Försäkringsfråga (båt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Försäkringsfråga (båt)

Jag och några polare var ute och körde Wakeboard idag när vi var med om en olycka. Det var flera personer som körde wakeboard på samme ställe och det var ganska trångt. De andra som körde skulle hämta upp en snubbe samtidigt som vi var där och körde i vattnet eftersom att han hade ramlat, samtidigt som vi kom från andra hållet. Vi får möte och de ligger en Segerbåt med dragg i framför oss. Jag väljer att vända, jag ser att de står still och jag har goda marginaler till vart deras snubbe ligger i vattnet och kör undan för dem.

När jag har vänt runt och böjar köra åt andra hållet igen så känner jag hur det rycker till i hela båten. Jag kollar bak och de andra som hämtade upp snubben kollade på mig. Jag fattar inte vad som har hänt eftersom att jag höll goda marginaler till dem. Det som hade hänt var att det snöret med handtag som man hänger i efter båten hade fastnat i vår motor och ryckts loss. Det gick av och en sak på deras båt som den satt fast i böjdes väldigt mycket så den ligger nästan ner.

Detta är lite svårt att förklara via text så jag lägger till en bild så ni kanske förstår bättre.

Som ni ser på bilden, "vi" är båten med sträcken och vi kommer från hållet som pilen pekade, när vi mötte personerna som vi senare fastnade i så låg de åt andra håller och vände om som jag försökte visa med prickade Sträck. Pilen som möter oss är en mötande båt och triangeln är segelbåt som låg för dragg.

Som jag sa så höll vi goda marginaler från deras båt och killen som låg i vattnet, eftersom att de körde runt i vattnet och vände så tänkte jag inte på att de skulle kunna ha kvar linan i vattnet för den brukar man försöka ta upp så fort som möjligt. Som ni ser så är det en ganska skarp kurva man får ta där.

Men i alla fall, vår motor fastna i deras linan och slet av den och de fick också skador på sin båt, vi klarade oss utan skador. Den här killen i andra båten försöker nu kräva oss på pengar för skadorna dock, (eller vad självrisk) går på. Jag kan gå med på att betala det, men jag undrar om det är rätt för honom att lägga all skuld på oss.

Han sa att jag inte skulle köra så nära honom, men kom ihåg att en sån här lina kan sticka ut kanske 25 meter från båten, dessutom hade de en grå och väldigt tunn lina, de försökte inte heller vifta bort mig eller visa att den låg där, samtidigt som de hade en flytlina som lägger sig på vattnet och inte sjunker så det går inte riktigt att parera den.

Är det okej för honom att lägga all skuld på oss (mig som körde), för jag anser att jag höll goda marginaler från honom, med tanke på att han hade legat i vattnet ett tag killen som han skulle hämta, han låg där redan innan vi vände så tänkte jag som sagt inte på att linan skulle sticka ut en 25m eller så.

Vad tror ni? Det är en ganska svårt olycka att förklara.

Gaming: RTX 2070 & 3770k @ 4,4 Ghz
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339
Telefon: iPhone 6s plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Är lite osäker.... En vild gissning från min sida är att svaret skulle vara ja, du kan nog tvingas betala. Ser du att någon ligger med dragg så måste man nog ha väldigt goda marginaler på sin sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av m0rk:

Är lite osäker.... En vild gissning från min sida är att svaret skulle vara ja, du kan nog tvingas betala. Ser du att någon ligger med dragg så måste man nog ha väldigt goda marginaler på sin sida.

Men nu låg han inte med dragg, han körde omkring i sin båt för att hämta upp en annan person som låg i vattnet, han hade inte tagit upp sin Wakeboard lina på en 25meter som förövrigt var grå istället för färglad och flöt istället för att sjunka.

Får man åka omkring med en lina i vattnet hur som helst ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men nu låg han inte med dragg, han körde omkring i sin båt för att hämta upp en annan person som låg i vattnet, han hade inte tagit upp sin Wakeboard lina på en 25meter som förövrigt var grå istället för färglad och flöt istället för att sjunka.

Får man åka omkring med en lina i vattnet hur som helst ?

