Bärbar dator vs surfplatta till studier

Permalänk
Medlem

Bärbar dator vs surfplatta till studier

Hej!

Ska påbörja studierna i Lund nu om några veckor och funderar på att skaffa antingen en bärbar dator eller en surfplatta med tangentbord. Datorn/plattan ska främst användas till att anteckna vid föreläsningar, göra presentationer, surfa, eventuellt kolla lite film mm. Då jag kommer att skriva mycket på den känns det viktigt att den har ett bra tangentbord. Jag vill också att den ska ha en bra skärm, minst 1600x900 px.
Min budget ligger mellan 7000-8000 kr.

Vet inte riktigt om jag ska ha en dator eller en surfplatta. Väljer jag en dator vill jag att den ska vara relativt lätt (helst max 1,8 kg), gärna vara från nya generationen (med Ivy bridge) och som sagt ha en bra skärm. Vill absolut inte ha mer än 14". Jag har tittat en del på denna : http://www.dustinhome.se/product/5010643078/lenovo-thinkpad-e...

Den har bra specs för priset, och Lenovo gör ju grejor som håller bra! Jag har hört mig för lite om den här på forumet, och allt verkar vara mycket bra med den förutom batteritiden som ska vara lite sisådär. Tror ni ändå att den är ett bra val? Får den för 8022 kr med studentrabatt.

Alternativet är alltså en surfplatta med tangentbord. Asus transformer Prime är väll kanske det mest naturliga valet i så fal.. Vill gärna ha nya Infinity, då den har full-hd skärm. Den, dockningsstationen och ett skydd till den kostar runt 7300 kr på Dustin Home med studentrabatt.

Jag har aldrig ägt en surfplatta innan, och jag har aldrig ägt någon apparat alls som kör android. Finns det bra ordbehandlingsprogram till android som är anpassade för full-hd skärmen? Tror ni att det blir lite för litet att bara ha en 10,1-tummare att ha som studiedator? Känns ganska smått när jag tänker på det, men det kanske funkar? Känns kanske lite enklare med en vanlig bärbar dator, men sen är det ju alltid kul med en surfplatta också som man kan köra lite småspel på

Någon som använder en surfplatta (iPad eller transformer) med tangentbord till att anteckna på föreläsningar mm och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Tack på förhand för hjälpen! /Felix

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

En "transformer" med win8 när det kommer?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem