Webhallen-kvitto borttappat?

Permalänk
Medlem

Webhallen-kvitto borttappat?

Hej, ska byta min h80 för den dog idag. Men nu när jag började leta efter kvittot så finner jag det inte någonstans!!! går det att lämna in den till dom ändå?

känns lite surt om jag inte kan det pga av att kvittot är borta, jag har en hög där jag lägger alla kvitton men den är inte där, har kollat minst 5 gånger. Vad gör jag? kan dom se på något annat sätt vem som köpt den t.ex att scanna streckkoden på kartongen eller nått? eller är det helt kört? någon som vet?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att helt enkelt gå/ringa dit och fråga.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Enklast är väl att helt enkelt gå/ringa dit och fråga.

Jo,absolut det ska jag göra imorgon men tänkte om någon visste nu direkt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Annars tar nog Corsair tillbaks den direkt utan kvitto. Det står ju på lappen man får med att deras produkter ska skickas direkt till dom (även om det är till fördel att låta återförsäljaren ha hand om garantiärenden ^^).

Permalänk
Medlem

om du köpt med kontokort fungerar kontoutdrag lika bra

Permalänk
Medlem

Hehe, trodde först tråden handlade om att du hade tappat bort ditt kvitto och att vi skulle hjälpa dig leta efter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

om du köpt med kontokort fungerar kontoutdrag lika bra

Jo, jag köpte med kort. Hur gör jag för att få kontoutdrag på just det?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Om du köpte på internet finns där ekvitto på webhallens hemsida, annars tar corsair emot den och lagar den om du skickar den.

Permalänk
Medlem

Du köpte alltså direkt över disk? Beställda saker har inte varit några problem för mig för det sparas i deras system.

Permalänk
Medlem

Borde väl stå i Webhallens databas om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Du köpte alltså direkt över disk? Beställda saker har inte varit några problem för mig för det sparas i deras system.

Precis, köpte den i butik.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Visa legitimation så borde dom se att det var du som köpte. Man kan ju även säga när osv.

Permalänk
Medlem

jag "köper" alltid varan på hemsidan först och väljer att hämta ut/betala den i butik strax innan jag knallar dit.

då får man produkten i sin orderhistorik, som man faktiskt kan använda som kvitto hos webhallen.
dessutom fungerar det som att man paxar ett ex, så att de inte råkar ta slut medan man är på väg.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jag "köper" alltid varan på hemsidan först och väljer att hämta ut/betala den i butik strax innan jag knallar dit.

då får man produkten i sin orderhistorik, som man faktiskt kan använda som kvitto hos webhallen.
dessutom fungerar det som att man paxar ett ex, så att de inte råkar ta slut medan man är på väg.

Samma här, eller så säger jag till i butiken att dem ska lägga in det på kontot så slipper man hålla på med kvitton och skit (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Vid beställning (förbokning) antingen på konto eller direkt på hemsidan går det alltid att leta upp köpet, förutsatt att man lagd till tillräckligt med sökbar information, t. ex telefonnummer eller mailadress.

Vid kortköp utan beställningen är det kontoutdrag som gäller.

Kontant? Då är det kört.

Rekommenderar alltid att lägga beställning på konto.

Permalänk
Medlem

Finns väl inget som garanterar dig garanti pga av ett kontoutdrag? Utdraget verifierar att du köpt något men inte vad, är de snäll kanske de tar det som ett garantiärende iaf men dumt att utgå ifrån det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZitreXx:

Finns väl inget som garanterar dig garanti pga av ett kontoutdrag? Utdraget verifierar att du köpt något men inte vad, är de snäll kanske de tar det som ett garantiärende iaf men dumt att utgå ifrån det...

I åtminstone SEB's internetbank kan du se till vem du betalat till.

Permalänk
Medlem

Har du med dig kartongen, vet i vilken butik och när varan köptes (ett kontoutdrag är väldigt bra för just detta) bör Webhallen kunna leta fram en kvittokopia åt dig.

Skrivet av Pellepelikan:

om du köpt med kontokort fungerar kontoutdrag lika bra

Nej. Ett kontoutdrag hjälper främst till så att butiken kan leta fram en kvittokopia, men gäller generellt inte som ersättning för ett kvitto.
Det är upp till dig som kund att visa att du köpt den faktiska varan i just denna butik och ett kontoutdrag visar enbart vilken summa som betalats, ej vad som köpts. Säljer butiken ifråga flera varor som vid tillfället hade samma pris kan butiken peka på detta för att neka reklamation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

I åtminstone SEB's internetbank kan du se till vem du betalat till.

