Permalänk

besluts ångest

nu är det så att jag har sparat ihop till 4000kr nu under sommaren och skulle köpa ett nytt grafikkort till lill brorsan men så ringde morsan och sa att han hade köpt ett för egna pengar igår... så då tänker jag ge honom mina gammla powerrisers istället.

men nu till saken, jag tänkte lägga pengarna på min internet dator som jag gör ett galleri om och jag undrar, ska jag köpa ett gtx 670 eller ska jag fixa vattenkylning och bättre chassi? jag överväger också att skaffa ett moderkort och ny processor.

frågan är vilket som blir bäst, jag är ganska pedantisk av mig och vill ha en riktigt snygg dator men jag vill också ha överdriven prestanda (som ni kan se i min sign vad jag har i min speldator) vad tror ni? jag har aldrig riktigt gjort något riktigt "projekt" med en dator och vill välldigt gärna göra det, så ska jag lägga pengarna på vattenkylning nu och spara till ett 670 sen? den lösningen tycker jag låter bättre men vad tycker ni? jag har riktigt låg inkomst så jag vill ha det som håller i längden med, men jag kan eventuellt sälja av gamla delar här i marknaden för att få igen lite pengar.

jag förstår mig på vattenkylning riktigt bra då jag har det i min speldator (overkill) men skulle ändån behöva hjälp då jag aldrig gått på budget vattenkylning :/

jag vill helst satsa på vattenkylningen då jag är riktigt rastlös på eftermiddagarna efter skolan och skulle vilja ha någonting att jobba med... men kom med förslag!

/R

Permalänk
Medlem

Försagsvis, så kan du bygga vattenkylning till processorn, då vattenblocket också passar 1155, så kan du uppgradera senare, till tredje generationens processorer. tex, ett Fatal1ty Z77- moderkort och en 3570k, som just nu ligger på sammanlagt 3500kr. Eller så uppgraderar du med detta redan nu. Då det är en surfdator så behöver du inte mycket till grafikdel.

Ungefärligt skulle det kosta samma peng med att vattenkyla, om fläktar köpes till också. Men kollade lite på chassit du använder, "Antec Fusion Remote", kan nog bli riktigt trång i det om du vill vattenkyla, då du har fläktarna så nära processorn, så kommer betyda att du kommer få koppla fläkt eller radiator på utsidan så du får plats med att koppla slangar. Sedan om du ska kyla grafikkort och processor, får du nog skaffa två 1.120 eller 2.120 (240) för att kyla desas ordentligt. Det går väl, men då får du modifiera chassit. Som i sig skulle ge dig mer sysslor på eftermiddagarna!

Permalänk
Medlem

Eller så bygger du en HTPC om du ändå bara ska ha den till surf o sånt går lätt o bygga ihop en sån med amd integrerad grafik så den klarar HD film med och allt på 4000 eller mindre håller på med en sån nu och de är förjävla kul

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av xieliand:

Försagsvis, så kan du bygga vattenkylning till processorn, då vattenblocket också passar 1155, så kan du uppgradera senare, till tredje generationens processorer. tex, ett Fatal1ty Z77- moderkort och en 3570k, som just nu ligger på sammanlagt 3500kr. Eller så uppgraderar du med detta redan nu. Då det är en surfdator så behöver du inte mycket till grafikdel.

Ungefärligt skulle det kosta samma peng med att vattenkyla, om fläktar köpes till också. Men kollade lite på chassit du använder, "Antec Fusion Remote", kan nog bli riktigt trång i det om du vill vattenkyla, då du har fläktarna så nära processorn, så kommer betyda att du kommer få koppla fläkt eller radiator på utsidan så du får plats med att koppla slangar. Sedan om du ska kyla grafikkort och processor, får du nog skaffa två 1.120 eller 2.120 (240) för att kyla desas ordentligt. Det går väl, men då får du modifiera chassit. Som i sig skulle ge dig mer sysslor på eftermiddagarna!

tro det eller ej men min katt drog ner mitt antec chassi i golvet... så jag kan inte få på panelen igen. och jag blev ganska kär i passiv vattenkylning, och om det skulle passa ihop med ett shinobi XL?

Skrivet av Spille:

Eller så bygger du en HTPC om du ändå bara ska ha den till surf o sånt går lätt o bygga ihop en sån med amd integrerad grafik så den klarar HD film med och allt på 4000 eller mindre håller på med en sån nu och de är förjävla kul

jag har redan en HTPC och den är ganska så oanvändbar eftersom jag aldrig sitter vid tv:n eller vid projektorn.