CDON - Vägrar reklamation av grafikkort pga modifikation
Hej, för någon vecka sedan köpte jag ett grafikkort (Asus HD7950 CUII) till min dator över internet på CDON.com. När jag fått detta tog jag bort en liten plåtbit på kylaren till kortet som mest har en estetisk funktion (se bild, längst till vänster inringat). Detta för att få plats med grafikkortet i datorn.
Några timmar senare visade det sig att grafikkortet var instabilt och låste datorn helt efter några timmar varav den inte gick att starta igen. Samma resultat fick jag när jag testade i en annan dator om än att den gick att starta men havererade efter några minuter med svart skärm. Temperaturerna var enligt Catalyst och Furmark under 50C.
Jag kontaktade då Cdon och de skickade snabbt ut en fraktsedel till deras verkstad. Jag skickade in kortet till deras verkstad och de makulerade fakturan.
Några dagar senare fick jag svaret att deras serviceverkstad och ASUS inte tar emot modifierade kort och att de ska skicka tillbaka det defekta kortet tillsammans med en ny faktura för kortet. Jag skickade tillbaka att jag ville reklamera kortet enligt konsumentköplagen och att borttagandet av plåtbiten omöjligt kan ha orsakat felet och att det är upp till dem att bevisa motsatsen. Plåtbiten har som sagt i bästa fall ett syfte att rikta lite av luften i kanten mot kylaren.
Jag krävde att få häva köpet då de inte vill reparera kortet och jag redan införskaffat ett ersättningskort, samt att jag bestrider fakturan.
Deras svar är att de agerat enligt konsumentköplagen och ASUS regler och att deras beslut består.
Jag funderar på att anmäla till ARN för att få fallet löst men undrar först om det är något jag missat eller borde tänka på?
Personligen tycker jag att det är extremt dåligt att CDON regelmässigt nekar reklamationen om något är ändrat på produkten tror att det är upp till dem att bevisa att modifikationen orsakat felet och att de inte vill stå för kortet bara för att ASUS inte vill ta tillbaka det. Sen att de tar en dag eller mer att svara är bara frustrerande.