Bostadsbidrag i delad bostad

Permalänk
Medlem

Bostadsbidrag i delad bostad

Jag ska till hösten flytta in i ett hus tillsammans med två kompisar. Vi kommer ha varsitt rum, betala separat hyra till hyresvärden, men dela på de allmäna utrymmena.

Min fråga är hur man då enklast gör med bostadsbidrag. Ska vi söka det gemensamt eller individuellt? Och hur räknar man boyta och inkomst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur du räknar inkomst, du summerar ihop vad du tjänar. Summera betyder "plussa"

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Hur du räknar inkomst, du summerar ihop vad du tjänar. Summera betyder "plussa"

Kanske borde varit tydligare... Jag pluggar och får csn under året, och har jobbat nu i sommar. Har för mig att man räknar 80% för bidrag stämmer det? Och årsinkomst gäller för 1/1-31/12, inte under läsåret. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du hittar i princip all information du behöver här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/hjalp_hyr...

Nu för tiden är dock bostadsbidrag knappt värt att söka om du har någon form av inkomst vid sidan av vars belopp du inte kan bestämma direkt som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Man ska vara försiktig med att ansöka om bostadsbidrag. Minsta lilla extra inkomst så blir man återbetalningsskyldig.

Det är er sammanlagda inkomst som ni ska skicka in.

Permalänk
Medlem

Jag vet kompisar som har bott tillsammans och sökt separat. De ringde försäkringskassan och frågade. De var två stycken så de delade hyran och boarean på två i ansökan.

Visa signatur

---