Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Permalänk
Medlem

Om man är väldigt känslig för ljud, så är en effektiv lösning att fixa så att datorn står i ett annat rum/garderob/vind! Om nu möjligheten finns. Väldigt stilrent blir det med! Skärm, DvD, T-Bord och Mus är det som syns.

Men det kräver att man köper längre sladdar och kanske att man måste borra upp hål i väggen/väggarna. Och en extern DvD spelare (om man nu använder det)

Tystare går det inte att få en datorplats

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Men vad är tyst ?
Det en subjektiv fråga.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

om man nu verkligen är intresserad av att ha en knäpptyst dator är det bara borra ett hål i väggen och sätta datorn på andra sidan så kör man fullt på kyllning och klockining istället, LÄTT VÄRT, haft så i 2 år nu, nästan så man stör sig på att inte störa sig på något! mvh

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min ljudnivå sen jag köpte ett GTX 670 Windforce, låter ej märkbart över chassifläktarna i mitt Fractal R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Men vad är tyst ?
Det en subjektiv fråga.

Klart att det är en subjektiv fråga! Men om man har en dator som är högljud, och man får ner den till en ljudnivå som man trivs med. Då är den tyst.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rawet:

Jag köpte en Mac, och vipps, knäpptyst dator.

Jag köpte inte en Mac, nog för att jag kan vara dum ibland... men så dum är jag fan inte!

Kostnaden för en mac = extremt bra pc med tyst kylsystem... och tre skärmar.

Permalänk
Medlem

logitech G35 och du hör inte din dator

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Permalänk

Har påbörjat en guide om just detta ämne här:
#12537338

Lite kort och snabbt, vad som är en tyst dator är väldigt subjektivt. De flesta anser att en dator är tyst så fort de bytt ut original kylningen på sin processor samt använder ett grafikkort som inte är av referensmodell så datorn "bara" låter 30-40 dB.

Själv är jag ljudnazi som har gått vägen till en komplett custom vattenkylning för att verkligen få det tyst samtidigt som jag har ett prestanda system som går att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag köpte en Mac, och vipps, knäpptyst dator.

Grattis. Du har köpt en stationär laptop med världens mest insnöade operativsystem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

logitech G35 och du hör inte din dator

Om man tänker som du, så kan man lika gärna sätta på ett hörselskydd på skallen, eller varför inte ett par ear headphones eller köpa ett headset på loppis: Då hör du inte heller datorn

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rawet:

Jag köpte en Mac, och vipps, knäpptyst dator.

Vill inte bli bannad.. så ingen onödigt trollande, för den här gången!

Skrivet av Wifi:

Jag köpte en Mac, och vipps, nu kan jag inte spela mina spel ordentligt...

haha too right mate!

Permalänk
Medlem

Kör allt nästan originalt med min dator förutom processor kylaren som är ett Antec Kuhler H2O 920, annars är det mesta original i mitt ThermalTake Fulltower Level 10 GT E-ATX Black Chassi, och jag tycker att datorn är väldigt tyst, enda gången man kanske hör datorn är om man har datorn påslagen om man sover bredvid den

Så ifall ens dator låter så mycket så man inte står ut med den, så har man ju gjort något fel med sina köp och tillval.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Om man är väldigt känslig för ljud, så är en effektiv lösning att fixa så att datorn står i ett annat rum/garderob/vind! Om nu möjligheten finns. Väldigt stilrent blir det med! Skärm, DvD, T-Bord och Mus är det som syns.

Men det kräver att man köper längre sladdar och kanske att man måste borra upp hål i väggen/väggarna. Och en extern DvD spelare (om man nu använder det)

Tystare går det inte att få en datorplats

finns en här på sweclockers som har datorn 20 meter ifrån skrivbordet

skärmen körs via cat5 kabel med dvi adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om man tänker som du, så kan man lika gärna sätta på ett hörselskydd på skallen, eller varför inte ett par ear headphones eller köpa ett headset på loppis: Då hör du inte heller datorn

Fast i hörselskydd så hör man inte när man spelar / musik, det gör man med Logitech G35

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv

Tycker att vi borde göra an guide om detta istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

finns en här på sweclockers som har datorn 20 meter ifrån skrivbordet

skärmen körs via cat5 kabel med dvi adapter

Cat 5 med dvi adapter???

Permalänk
Medlem

Du behöver bra fläktar och bra styrning av dessa. Noctua är inte speciellt bra i luftflöde/ljudvolym (kolla tester). Kör be quiet, noiseblocker eller schyte gentle typhoon.
Intels moderkort brukar ha bra fläktstyrning iaf av PWM-fläktar (vet ej med 3-pin).

Nätaggregatet innehåller nästan alltid en fläkt och om du vill ha en riktigt tyst dator behöver du även ett tyst nätaggregat. Ingen dator är tystare än den mest högljudda delen.

