Permalänk

Bärbar speldator

Hej hej. Jag har bestämt mig för att troligen köpa en bärbar dator i stället för en stationär eftersom att jag åker mellan mina föräldrar mycket m.m. Min budget ligger på 7000-9000 ungefär.

Jag har vissa önskemål, vilka jag kommer list nedanför:

• Windows 7 Home Premium 64-bit

• Full HD

• 17 tummare

• Blu-ray är att föredra men inte livsviktigt

• Eftersom att de flesta bärbara datorer jag ser på nätet har det och jag kommer gå en spelprogrammerings dator kurs i gymnasiet nästa år vill jag ha en I7:a

• Minst 6GB ram, helst 8 eller mer

• Minst 750GB på HDD:n men helst 1TB eller mer

• En liten SSD där jag kan (hur man nu gör) lägga in Windows på och kanske något enstaka spel. Detta är inget nödvändigt dock, jag har klarat mig hela mitt liv utan en SSD så jag kan nog klara mig lite till

• Ett grafikkort som skulle kunna klara BF3 på medium inställningar med acceptabel FPS

• För mig är acceptabel FPS runt 40-60

• MINST 3 USB portar, helst 4-5. Någon av portarna får gärna vara 3.0 men det är inte nödvändigt

• En okej batteritid på runt 6-10 timmar (jag vet inte standarden för batteritider)

• Webbkamera med minst 720p

• En HDMI port uppskattas

• Möjligheten att koppla datorn till minst en annan datorskärm (jag vet inte hur man gör det, om man gör det med HDMI:n eller what ever men...)

Jag har några alternativ som jag har tittat på:

Jag har kollat på http://www.notebookcheck.net/ för att kunna se hur dessa datorernas grafikkort klarar olika spel så som Skyrim och BF3. De verkar vara okej enligt mig men lite bättre skulle ju inte alls skada eftersom att dom båda ligger lite på gränsen.

Jag handlar gärna från:

• Inet

• Elgiganten

• Elektronikmagasinet

• Siba

• Netonet

• Onoff eller vad dom heter

• CDON

• och de flesta andra elektronikbutiker i Göteborg

Som sagt, mind budget ligger på runt 7000-9000 svenska kronor.

Tack på förhand!

Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk

Ingen som har några åsikter?

Jag har läst runt lite här och det verkar som att MSI, ASUS och något mer märke som jag inte kommer ihåg namnet på nu var rekommenderade lite var över så det är dom jag håller på att kolla på just nu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Datorkunnig?:

Ingen som har några åsikter?

Jag har läst runt lite här och det verkar som att MSI, ASUS och något mer märke som jag inte kommer ihåg namnet på nu var rekommenderade lite var över så det är dom jag håller på att kolla på just nu.

För din budget tycker jag denna är bäst. http://cdon.se/hemelektronik/msi_ge70_i5-3210m_6gb_500gb_17.3...

Glöm HPn om du vill spela.

Fujitsun är väldigt bra för sitt pris, men MSIn är mycket vassare för spel.

Permalänk

Hmm, a den verkade ju rätt sjyst. När det gäller dem datorerna så kommer det la ner till vad man prioriterar mer. MSIn är nog som du sa, vassare i spel med ett bättre grafikkort. Å andra sidan så har just Fujitsun en I7 processor, blu-ray och ett grafikkort som inte helt suger. MSIn är just också någon tusenlapp dyrare.

Av ren nyfikenhet, vad är felet med HPn?

EDIT: Om man lägger till en SSD så kanske det kan bli riktigt bra. Möjligen att man uppgraderar RAM-minnet. Vet någon om det går att byta grafikkort?
Å andra sidan, om man ska lägga till så mycket på den så kanske det är bättre att ta MSIn från början.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Datorkunnig?:

Hmm, a den verkade ju rätt sjyst. När det gäller dem datorerna så kommer det la ner till vad man prioriterar mer. MSIn är nog som du sa, vassare i spel med ett bättre grafikkort. Å andra sidan så har just Fujitsun en I7 processor, blu-ray och ett grafikkort som inte helt suger. MSIn är just också någon tusenlapp dyrare.

Av ren nyfikenhet, vad är felet med HPn?

EDIT: Om man lägger till en SSD så kanske det kan bli riktigt bra. Möjligen att man uppgraderar RAM-minnet. Vet någon om det går att byta grafikkort?
Å andra sidan, om man ska lägga till så mycket på den så kanske det är bättre att ta MSIn från början.

HPn har dåligt grafikkort som knappt klarar BF3 på low och sen har HP varit kända för sin höga värmeutveckling, vet dock inte hur det är idag.

MSIn har plats för 2st HDD där den ena platsen är en mSATA.

Går ej att byta GPU men HDD och ram går bra att byta.

Permalänk

Ok tack. Jag tänker att om jag köper Fujitsu datorn, fixar upp ramet lite, kanske skaffar mig en SSD och sen om ett tag när jag har mer pengar, köper en 21-24 tums skärm som jag kopplar till min laptop.

Jag bara undrar, hur går det med en skärm inkopplad i datorn? Gör det så att grafikkortet måste dela sin kraft mellan spelet och skärmen så att jag jag tex bara kan spela skyrim i low istället för medium eller något sånt?

EDIT: Vad betyder mSATA?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Datorkunnig?:

Ok tack. Jag tänker att om jag köper Fujitsu datorn, fixar upp ramet lite, kanske skaffar mig en SSD och sen om ett tag när jag har mer pengar, köper en 21-24 tums skärm som jag kopplar till min laptop.

Jag bara undrar, hur går det med en skärm inkopplad i datorn? Gör det så att grafikkortet måste dela sin kraft mellan spelet och skärmen så att jag jag tex bara kan spela skyrim i low istället för medium eller något sånt?

EDIT: Vad betyder mSATA?

En SSD är en bra investering och lite extra ram kostar ju inga stora pengar.

Inga problem att koppla extern skärm, du förlorar ingen spelprestanda om du använder samma upplösning.

mSATA = Mini-SATA. mer info här. http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#mSATA

Permalänk

Vill du kunna spela BF3 i acceptabelt flyt så är min åsikt att 640m i fujitsu är för svagt. Minst 650m som det är i msi:n, då kommer du kunna köra det med allt på low i 40-60 fps. Vet detta, då det är likvärdigt med ett 560m om jag har i min asus g75.