Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Permalänk
Medlem

Btw, om man har någon sluten vattenkylningslösning som inte är lika tyst som den borde. Och av någon anledning inte får/kan/vill lämna in den på garantin så är detta en lösning:
http://www.youtube.com/watch?v=tcgVzf2tsjI

Läste nånstans nångång om att man kunde plocka upp "toppen" utan att vattnet rann ut och justera magneten, anledningen till att det låter är nämligen att impellern(?) inte är centrerad och smäller i kanterna. Det har jag inte gjort själv iom att jag inte har ngn nödkylare om denna skulle pajja.

Permalänk
Medlem

Era as ! att köra detta som helgsnack, har ju hållt mig ifrån att skaffa andra fläktar till CPUn... Aja, blev 2 st Scythe GT 1450rpm 120mm till min TRUE (Har 2... "dåliga" fläktar. En av dem är tyst väldigt dock - Nexus 1000rpm - men de är inte så bra där de sitter) Samt en till 140mm Slip Stream 1200 rpm till bottenfläktaplatsen.

Ska bygga ihop en dator till som mina föräldrar kan ha hemma så mina bröder lämnar deras dator ifred tänkte jag, den behöver också flytta liiite luft.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

=493kr.

En fläktkontroller= ca 200- 300kr

Afterburner = grattis

Och med det menar jag att man behöver inte köpa svindyra fläktar, fläktkontroller eller motstånd funkar det med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

Jag blev led och leds på det ständiga oljudet. Köpte ett Ion2 moderkort med passiv cpu kylare

tyst men hur rolig är den datorn?

vad man vill få ut är ju en snabb dator som är tyst när man inte spelar men som presterar när man spelar.
när man spelar så är det power och inga ljuddämpningar som gäller så då är det skit samma om det låter enligt mig.

men som sagt det beror ju på vad man gör framför datorn.
sitter man och spelar farmarspel på facebook så behövs inte så mycket kylning.

maxa BF3 och det är värmen från 600 Watt som måste bort från lådan.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag blev led och leds på det ständiga oljudet. Köpte ett Ion2 moderkort med passiv cpu kylare, ett nvidia graffakort med passiv kylning. Externt nätagg med passiv kylning. Tog bort alla mekaniska diskar och kör från en SSD istället. Inga fläktar i hela datorn utom en enda 230mm på datorsidan som kör på ofantligt låga varvtal. Lödde fast alla löstagbara metalldelar på chassit och satte gummifötter under. Detta föjdes upp av att jag varmlimmade alla saker som kunde röra sig på fronten. Helt knäpptyst dator.

Bra jobbat

Skrivet av combatzone:

helt värdelös dator för 99% av swecllockers medlemmar:P

Och vad vill du berätta med det " intelligenta" inlägg!
Att han byggde en helt värdelös dator som är helt ljudlös? Men kom igen!

Jag tror tvärtom när det gäller % delen. D v s 99% hade uppskattat den, och för 1% okunniga hade den varit värdelös

Skrivet av pg_ice:

tyst men hur rolig är den datorn?

vad man vill få ut är ju en snabb dator som är tyst när man inte spelar men som presterar när man spelar.
när man spelar så är det power och inga ljuddämpningar som gäller så då är det skit samma om det låter enligt mig.

men som sagt det beror ju på vad man gör framför datorn.
sitter man och spelar farmarspel på facebook så behövs inte så mycket kylning.

maxa BF3 och det är värmen från 600 Watt som måste bort från lådan.

Och var i texten skriver han att det är en speldator? Om man läser och kollar hårdvaran så är det väl något helt annat, en HTPC eller en surfdator som är knäpptyst!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Och var i texten skriver han att det är en speldator?

ok då får vi döpa om tråden
"hur får jag tyst på en farmville ready dator"

starta en ny tråd för dom som undrar varför det låter när man spelar BF3

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

En tyst dator är inte värdelös, bra betyder inte alltid prestanda Ex en tystare dator kan vara bättre än en som maxxar allt men låter som att den håller på att lyfta, kanske inte på att rita upp bilder men den lär vara lättare att leva med!
En vanlig workstation går att få riktigt tyst, då behövs ingen extrem hårdvara.

Men ett tyst monster under load går inte, men i ärlighetens namn är det väll idle som det räknas?
Min är riktigt tyst i idle hör bara ett svagt brummande, runt 40-45 på cpu o Gpu. ca 60-65 under load (med fullt blås) men då låter den ju desto mer.

