[Guide] Få tyst på skrälliga pumpar (H60, H80, H100)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Galarix:

Min antec 620 gör samma kaffekokar ljud men det e bara om det e i vertikal positon så tror du detta fungerar?
Kör den igenom moderkortet.

Skrivet av CreX:

Min Antec 620 låter också som en kaffebryggare. Skulle vara nice att testa detta. Någon som confirm:at om det fungerar på Antec också?

Jag har ingen aning, men ni kan ju prova, det är trots allt bara en investering på 50 kronor.

Och om ni provar och det fungerar så kan det hjälpa ännu fler än vad guiden gör nu

Tips är att ifall ni har någon fläktkontroller, antingen separat eller på moderkortet. Så testa att sänka volten lite, försvinner ljudet så är det nog samma fel som på corsair kylarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag har ingen aning, men ni kan ju prova, det är trots allt bara en investering på 50 kronor.

Och om ni provar och det fungerar så kan det hjälpa ännu fler än vad guiden gör nu

Tips är att ifall ni har någon fläktkontroller, antingen separat eller på moderkortet. Så testa att sänka volten lite, försvinner ljudet så är det nog samma fel som på corsair kylarna

Hej, har troligtvis samma fel med för hög spännig, så ska testa detta med att få dit en diod emellan. Ska testa det här snart(någon gång nu i veckan som kommer).

Men hur funkar det med att sänka spänningen med hjälp av fläktkontrollern? Har en men den har ju bara kontakter till fläktar, är det något jag missar? Har en NZXT.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ghollghost:

Hej, har troligtvis samma fel med för hög spännig, så ska testa detta med att få dit en diod emellan. Ska testa det här snart(någon gång nu i veckan som kommer).

Men hur funkar det med att sänka spänningen med hjälp av fläktkontrollern? Har en men den har ju bara kontakter till fläktar, är det något jag missar? Har en NZXT.

Poängen med dioden är att den gör väldigt lite motstånd, så det blir ingen galen värmeutveckling som med resistorer, och du tappar ingen mätbar pretanda. I övrigt fungerar ju fläktkontrollern, men man vill ju kanske inte ha möjligheten att stänga av pumpen medan datorn är igång, skulle kunna vara ödestiget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Poängen med dioden är att den gör väldigt lite motstånd, så det blir ingen galen värmeutveckling som med resistorer, och du tappar ingen mätbar pretanda. I övrigt fungerar ju fläktkontrollern, men man vill ju kanske inte ha möjligheten att stänga av pumpen medan datorn är igång, skulle kunna vara ödestiget.

Jo det låter lite riskabelt att riskera det, får ta och införskaffa en sådan diod. Men jag läste att man kan ha 2 dioder om en inte räcker. Hur kopplar man det då? Ska man köra två till molex(totalt 4) så det blir som en dubbel eller hur gör man då? Tänkte om jag ska skaffa två med en gång ifall en inte skulle räcka.

Sedan funderar jag på att skicka in den till Corsair för att se om de kan fixa felet, vet inte om detta funkar då jag inte hört någon som har gjort detta så vet inte om det är värt att skicka in den eller inte.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Är ovan nämnda problem åtgärdade i och med Corsair's Hydro H70?

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Är ovan nämnda problem åtgärdade i och med Corsair's Hydro H70?

Vad jag förstår det som så kan(finns de unika fall där det inte fungerar) detta fixa låtande pumpar i Hydro serien. Det jag läst på olika forum/trådar har det fungerat för alla modeller, och i vissa fall har det inte fungerat.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Jag undrade mer om tillverkningen av senare utgåvor / andra modeller än de som angivits (H60, 80, 100), har rättat till problemet...?

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Jag undrade mer om tillverkningen av senare utgåvor / andra modeller än de som angivits (H60, 80, 100), har rättat till problemet...?

undrar samma sak

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Jag undrade mer om tillverkningen av senare utgåvor / andra modeller än de som angivits (H60, 80, 100), har rättat till problemet...?

Skrivet av flipp3n:

undrar samma sak

Det vet jag faktiskt inte, har iochförsig bara hört om detta felet på hydro serien. Men annars kan ni ju alltid testa detta, kostar ju inte så många kronor och om det skulle fungera så kan ni skriva här och säga till vilka produkter detta funkar till Jag ska nog själv skaffa detta nästa vecka för att se om det hjälper.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xorcist:

Jag undrade mer om tillverkningen av senare utgåvor / andra modeller än de som angivits (H60, 80, 100), har rättat till problemet...?

Skrivet av flipp3n:

undrar samma sak

Enligt Corsair så är felet fixat på kylare tillverkade efter typ mars i år, om det i praktiken stämmer vet jag inte. Och detta gäller alla Corsairs slutna vattenkylningslösningar.

Så skaffa en om viljan finns, det värsta som kan hända är att ni får titta tillbaka in i denna tråden

Permalänk
Medlem

Efter att ha DOA't 3 stycken(2 H70 och 1 H80) under helgen så blev det en tripp till Kjell & Comapny nu under söndagkvällen. Det här löste mitt problem efter att ja fått hem en fjärde kylare som led av resonans. Tack till TS!

Permalänk
Medlem

Skickade in min förra veckan och fick precis tillbaka en ny, tänkte jag testar först att se om det fixar sig genom att få en ny.

Den är betydligt tystare, inte helt knäpptyst men jag tror inte heller att den ska vara helt tyst med tanke på att det är en pump. Sedan har jag inte direkt någon som har en fungerande pump så jag kan se om ljudnivån ligger där den ska. Men för tillfället tror jag jag nöjer mig med den jag har. Orkar inte skicka in den igen i vilket fall, får väl se om jag plockar ihop en sådan diod mm. Men det får bli senare

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för denna underbara guide, prövade detta för 5 minuter sen och äntligen är kaffekvarnen tyst Nu får det bli riktig vattenkylning istället så får H100 tjäna sitt i mediastationen.

Visa signatur

Chassi In-Win GRone Big Tower White | Nätagg Antec 750w Bronze+
Cpu Intel Core i5 3570 @ 4.4Ghz | Kylning XSPC RayStorm 750 RS360
Moderkort Asus Maximus V Gene | Ram Corsair Dominator 6GB 2000Mhz
Gpu GTX 670 | SSD 64GB & 120GB | Hdd 500GB

Permalänk
Medlem

Någorlunda relaterat:

Testade med magnet tricket på min KÜHLER H2O 620, verkar fungera bra med en kylskåpsmagnet.
http://www.youtube.com/watch?v=tcgVzf2tsjI

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97