Guide: FPS-boost i DayZ/Arma2

Permalänk
Medlem

Guide: FPS-boost i DayZ/Arma2

Detta är en mini-guide för att optimera DayZ/Arma2 för högre FPS. Jag kommer till en början att presentera tips för att få så hög FPS som möjligt, men kommer senare att komplettera med lite ytterligare inställningar som kan höja kvaliten på bilden utan att påverka FPS för mycket. Denna guide är avsedd för er som har äldre datorer alt. vill spela på en enklare bärbar dator. Jag tar inget ansvar för eventuella problem som kan uppstå för er. Jag har testat allt på min stationära och bärbara.

Del 1 - Guide för maximal prestanda

******STEG 1******
.........................................................................
Lägg till följande startparametrar i STEAM eller på target/mål i din shortcut till Arma2 CO.

För att ta reda på hur många kärnor (cpuCount) och trådar (exThreads) kan du gå in på följande sidor:
Gå in på Intel om du har Intel cpu eller googla din modell.

Exempel för dualcore cpu ex. i3 2120, E8400:
-window -nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=2047 -maxVRAM=1023 -cpuCount=2 -exThreads=4

Exempel för en quadcore cpu ex. Intel 2500k:
-window -nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=2047 -maxVRAM=1023 -cpuCount=4 -exThreads=7

Exempel för hexacore cpu ex. AMD FX 8120 eller FX 8150:
-window -nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=2047 -maxVRAM=1023 -cpuCount=6 -exThreads=7

Ändra -maxVRAM=1023 till:
-maxVRAM=2047 om du har 2GB grafikminne eller mer
-maxVRAM=511 om du har 512MB

******STEG 2******
...........................................................................
Ladda hem ArmA2OA_HIGH_FPS_CONFIG.rar , packa upp filen ArmA2OA.cfg och copy paste in i mappen Dokument/ArmA 2/ och ersätt befintlig fil. (Gör backup på den befintliga innan). Högerklicka och öppna med Notepad/Wordpad.

Anpassa följande parametrar till din önskade upplösning:

Resolution_W=1366;
Resolution_H=768;
winW=1280;
winH=768;
winDefW=1280;
winDefH=768;
Render_W=1280;
Render_H=768;

Exempel: byt 1366 mot 1920 & 768 mot 1280 om du har en full-hd skärm osv. Spara filen och stäng.

En annan tråd här på sweclockers som visar bla exempel på olika FXAA värden.

En bra länk som visar lite exempel på hur det olika inställningarna ser ut

***STEG 3***
...........................................................................
Kör Dayz från en RAMDisk

***STEG 4*** (för bärbara datorer)
...........................................................................
För er som har bärbara datorer och vill öka prestandan ytterligare så kan jag rekommendera testa lite överklockning, prova först MSI Afterburner. Till vissa datorer fungerar dock inte det programmet, alt det går inte att klocka så mycket, då kan ni som har ATI kort testa AMD GPU Clock Tool , jag kan öka mitt HD5650 på GPU'n från 450 -> 650 MHz och minnet 700 -> 850 Mhz utan problem. Finns ofta många extra fps att hämta.

***Slutsats***
Jag ökade från avg 22fps -> avg 48 på min bärbara med Steg 1-4. Testa gärna du också med FRAPS och kör liten benchmarks (tryck in F11 ingame så loggar den fps till en excelfil). Test gärna Arma2 benchmark http://www.armaholic.com/page.php?id=5809 .

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

För dualcore (2 kärnor) processor:
-window -nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=2047 -maxVRAM=1023 -cpuCount=2 -exThreads=4

För quadcore (4 kärnor) processor:
-window -nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=2047 -maxVRAM=1023 -cpuCount=4 -exThreads=8

Tips: Mängden Threads som ska startas beror sannolikt på om man har Hyper Threading eller inte, i5 3570K har t.ex. 4 kärnor, men ingen HT, och går därför sannolikt bäst med -cpuCount=4 -exThreads=4
Du bör naturligtvis kolla upp det, men jag misstänker att det är värt att kika på i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Tips: Mängden Threads som ska startas beror sannolikt på om man har Hyper Threading eller inte, i5 3570K har t.ex. 4 kärnor, men ingen HT, och går därför sannolikt bäst med -cpuCount=4 -exThreads=4
Du bör naturligtvis kolla upp det, men jag misstänker att det är värt att kika på i alla fall

Tack för att du upplyste mig om detta, jag ändrade lite snabbt i guiden. Ska göra lite mer research på detta.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

-exThreads= är lite speciel.

Dvs. -exThreads=4 fyller inget syfte.

Permalänk
Medlem

Testade att köra dayz genom Ramdisk. Gav ingen prestanda boost tyvärr. Körde samsung 830 ssd innan.
Kanske ger mer för dom med mekanisk disk?

Permalänk
Moderator
Moderator

Mycket intressant läsning, tackar. Ska kolla upp hemmavid, länge tänkt testa ramdisk också. Undrar hur det går ihop med steam varianten, dvs steams krav på att köra filerna från samma disk?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redfox:

-exThreads= är lite speciel.

http://i.imgur.com/loSy6.png

Dvs. -exThreads=4 fyller inget syfte.

