New Ipad med 3G eller 32 Gb eller något helt annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2012

New Ipad med 3G eller 32 Gb eller något helt annat?

Tjenare!

Börjar snart på högskolan igen efter sommaruppehållet och funderar som så många andra på en surfplatta. Har lyckats begränsa sökandet till antingen iPad 3 eller Microsoft Surface.

Plattan skall främst användas till följande:

- Föreläsningsanteckningar och grupparbeten, dvs. ordbehandling blandat med presentationer
- Uträkning av matematik, typ Wolfram Alpha
- Stöd för översättning, språkövningar, reseguider
- Lätt surfning hemma
- Lätt spelande typ Ticket to Ride
- Streama tv-serier från dator

Har kollat på Mediamarkt och såg att de hade iPad 32 Gb för 5190 och iPad 16 Gb med 3G för 4990. Funderar på vilket som skulle passa mig bäst.

Är annars väldigt sugen på en Microsoft Surface, såg en jämförelsevideo med iPad och den verkade vara bättre på mycket. Mer PC-lik helt enkelt. Kommer den ha stöd för 3G eller är det enbart Wifi som gäller?

Mycket frågor men det vore kul att få lite hjälp i surfplattedjungeln.

Tack på förhand!

[Fractal Design Define R3 Titanium|MSI P67A-GD65|Intel i7 2600K|Corsair 8Gb 1600 MHz|Gigabyte GTX 570 SOC|Corsair SSD Force 60 Gb|WD Caviar Black 1TB|Samsung BX2231]
[Xperia S|Vaio S|Bravia KDL-32EX-500|Playstation 3 Slim|PSP]
[iPhone 3GS 16 Gb|iPod Nano 1G,4G,6G|Creative Zen Micro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Tjo!

Har själv en iPad 3 med 3G och kan säga att det är inte ofta jag tänker på att jag använder 3G uppkopplingen men mina månadsredovisningar från Telia hävdar bestämt att den används. Det finns ju alltid argumentet att man lika gärna kan köra hotspot på telefonen men t.ex. när jag går mellan husen på campus och saknar wifi känns det inte värt att köra hotspot bara för att kolla vart nästa pass är. Vid sådana tillfällen är 3G en bekvämlighet men inget måste.

Däremot när jag besöker svärföräldrarna ute i den norrländska urskogen är 3G guld värt! Samma sak när jag reser och kan koppla upp mig mot 3G för att kunna kolla nån småsak istället för att behöva leta upp något ställe med gratis wifi eller ännu värre vara tvungen att betala för wifi på något hotell eller dylikt (om jag inte kan köra hotspot dvs).

Jag stod själv i samma funderingsbanor som dig för ett tag sedan och valde 3G just för att det är så bekvämt. Sambon har också 3G men det tog typ en månad innan hon fick till det med abonnemang och SIM så det var i princip som en wifi modell och det var ingen angenäm upplevelse. 3G används mycket mer än i varje fall jag trodde och jag skulle nog ångra idag om jag inte hade skaffat det. Kom dock ihåg att 3G kostar extra, jag betalar för närvarande 69kr/mån för ett extrasim (samma abonnemang som telefonen) från Telia till min.

Dock måste du ju, tyvärr, även sätta det i proportion till hur mycket utrymme du behöver ha. 16GB är inte mycket beroende på vad du tänker lagra på den. Jag har inte så mycket på min ännu men ska börja trycka in facklitteratur och böcker till plugget på den snart och förväntar mig att det ska ta ett antal gigabyte med plats. Vet heller inte exakt hur mycket plats man får ut själv med en 16GB version, ur min 64 får jag cirka 57 att leka med.

Ska du göra mycket ordbehandling kan jag ju varna för att du troligen inte kommer skriva några masteruppsatser på en iPad, det skulle inte jag göra i varje fall. Det är en utmärkt plattform för anteckningar och presentationer men ska du göra seriös ordbehandling så håll dig till en dator. Keynote finns till iPad men jag vet inte hur det är, har inte testat appen själv ännu då den kostar en del.

Hur det står sig mot en windowslösning kan jag tyvärr inte uttala mig om då jag inte provat någon.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |