CDON - Vägrar reklamation av grafikkort pga modifikation

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande svängar med ARN. Varje gång någon gör ett tillägg får den andre två veckor att svara. Bland annat har jag skickat det diagram som OCCT gjorde när jag stresstestade GPUn under de max 34min den kunde. Max temp var 44C

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det är fortfarande svängar med ARN. Varje gång någon gör ett tillägg får den andre två veckor att svara. Bland annat har jag skickat det diagram som OCCT gjorde när jag stresstestade GPUn under de max 34min den kunde. Max temp var 44C

Exakt var är mätpunkten för temperaturen 44 grader? Innuti grafikkortet eller är det en allmän mätpunkt i på moderkortet. ( Jag är ej så insatt i OCCT, men det är säkert inte ARN heller)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Nämndens beslut
Nämnden avslår Thomas Johanssons yrkanden

Vad parterna yrkat och uppgett
Thomas Johansson

Thomas Johansson begär hävning av köpet av ett grafikkort, i andra hand omleverans eller i annat fall avhjälpande av fel.

Den 27 juli 2012 levererades det grafikkort som han köpt av CDON AB via internet för 2 648 kr. Grafikkortet installerades och fungerade i ca 2-3 h, varefter datorskärmen blev helt svart. Datorn var då fortfarande igång. Därefter fick skärmen inte längre signal vid omstart. Datorn fungerar utmärkt när det gamla grafikkortet sätts in igen (AMD HD5850). Nätaggregatet är på 550 W, vilket är 50 W mer än rekommenderade 500 W. Vid installation av grafikkortet i annan dator uppkommer likartade problem. I en artikel publicerad på en oberoende webbplats framgår att Asus har haft problem med det aktuella grafikkortet. Grafikkortet har inte undersökts utan det har endast konstaterats att det har modifierats. Säljaren vet därför inte vad som är defekt på kortet eller hur denna skada uppkommit. Det åligger säljaren att bevisa att skadan uppkommit efter leveransen. Detta har bolaget inte bevisat enbart genom att påtala en generell skaderisk. Bolaget har dessutom inte ens kunnat bevisa att grafikkortet har en skada och än mindre att den har orsakats av honom.

Han ställer sig frågande till påståendet att borttagandet av metallbiten skulle ha orsakat skador på grafikkortet. Han har en betydande erfarenhet av datorers hårdvara och hanteringen av grafikkortet har varit varsam. Grafikkortets kylanordning togs bort innan modifikationen vilket betyder att grafikkortet inte kunde påverkas under själva ingreppet. Grafikkortet är konstruerat för att ett byte av kylanordning ska underlättas och denna sitter fast med fyra fjäderbelastade skruvar. Han ställer sig oförstående till att ändringen av metallbiten skulle påverka kylningskapaciteten hos en kylare i den grad att överhettningsskador uppstår. Om grafikkortet skulle vara överhettat föreligger ett sådant fel på kylningen att modifikationen orimligen kan läggas till last. Metallbiten har endast en mycket marginell, om ens någon, inverkan på effektiviteten av kylningen. Än mindre bör den inverka på en kylare som marknadsförs som 20 procent mer effektiv än en standardkylare för den grafikprocessor som finns på kortet. Några tecken på överhettning har inte heller upptäckts vid hans tester av grafikkortet innan det returnerades.

Det finns inte något stöd i lag eller praxis om att en modifikation leder till förverkande av reklamationsrätten hos en vara. Det är inte heller bevisat att hans hantering av grafikkortet har orsakat felet. Till detta kommer att Gandalf, som gjort bedömningen att säljaren inte är ansvarig för felet, är partner till CDON AB och därmed partiskt. På grund av felet har han rätt att häva köpet. I annat fall har han rätt att få ett nytt grafikkort eller så bör felet avhjälpas.

Dold text

CDON AB

CDON AB motsätter sig kraven.

Knappt en vecka efter köpet av grafikkortet reklamerade Thomas Johansson fel i kortet och uppgav att det efter installationen fungerade 2-3 timmar, varefter datorskärmen blev helt svart. Bolaget valde då att skicka ut ett nytt kort till Thomas Johansson för att åstadkomma en snabb hantering. Thomas Johansson begärde emellertid i stället att köpeskillingen skulle återbetalas. Detta medgav bolaget också inledningsvis. Efter att grafikkortet returnerats upptäcktes det vid den undersökning av kortet som då utfördes att en del av det hade kapats/klippts av. När en del av kortet kapas uppstår stora spänningar i kortet. Tillverkaren gjorde bedömningen att grafikkortet utsatts för yttre åverkan, varför felet inte täcktes av garantin. Bolaget är därför inte ansvarigt för felet.

Dold text

Skälen för beslutet
"Det framgår av utredningen att grafikkortet inte fungerar och att detta fel konstaterades mycket kort tid efter köpet. Ett fel som visar sig inom sex månader efter att en vara avlämnats ska anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat bevisas eller detta är oförenligt med varans eller felets art, 20 a § konsumentköplagen.

Nämnden konstaterar att Thomas Johansson har modifierat grafikkortet genom att ta bort en del av det. Det kan inte uteslutas att grafikkortets funktion påverkats av detta ingrepp. Säljaren ansvarar inte för fel som uppkommer på grund av yttre åverkan. Med hänsyn till det som nu anförts bedömer nämnden att CDON AB inte kan anses vara ansvarig för det fel som finns på grafikkortet. Thomas Johanssons yrkanden ska därför avslås."

Jag är så klart inte speciellt nöjd med beslutet. Särskilt missnöjd är jag på att nämnden i och för sig inte verkar misstro det jag skriver men likväl tycker att jag borde ytterligare ha bevisat att felet inte är ursprungligt, något som inte är möjligt. Jag har ännu inte tagit ställning till beslutet och ej heller ännu fått något betalningskrav.

Permalänk
Medlem

Oj, 13 sidor och 363 svar senare ser man det som vem som helst borde ha förstått från början, att du inte ska få reklamera ett kort du själv har modifierat.

Jag i egenskap av privatperson lider med dig för den långa process du har fått gå igenom, men i egenskap av tekniker så tycker jag att det var uppenbart från början hur detta skulle sluta.

Disclaimer, nej jag har inget med CDON att göra och jag arbetar inte med dessa saker själv (även om jag gjort det tidigare).

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

"Det framgår av utredningen att grafikkortet inte fungerar och att detta fel konstaterades mycket kort tid efter köpet. Ett fel som visar sig inom sex månader efter att en vara avlämnats ska anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat bevisas eller detta är oförenligt med varans eller felets art, 20 a § konsumentköplagen.

Nämnden konstaterar att Thomas Johansson har modifierat grafikkortet genom att ta bort en del av det. Det kan inte uteslutas att grafikkortets funktion påverkats av detta ingrepp. Säljaren ansvarar inte för fel som uppkommer på grund av yttre åverkan. Med hänsyn till det som nu anförts bedömer nämnden att CDON AB inte kan anses vara ansvarig för det fel som finns på grafikkortet. Thomas Johanssons yrkanden ska därför avslås."

Jag tror fetmarkerade är anledningen till avslaget. Jag tror det är den linjen man måste gå på för att inte öppna upp för alla möjliga sorters kryphål. I detta fallet är det synd eftersom jag har ett likadant kort själv och vet att om man bänder försiktigt i plåtbiten är chansen att man skulle skada kortet ytterst liten.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som nämnden förstått vad ingreppet inneburit. Tar man av kylaren först skapas inga "spänningar" i kortet som cdon påstår, synd men knappast förvånande att de lider av sådan okompetens.

