Netflix kommer till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Det här med att se serier dagen efter... var har den idèn startat nånstans? visst... Itunes har väl ett bra och snabbt utbud med serier som kommer ut fort men man får ju betala därefter. Sen går det ju att se serierna via kanalerna i USA men samma sak där... fuck you, pay me! så är det ju med allt. För 55 spänn i månaden så kan man vara rätt nöjd ändå. Vi i Sverige är faktiskt väldigt bortskämda vare sig vi tror det eller ej. Alltid bra kvalite med utbud (Torrent) Ljud och bild. Usa har alltid legat efter med ljud och bild. Dem har bara utbudet.

Hur är vi i Sverige bortskämda? Är fortfarande inte helt ovanligt att svenska TV-kanaler ligger en säsong efter de amerikanska kanalerna.

Sen är det även i USA i många fall så att man inte kan få tag på serierna förrän någon vecka efter sändning (lagligt alltså). Själv skulle jag ju då hellre vilja se avsnitt när de finns tillgängliga, d.v.s. att så fort som sändningen påbörjats någonstans så ska det gå att streama eller tanka hem, det är det tittarna vill ha (och som TV-bolagen inte bryr sig om att ge oss).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Ursäkta pessimism, men jag tror det kommer att floppa som allt annat eftersom film/seriebolagen vill kunna sälja nyaste säsongerna till kanaler som canal+ etc. Att ha en streamingsida med 1 år gamla serier är inget jag direkt hurrar över :/

Jag längtar till den dagen det finns en sida där man kan streama alla serier på releasedag och får betala en fast summa för det hela (då kan iaf jag tänka mig att lägga BETYDLIGT mer än 119:-/mån) . När det blir verklighet kanske bolagen äntligen kan få tillbaks lite mer pengar för sina serier/filmer än som det ser ut i dagsläget...

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Ett steg i rätt riktning. Voddler var en total katastrof eftersom de dels lyckades totalt ha sönder XBMC som klienten var baserad på och dels lyckades de bara ladda upp en enda gratisfilm som var sevärd och man kan bara se Jakten på röda oktober ett visst antal gånger. Det är mer såna här tjänster som behövs om filmindustrin ska få ordning på piratkopieriingen på riktigt. Tänka sig att det inte hjälper att stifta galna speciallagar och att det är så mycket enklare att bara ge folk vad de vill ha istället.

De jag snackat med som kör Netflix i USA är väldigt nöjda. Det verkar vara en bra tjänst för film men mindre bra för serier. Hoppas de inte förstör tjänsten i Norden bara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett steg i rätt riktning. Voddler var en total katastrof eftersom de dels lyckades totalt ha sönder XBMC som klienten var baserad på och dels lyckades de bara ladda upp en enda gratisfilm som var sevärd och man kan bara se Jakten på röda oktober ett visst antal gånger. Det är mer såna här tjänster som behövs om filmindustrin ska få ordning på piratkopieriingen på riktigt. Tänka sig att det inte hjälper att stifta galna speciallagar och att det är så mycket enklare att bara ge folk vad de vill ha istället.

De jag snackat med som kör Netflix i USA är väldigt nöjda. Det verkar vara en bra tjänst för film men mindre bra för serier. Hoppas de inte förstör tjänsten i Norden bara.

Det lär inte komma upp nya filmer förens efter en tid har gått från dvd/BD-releasen i Sverige. Sen om kvaliten/ljudet är som vissa här säger så är det väl inte mycket att hänga i granen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ministerkrister:

Nu får vi hoppas att hulu kommer till Sverige också, det är streaming-lösningen som gäller för tv-serier.

Tror dock att film- och tv-innehållet i dessa tjänster kommer vara "norden-anpassade".

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Hulu vill jag absolut ha hit, men samma sak skulle väl hända med det i så fall, d.v.s. att utbudet begränsas.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ett steg i rätt riktning. Voddler var en total katastrof eftersom de dels lyckades totalt ha sönder XBMC som klienten var baserad på och dels lyckades de bara ladda upp en enda gratisfilm som var sevärd och man kan bara se Jakten på röda oktober ett visst antal gånger. Det är mer såna här tjänster som behövs om filmindustrin ska få ordning på piratkopieriingen på riktigt. Tänka sig att det inte hjälper att stifta galna speciallagar och att det är så mycket enklare att bara ge folk vad de vill ha istället.

De jag snackat med som kör Netflix i USA är väldigt nöjda. Det verkar vara en bra tjänst för film men mindre bra för serier. Hoppas de inte förstör tjänsten i Norden bara.

Haha BARA den filmen jag såg via Voddler.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju hoppas det blir "Norden-anpassat" och inte bara den vanliga amerikanska skiten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja man kan ju hoppas det blir "Norden-anpassat" och inte bara den vanliga amerikanska skiten...

Älskar den amerikanska skiten. Finns inte mycket bra Svenska filmer och serier även om det finns.
Solsidan och 112 är väl typ det jag har kollat på bland svenska serier, film ser jag sällan men Beck och Wallander har varit bra, annars är det mycket skit!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Det här med att se serier dagen efter... var har den idèn startat nånstans? visst... Itunes har väl ett bra och snabbt utbud med serier som kommer ut fort men man får ju betala därefter. Sen går det ju att se serierna via kanalerna i USA men samma sak där... fuck you, pay me! så är det ju med allt. För 55 spänn i månaden så kan man vara rätt nöjd ändå. Vi i Sverige är faktiskt väldigt bortskämda vare sig vi tror det eller ej. Alltid bra kvalite med utbud (Torrent) Ljud och bild. Usa har alltid legat efter med ljud och bild. Dem har bara utbudet.

Vad anser du vara motivationen till att folk i världen utanför Nordamerika ska få alla filmer och serier senare? Tid för att censurera innehåll? Ge tid för textning? Vänta tills det är billigare att köpa in?

Sedan så finns det många som faktisk följer nyhetssidor, bloggar eller icke-svenskar på facebook/twitter/G+ där spoilers kommer förekomma. Det finns även de som vill diskutera det som hände i senaste avsnittet av en serie. Trådarna gällande särskilda avsnitt på forum brukar hinna bli kalla på ca 3 dagar. Hur går det då om man ska vänta i allt från en vecka till ett år?

Permalänk
Medlem

Sade upp mitt Viaplay OnDemand för ett par månader sedan pga väldigt ojämn kvalité, hastighet och dålig tillgång på nytt material. Hoppas att Netflix kan fylla det hålet för mig.

Permalänk
Medlem

Netflix stödjer fortfarande inte linux va?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m96:

Det ær lugnt, du snor inget.. orginalfilen finns kvar, jag lovar.

Haha är det så man resonerar nuförtiden

http://www.youtube.com/watch?v=jlXJPnKjwfs
Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Nu får ni väl ta och klippa er och skaffa ett jobb eller i alla fall genomföra en ordentlig verklighetskontroll inifrån pojkrummet.
Om ni tror att det är gratis att titta på tv i USA så är ni helt fel ute.

Exempel:
A Game of Thrones, visas på HBO i USA. HBO är en betalkanal precis som Canal + eller Viasat.

Varför skulle de släppa avsnittet på en tjänst som kostar 70 spänn i månaden, och inkluderar hur många tittar som helst, inom 24h från premiärvisningen?

HBO skulle alltså gå miste om reklamintäkter från alla repriseringar under det år som går innan det släpps på netflix. De skall även strunta i intäkter från DVD-släppet som sker innan det släpps på netflix. Samt acceptera att försäljningen av serien utomlands och till andra kanaler typ syndikering minskas.

Jo tjena, det låter ju väldigt rimligt…

Permalänk
Medlem

Intressant! USA har ju alltid legat mycket längre fram än svenska företag när det gäller PPV osv.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Bejje:

Det dumma med mediabolagen är ju att de vet redan vad folk vill ha, men gör ingenting åt det.

* När det gäller film och serier så vill folk se det samtidigt som det släpps i USA, det skiter dom i.
* Folk vill (inte alla dock) gärna betala ett lågt fast pris per månad för obegränsad streaming, likt spotify. (De lär sig inte ens av spotify)

Sen undrar de varför piratkopieringen är så hög Om de möter kundernas krav så blir ju kunderna nöjda, det kan vi redan se på andra tjänster. Varför då inte bara göra som kunderna vill istället för att skita i det och sedan se hur folk tankar ner saker via t.ex. torrent och sen försöker lägga alla sina resurser på att motverka piratkopiering. De resurserna kan de lägga på att möta folks förväntningar och krav istället.

Perfekt inlägg i min mening, håller med till 100%

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Räcker ju att se på flera av paketen som innefattar ip-tv, ip-telefon och surf över xDSL.......

Jo tjena.......funkar ju SÅDÄR bra att kolla på tv om ngn streamar ngt i högre upplösning då bandbredden INTE räcker till.
Ett av de största misslyckanden de åstakommit.
Nu sitter jag INTE med det själv, men syrran sitter med ett sådant paket och kan INTE kolla på tv och streama/tanka samtidigt.
De borde fasen inte erbjuda ip-tv på 8/1 som de gör idag.

Våran familj har Telias 8/1 samt IP-tv. Fungerar kanon även om jag tankar/uploadar till max. Så det är inte för alla det strular :).

Bilden är även riktigt bra även om det "bara" är 576p.

Permalänk
Skrivet av Radergummi:

Nu får ni väl ta och klippa er och skaffa ett jobb eller i alla fall genomföra en ordentlig verklighetskontroll inifrån pojkrummet.
Om ni tror att det är gratis att titta på tv i USA så är ni helt fel ute.

Exempel:
A Game of Thrones, visas på HBO i USA. HBO är en betalkanal precis som Canal + eller Viasat.

Varför skulle de släppa avsnittet på en tjänst som kostar 70 spänn i månaden, och inkluderar hur många tittar som helst, inom 24h från premiärvisningen?

HBO skulle alltså gå miste om reklamintäkter från alla repriseringar under det år som går innan det släpps på netflix. De skall även strunta i intäkter från DVD-släppet som sker innan det släpps på netflix. Samt acceptera att försäljningen av serien utomlands och till andra kanaler typ syndikering minskas.

Jo tjena, det låter ju väldigt rimligt…

70 kronor i månaden låter väldigt lite om de skulle funka, men du får tänka på att även de som inte ger HBO några pengar i dagsläget skulle ge dom pengar. Jag vet inte hur de funkar men vi i norden kan ju inte se på HBO utan i största drag får de ifrån illegal nedladdning (Och genom tv iofs).
Jag vet inte hur/om de skulle vara möjligt men de är nog den enda fungerande metoden att dra ner på illigal fildelning och de måste ju gå att genomföra på ett sätt så att de tjänar pengar.
Man kan ju även göra att HBO släpper avsnitten i kanske 3 dagar innan de skulle komma till netflix m.m.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kroie:

Det lär inte komma upp nya filmer förens efter en tid har gått från dvd/BD-releasen i Sverige. Sen om kvaliten/ljudet är som vissa här säger så är det väl inte mycket att hänga i granen?

En del av målgruppen har accepterat 700 MB DivX i flera år så tror det går att acceptera kvalitén. Titta även på kvalitén som är på TV som ofta är rätt sunkig. Det är inte en ersättning för att köpa BD, det är ett substitut för vanlig TV och nerladdning. Klart man inte kommer få BD-kvalité och det av många anledningar, en av dem är bandbredd.

Jag är också rädd att de kommer klanta till det som de gjorde med Voddler. Fast de har ju börjat fixa de idiotiska fördröjningarna en del. Nu tar det inte ett halvår för en biofilm att komma från USA längre som var standard för inte alltför många år sedan.

Som sagt, det är ett steg i rätt riktning men det är en liten bit kvar. Folk betalar glatt flera hundra kronor i månaden för massa TV-kanaler så folk skulle betala lika mycket för att få streama TV-serier och film on demand. Så pengarna och betalningsviljan finns, det som saknas är varan/tjänsten. Först ut att erbjuda den kan göra sig en hacka men det är mycket motstånd eftersom det är något nytt. Tyvärr...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som någon sa på en annan netflix reklambild.

Ingen med Netflix vet hur man placerar sin soffa!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Kollar på bilden och första tanken, flytta på soffan muppjävar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Väldigt intressant!
Undrar vad kostnaden blir, och perfekt om det går o köra i xbmc

Det finns Netflix plugin i XBMC redan så det ska nog gå bra.

Förövrigt så hoppas jag att utbudet blir det samma annars är det samma skrot som andra streamingtjänster som redan finns. Jag vill exempelvis kunna se de senaste avsnitten av amerikanska serier så snart de kommer ut, inte ett halvår efter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m96:

Det ær lugnt, du snor inget.. orginalfilen finns kvar, jag lovar.

Du begriper alltså inte varför du ska betala för en kopia därför att originalet finns ju kvar.
Den enda logiska slutsatsen av detta är att du anser att värdet på alla immateriella verk är noll, de går ju att kopiera i oändlighet. Verkar det rimligt tycker du?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det finns Netflix plugin i XBMC redan så det ska nog gå bra.

Förövrigt så hoppas jag att utbudet blir det samma annars är det samma skrot som andra streamingtjänster som redan finns. Jag vill exempelvis kunna se de senaste avsnitten av amerikanska serier så snart de kommer ut, inte ett halvår efter.

Som det ser ut nu kommer det aldrig hända. Som en annan skrev kanske det kan bli en OK "videobutik" för dem som inte är så kräsna på ljud/bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du begriper alltså inte varför du ska betala för en kopia därför att originalet finns ju kvar.
Den enda logiska slutsatsen av detta är att du anser att värdet på alla immateriella verk är noll, de går ju att kopiera i oändlighet. Verkar det rimligt tycker du?

Nej, det enda han påpekade var att stöld och piratkopiering är två skiljda saker. Lägg inte ord i andras munnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Nej, det enda han påpekade var att stöld och piratkopiering är två skiljda saker. Lägg inte ord i andras munnar.