Edit: Vid närmare eftertanke så blir det resonans i skrivbordet :S Hör mer framför skärmen än framför datorn, och sätter jag örat mot skrivbordet "hör" jag datorn.
Får ta o lägga ngt under..

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrock:

Ett budgetalternativ är ju speedfan, ställ in egen fläktkurva för varje fläkt-header, blir ju lite varmare men...

Grafikkort kan du nog också fixa med speedfan, afterburner om inte annat

HDD kan man köra dom här: http://www.silentpcreview.com/tichepc-hdd-vib-killer

Nätagg, skruva upp å byt mot en tystare fläkt kan hjälpa, annars kolla silentpcreview vilket som är tystast å köp det.

Täta chassin skulle jag inte lägga pengar på, när rpm:en är låg så skulle ja inte rekommendera det, jag kör ett simpelt miditower, 2x120 i fronten, 2x120 i taket, 1x120 bak, en nh-d14 med andra fläktar, alla fläktar i hela lådan ligger på 400 rpm om jag inte spelar, inga problem, 2600k på 30-35c idle, vid spelande kanske den går upp till 600-700 rpm, tempen på alla sensorer ok, svårt å veta hur varmt grejjerna som som inte har sensorer blir, men har funkat bra i nåra år nu så det går nog ingen nöd på dom!

Iaf, denna dator är tyst, kan lätt sova några meter ifrån den, och jag får nog räkna mej till ljudnazisarna också.

P.S se till att få ett grafikkort med bra kylare bara, som går att varva ner tillräckligt, gtx 680 twinfrozr rekommenderas
WD green är tysta hårdiskar också, rekommenderas.

Jag tänkte bara lägga till lite mer tips:

Det är ju inte säkert att dina fläktar går ner till 400 rpm. tex. noctua gjorde inte det för mej, så jag satte arctic cooling där, eftersom jag har det i resten av lådan, bra pris/prestanda på dom tycker jag.
En annan fördel med AC är att de går att seriekoppla ihop, så man kör alla från samma fan-header, vilket jag har gjort som jag sen styr med speedfan som sagt. Jag har kopplat alla till cpu headern, det känns som att, är cpun kall så är resten av moderkortet kallt, så jag kan lika gärna låta den styra dom andra, ist för att gå in på respektive header och koppla den till en specifik sensor i speedfan. bara ett tips utifall det känns jobbigt att finsjustera varje header i speedfan
Jag kör ett lian li chassi, inga vibrationer i det, är gummibussningar till fläktarna, lätt är det också (aluminium)
Jag hade ett riktigt budgetchassi innan, funkade hur bra som helst det också, men ett lian li med fönster kändes lockande så jag slog till på det

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burks:

Cat 5 med dvi adapter???

tex http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=471&s... modellen är för 100m.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

ok då får vi döpa om tråden
"hur får jag tyst på en framville ready dator"

starta en ny tråd för dom som undrar varför det låter när man spelar BF3

Varför ska den döpas om? Trådtiteln menas och betyder exakt som den stavas "Hur får jag tyst på datorn?"

Och många har flera för olika syften, själv har jag fyra.

Och vad är framville ready dator

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

ok då får vi döpa om tråden
"hur får jag tyst på en farmville ready dator"

starta en ny tråd för dom som undrar varför det låter när man spelar BF3

Tråden heter väl "Hur får jag tyst på Datorn?" - är ju ingen bestämd form på dator.

----

Har en server jag vill få tyst på, dock är ju cpu-kylarfläkten boven i dramat även om den är PWM styrd eller ner voltad.
Köpte in lite dämpningsmattor jag skall förstörka sidan på, kanske även försöka lägga lite på hårddisk buren.
Kommer förmodligen dra en EDIT för resultat på dämpningsmattorna.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

jo.... såg det nu med

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AckeDman:

Jag rekommenderar inte Noctua för deras fläktar är dyra och är inte bättre utan ändå något sämre än motsvarande rpm fläkt från Scythe Gentle Typhoon. Jag har testat båda och kan därför säga att Noctua är sämre.

Noctua har utvecklat sina fläktar till PWMfläktar men deras tidigare NF-P12 som inte är PWM är bra på att kyla men har för hög startvolt vilket gör att du aldrig kan få dem riktigt tysta men dom kyler bra.