Processor och grafikkortskylning. Läs recensioner som mäter ljudnivå. Det finns bra eftermarknadskylare även till grafikkort och evga har oftast (alltid?) en garanti som tillåter att byta kylare.

Speedfan är ett bra program som kan anpassa fläkthastigheterna till hur varmt grafikkortet/processorn är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Efter mycket sökandes efter tystnad så har jag konstaterat att det finns inga genvägar. Du behöver:
1) En ljudisolerad låda, typ fractal define Rx eller dylikt
2) Tysta högkvalitativa fläktar som inte ska gå speciellt fort. Typ fractal design, Scythe, Noctua.
3) Om du har ett grafikkort med aktiv kylning så behöver detta också åtgärdas om du inte redan har en tyst kyllösning till denna.
4) (som jag inte gjort själv ännu) Skaffa en nas och flytta ut ALLA mekaniska hårddiskar och kör bara med en SSD i din vanliga dator.

1. God idé, men Fractal Design Define Rx är inte särskilt bra för detta tyvärr - bitumenplattorna dämpar vibrationer, men inte övrigt oväsen (jag har haft ett R2, och så vitt jag vet är alla andra versioner likadana på denna punkt). Behöver kompletteras med ljuddämparmattor (som alltså i första hand dämpar ljud, med vibrationsdämpning som sekundär funktion). Deras hårddiskvibrationsdämpare är för övrigt menlösa; hårda små gummibitar gör så gott som ingen skillnad mot direktmontering i plåt. Tjocka mjuka silikondämpare (eller resårbandsupphängning), t.ex. Antecs, är mycket bättre för detta ändamål.

2. Scythe, Noctua, Nexus m.fl. är bra, men Fractal Designs fläktar är usla. De flyttar knappt någon luft alls och har dessutom en elak tendens att ticka - de är att räknas som ultrabudgetskräp, tyvärr.

3. God idé, så länge som tredjepartskylaren inte dumpar så mycket värme inuti chassit och höjer tempen på övriga komponenter så att cpu- eller nätaggsfläkten rampar upp. Detta varierar givetvis från fall till fall, och högre varvtal på stora cpu/nätaggs-fläktar orsakar förstås normalt mindre oljud än små grafikkortsfläktar.

4. God idé, som även jag rekommenderar. Mycket trevligt att slippa mekaniska diskar helt och hållet. Sänkt ljudnivå och inga vibrationer, inget bromsande av luftflödet och mycket större frihet vid val av chassi. Jag har kört ssd only (med lagring på filserver via gigabitanslutning) i flera år, och det är underbart!

För den oljudsmedvetne är för övrigt SPCR oumbärligt, men det har antagligen nämnts många gånger här i tråden redan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en Dell Precision R5500 och parkera i källaren. sen kirrar du en thin client t.ex FX100 och kör PCoIP.

Eller dränk komponenterna i ett oljeakvarium.

Permalänk

laptopp telefån

köpte mig en pad phone från asus och jag hör inga fläckt ljud. men från en mer seriös sida reckomenderar jag litet chassi och så stora fläcktar som möjligt, snabb omkrets i chassit och fläcktar som går på låga varv.

Permalänk
Medlem

Speedfan

Ett budgetalternativ är ju speedfan, ställ in egen fläktkurva för varje fläkt-header, blir ju lite varmare men...

Grafikkort kan du nog också fixa med speedfan, afterburner om inte annat

HDD kan man köra dom här: http://www.silentpcreview.com/tichepc-hdd-vib-killer

Nätagg, skruva upp å byt mot en tystare fläkt kan hjälpa, annars kolla silentpcreview vilket som är tystast å köp det.

Täta chassin skulle jag inte lägga pengar på, när rpm:en är låg så skulle ja inte rekommendera det, jag kör ett simpelt miditower, 2x120 i fronten, 2x120 i taket, 1x120 bak, en nh-d14 med andra fläktar, alla fläktar i hela lådan ligger på 400 rpm om jag inte spelar, inga problem, 2600k på 30-35c idle, vid spelande kanske den går upp till 600-700 rpm, tempen på alla sensorer ok, svårt å veta hur varmt grejjerna som som inte har sensorer blir, men har funkat bra i nåra år nu så det går nog ingen nöd på dom!

Iaf, denna dator är tyst, kan lätt sova några meter ifrån den, och jag får nog räkna mej till ljudnazisarna också.

P.S se till att få ett grafikkort med bra kylare bara, som går att varva ner tillräckligt, gtx 680 twinfrozr rekommenderas
WD green är tysta hårdiskar också, rekommenderas.

D.S såg att WD Red finns nu också, ska tydligen vara ännu tystare

HDD
Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Avstängd

det mest irriterande ljudet är ju om det blir resonans i lådan.
det märker man ju om man trycker handen på nåt ställe och det plötsligt blir tyst.

jag köpte nytt chassi för ett halvår sen
det är så jäkla stort och tungt så ingen resonans biter på det
knäpptyst chassi som även håller hårddiskarna tysta utan vibrationer.
jag har 3st mekaniska hårddiskar och dom hörs inte.