Aha... Då missuppfattade jag dig. Då skulle jag tro att du kan komma undan utan kostnad. Låter som extremt klantigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Jag känner bara att varför ska jag behöva vejja sjukt mycket mer än nödvändigt bara för att han är för lat för att dra upp linan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Det är väl självklart att du ska väja. Man bör anpassa sin hastighet till situationen samt hålla avstånd och tydligen körde du i en passage man kanske inte bör köra wake i (oavsett om "andra" gör det...)? Du kan inte blint räkna med att någon direkt ska plocka upp sin lina när de ska hämta någon som trillat, han kanske till och med höll på när ni kom?

Om någon skulle parkera vid en väg och öppna sin förardörr så att den delvis är i körfältet, menar du att du då har rätt att köra så att du krockar med dörren bara för att han inte var tillräckligt snabb att stänga den?

Läs detta:
1. Den som kommer från vänster väjer.
2. Väj åt höger vid möte.
3. Upphinnande båt väjer - båt som upphinns håller sin kurs.
4. Motorbåt väjer seglare akteröver.
5. Visa i god tid väjnings- och passeringsmanöverns riktning.
6. Icke väjningsskyldig båt ska hålla sin kurs och fart.
7. Om det är nödvändigt för att undvika sammanstötning bör fartyget minska eller helt upphäva farten genom att stoppa maskinen eller slå back.

Av ren nyfikenhet då jag själv kör mkt wake i gbg, vilken plats var det ni körde på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av hunterxx:

Det är väl självklart att du ska väja. Man bör anpassa sin hastighet till situationen samt hålla avstånd och tydligen körde du i en passage man kanske inte bör köra wake i (oavsett om "andra" gör det...)? Du kan inte blint räkna med att någon direkt ska plocka upp sin lina när de ska hämta någon som trillat, han kanske till och med höll på när ni kom?

Om någon skulle parkera vid en väg och öppna sin förardörr så att den delvis är i körfältet, menar du att du då har rätt att köra så att du krockar med dörren bara för att han inte var tillräckligt snabb att stänga den?

Läs detta:
1. Den som kommer från vänster väjer.
2. Väj åt höger vid möte.
3. Upphinnande båt väjer - båt som upphinns håller sin kurs.
4. Motorbåt väjer seglare akteröver.
5. Visa i god tid väjnings- och passeringsmanöverns riktning.
6. Icke väjningsskyldig båt ska hålla sin kurs och fart.
7. Om det är nödvändigt för att undvika sammanstötning bör fartyget minska eller helt upphäva farten genom att stoppa maskinen eller slå back.

Av ren nyfikenhet då jag själv kör mkt wake i gbg, vilken plats var det ni körde på?

Mjo, grejen är den att jag väjde ju, i förhållande till killen som låg i vattnet och deras båt. Nu krockade jag ju inte i deras båt utan linan som stack ut åt sidan från deras båt.

Det är väldigt svårt att förklara situationen, men eftersom att jag också behövde vejja från segelbåt samt mötande båt så är det svårt.

Sen så gjorde de inget för att visa att linan låg i vattnet, Den stack rakt ut från deras båt, inte bakom. Jag vet inte vad det finns för regler gällande det, men en sån lina kan vara allt från 15-25 meter lång. Vi fastnade i deras handtag så precis på slutet då alltså. Får man åka men linor hur som helst liggandes i vattnet?

Vi körde mellan Franholmen och vad ön nu heter har jag glömt. Det var inte mot trampolin sidan utan andra. Ännu en gång, jag körde med avstånd och det var inte deras nåt jag krockade i. Så jag "vejjade" för dem.

Sen brukar man också ha linan vid personen i vattnet om man inte dar upp den, denna låg ju som sagt rakt ut i vattnet från båten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby, Stockholm
Registrerad
Apr 2003

Intressant fråga. Vad jag vet finns det inga särskilda väjningsregler vad gäller tampar och linor i vattnet. Hade du kört in i någons ankartamp hade det varit en annan sak eftersom det är ganska lätt att lista ut hur den ligger, men en flytande tunn lina är nästintill omöjlig att upptäcka, särskilt om den låg ut från sidan på båten och inte från aktern som man skulle tänka sig. Normalt ska t ex fiskenät vara tydligt utmarkerade med bojar så man enkelt kan undvika dem.

Jag tycker gott han kan betala sin egen självrisk. Inte för att han får skylla sig själv utan för att skadorna var på hans båt och att du inte är uppenbart ensamt vållande till olyckan.

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?