Sedär sedär, ibland fallerar även enkel logik. Tur att det finns folk med koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Mycket intressant läsning, tackar. Ska kolla upp hemmavid, länge tänkt testa ramdisk också. Undrar hur det går ihop med steam varianten, dvs steams krav på att köra filerna från samma disk?

Jag har steam varianten. Man ändrar startparametrarna till: -mod=%_ARMA2PATH%;EXPANSION;ca;E@dayz -nosplash -cpucount=4 -exThreads=7 -world=chernarus

Gav ingen boost när man redan sitter på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

Jag har steam varianten. Man ändrar startparametrarna till: -mod=%_ARMA2PATH%;EXPANSION;ca;E@dayz -nosplash -cpucount=4 -exThreads=7 -world=chernarus

Gav ingen boost när man redan sitter på SSD.

Tror att det mer mest om man sitter på ex en bärbar med 5200rpm disk.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Avstängd

Hvis det er slik at man har en Quad core processor med 8 tråder, hva er poenget med -exThreads attributten?

Er attributten der for å indikere hva man allerede har av multithreading (må settes på maks), ELLER er den ment for å allokere antall tråder man ønsker å sette av til ArmA 2/DayZ (maks, eller et antall mindre enn maks antall tråder).

Permalänk
Medlem

Vi som har AMD då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Vi som har AMD då?

FX 8120 eller FX 8150, testa
-cpuCount=6 -exThreads=7

Det är inget specifikt för just Intelprocessorer, handlar bara om hur många kärnor/trådar din cpu har.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Om man har låg gpu usage vad gör man då Går nog aldrig över 50% Sli eller ingen Sli..
Spelar ingen roll om jag sänker/höjer grafiken, inget hjälper. Har senaste drivers/patchar och testat det mesta!

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Moderator
Moderator

Drog upp till exthread tabellens max och märkte en liten skillnad, kanske fem-tio procents fps vinst. Synd att spelet inte klarar hårdvarans kapacitet men vad väntar man sig av spel dom utvecklats för såpass länge sedan.

Ska prova ramdisk, för skojs skull men tror inte jag vinner så mycket på ram över SSD.

Skrivet av Daquis:

Om man har låg gpu usage vad gör man då Går nog aldrig över 50% Sli eller ingen Sli..
Spelar ingen roll om jag sänker/höjer grafiken, inget hjälper. Har senaste drivers/patchar och testat det mesta!

Om du ställt in VRAM max så finns det inte så mycket mer från spelets sida tyvärr. Motorn klarar inte riktigt dagens hårdvara. Möjligt att du kan tweaka i sli profilen?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Drog upp till exthread tabellens max och märkte en liten skillnad, kanske fem-tio procents fps vinst. Synd att spelet inte klarar hårdvarans kapacitet men vad väntar man sig av spel dom utvecklats för såpass länge sedan.

Ska prova ramdisk, för skojs skull men tror inte jag vinner så mycket på ram över SSD.

Om du ställt in VRAM max så finns det inte så mycket mer från spelets sida tyvärr. Motorn klarar inte riktigt dagens hårdvara. Möjligt att du kan tweaka i sli profilen?

Testa EVGA SLI Profil som ska ha hjälpt många med SLI i Arma2.
http://forums.bistudio.com/showthread.php?76369-New-evga-sli-...)
http://www.evga.com/sli/

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Funkar dessa tips även om man startar dayz via dayzcommander eller ska man göra nått annat då?

Permalänk

fungerar det här via playwithsix?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Mfzombie:

Funkar dessa tips även om man startar dayz via dayzcommander eller ska man göra nått annat då?

Undrar också detta.....?
Ändrade iaf launch-options i Steam och .cfg filen, ingen märkvärdig boost....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Den har borde bli klistrad!

Spinxen, har du nagot tips ang MSI afterburner? Skruvar upp core/memory med ca 100 mHz(laste att max pa min GPU ar 135/150 over tankte att jag sparar pa det). Dock sa blir det ingen storre skillnad, max 5FPS. Som det inte kanns riktigt vart att overklocka for.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Finns ingen anledning till att överklocka GPU då Arma är CPU hungrig och kommer ändå att bottlenecka spelet när strider och skottlossning bryter ut. Så ta inga onödiga risker inte värt det om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Finns ingen anledning till att överklocka GPU då Arma är CPU hungrig och kommer ändå att bottlenecka spelet när strider och skottlossning bryter ut. Så ta inga onödiga risker inte värt det om du frågar mig.

I mitt fall är det tyvärr GPU som bottlar. Min CPU går aldrig över 30%

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Användning av -malloc och -winxp kan vara att tänka på.
http://community.bistudio.com/wiki/Arma2:_Startup_Parameters#...
http://community.bistudio.com/wiki/ArmA_2:_Custom_Memory_Allo...

Malloc kan dock vara ganska avancerat. I multiplayer är dock serverns prestanda ganska viktig.

Ramdisk kan och borde gölra mycket om man stoppar rätt saker på den. Arma läser texturer och modeller från disken hela tiden.
Var dock försiktiga med detta, om ni spelar på vissa servrar som kontrollerar att inga filer är borttagna och eran mjukvara för ramdisk fallerar så kan det se ut som att ni tagit bort filer och ni blir bannade (endast på servern inte global).

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Användning av -malloc och -winxp kan vara att tänka på.
http://community.bistudio.com/wiki/Arma2:_Startup_Parameters#...
http://community.bistudio.com/wiki/ArmA_2:_Custom_Memory_Allo...

Malloc kan dock vara ganska avancerat. I multiplayer är dock serverns prestanda ganska viktig.

Ramdisk kan och borde gölra mycket om man stoppar rätt saker på den. Arma läser texturer och modeller från disken hela tiden.
Var dock försiktiga med detta, om ni spelar på vissa servrar som kontrollerar att inga filer är borttagna och eran mjukvara för ramdisk fallerar så kan det se ut som att ni tagit bort filer och ni blir bannade (endast på servern inte global).

Ang Malloc, Som jag forstog det har man nyare version an 1.60 ska man anvanda tbb4malloc_bi. Men ar det nagot mer man ska gora an lagga till det som en startparameter? Fick ingen direkt boost, men mycket stabilare.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ang Malloc, Som jag forstog det har man nyare version an 1.60 ska man anvanda tbb4malloc_bi. Men ar det nagot mer man ska gora an lagga till det som en startparameter? Fick ingen direkt boost, men mycket stabilare.

Ne, men de malloc gör att de antingen ökar prestanda och stabilitet eller något av det eller inget alls. Man får testa lite.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Ne, men de malloc gör att de antingen ökar prestanda och stabilitet eller något av det eller inget alls. Man får testa lite.

Lust att utveckla testa lite? Som sagt med -malloc=tbb4malloc_bi blev det stabilare, så om jag testar -malloc=tbb3malloc_bi så kan jag vänta mig ett annat resultat?

Har läst länken, men för en lekman blir det lätt en massa siffror och bokstäver som inte betyder något.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Lust att utveckla testa lite? Som sagt med -malloc=tbb4malloc_bi blev det stabilare, så om jag testar -malloc=tbb3malloc_bi så kan jag vänta mig ett annat resultat?

Har läst länken, men för en lekman blir det lätt en massa siffror och bokstäver som inte betyder något.

Det är lite svårt att ge ett bra svar, då de fungerar olika på olika system.
Men testa de olika

-malloc=tbb3malloc_bi -malloc=tbb4malloc_bi -malloc=jemalloc_bi -malloc=tcmalloc_bi -malloc=nedmalloc_bi

Du får testa lite vad som ger bra resultat!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Det är lite svårt att ge ett bra svar, då de fungerar olika på olika system.
Men testa de olika

-malloc=tbb3malloc_bi -malloc=tbb4malloc_bi -malloc=jemalloc_bi -malloc=tcmalloc_bi -malloc=nedmalloc_bi

Du får testa lite vad som ger bra resultat!

Haha, tackar for forsoket iallafall! Ska testa lite till och aterkomma. Kan vara att man kan ge en fingervisning vilken som fungerar helt horibelt och vilken som fungerar.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Förlåt om detta är off-topic, men vilken av dessa builds tror ni kommer prestera bäst i dayz, arma 2 och arma 3?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4153636/2013-11-182
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4156307/i5build

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo_swe:

Förlåt om detta är off-topic, men vilken av dessa builds tror ni kommer prestera bäst i dayz, arma 2 och arma 3?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4153636/2013-11-182
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4156307/i5build

Later nagon annan svara pa det, da jag inte har sa stor koll pa AMD vs Intel, eller nagon koll pa R9orna.
Daremot sa tycker jag verkligen att en ssd ska ligga i korgen. For mig hjalpte det otroligt mycket(aven ifall jag inte markte sa mycket nar jag val klamde i en ssd pga att jag korde RAMdisk innan)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av spinxen:

******STEG 2******
...........................................................................
Ladda hem ArmA2OA_HIGH_FPS_CONFIG.rar , packa upp filen ArmA2OA.cfg och copy paste in i mappen Dokument/ArmA 2/ och ersätt befintlig fil. (Gör backup på den befintliga innan). Högerklicka och öppna med Notepad/Wordpad.

Anpassa följande parametrar till din önskade upplösning:

Resolution_W=1366;
Resolution_H=768;
winW=1280;
winH=768;
winDefW=1280;
winDefH=768;
Render_W=1280;
Render_H=768;

Exempel: byt 1366 mot 1920 & 768 mot 1280 om du har en full-hd skärm osv. Spara filen och stäng.

En annan tråd här på sweclockers som visar bla exempel på olika FXAA värden.

En bra länk som visar lite exempel på hur det olika inställningarna ser ut

Nån som kan lägga upp filen igen?

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296