Jo till vem, alltså att man köpt något av webhallen, men inte specifikt vad man köpt... Men som twit säger så kan ett utdrag hjälpa webhallen att hitta det faktiska kvittot i deras system sålänge systemet tillåter att söka kvittokopior. Men det är inte på något sätt samma sak som att faktiskt ha kvittot tillhands...

Permalänk
Webhallen

No worries.
Ta med kontoutdraget till butiken så ska de kunna lösa det åt dig.

Dock skulle jag varmt rekommendera att du i framtiden skapar ett konto på vår sida och att du förbokar där innan köp (du kan förboka i butiken på kunddatorerna medan du väntar på din tur eller om det är lugnt i butiken kan du alltid be någon av säljarna att göra det åt dig men är det mycket folk på kö uppskattar vi jättemycket om man gör det själv).

På så vis har du alltid tillgång till dina kvitton, du kan följa serviceärenden och dessutom kan du få produktnycklar sparade på profilen etc
Handlar du på postorder kan du avbeställa ordar själv osv
(Dessutom har vi en massa specialpriser och erbjudanden som du bara kan se om du är inloggad.)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Jo, jag köpte med kort. Hur gör jag för att få kontoutdrag på just det?

Gå in på din internetbank och sedan kontohändelser. Leta reda på tiden för köpet och skriv ut den sidan. Du kan/bör censurera övriga köp och belopp på utdraget. Censur utföres enkelt med svart spritpenna.

Skrivet av twit:

Har du med dig kartongen, vet i vilken butik och när varan köptes (ett kontoutdrag är väldigt bra för just detta) bör Webhallen kunna leta fram en kvittokopia åt dig.

Nej. Ett kontoutdrag hjälper främst till så att butiken kan leta fram en kvittokopia, men gäller generellt inte som ersättning för ett kvitto.
Det är upp till dig som kund att visa att du köpt den faktiska varan i just denna butik och ett kontoutdrag visar enbart vilken summa som betalats, ej vad som köpts. Säljer butiken ifråga flera varor som vid tillfället hade samma pris kan butiken peka på detta för att neka reklamation.

Enligt konsumentverket har du fel och jag rätt. Sista stycket under rubriken "Konsumentköp - tre år"
"Har du inte kvar kvittot kan du använda ett kontoutdrag där det framgår var du handlat för att bevisa att du köpt varan."

Dock är det nog mest för att, som du skrev, butiken ska kunna hitta sin kvittokopia, som de enligt lag är tvungna att spara i några år (kan ej exakt antal år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Enligt konsumentverket har du fel och jag rätt. Sista stycket under rubriken "Konsumentköp - tre år"
"Har du inte kvar kvittot kan du använda ett kontoutdrag där det framgår var du handlat för att bevisa att du köpt varan."

Dock är det nog mest för att, som du skrev, butiken ska kunna hitta sin kvittokopia, som de enligt lag är tvungna att spara i några år (kan ej exakt antal år).

Jag tror både konsumentverkets formulering och den uppfattning vissa har att ett kontoutdrag är jämställbart med ett kvitto härrör från ett ARN-utslag från 1994 (1994-1200) där en person köpt en tröja, vill reklamera denna med hjälp av ett kontoutdrag men nekas av företaget då hon saknar kvitto. Hon drar ärendet till ARN som bedömer att hon har rätt att reklamera. Tyvärr är filen full av knasiga tecken så jag kan inte citera beslutet men ARN skriver väldigt tydligt i sitt avgörande att anledningen till att kontoutdraget skall godtas i detta fall är just att företaget inte har visat att summan kvinnan betalat kan gälla någon annan vara än just tröjan hon köpt.

Alltså:
Kund: Hej jag har köpt den här saken och vill reklamera med detta kontoutdrag som visar att jag betalat er XYZ kronor.
Butik: Ja det stämmer ju, men vi måste ha ett kvitto.
Vilket ger kunden rätt.

Medan scenariot:
Kund: Hej jag har köpt den här saken och vill reklamera med detta kontoutdrag som visar att jag betalat er XYZ kronor.
Butik: Nja, du har köpt någonting av oss för XYZ kronor. Vi har minst femtielva saker som kostar just så mycket, som den här... och den här... och den, och den och... etc. Dessutom säljer varje butik i stan samma sak som du påstår dig ha köpt just hos oss.
Vilket då skulle ge butiken rätt.

Det ligger alltid på kunden att kunna visa att varan är köpt av just denna näringsidkare, enklast naturligtvis med ett kvitto men exempelvis också med ett vittne som var med vid köpet. Ett kontoutdrag däremot hjälper inte om företaget trilskas utan skall ses som något man självklart tar med om man tappat bort kvittot och hoppas att företaget kan hjälpa till med en kopia.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720