Permalänk
Medlem

Lägre RPM än 40%?

Har ett Gainward GTX 460 GS 1Gb GDDR5 i min burk, låter som bara den och då idlar den på 40% på fläkten (vad jag har läst så är det cirka 2000rpm), kan jag på något sätt gå under denna standard/fabrikslinje? Har testat Nvidia system tools, men får bara invalid request på det. Medföljande programvara från Gainward låter mig inte gå under 40%.

Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Gör en schyst fläktkurva bara, se till att han ligger lägre när kortet är kallt och öka ju varmare den blir. se bara till att inte sänka så mycket att fläkten inte snurrar helt, utan bara pumpar ström i den utan nytta. stresstesta och se till att den ligger under 85 grader, under full load, så är du säker, den klarar säkert mer men för att hålla förslitningar nere

exempel på min eVGA gtx 550 ti

med denna ligger jag på 82 grader max vid full load
Sen får du anpassa din så den passar din dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Gör en schyst fläktkurva bara, se till att han ligger lägre när kortet är kallt och öka ju varmare den blir. se bara till att inte sänka så mycket att fläkten inte snurrar helt, utan bara pumpar ström i den utan nytta. stresstesta och se till att den ligger under 85 grader, under full load, så är du säker, den klarar säkert mer men för att hålla förslitningar nere

exempel på min eVGA gtx 550 ti
http://ladda-upp.se/data/rsnmasfotnxnzy/

med denna ligger jag på 82 grader max vid full load
Sen får du anpassa din så den passar din dator

Ska testa Tack så mycket!. Dock så oroar jag mig inte för höga temperaturer då jag inte spelar utan använder det för flera skärmar. Datorn används mest för video och musikredigering och då krävs inte så mycket grafik utan mer processor och minne. Men grafikkortets fläkt låter så satligt högt att det blir störande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Gör en schyst fläktkurva bara, se till att han ligger lägre när kortet är kallt och öka ju varmare den blir. se bara till att inte sänka så mycket att fläkten inte snurrar helt, utan bara pumpar ström i den utan nytta. stresstesta och se till att den ligger under 85 grader, under full load, så är du säker, den klarar säkert mer men för att hålla förslitningar nere

exempel på min eVGA gtx 550 ti
http://ladda-upp.se/data/rsnmasfotnxnzy/

med denna ligger jag på 82 grader max vid full load
Sen får du anpassa din så den passar din dator

Fungerade inte :/ Låser sig vid 40%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Fungerade inte :/ Låser sig vid 40%...

Då får du kolla efter någon eftermarknadskylare som är tystare istället, eller rent ut av en passiv om det räcker till

Permalänk
Medlem

Finns bara ett sätt att få under 40% fan, är en flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Finns bara ett sätt att få under 40% fan, är en flash.

Lust att förklara hur en sådan genomförs? Skulle vara mycket tacksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Lust att förklara hur en sådan genomförs? Skulle vara mycket tacksamt

Sorry, men har aldrig gjort det själv :S, vet bara att det funkar. Sök runt lite på google så hittar du säkert någon guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Lust att förklara hur en sådan genomförs? Skulle vara mycket tacksamt

Du behöver modifiera BIOS på ditt kort då det är den som sätter gränsen 40%.
Detta kan göras med exempelvis NVIDIA BIOS Editor (NiBiTor) http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/NVIDIA-BIOS-Ed...

Extrahera BIOS från ditt kort, spara en backup, modifiera inställningarna för fläkten, flasha in den nya BIOSen.

All form av BIOS-modifiering/flashning görs på egen risk och garantier kommer förmodligen inte att gälla efteråt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Du behöver modifiera BIOS på ditt kort då det är den som sätter gränsen 40%.
Detta kan göras med exempelvis NVIDIA BIOS Editor (NiBiTor) http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/NVIDIA-BIOS-Ed...

Extrahera BIOS från ditt kort, spara en backup, modifiera inställningarna för fläkten, flasha in den nya BIOSen.

All form av BIOS-modifiering/flashning görs på egen risk och garantier kommer förmodligen inte att gälla efteråt.

Då struntar vi i det och säljer kortet istället och köper nytt haha