Corsair Obsidian 800D
tungt stort och gediget
rekomenderas!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=464690

ang fläktar så satsa på stora 120-140mms PWM(3 pins) fläktar med fläktstyrning.
jag har mina Akasa Apache fläktar på runt 500rpm vid vanligt surfande.
jag har även gjort en custom kurva i Asus FanXpert där jag även har dragit ner vattenpumpen till 20% vid normalt användande.

lösning 3
skafffa vattenkylning

Ljudnivån vid skärmen är 22.4dB vid normalt surfande
31.4dB med fläktarna på max och vattenpumpen på max
då är inte grafikkortsfläktens maxhastighet med så då drar det upp lite till.

Edit:
ni har ni dB mätare till mobilerna
jag jämförde S2an med Noise Meter mot en proffsmätare på jobbet och båda visade ungefär samma dB.
lätt att kolla ljudnivån.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pjw.noiseme...

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

Bästa sättet att få tyst på datorn tips

Ställ datorn i en låda!
Men datorn står redan i en låda?

Ja precis, jag tyckte att min dator lät lite för mycket när den stod på bordet, då jag flyttade den ner under bordet. Stor förbättrning men jag var fortfarande inte nöjd, då fick jag iden att bara ställa den i en till låda för att sluta ljudet mer. Så köpte mig lite ljudisoleringmaterial för 100kr på biltema och sedan hade jag en står tråskiva liggandes som jag såga upp så att den skulle passa runt datorn utan att ta upp för mycket plats eller kväva datorn på luft. Blev en ytterligare förbättrning med kanske 20-30% ^^.

Finns för övrigt "dator lådor", alltså lådor med hjul som man kan ställa datorn i. Dessa hjälper faktiskt fruktansvärt mycket då de stortsätt gör de omöjligt för ljud att skjuta ut från sidorna. Bästa man kan gör är också att ställa så att baksidan av chassit pekar emot en vägg, så att ljudet studsar in där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

"bara" låter 30-40 dB.

30-40dB är högt som fan.
jag får 31.4dB med alla 3st 120mm/2st 140mm fläktar i vattenkylningen på maxvarv + pumpen på max.
det låter en hel del.
nu kommer jag aldrig upp i maxvarv med den fläktkurvan jag har gjort så ljudnivån är betydligt lägre.

en tyst dator ligger runt 20dB

(ljudnivån mätt där man sitter framför skärmen)

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Många bra tips här verkligen MEN... Det absolut bästa tipset jag stött på genom alla år här på sweclockers är den enkla modden man själv kan göra med sina chassifläktar som är anslutna med molexkontakt. Istället för 12v matas fläkten med 5v. Jag tycker rent generellt att alla chassin jag köpt har haft för hög rpm på chassifläktarna. Hellre marginellt sämre kylning och dra ner klocken 100mhz och få ett sånär knäpptyst system som möjligt.
Här är länken till en tråd om detta som jag startade, "tatus_se" var generös nog att göra en utförlig ritning på hur den enkla modden går till! http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Cat 5 med dvi adapter???

http://www.hdtvsupply.com/at-dvi60srs.html något liknade

ska finnas ett galleri men hittar det inte

och för tangentbord, mus och andra tillbehör använde han http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Permalänk
Medlem

1) Antec P280
2) Fractal Design Supersilent R2 fläktar, på max låter dom 15db, sitter hydrauliska lager i dom.
3) Antec Khuler 920 CPU kylning
4) SSD enhet som systemdrive
5) Artic Cooling kylare på grafikkortet.

Med detta blir det nog bra tyst

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Min lösning.

Jag blev led och leds på det ständiga oljudet. Köpte ett Ion2 moderkort med passiv cpu kylare, ett nvidia graffakort med passiv kylning. Externt nätagg med passiv kylning. Tog bort alla mekaniska diskar och kör från en SSD istället. Inga fläktar i hela datorn utom en enda 230mm på datorsidan som kör på ofantligt låga varvtal. Lödde fast alla löstagbara metalldelar på chassit och satte gummifötter under. Detta föjdes upp av att jag varmlimmade alla saker som kunde röra sig på fronten. Helt knäpptyst dator.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

Jag blev led och leds på det ständiga oljudet. Köpte ett Ion2 moderkort med passiv cpu kylare, ett nvidia graffakort med passiv kylning. Externt nätagg med passiv kylning. Tog bort alla mekaniska diskar och kör från en SSD istället. Inga fläktar i hela datorn utom en enda 230mm på datorsidan som kör på ofantligt låga varvtal. Lödde fast alla löstagbara metalldelar på chassit och satte gummifötter under. Detta föjdes upp av att jag varmlimmade alla saker som kunde röra sig på fronten. Helt knäpptyst dator.

helt värdelös dator för 99% av swecllockers medlemmar:P