än att göra som jag föreslog nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Istället för att ödsla tid på att jaga fildelare, fortkörare, "knarkande weed rökare". Så kanske polisen skulle lägga mer tid på annat MYCKET VETTIGARE saker som skattesmitare, kreditkorts/identitets stölder och mycket annat.

Just skattesmitare är det väll skatteinspektionen som utreder och inte polisen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Om någon hade kopierat hans hus, och sen snott grejer ifrån kopian, så hade inte jag varit arg på "tjuven".

Liknelsen var dum men likaså var din. Liknelser ställer bara till i diskussioner . . .

Jo men det var inte det han skrev. Han sa att allting är allas... Då har han gett mig lov att ta allt han äger, han tycker det är OK och det är inget fel med det. Men det betyder inte att jag nödvändigtvis tycker det är OK att andra tar mina saker.

Om jag ska sälja mitt hus eller grejer jag har i huset så blir det mycket svårare om det finns många gratis kopior (om den som kopierade det också gav bort kopior till alla andra). Om han bara tog kopian för eget bruk och inte spred den vidare, ja då har jag gått miste om chansen att sälja huset/grejerna till just honom. Det minskar värdet på huset en aning (tillgång och efterfrågan) men troligtvis inte jättemycket.

Då kanske någon hävdar att du behöver ju ändå inte pengar till ett nytt hus, du kan ju bara kopiera någon annans. Ja men tänk om jag vill köpa något annat då som inte redan finns kopia på? Ska jag springa och ta en kopia av originalet och minska värdet för den som äger originalet? Ja kanske det, men bara om det är OK med ägaren. Jag tycker det är OK att kopiera om ägaren till originalet tillåter detta men inte utan lov och bara på de villkor som ägaren tillåter... Så om du tycker det är OK att jag kopierar ditt hus och sprida vidare kopior då gör det väl inget, du kanske till och med uppskattar att många gillar ditt hus och gör ingen stor grej av det. Det kan till och med vara så att du tycker att det är OK att kopiera och lägga till egna ändringar på villkor att man ger anndra full tillgång att ta kopior på kopian och din ändrade kopia och att du förbjuder kopior som inte går att kopiera. Men det är ändå ägaren av originalet som bestämmer villkoren.

Det är väl så man ska se på det. Själv kör jag ju open source programvaror. De som gör dem tycker att det är OK och jag kan tänka mig skapa egna saker och dela med mig (man ger och tar, jag får ju av dem och de får av mig). Men man ska inte ta något utan lov...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Istället för att ödsla tid på att jaga fildelare, fortkörare, "knarkande weed rökare". Så kanske polisen skulle lägga mer tid på annat MYCKET VETTIGARE saker som skattesmitare, kreditkorts/identitets stölder och mycket annat.

Har du blivit gripen än eller? Nej just det.

Men det är bara en tidsfråga innan Något händer.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Har du blivit gripen än eller? Nej just det.

Men det är bara en tidsfråga innan Något händer.

Självklart ligger de lågt fram tills de har fått sina lagar igenom. Sedan så blir det stora ban-hammaren

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Låt oss aldrig låta något sånt här hända i sverige.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

HÄRLIGT! Här viker vi minsann inte ner oss för förtycket!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Bästa pris påPirates of the Caribbean 1-4"

Hahaha drog på smilebanden lite lätt där!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Tycker själv att det är oacceptabelt att leverantörer skulle begränsa mitt Internet pga av torrents.

Hur kan de påstå att jag får internet om de begränsar det enbart för att jag använder de? Har jag 100mbit så ska jag väll inte bli nedthrottlad när jag använder min bandbredd? det är ju ABSURT!
Torrents är ett utmärkt redskap att dela sina egna filer med flera människor samtidigt.
Torrents används i LAGLIGA syften! Nedladdning av gratis program, egenproducerade film eller ljudfiler etc etc.

Du skriver att "leverantörer skulle begränsa mitt Internet pga av torrents". Det kan man bara tolka som att det är andra (ordform: plural) än din leverantör (ordform: singular) som begränsar något som du kallar "ditt internet". Något jag tror du är uppkopplat på även "mitt" internet och samma som alla andra? Vidare antyder du att det låter konstigt att "ditt internet begränsas på grund av torrents", och så är det såklart! Om ingen på ditt nätverk skulle använda torrents så skulle nätet tveklöst gå väldigt mycket snabbare. Det gäller givetvis för resten av världen och alla de andra potentiella internets.

Du har kanske rätt i att, om du betalar för exempelvis 100mbit, så är det vad du bör få, och inget annat. Om du kör wow, torrents, elastomania eller vad det nu må vara är helt ointressant för mig. Har man köpt en produkt så ska man ha den. I alla andra fall så bör man avsluta relationen med leverantören och byta till någon som kan leverera det man vill ha. Oavsett om det är bredband, sprit, bilar eller varför inte fläktar till datorn

Telia har dragit en lika snygg sälj-grejj och säljer bredband "upp till" hastigheter. Det betyder att om man köper 10mbit, kan du få 0,5 eller kanske 9mbit... ingen vet och ingen bryr sig förutom kunden som är lurad och arg.

Det hela med Comhem och Telia är tyvärr inte absurt som du säger utan helt något väldigt vanligt och det pågår hos majoriteten av de stora bolag du ser runt dig i samhället idag. Det kallas "småfiffel", sånt som går mellan raderna och ingen orkar tjafsa om. Alltså enkel och vardagligt buisness-fiffel för att tjärna in pengar på ett enklare vis. Enklare i den bemärkelsen att dom slipper bygga ut nätet och lägger en kostnadsfri strypning istället.

Sanningen, den suger allt som oftast, och inte på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

13:37 postades nyheten, leeet

Haha jag reagerade på samma sak och kikade in för att se om nån annan märkt det, tog bara en post

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Det kallas "småfiffel", sånt som går mellan raderna och ingen orkar tjafsa om. Alltså enkel och vardagligt buisness-fiffel för att tjärna in pengar på ett enklare vis. Enklare i den bemärkelsen att dom slipper bygga ut nätet och lägger en kostnadsfri strypning istället.

Sanningen, den suger allt som oftast, och inte på ett bra sätt.

För och främst, du visste precis vad jag menade så dina första rader var helt onödiga och du slösade bara din egen tid med att skriva dem, precis som jag gör nu när jag skriver dessa två rader.

Förövrigt har du rätt i allt du sa

Men att det är så rättfärdigar ändå det inte. Ja, det står "upp till" men jag har faktiskt alltid haft min utlovade hastighet minus kanske 0.5mbit vilket jag kan leva med. Skulle leverantörerna i Sverige på allvar börja throttla ned oss för hur vi använder den Internet bandbredd som vi betalar för skulle jag personligen hoppas på starka motsättningar från kunder och stat.

Jag vet att telenor fifflar lite nu när de säger "fri surf" för om man läser de finstilta så står det 15gig, vilket är långt från fri

I en perfekt värld skulle man alltid få vad man betalade för, men så är det inte. Men ska vi skita i allt och bara acceptera det? då blir det en jääälvigt tråkig tillvaro väldigt fort.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10