Stora fyrkanter dyker upp i skärmens övre vänstra hörn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Stora fyrkanter dyker upp i skärmens övre vänstra hörn?

Under några veckors tid har jag, ibland, lagt märke till att styra fyrkanter dyker upp i olika "formationer" i skärmens övre vänstra hörn. Det har endast skett i Firefox och i BF3 än så länge, vad jag har märkt åtminstone. De fastnar på skärmdumpar och de brukar ligga stilla, i samma "formation", tills man skrollar i Firefox – eller när man klickar runt i deploy-menyn i BF3, då byter de formation.

Någon som vet vad det kan bero på? Mitt grafikkort är ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

Ser ut som artefakter som ibland uppstår vid överklockning, om du inte överklockat så är det nog kortet som är felande. Testa med en annan skärm, är det samma sak där så är det garanterat grafikkortet. I sällsynta fall så kan det vara korrupta/trasiga drivrutiner också.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ser ut som artefakter som ibland uppstår vid överklockning, om du inte överklockat så är det nog kortet som är felande. Testa med en annan skärm, är det samma sak där så är det garanterat grafikkortet. I sällsynta fall så kan det vara korrupta/trasiga drivrutiner också.

Grafikkortet är inte överklockat numera, men det har varit en aning överklockat för ett par veckor sedan. Men det var en väldigt mild överklockning, utan några som helst spänningsökningar.

Att det är skärmens fel är uteslutet då det fastnar på skärmdumpar..?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Då skulle jag testat med andra drivisar först och om det fortfarande är kvar kontakta ditt inköpsställe för ev RMA.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

Hade samma problem, hände inte alltid på samma skärm och dom ändrade position när man drog fönster eller andra grejor över dom.
Detta hände för att jag körde VirtualBox i sömlöst läge, när jag bytte till fullskärm så har dom slutat dyka upp.
Dom här rutorna dök oftast upp efter man gjort något i fullskärmsläge, t ex spelat något spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

trodde det var nån som installerat Windows 8 först..

Skrivet av Zeuxlarsson:

nja, då hade det väll inte kommit med på en skärmprint.

ser sånt här på browsers där renderingsmptorn anagligen inte är helt funktionell, kan även dyka upp på bildbehandlingsprog som kör hårdvaruaccelerering fast det inte är perfekt ännu.

kort sagt, det är nått fel med dina drivare, eller inställningar.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint