Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

fm1 vs am3 ??

hej där ?? jag undrar vilket är bäst utav fm1 och am3 vilket ska man gå med om man ska överklocka och spela ??
mvh Albin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Eh, skillnaden är att fm1 används till apuer och am3 till cpuer. Så am3 till oc och spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Feb 2011

fm1 är mer budget cpu/apuer med prestanda som liknar athlonX2 2-4 kärniga processorer, medans am3/+ kan använda nyare med mer prestanda därmed också något dyrare cpu'r

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Med risk att låta lite trollig.
Måste du verkligen köpa AMD om du ändå skall spela ?
För en kvick i3'a drar jämt med AMD's snabbaste i just spel.

Men OK, man får AMD grejer tokbilligt så jag antar att det är därför.
ISF brukar AM3+ och en 4 kärnig Black Edition rekas för pris/prestanda.
Men även FM1 + en 4000 serie CPU brukar ge bra resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av albin98:

hej där ?? jag undrar vilket är bäst utav fm1 och am3 vilket ska man gå med om man ska överklocka och spela ??
mvh Albin

Hej Albin!

FM1 är AMD's plattform för processorer med integrerad grafik. Det betyder helt enkelt att du inte behöver något grafikkort om du köper en processor ur FM1-serien. (Undantag finns) Processorer ur FM1-serien är t.ex A8-3770K, där K innebär en upplåst multipel för överklockning.

AM3 är AMD's gamla plattform. Den har till skillnad från FM1 ingen integrerad grafik, och behöver därför ett separat grafikkort Procerssorer som t.ex Phenom IIX2/X4/X6, Sempron och Athlon. Hos AM3 har AMD en serie processorer som har suffixet Black Edition. Dessa processorer har upplåst multipel och överklockas lättast. Självklart går det överklocka ändå, men det krävs mer kunskap.

AM3+ är AMD's aktuella plattform. Processorer ut AM3+-serien kallas FX. Alla FX-processorer har upplåst multipel, men de är generellt något sämre än sina Phenom X4/X6 kusiner, trots högre GHz Processorer såsom FX4100, FX4170, FX6100, FX8120/8150 är processorer ur AM3+/FX-serien.

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Kör på am3 för spel

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black] [WD Blue 1 TB]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync
Mobil Nexus 6P/One plus 5T har även 2TB extern hårdisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Kör FM1 athlon II om du vill spela (ej tävla i bf3), och inte vill betala multum. MEN då ska det vara snorbilligt också. Du kan få FM1, athlon II x4, 8gb ram för omkring tusenlappen från tyskland. Presterar som Phenom II x4 och når omkring 3,7ghz. Dock inga garantiner för det. Sjukt billig plattform som ändå känns modern med sata 6gbit och usb 3.0

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

För overklockning och spel ska du köra på AM3+, FM1 är mer till för enkla datorer för film, kontor eller väldigt lätta spel.

Om du ska köpa AM3+ så har jag en Phenom II X6 1055t till salu, om det är intressant. SKicka mig ett PM isåfall

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av SuperSverker:

Hej Albin!

FM1 är AMD's plattform för processorer med integrerad grafik. Det betyder helt enkelt att du inte behöver något grafikkort om du köper en processor ur FM1-serien. (Undantag finns) Processorer ur FM1-serien är t.ex A8-3770K, där K innebär en upplåst multipel för överklockning.

AM3 är AMD's gamla plattform. Den har till skillnad från FM1 ingen integrerad grafik, och behöver därför ett separat grafikkort Procerssorer som t.ex Phenom IIX2/X4/X6, Sempron och Athlon. Hos AM3 har AMD en serie processorer som har suffixet Black Edition. Dessa processorer har upplåst multipel och överklockas lättast. Självklart går det överklocka ändå, men det krävs mer kunskap.

AM3+ är AMD's aktuella plattform. Processorer ut AM3+-serien kallas FX. Alla FX-processorer har upplåst multipel, men de är generellt något sämre än sina Phenom X4/X6 kusiner, trots högre GHz Processorer såsom FX4100, FX4170, FX6100, FX8120/8150 är processorer ur AM3+/FX-serien.

så om jag ska ha en ny htpc så ska jag gå med fm1 men am3 + till main datan ?? fx serien är då en motsvarighet till k cpus ??

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Nära dig
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Svensktiger:

Med risk att låta lite trollig.
Måste du verkligen köpa AMD om du ändå skall spela ?
För en kvick i3'a drar jämt med AMD's snabbaste i just spel.

Men OK, man får AMD grejer tokbilligt så jag antar att det är därför.
ISF brukar AM3+ och en 4 kärnig Black Edition rekas för pris/prestanda.
Men även FM1 + en 4000 serie CPU brukar ge bra resultat.

En Phenom II räcker gott och väl att spela på och ligger oftast nån fps under Intel värstingarna..En i3'a är kass då fler och fler spel vill ha quadcores..

Kör på AM3.

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD