8800gt fläkten går på max konstant?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

8800gt fläkten går på max konstant?

Hejsan!
Fick polarens gamla fujitsu burk med ett defekt lågprofil oem 8800gt. Bytte ut det mot ett gigabyte 8800gt med eftermarknadskylare. Nu går kortet på max rpm konstant. Det sitter en 2 pins-kontakt i över/framkant på kortet typ vid sli bryggan. Vad är det för något? har det något med fläktstryningen att göra. Fläkten är annars kopplad till en annan 2-pinskontakt direkt på grafikkortet. Aldrig varit med om ett så högljutt kort någon gång. Installerat drivisarna för kortet men ingen skillnad.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Har du formaterat datorn? Kan vara så att där är ett bitcoinminer virus på den.
Alternativt gör rent grafikkortet, kan vara damm som får fläkten att arbeta hårdare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jul 2009

inte en aning, varför bytade du ut det första 8800GT kortet mot det andra?

Lite mer info så som en bild kanske?

Ljud: Yamaha MG06 | Marantz MPM-1000 | Beyerdynamics DT880 600Ω | Asus Xonar Essence STX

Lenovo Y510: Intel Core i7 4700HQ | 16GB DR3 1333MHz | GeForce GT 755M 2GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Det här kortet är det http://media.bestofmicro.com/1/T/102449/original/gigabyte_880...
Dock rapporterar GPU-Z att fläkten körs i 30%. Inte testat några spel eller så men har svårt att tro att den körs i den hastigheten. Kortet är typ 45c och idlar. Helt galet högljutt. Varför jag bytte kortet var för att han skickade med mig massa gamla prylar han ändå tänkt kasta. Han kan ingenting om datorer och köper nytt så fort något strular. Det här kortet ska dock vara fungerande. Fick ett passivt kylt 8600gt också, kanske byter till det om jag inte hittar någon lösning på detta.

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om stockholm
Registrerad
Apr 2011

-Tror- att det är så att den sista "pinnen" är för fläktsyrningen, alltså att fläkten går på full rulle nu.

Gtx 970 i5 2500k 4,4ghz Noctua NH-D14
Corsiar RM 850w guld - Silverstone Fortress FT04 - G.Skill 8GB 1600mhz - MSI Z68 GD55
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - Asus Xonar D1 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rush@Damavand Peak
Registrerad
Mar 2012

Testa att sänka/höja hastigheten i t.ex. MSI Afterburner. Blir det någon skillnad?

[Sabertooth Z77][2600K @ 4.5GHz][580 @ 940/2300]
Du får vad du betalar för
Trådlöst = värdelöst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2010

Har exakt lika grafikkort och visst det låter endel, men inget man direkt störs sig av. Det verkar inte fungera heller att ändra fläkthastigheten och hastigtheten ligger på 30%.

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 5 1600 3.8GHz -> Hyper 212 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3600MHz @3333MHz| Evga G3 750W | Samsung 840 evo 120GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Dell 2412M |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Njae... jag tycker fläkten låter mer än en intel stock-kylare på 100% :s Aldrig varit med om något liknande. Ska testa MSI afterburner sen. Annars blir det till att montera in ett passivt kylt 8600gt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2010

Visst jag har nästan alltid kört max hastighet på stockkylaren och även chassi fläktarna som är 80mm som låter högt, så jag är nog ganska van med högljudd dator. Jag har därimot inte kunnat ändra hastigheten på fläkten.

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 5 1600 3.8GHz -> Hyper 212 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3600MHz @3333MHz| Evga G3 750W | Samsung 840 evo 120GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Dell 2412M |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av roykio:

inte en aning, varför bytade du ut det första 8800GT kortet mot det andra?

Lite mer info så som en bild kanske?

Skrivet av simme300:

-Tror- att det är så att den sista "pinnen" är för fläktsyrningen, alltså att fläkten går på full rulle nu.

Såhär ser kortet ut. Fälten är ansluten till 2-pins kontakt nedertill... Frågan är vad den övre 2-pins kontakten är?! Bredvid står det "BKT 1"?! Någon som har koll? Det har tidigare nämnts att kortet inte går att ändra fläkthastighet på?! Någon som vet/tror det går att flasha om kortet till något annat och ändra hastigheten därigenom? Kortet i det utförande det är nu, är helt oanvändbart pga ljudnivån. (har tagit bort dammet från kylflänsen nu också, dvs efter att jag tog bilden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008

För länge sedan när dessa korten var grymma så köpte jag ett 8800gt och hade exakt samma fel. Satte ihop hela datorn och startade upp den och fläkten gick på max, fick det utbytt på garanti :/

CPU: Intel i5-7600K MB: MSI Z270 GAMING PRO RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR4@2800MHz GPU: MSI GTX 1070 ARMOR 8GB OC SSD: OCZ Agility-3 128GB HDD: WD 500GB Case: FD Define R4 PSU: FD Integra M 550W 80+ Bronze Screen: Benq Zowie XL2411 144hz Keyboard: Tesoro Colada Evil G3NL *BROWN* Mouse: Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Chris_Kadaver:

Såhär ser kortet ut. Fälten är ansluten till 2-pins kontakt nedertill... Frågan är vad den övre 2-pins kontakten är?! Bredvid står det "BKT 1"?! Någon som har koll? Det har tidigare nämnts att kortet inte går att ändra fläkthastighet på?! Någon som vet/tror det går att flasha om kortet till något annat och ändra hastigheten därigenom? Kortet i det utförande det är nu, är helt oanvändbart pga ljudnivån. (har tagit bort dammet från kylflänsen nu också, dvs efter att jag tog bilden

http://www.bilddump.se/bilder/20120814191646-90.229.133.233.j...

det där är en fläkt kontakt testa rensa kortet på damm, där fanns en del, sedan om kortet inte skulle tysta ner sig så sätter du fläkten på den andra kontakten!

Ljud: Yamaha MG06 | Marantz MPM-1000 | Beyerdynamics DT880 600Ω | Asus Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av roykio:

det där är en fläkt kontakt testa rensa kortet på damm, där fanns en del, sedan om kortet inte skulle tysta ner sig så sätter du fläkten på den andra kontakten!

Rensat på damm har jag redan gjort. Ska testa andra kontakten men det känns verkligen som ett skott från höften

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Chris_Kadaver:

Rensat på damm har jag redan gjort. Ska testa andra kontakten men det känns verkligen som ett skott från höften

Skott från höften

Tror att gigabyte hade två variationer ett med två fläktar och ett en fläkt. Eller det är vad jag tror ivf, mitt gigabyte 9800GT hade två sådana kontakter då jag hade två på min!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av roykio:

Skott från höften

Tror att gigabyte hade två variationer ett med två fläktar och ett en fläkt. Eller det är vad jag tror ivf, mitt gigabyte 9800GT hade två sådana kontakter då jag hade två på min!

Vet att vissa nvidiakort har s/pdif kontakten precis där... Dock verkar inte 2-pins s/pdif kontakt passa i det där 2-pins uttagen, därför blir jag konfunderad. Så som sagt... känns som ett långskott. Vet inte vad som händer när jag kopplar in fläkten där men det återstår att se