Ja fast resonerar man i banorna att originalet finns kvar så kan man ju gå in på ICA och sno ett paket Ballerina kex och när man blir påkommen påstå att original kexet finns kvar då kexen bara är kopior.

Så tycker fortfarande det är en slags "stöld".

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jaxione:

Ja fast resonerar man i banorna att originalet finns kvar så kan man ju gå in på ICA och sno ett paket Ballerina kex och när man blir påkommen påstå att original kexet finns kvar då kexen bara är kopior.

Så tycker fortfarande det är en slags "stöld".

Mvh J

Bara du är noga med att påpeka att det är någon sorts moralisk stöld och inte juridisk för i verkligheten är det ju inte stöld utan brott mot upphovrsättslagen. Sen att antipiratlobbyn likställer det med stöld är en annan sak men det betyder som tur är inte att det är sant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja fast resonerar man i banorna att originalet finns kvar så kan man ju gå in på ICA och sno ett paket Ballerina kex och när man blir påkommen påstå att original kexet finns kvar då kexen bara är kopior.

Så tycker fortfarande det är en slags "stöld".

Mvh J

Nej det är inte samma sak. Snor du en film eller ett kex i en butik så drabbar det butiksägaren som blir av med ett ex av en film eller ett kexpaket.
Laddar du ner en film från nätet så är det ingen som får ett ex mindre av den filmen att sälja. Butiken t.ex. har lika många ex kvar av sina filmer och har alltså inte förlorat det de har köpt in och kan därför sälja det till någon annan.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Äntligen mina böner har blivit hörda. Netflix <3

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Men grejen är ju att jag älskar idén med spotify och har också senaste året betalat varje månad för spotify premium. Dock vill jag ha liknande för TV-serier. Jag vill inte tanka torrents och packa upp filer osv, jag vill streama direkt. Därför tycker jag Netflix är riktigt intressant, men som det låter kommer vi få ett eget svenskt utbud och då har man inte mycket till val än att tanka torrents.

Vart det kommer från att se serier dagen efter? För mig började det för typ 10-12 år sedan när man kollade på någon bra serie på TV och störde sig på att man behövde vänta en vecka till nästa avsnitt. Då fann man att USA låg en säsong eller två före den svenska kanalen och det var ju underbart att du kunna ladda ner över en säsong med avsnitt och se dom på en gång eller när det passade. Så gjorde jag sedan med alla serier jag kollade på.

Nu för tiden när man hör om någon ny bra serie så vill man ju se den direkt, inte om ett halvår, därav detta.

Skrivet av Sgt. Stinger:

Att man vill ha tv-serier direkt är dels för att man vill se fortsättningen, precis som när man inte kan lägga ned en god bok, eller när man köar för att se premiären av enfilm. Dessutom är det så att internetkulturen förutsätter att man sett det senaste. Hänger man mycket online på amerianska forum kan man råka ut för rätt saftiga spoilers om man inte har sett de två senaste säsongerna av någon serie, vilket är mer regel än undantag om man följer serierna på svensk TV t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja självklart så vill man ju ha det dagen efter sändning men på vissa som skriver här så verkar det ju självklart att det ska vara så på lagligt vis. Tyvärr så kommer det inte att hända. Sen är man ju kräsen med det här med kvalitè på matrialet. Allt är i HD. Vi svenskar är väldigt bortskämda med det och enda sättet att få tag i HD snabbt är att fultanka. Streaming är väldigt "nytt" och det finns inte så många aktörer och de som finns är hårt hållna på pga licenser. Vi kommer inte få se nåt "dagen efter" i Sverige på många år tror jag. Är nog enklare med filmer. Så fort dem har släppts på Blu-ray så kommer dem nog att finnas kort därefter via streaming. Kanalerna i USA har alldeles för stor makt. De har gått åt o sagt att Apple och andra kan få streama deras kanaler... allt handlar vad de får betalt.

Det har tycker är intressant med Netflix är att det är ett bra komplement till Tvn (Iptv, Canal digital och Viasat) får mycket för lite pengar och det knäcker Viaplay och Voddler med hästlängder.

Men jag tror att de som redan har ett abonnemang hos Netflix (US) tappar utbud om man växlar till den nordiska modellen.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?p=12589466
Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej det är inte samma sak. Snor du en film eller ett kex i en butik så drabbar det butiksägaren som blir av med ett ex av en film eller ett kexpaket.
Laddar du ner en film från nätet så är det ingen som får ett ex mindre av den filmen att sälja. Butiken t.ex. har lika många ex kvar av sina filmer och har alltså inte förlorat det de har köpt in och kan därför sälja det till någon annan.

Ok, ja men eftersom det både är straffbart och enligt mig moraliskt fel med piratkopiering så välkommnar jag iallafall Netflix.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar