Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vallentuna
Registrerad
Jan 2011

Quadro vs Geforce C4D

Hej!

Jag har suttit nu i några timmar och kollat igenom olika forum osv för att försöka på svar på denna fråga, men jag hittar inget vettigt svar.

Jag håller på att bygga ihop en rätt så high end workstation som endast kommer användas till C4D och Rhino, men eftersom Rhino enligt många kräver mindre på hårdvaran än vad C4D gör så började jag leta efter benchmarks på olika Quadros och FirePros.

Efter en stunds letande hittade jag någon bench som påstod att 3x GTX 570's skulle prestera bättre än ett Quadro 4000 till lägre pris dessutom, därför undrar jag om någon av er har testat att köra med ett GTX kort och ett Quadro kort i C4D och om ni har det så undrar jag om ni har märkt någon prestandaskillnad mellan dessa.

Edit: Länk till benchmark http://forums.creativecow.net/readpost/277/17967

Ni får gärna svara om ni testat samma kort i Rhino också bara för säkerhetens skull.

MvH Niklas

Aka: Telefonskaft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Frågan är snarare, vad i C4D är det som kan ta del av GPU-prestandan?

Kan du rendera helt och hållet på GPUn eller kan du endast göra vissa grejer på den?

Dessutom så länkar du en benchmark för After Effects där de mäter "ray trace", en av få funktioner som kan använda CUDA i After Effects.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Du kan börja med köpa dig en 3930k och klocka skiten av den. Sen ett quadro för själva jobbet och stabiliteten och för drivrutinerna.
Sedan 3st GTX 690 för dina GPU renderingar.

Där har du ditt recept på din arbetsstation. Lycka till!

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chiang Mai, Thailand
Registrerad
Jul 2006

Syftar du på att rendera slutresultat eller viewpoint med GPU? Om det är det förstnämnda så går inte detta i Cinema 4D, än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NNY
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Cryostatic:

Vad jag har för mig (och upplevt) är att C4D inte använder GPU alls mycket, endast till några enstaka plug-ins (tex OpenGL)! Därför är det nog bättre att satsa på en starkare processor!:)

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Chamezz:

Syftar du på att rendera slutresultat eller viewpoint med GPU? Om det är det förstnämnda så går inte detta i Cinema 4D, än.

Vad vet du? Du bor på andra sidan jordklotet.

Som sagt, endast plugins/effekter som kan utnyttja GPUn kommer du få användning för.
Generellt blir det CPUn som får jobba.