Isolering med Bitumen 1,2mm eller 3mm?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Isolering med Bitumen 1,2mm eller 3mm?

Precis som Rubriken lyder.

Skall man köra på 3mm eller 1,2mm.
Är det märkbart skillnad om man kör 3mm eller är det overkill då fläktar och fläkthål kommer finnas?

Permalänk
Medlem

Bitumen är främst mot vibrationer, har du kraftiga problem med det, kör på 3mm, är det bara lite lätt så räcker 1.2mm.
Kan vara en tanke att kika på om du faktiskt får plats med 3mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Bitumen är främst mot vibrationer, har du kraftiga problem med det, kör på 3mm, är det bara lite lätt så räcker 1.2mm.

är de vettigt o sätta bitumen mellan komponenter och de men skruvar fast dem i? fundera t.ex under en blueray spelare som ska skruvas platt mot en alu skiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

är de vettigt o sätta bitumen mellan komponenter och de men skruvar fast dem i? fundera t.ex under en blueray spelare som ska skruvas platt mot en alu skiva?

njä, i regel använder du någon form av gummiupphängning eller liknande för det.
Bitumen och liknande är för att dämpa vibrationer i "stora" plåtytor, lite förenklat fungerar det vid att "egenvikten" ökas, plåten får svårare för att svänga med.

Edit: asfalt/bitumen-plattor i datorsammanhäng är mera mot oljud än egentligen ljuddämpning, har du inte skrammel så blir det antagligen inget tystare av att klistra dit bitumen.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frankof:

Tanke att isolera väggarna i Mitt CM 690 Mk II med Bitumen.
Eller finns det bättre materiel? Tänkte lite som det är i Define ett ljudabsorberande ämne på väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tanke att isolera väggarna i Mitt CM 690 Mk II med Bitumen.
Eller finns det bättre materiel? Tänkte lite som det är i Define ett ljudabsorberande ämne på väggarna.

Det du letar efter är ljudabsorbent, biltema har någon billig matta som skal vara helt ok.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...
Dock fungerar den inte mot vibrationer.
Det finns också några special mattor som har lite bitumen i botten och skumgummi överst, rätt dyra om jag inte minns fel.

Edit:
Kanske inte så dyrt ändå.
http://www.inet.se/produkt/8500207/be-quiet-ljuddampningskit-...
Vänta dig inget jättemirakel bara, så länge du har fläkthål kommer ljudet alltid ut.

Permalänk
Entusiast

Först måste du lista ut vad det är för ljud som ska dämpas. Bitumen är bra på att dämpa vibrationer på stora plåtsaker. Du kan göra ett väldigt enkelt test för att se om bitumen hjälper och det är att pressa handflatan försiktigt mot olika ytor på chassit. Mitt chassi blev mycket tystare av bitumen i chassisidorna och i plastfronten. Detta för att vibrationer från hårddiskarna fortplantade sig och fick sidorna och fronten att vibrera. Det gör noll nytta mot andra missljud som till exempel från fläktar och snurrande optiska enheter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frankof:

Det du letar efter är ljudabsorbent, biltema har någon billig matta som skal vara helt ok.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...
Dock fungerar den inte mot vibrationer.
Det finns också några special mattor som har lite bitumen i botten och skumgummi överst, rätt dyra om jag inte minns fel.

Edit:
Kanske inte så dyrt ändå.
http://www.inet.se/produkt/8500207/be-quiet-ljuddampningskit-...
Vänta dig inget jättemirakel bara, så länge du har fläkthål kommer ljudet alltid ut.

Skrivet av Zotamedu:

Först måste du lista ut vad det är för ljud som ska dämpas. Bitumen är bra på att dämpa vibrationer på stora plåtsaker. Du kan göra ett väldigt enkelt test för att se om bitumen hjälper och det är att pressa handflatan försiktigt mot olika ytor på chassit. Mitt chassi blev mycket tystare av bitumen i chassisidorna och i plastfronten. Detta för att vibrationer från hårddiskarna fortplantade sig och fick sidorna och fronten att vibrera. Det gör noll nytta mot andra missljud som till exempel från fläktar och snurrande optiska enheter.

Ja ja Tusen tack!
Tror det blir till att införskaffa mig en Fläktkontroller först och sedan bättre fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Precis som Rubriken lyder.

Skall man köra på 3mm eller 1,2mm.
Är det märkbart skillnad om man kör 3mm eller är det overkill då fläktar och fläkthål kommer finnas?

kan du återkomma med resultat? är jättenyfiken, och vill göra samma sak, men var får du tag på bitum? biltema?
skulle man kunna ha bitum på pumpen och hårddisken också?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gulbanan:

kan du återkomma med resultat? är jättenyfiken, och vill göra samma sak, men var får du tag på bitum? biltema?
skulle man kunna ha bitum på pumpen och hårddisken också?

Jag köpte på biltema och det fungerade bra för att dämpa resonans. Man kan sätta det direkt på hårddisken men där gör det inte så mycket nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag köpte på biltema och det fungerade bra för att dämpa resonans. Man kan sätta det direkt på hårddisken men där gör det inte så mycket nytta.

aha ok men vilken använder du 3mm eller 1,2 mm, mina hårddiskar ger ifrån sej ett klickande ljud, det finns väl inget man kan göra åt det? jag funderar på att ha det på plåten och sen fläkten på den, eller är det lika bra att bara gå runt den*?