Låter Noctua PWM mer än Noctua utan PWM? Har nämligen beställt en NF-P12 PWM...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Har ett rum på andra sidan väggen som bara agerar lagringsutrymme där jag funderar på att ställa datorn. Problemet blir bara att få igenom dvi och usb kablar genom väggen, den enda lösningen bör vara att klippa av kablarna och sen löda ihop dom igen. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Låter Noctua PWM mer än Noctua utan PWM? Har nämligen beställt en NF-P12 PWM...

Nej, men dom har potential att låta mindre.

Permalänk
Medlem

1. Gå på jakt. Stäng ner hårddiskarna en och en och se om någon låter onödigt mycket pga. att den är sliten eller bygger på äldre teknik. Notera även ljudnivån på "disk-ligan". Gå vidare till cpun. Så länge modellen inte är intels standard kan du komma åt centrum på fläkten och genom att trycka stoppa fläkten, alternativt kan man dra ut fläktkontakten. Gör likadant på resten av fläktarna i lådan. När du kommer till nätaggregatet får du helt enkelt klara dig utan att stoppa fläkten.

Prova att flytta ner lådan på golvet eller placera den längre ifrån dig.

2. Strunta i idle temperaturen och se till att fläktarna snurrar på lägsta. Det finns intelligenta fläktkontroller som låter dig stänga ner fläktarna i "surfläge", typ att chassifläktarna går igång när temperaturen på processorn går över en viss nivå.

3. Välj fläktar med omsorg. Specifikationerna säger inget eftersom olika tillverkare mäter på olika sätt. Det kan också vara så att om du köper den högst varvade fläkten i serien och sedan tänker dra ner den till samma nivå som en av de lägre (bara för att du får mer max rpm/krona) kan det låta mer eftersom de har en kraftigare motor i den snabbare fläkten.

Kort, ta reda på vad som låter och åtgärda. Låt fläktarna snurra så lågt det går i idle.

Permalänk
Medlem

Men homogena fläktljud är ju lugnande och sövande, kan inte somna om inte jag hör fläktarnas susande i bakgrunden.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nej, men dom har potential att låta mindre.

Den ska ersätta en Noctua NF-P14 som inte har så mycket fläktbrus men den klickar som det är något fel på lagret.
Eftersom ska ha den som CPU kylare tänkte jag att det är bäst med PWM.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Vad är tyst?
ska det vara tystare eller "ljudlöst"

Sedan beror mycket på systemet.
Hur mycket värme måste behandlas?
Kraftigare komponenter avger mer värme.

Personligen tycker jag att vattenkylning är ett bra alternativ för att få ner antalet fläktar.

Jag kör med ett extern radiator från larkooler och ser inget fel med detta.
Bilden är ej tagen inte min, utan tagen via google

Men det kanske inte passar omgivningen hos alla.
Fördelen enligt mig med extern radiator är att mycket värme försvinner från chassit och att radiatorn får arbeta med luften från rummet som är betydligt svalare än chassit.
Då jag kyler cpu, gpu och NB så försvinner ett X antal fläktar och nordbryggan bidrar med mindre uppvärmning av chassit.

Chassit som jag anv är ett Nzxt h2.
Kör bara med 1 fläkt i front och en i bak, så värme transporteras ut från chassit, då det fortfarande genereras värme.
Dessa fläktar tillsammans med dem 2st 120mm fläktar på radiatorn styrs via fläktkontrollern och är i sitt lägsta läge.

Tycker detta är en bra lösning.
Jag sitter inte med ett supermodernt system, utan det täcker mitt behov av spelande.
Men jag har temperatur i schack och respektabel temperatur med tanke på att jag har ett tyst system.
AMD Phenom II X4 3,1 Ghz: 49 grader som höst.
Grafik: HD 7850: 52 grader peak, 30 grader idle.

Permalänk

Det bästa tipset jag kan ge är skaffa en stooor eftermarknadskylare till CPU'n och grafikkortet, se till att luftflödet i datorn är väl planerat och skruva sedan ner fläktarna till runt 6-800 rpm (120mm fläktar) med motstånd eller moderkortets inbyggda fläktstyrning. Gör dig även av med eventuella löstagbara fläktgaller och dremla bort gallret om det är utstansat för att minimera turbulens.

Om du har svårt att få till bra luftflöde kan det hjälpa att bygga tunnlar i t.ex plexi eller kartong (om ljudnivån är viktigare än utseendet) för att rikta luftflödet mot de varmaste komponenterna.

Om du har ett nätagg med minst 80+ Bronze och ett chassi där nätagget kan hämta luft utifrån är det ganska ofarligt att byta fläkten mot en tystare som du sedan kan styra genom moderkortet eller dyl. Om nätagget inte belastas mer än 75% räcker en 1400 fläkt i 600 rpm eller en 120mm fläkt i 800rpm. Skär även bort eventuellt honeycomb-galler som sitter i fläktöppningen för att minska turbulens.

Mekaniska hårddiskar dämpas effektivt med t.ex en Scythe Himuro eller en improviserad hdd vagga av tjockare gummiband.

Är du fortf. inte nöjd efter det här kan du ge dig på ljuddämpningsmattor, dessa är speciellt bra mot t.ex coilwhine och andra högfrekventa oljud.

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

30-40dB är högt som fan.
jag får 31.4dB med alla 3st 120mm/2st 140mm fläktar i vattenkylningen på maxvarv + pumpen på max.
det låter en hel del.
nu kommer jag aldrig upp i maxvarv med den fläktkurvan jag har gjort så ljudnivån är betydligt lägre.

en tyst dator ligger runt 20dB

(ljudnivån mätt där man sitter framför skärmen)

Därav " " runt bara.

Och det är inget skämt att många säger att det är tyst. Kolla testet på Asus DCII kylare som många säger är så tyst.

Detta är alltså ett av de tystaste prestanda korten på marknaden om man inte vill byta kylare eller köra vatten.

Skulle jag själv kalla det tyst, inte en chans! Men många andra här på forumet beskriver kortet som tyst.

ps, vatten är ända sättet att få tyst på ett highend grafikkort.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är att det är väldigt svårt att få en helt tyst dator. Fixar man tysta fläktar så får man något coil-whine eller något annat som låter och det är mer störande. Personligen tycker jag därför att en bra lösning är att få en dator som låter "mycket" men som gör det behagligt och dovt. T.ex. några noctua fläktar som brummar och överröstar "störande" ljud. Sedan ska man nog underskatta placering. En dator som står under ett bord en bit bort låter mycket mindre för dig än en som står uppe på bordet framför dig. Ställ datorn i klädkammaren och dra en hdmi-kabel + en usb-kabel och ha en usb-hubb vid skrivbordet så stör datorn dig ännu mindre. Jag har t.ex. inte min htpc i vardagsrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag köpte en Mac, och vipps, nu kan jag inte spela mina spel ordentligt...

Spelar BF3 på höga inställningar, den klarar även Skyrim på Ultra.. jag vet inte vad du gör, men funkar utmärkt för mig iaf.. SBS som man säger kanske?

Bör kanske tillägga att jag har en MacBook Pro 15" från tidigt 2011..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorael:

Köp en Silverstone-låda eller liknande med *vertikalt* moderkortsfäste. Jag har en FT02, men skulle nog rekommendera en Raven- eller Temjin-modell istället.

Allt som allt rätt nöjd, förutom lådan som jag har lite åsikter om.

Vad syftar du på specifikt? FT02 planerar jag att använda inom snar framtid, jag hade uppskattat att få veta vilka problem du har med den.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att helt enkelt ställa datorn bakom något, minskar ljudet avsevärt. Ställ den under skrivbordet istället för bredvid skärmen.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Vad är tyst?
ska det vara tystare eller "ljudlöst"

Sedan beror mycket på systemet.
Hur mycket värme måste behandlas?
Kraftigare komponenter avger mer värme.

Personligen tycker jag att vattenkylning är ett bra alternativ för att få ner antalet fläktar.

Din första fråga är klockren. Vad tusan är ett tyst system? Många påstår att system bestående av Noctua-fläktar, en cpu-kylare från Corsair/antec och en Artic gpu-kylare är tyst. Själv är jag av den åsikten att mitt vattenkylning system som tar hand om cpu,gpu,ram samt hdds låter för mycket iom att jag inte tystar ner skramlande saker på ett tillräckligt bra sätt (jag har försökt). Det är särskilt tydligt/hörsamt när jag jämför tystnade med en vän som har ett snarlikt system som mig (han har ett 690 kort) men som har paketerat ner hela sitt system mellan sandpåsar. Datorn hörs inte när man sätter örat emot det och det enda som ger en indikator på att systemet är igång är en blinkade diod.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

HDD

Skrivet av patrikringdahl:

Det bästa tipset jag kan ge är skaffa en stooor eftermarknadskylare till CPU'n och grafikkortet, se till att luftflödet i datorn är väl planerat och skruva sedan ner fläktarna till runt 6-800 rpm (120mm fläktar) med motstånd eller moderkortets inbyggda fläktstyrning. Gör dig även av med eventuella löstagbara fläktgaller och dremla bort gallret om det är utstansat för att minimera turbulens.

Om du har svårt att få till bra luftflöde kan det hjälpa att bygga tunnlar i t.ex plexi eller kartong (om ljudnivån är viktigare än utseendet) för att rikta luftflödet mot de varmaste komponenterna.

Om du har ett nätagg med minst 80+ Bronze och ett chassi där nätagget kan hämta luft utifrån är det ganska ofarligt att byta fläkten mot en tystare som du sedan kan styra genom moderkortet eller dyl. Om nätagget inte belastas mer än 75% räcker en 1400 fläkt i 600 rpm eller en 120mm fläkt i 800rpm. Skär även bort eventuellt honeycomb-galler som sitter i fläktöppningen för att minska turbulens.

Mekaniska hårddiskar dämpas effektivt med t.ex en Scythe Himuro eller en improviserad hdd vagga av tjockare gummiband.

Är du fortf. inte nöjd efter det här kan du ge dig på ljuddämpningsmattor, dessa är speciellt bra mot t.ex coilwhine och andra högfrekventa oljud.

Jag håller med, med en noctua, silverarrow etc så är mycket vunnet, bara att justera ner fläktarna.
Grafikortet har jag aldrig haft problem med, köp rätt från början å skruva ner i afterburner eller sätt dit en aftermarketkylare så är det löst. Coilwhine har jag haft en del problem med men har löst det i bios med intel speedstep inställningar, jobbigare om man får det på grafikkortet kanske, då kanske man behöver ljuddämpningsmattor men annars tycker ja inte det ska behövas.
Det svåraste tycker jag är hårddiskarna, kan vara enormt störande det där knattrandet, när man tankar å så, särskilt om man har datorn på nattetid, men även annars, man kan ju tanka till ssd:n å sen föra över, men man har ju ändå mycket grejjer på hdd så den kommer ju att användas.
Det där med gummiband bör ju funka, jag vet att det fanns sånna förut, men nu hittar jag dom inte längre, minns inte vad dom hette heller.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

det mest irriterande ljudet är ju om det blir resonans i lådan.
det märker man ju om man trycker handen på nåt ställe och det plötsligt blir tyst.

jag köpte nytt chassi för ett halvår sen
det är så jäkla stort och tungt så ingen resonans biter på det

Lågbudgetvarianten mot vibrationsljud är att hitta de punkter på chassit där tryck tar bort ljudet - testa att trycka med handen. Fixa sen något permanent tryck där. Jag la en skiva på 3 kilo från en hantel på främre ovansidan av mitt gamla lågprischassi och det tog bort vibrationerna helt. Lådan står utom synhåll så det spelar ingen roll hur den ser ut.

Permalänk
Medlem

Alla uppfattar oljud olika..Då jag har familj och gillar att sitta uppe på kvällarna vid datorn, så har jag ganska nyligen byggt en ny rigg (i signaturen)..och målet var att den skulle vara knäpptyst..
Jag är verkligen imponerad av Be Quiet! Dark Rock 2..den är supertyst..vidare SSD-enheter är också tysta, men jag har en WD Enterprise och den knäpper då och då, så vill du verkligen ha tyst så undvik mekaniska hdd helt och hållet, men det lär svida i plånboken om du vill ha bra grejer..Grafikkortet hörs lite när den maxbelastas, vid "vanlig" användning riktigt tyst..Det jag är mest besviken på och som jag retar mig på är nätagget Corsair AX1200..Vet inte om jag fick en måndagsexemplar eller om alla dom som har recenserat den är hardcore överklockare, men tycker man att den är tyst, så bör man gå och kolla hörsel..Det är en jobbig vinande hela tiden (coilwhine), så jag kommer att rma den..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200