"Det kan inte uteslutas att grafikkortets funktion påverkats av detta ingrepp"

Otroligt korkat citat. Man kan aldrig utesluta att grafikkortets funktion inte påverkats av något köparen gjort tex tagit i kortet osv. Om det är detta som skall bedömmas så är ju lagen helt tandlös, det står i lagen att det är upp till säljaren att bevisa att köparen är ansvarig och inte tvärtom. Verkar som ett gäng pajaser har bedömt i detta. Tyvärr är det väl inte mycket att göra :<

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Fast det är faktiskt inte helt uteslutet(om än otroligt) att själva demonteringen av kylaren skadat kortet. Jag förstår att man gjort den bedömningen som man gjort då det faktiskt inte är meningen att man ska modifiera varor man köper och ändå kunna reklamera. Det är rätt många som haft denna ståndpunkt här i tråden innan och de hade ju rätt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Bra att CDON fick rätt. Det ska inte finnas några undantagsfall i sådana här ärenden. Om du har modifierat en produkt så är du rökt.

Tråkigt för trådskaparen som ändå har använt samhällresurser till att driva ärendet och tror därmed på sin sak (allting annat skulle vara väldigt egoistiskt). Tack för att du delade med dig om vad som hände och att du uppdaterade oss andra (även om jag nu tycker att du inte skulle ha gjort som du nu har gjort).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

CDON har grym support fuck all the haters fick mina pengar tillbaks efter Nvidias korrupta drivrutin paja GTX 570 . Trots att det inte va gigabytes fel eller CDON fick jag pengarna tillbaks . Men i ditt läge är det ditt fel am afraid):

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Håller med CDON och ARN. Det följer alltid med ett papper med "warranty information" i princip alla datorkomponenter som specifikt säger att modifiering av hårdvara gör att garantin inte gäller. Okunskap ifall man inte vet det

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Håller med CDON och ARN. Det följer alltid med ett papper med "warranty information" i princip alla datorkomponenter som specifikt säger att modifiering av hårdvara gör att garantin inte gäller. Okunskap ifall man inte vet det

Detta var inte ett garanti ärrende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Oj, 13 sidor och 363 svar senare ser man det som vem som helst borde ha förstått från början, att du inte ska få reklamera ett kort du själv har modifierat.

Håller med fullständigt.
CDON har t.om, inledningvis, gått med på full återbetalning. När man ser att kortet är modifierat dras detta tillbaka.
Helt korrekt!
Något annat vore ett hån mot det skydd i form av ångerrätt och garantier vi trots allt redan har.

Hurvida kortet har eller inte har påverkats av detta yttre är omöjligt för alla parter att bevisa och är inte heller av intresse egentligen. Modifierar man så har man förbrukat sin garanti.
Köparen hävdar givetvis att det inte har påverkats medans både leverantör och tillverkare, givetvis, hävdar motsatsen.

Jag vill inte verka jävlig eller dum. Men jag tycker att ARN, CDON och Asus har helt rätt. Du har modifierat kortet PUNKT Garanti/ångerrätt/återköp borta PUNKT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Verkar inte som nämnden förstått vad ingreppet inneburit. Tar man av kylaren först skapas inga "spänningar" i kortet som cdon påstår, synd men knappast förvånande att de lider av sådan okompetens.

"Det kan inte uteslutas att grafikkortets funktion påverkats av detta ingrepp"

Otroligt korkat citat. Man kan aldrig utesluta att grafikkortets funktion inte påverkats av något köparen gjort tex tagit i kortet osv. Om det är detta som skall bedömmas så är ju lagen helt tandlös, det står i lagen att det är upp till säljaren att bevisa att köparen är ansvarig och inte tvärtom. Verkar som ett gäng pajaser har bedömt i detta. Tyvärr är det väl inte mycket att göra :<

Du har fel, om man inte följer skötselanvisningar eller vanvårdar varan räknas det inte som ett ursprungsfel och då har inte säljaren något beviskrav. Modifikationen av kortet sabbade reklamationsrätten och ARN har gjort en helt rätt bedömning.

Permalänk
Medlem

Hade bara varit en skam om man fått rätt i detta fallet.
Solklart fall.

Permalänk
Medlem

Mja. Entusiastlinjen hårdvara kommer normalt med ganska vidlyftiga kriterier för garantierna. Det är med andra ord inte självklart att man inte skulle få garanti här. Problemet består dock i att när ett modifierat kort ska skickas in för garanti ska det skickas in i återställt skick. Med andra ord, om du byter kylare, kortet slutar fungera efter en tids användning, och tillverkaren tillåter kylningsbyte under garantin är du fortfarande tvungen att åter-montera originalkylningen. Felet som gjorts här är, dels att så vitt jag vet följer inte ASUS någon sådan här "tillåtet för entusiasten att modifiera med bibehållen garanti" och dels att inte hårdvaran återställts.

Som jag sa redan tidigt så är egentligen lagstiftningen glasklar, och jag anser att CDON & nämnden har fel. Det är inte bevisat att felet inte är ursprungligt, och att användaren orsakat felet. Samtidigt tycker jag det är skamligt att man ens försöker reklamera en produkt man själv redan dödat alla garantier på. I det här fallet har man i alla fall varit ärlig och medgivit att man har modifierat hårdvaran, så det är inte lika illa som när man medvetet modifierar, återställer, och reklamerar, utan att låtsas som om men visste bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Håller med CDON och ARN. Det följer alltid med ett papper med "warranty information" i princip alla datorkomponenter som specifikt säger att modifiering av hårdvara gör att garantin inte gäller. Okunskap ifall man inte vet det

Fel, det handlar ej om garanti.

Skrivet av Falcon:

Håller med fullständigt.
CDON har t.om, inledningvis, gått med på full återbetalning. När man ser att kortet är modifierat dras detta tillbaka.
Helt korrekt!
Något annat vore ett hån mot det skydd i form av ångerrätt och garantier vi trots allt redan har.

Hurvida kortet har eller inte har påverkats av detta yttre är omöjligt för alla parter att bevisa och är inte heller av intresse egentligen. Modifierar man så har man förbrukat sin garanti.
Köparen hävdar givetvis att det inte har påverkats medans både leverantör och tillverkare, givetvis, hävdar motsatsen.

Jag vill inte verka jävlig eller dum. Men jag tycker att ARN, CDON och Asus har helt rätt. Du har modifierat kortet PUNKT Garanti/ångerrätt/återköp borta PUNKT

Fel, det handlar inte om garanti, eller ångerrätt för den delen (fortfarande detta tjafs alltså hur svårt är det att skilja på egentligen).

Skrivet av matte70:

Du har fel, om man inte följer skötselanvisningar eller vanvårdar varan räknas det inte som ett ursprungsfel och då har inte säljaren något beviskrav. Modifikationen av kortet sabbade reklamationsrätten och ARN har gjort en helt rätt bedömning.

Nej, jag har inte fel. Att ta av kylaren på ett grafikkort är inte mycket konstigare än att byta däcken på en bil, det är ett ganska standardingrepp om man är det minsta insatt i komponenter, att kalla det för vanvård är befängt.

Skrivet av Nivity:

Hade bara varit en skam om man fått rätt i detta fallet.
Solklart fall.

Solklart fall ja; cdon kan inte bevisa att TS orsakat skadan och därmed borde han ha rätt att reklamera. Varför man gör bedömningen som är gjord är helt oförståeligt då det går emot hur svensk lag fungerar, på något vis blev det dömt till TS nackdel eftersom man inte kunde utesluta att han orsakat felet vilket är tvärt emot vad lagen säger. Antagligen är det oinsatt folk som bedömt och de har helt enkelt gått på en stor firmas ord framför individen.

*edit*
Ni postar på ett forum för hårdvaruentusiaster. Inser ni implikationerna ifall man inte längre kan byta kylare utan att förlora reklamationsrätten? att garantin och ångerrätten försvinner är inga konstigheter men reklamation på ursprungsfel? antingen förstår ni inte innebörden av vad ni förespråkar här eller så är ni på fel forum. Tycker ni man skall förlora reklamationsrätten när man byter kylning på processor med? minnen? är vattenkylning okej?

"Han har vattenkylning i chassit och det kan inte uteslutas att det är vad som orsakat felet" - detta är i stil med vad ni förespråkar. Det är extremt viktigt att det är försäljaren som skall bevisa att ens handhavande orsakat felet, annars är lagen helt tandlös och ni kan också glömma allt vad konsumentskydd innebär.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Fel, det handlar ej om garanti.
Fel, det handlar inte om garanti, eller ångerrätt för den delen (fortfarande detta tjafs alltså hur svårt är det att skilja på egentligen).

Tjafs? Jag har inte tjafsat något i den här tråden? Det sista jag skrev var garanti/ångerrätt/återköp. Vad mer finns det välja på!? Jag vet inte vad jag ska säga? Jag fattar att det inte rör "garanti" i den bemärkelsen eftersom kortet är förstört. Ångerrätt går inte att åberopa, därför att kortet är ändrat/modifierat. Återköp erbjöd CDON! När CDON fick se kortet såg man att det var modifierat, d.v.s INTE ok.

Skulle det vara mer OK att skära bort delar av sitt grafikkort bara för att vi är på Sweclockers eller vad menar du?

Du snackar ur nattmössen, det spelar ingen roll om vi pratar om garantier, återköp eller ångerrätt. Allt detta försvinner när man börja såga i sitt grafikkort. Säger väl sig självt? Vad är problemet?

Han ska ICKE ha vare sig nytt kort eller pengar tillbaka, utan bara lära sig sin läxa.

Han har modifierat sitt kort och där är det punkt. Där försvinner allt ansvar från leverantör samt tillverkare! ( Om inte annat framgår av köpeavtal eller garantivillkor )
Hurvida den modifikation som är utförd har påverkat kortet eller ej kan ingen bevisa! Vare sig köpare, leverantör, tillverkare eller ARN kan bevisa vem som har orsakat kortets död.

Permalänk
Medlem

Triffid: Det torde vara uppenbart att frågan redan är avklarad och att åtminstone den absoluta majoriteten håller med om att det var korrekt. För att inte tala om att ARN's samlade bedömning också bifaller i den frågan. Jag förstår din synpunkt och respekterar den, vi befinner oss trots allt precis som du påpekar på ett hårdvaruforum. Däremot missar du en av de största poängerna här, han har tagit bort en del av kylaren med våld. Även om det är kontrollerat våld med en tång så är det ändå inte i närheten av samma sak som att byta kylare.

Dessutom vill jag, i egenskap av entusiast på ett hårdvaruforum, påpeka om vikten att faktiskt prova en produkt så att man vet att den faktiskt fungerar innan man modifierar den. Eftersom man bör veta att ens möjligheter att reklamera försvinner om man utför en yttre åverkan på produkten.

Som jag sa innan, jag lider med Thomas för det han har gått igenom, men jag tycker att beslutet som ARN tog är ytterst glädjande. Framförallt för vilka luckor det eventuellt annars hade öppnat upp. Vi har redan i dag fantastiska möjligheter med den konsumenträtt vi har i landet, så konsumentskydd är med andra ord det sista vi behöver oroa oss för.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Även om det är kontrollerat våld med en tång så är det ändå inte i närheten av samma sak som att byta kylare.

Mja, jag skulle vilja påstå att det är exakt samma sak som att byta kylare. Då förutsatt att han faktiskt gjort som han påstår, plockat av kylaren, sen plockat bort plåtbiten, och monterat tillbaka kylaren.

Det tror jag iofs inte han har, men för nämndens skull är det vad som är väsentligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tjafs? Jag har inte tjafsat något i den här tråden? Det sista jag skrev var garanti/ångerrätt/återköp. Vad mer finns det välja på!? Jag vet inte vad jag ska säga? Jag fattar att det inte rör "garanti" i den bemärkelsen eftersom kortet är förstört. Ångerrätt går inte att åberopa, därför att kortet är ändrat/modifierat. Återköp erbjöd CDON! När CDON fick se kortet såg man att det var modifierat, d.v.s INTE ok.

Skulle det vara mer OK att skära bort delar av sitt grafikkort bara för att vi är på Sweclockers eller vad menar du?

Du snackar ur nattmössen, det spelar ingen roll om vi pratar om garantier, återköp eller ångerrätt. Allt detta försvinner när man börja såga i sitt grafikkort. Säger väl sig självt? Vad är problemet?

Han ska ICKE ha vare sig nytt kort eller pengar tillbaka, utan bara lära sig sin läxa.

Han har modifierat sitt kort och där är det punkt. Där försvinner allt ansvar från leverantör samt tillverkare! ( Om inte annat framgår av köpeavtal eller garantivillkor )
Hurvida den modifikation som är utförd har påverkat kortet eller ej kan ingen bevisa! Vare sig köpare, leverantör, tillverkare eller ARN kan bevisa vem som har orsakat kortets död.

Det handlar om reklamationsrätten och inget annat, och det är uppenbart att du inte har någon aning om vad den innebär. Den säger absolut inget om att man inte får modifiera saker (däremot får man inte vanvårda saker, men tycker du att ta av och på en kylare på ett grafikkort är vanvård?). Om ingen kan bevisa vad som orsakat kortets död är det enligt lag ett ursprungligt fel om det uppenbarar sig inom de första 6 månaderna. Läs på om reklamationsrätt lite så vi iaf argumenterar inom samma ramar; allt du pratar om är oväsentligt nämnligen.

Skrivet av Murvel:

Triffid: Det torde vara uppenbart att frågan redan är avklarad och att åtminstone den absoluta majoriteten håller med om att det var korrekt. För att inte tala om att ARN's samlade bedömning också bifaller i den frågan. Jag förstår din synpunkt och respekterar den, vi befinner oss trots allt precis som du påpekar på ett hårdvaruforum. Däremot missar du en av de största poängerna här, han har tagit bort en del av kylaren med våld. Även om det är kontrollerat våld med en tång så är det ändå inte i närheten av samma sak som att byta kylare.

Dessutom vill jag, i egenskap av entusiast på ett hårdvaruforum, påpeka om vikten att faktiskt prova en produkt så att man vet att den faktiskt fungerar innan man modifierar den. Eftersom man bör veta att ens möjligheter att reklamera försvinner om man utför en yttre åverkan på produkten.

Som jag sa innan, jag lider med Thomas för det han har gått igenom, men jag tycker att beslutet som ARN tog är ytterst glädjande. Framförallt för vilka luckor det eventuellt annars hade öppnat upp. Vi har redan i dag fantastiska möjligheter med den konsumenträtt vi har i landet, så konsumentskydd är med andra ord det sista vi behöver oroa oss för.

Som sagt många gånger är det ekvivalent med att byta kylaren, eller byta kylpastan. Du inser också detta ifall du läser TS text till ARN. Att ARN tagit beslut i frågan hindrar väl inte vidare diskussion heller? jag anser att de är ett gäng pajaser i den här frågan då de uppenbarligen inte inser vad det innebär att byta kylare och dessutom verkar ha dålig koll på lagen med tanke på citatet.

Prova den innan eller ej är totalt oväsentligt. Kan uppstå fel veckor eller månader efter man får hem något och då ska man inte bli nekad reklamationsrätt endast på grunden att man haft av kylaren. (enligt mig; vissa kanske anser att det är att betrakta som vanvård och det är i slutändan där som frågan avgörs).

Vad för luckor? lagen är mycket klar; kan inte säljaren bevisa att man är skyldig till felet skall det antas vara ursprungfel om det uppkommit inom de första 6 månaderna. Vad är det som är oklart, vilka luckor är det du tycker öppnas här? snarare försvinner möjligheten till all form av (synlig) modifikation och/eller påverkan (även om det inte är alls skadligt) om detta utfall skulle bli praxis.

*edit*
Alla här som är mot TS eller håller med ARNs beslut argumenterar alltså för att man automatiskt skall förlora sin rätt att reklamera produkter för ursprungsfel om man byter kylare eller kylpasta. Jag kan inte förstå hur någon här inne kan ha den hållningen så länge det inte beror på ren okunskap; det är mycket enklare och mindre riskabelt att byta kylare på ett grafikkort än tex en vanlig ivy bridge. Tycker ni man skall förlora reklamationsrätten när man monterar processorn med?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Triffid: Det torde vara uppenbart att frågan redan är avklarad och att åtminstone den absoluta majoriteten håller med om att det var korrekt.

Det handlar inte om vad pöbeln anser vara rätt, det handlar om vad lagen säger, och engligt lagen så hadde OP rätt.

Det har också framgått att det är stora brister i många medlemmars läsförståelse, rent ut sagt: extremt stora brister.

Du har dock rätt på en punkt, och det är att frågan är avklarad, i vart fall i den här tråden. Vore jag moderator så tror jag faktiskt att jag hade låst den.

Permalänk

Varför är alla sådana extrema neggon? Kortet fungerar inte, det är ett defekt kort. Spela roll att han modifierade en bit av plasten på kylaren för att få plats med den i burken - han ska fortfarande få ett nytt kort/pengarna tillbaka för kortet, för det är FORTFARANDE LÖNLÖST för CDON även om den varit icke-modifierad, den kan inte säljas vidare!

Så alla som säger "åååh bit i sura äpplet bla bla CDON gör rätt" - jag tycker ni har helt uppåt väggarna fel här och CDON förlorar goodwill hos mig i varje fall väldigt mycket (dock vet jag att dem alltid är jävligt kluriga med returer)

Att tvinga kunden att betala för ett kort som inte ens fungerar är jävligt fult, oavsett om de har en "regel" som Asus har att luta sig mot så är det väldigt snålt och fult beteende mot kunden.

Skrivet av Aresz:

Nu säger ju TS att han har meckat med kortet, och ingen av oss har en aning om hur det egentligen gick till. Självklart vill cdon eller asus inte betala för ett nytt kort. Beviset finns ju här samt i de papper som skickats in till ARN.

Skulle du själv ta tillbaks ett kort som någon meckat med och som inte fungerar? Även om personen i fråga säger "jag har bara de o de och det kan inte påverka kortets funktion". Själv skulle jag fråga mig vad mer som har hänt. Nu säger jag inte att TS ljuger, men som återförsäljare o tillverkare tar man ju inte chansen.

Ja, jag skulle som butik ta tillbaka ett kort om jag ser att det som tagits bort är plast, inte en del av kislet för grafikretsen -.-
Förövrigt menar du risk, inte chans.

Har du hört talas om "kunden har alltid rätt" ? Det innebär att du tar det kunden säger vid face value och använder sunt förnuft.
Sunt förnuft säger dig att kortets funktion INTE bör har försvunnit vid bortagande av plasten där längst ut på kylaren.

Skrivet av Falcon:

Skulle det vara mer OK att skära bort delar av sitt grafikkort bara för att vi är på Sweclockers eller vad menar du?

Ska vi vara petiga så har han inte sågat i grafikkortet, utan på en liten del av plasten på kylaren.
Det är en helt annan jävla femma.

Grafikkort:

Kylare:

Skrivet av Leon1:

Rätt åt dig och hoppas inte du får ett skit.

Härlig med den allmänna girigheten och grinigheten hos folk i denna tråd i detta herrens år 2013...
Synd att mänskligheten inte kommit längre lol

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det handlar inte om vad pöbeln anser vara rätt, det handlar om vad lagen säger, och engligt lagen så hadde OP rätt.

Precis så är det. Å andra sidan har man valt att gå på CDON's linje av någon anledning, vilket i grund och botten också var väntat. I dagens samhälle är privatpersoner inte värda ett skit.
Min personliga åsikt är fortfarande att trådskaparen inte kan kräva att få reklamera en vara när han inte kan lämna den i ursprungsskick, och eftersom ASUS faktiskt inte täcker kylflänsbyte osv under garantin är det för mig en moralfråga om det skulle tillåtas. Rent instinktivt säger jag ja till flänsbyten och kylpasta. Men i fall där man reklamerar överklockade produkter för att de inte klockar som önskat, eller dött, är det bedrägeri, och inget annat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Precis så är det. Å andra sidan har man valt att gå på CDON's linje av någon anledning, vilket i grund och botten också var väntat. I dagens samhälle är privatpersoner inte värda ett skit.
Min personliga åsikt är fortfarande att trådskaparen inte kan kräva att få reklamera en vara när han inte kan lämna den i ursprungsskick, och eftersom ASUS faktiskt inte täcker kylflänsbyte osv under garantin är det för mig en moralfråga om det skulle tillåtas. Rent instinktivt säger jag ja till flänsbyten och kylpasta. Men i fall där man reklamerar överklockade produkter för att de inte klockar som önskat, eller dött, är det bedrägeri, och inget annat.
B!

Nu reklamerar han en vara som inte fungerar i huvudtaget. Vad anser du om det?
Varan är osäljbar för CDON - allt de gör är att försöka få lite extra klirr i kassan.

Och ja, du har rätt - dagens samhälle är på väg åt helt fel håll.

Skrivet av thomas_skane:

Och ja, med MP och V menade jag att bara för att jag inte gillar partiernas politik så är det deras anhängares rätt att rösta på dem och det är inget jag klandrar dem för.

Heh, men jag tror ändå miljövänstern hade varit mer solidarisk med dig än företagarliberalistmoderaterna

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Nu reklamerar han en vara som inte fungerar i huvudtaget. Vad anser du om det?
Varan är osäljbar för CDON - allt de gör är att försöka få lite extra klirr i kassan.

Jag anser att CDON gör rätt. Det är deras skyldighet att stå för sitt ställningstagande när de valt ett sätt att hantera reklamationen på. Deras motivation är ointressant. Faktum är att ska du reklamera en vara, speciellt om du tittar på ett återköp, men även om du bara är ute efter att få varan utbytt, så ska den returneras i väsentligt oförändrat skick.

Skrivet av MyZk0:

Och ja, du har rätt - dagens samhälle är på väg åt helt fel håll.

Missförstå mig rätt. Min åsikt är oförändrat att trådskaparen inte ska ha någon ny vara, eller pengarna tillbaka, men det står honom fritt att undersöka om ASUS är intresserade av att hjälpa honom som goodwill, med tanke på att V1'orna av de här korten lite inofficiellt är ökända för att ha problem med kylningen.
Fast å andra sidan vet jag inte ens om det är en V1'a han har...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Enligt konsumentköps lagen så ska dem ju hjälpa till med det struliga kretskortet då Yttre(fysisk?) åverkan inte påverkar garantin om det inte framstår att det är just det som orsakat felet på (i detta fall) kretskortet, men pengarna tillbaka eller ett nytt kort även om du bara sabbat en liten bit kan du nog glömma, i bästa fall får du nytt kretskort monterat med samma kylare.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag anser att CDON gör rätt. Det är deras skyldighet att stå för sitt ställningstagande när de valt ett sätt att hantera reklamationen på. Deras motivation är ointressant. Faktum är att ska du reklamera en vara, speciellt om du tittar på ett återköp, men även om du bara är ute efter att få varan utbytt, så ska den returneras i väsentligt oförändrat skick.
B!

Nu är förvisso inte hans grafikkort i väsentligt oförändrat skick, men med kunskap så vet man ju att grafikkortet inte *bör* ha fått skada som gör den helt ofungerade som följd av att han varsamt tagit bort en del av kylaren.

Men jag förstår problematiken här, det jag kan likna det med är om man har minnen med sådana där onödiga kylflänsar som man bara tar bort en liten del av (eller varför inte hela kylflänsen, de sitter ju ditklistrade) - och sedan upptäcker att minnet inte fungerar.. Ska inte butik då kunna testa minnena och konstatera att de inte fungerar? Det är otroligt osannolikt att minnena skulle ha fått skada som gör de obrukbara. Visst är elektronik känsligt... Men inte *så* känsligt!

Butik kan ju titta på dessa minnen och se efter fysisk skada på minnet, är det brutet någonstans? Var kund försiktig i borttagandet av fläns? osv.. Nåväl.. Nu skall jag däcka i säng.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

jag som precis satt och tänkte beställa delar från cdon......... Inet here i come xD

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

jag som precis satt och tänkte beställa delar från cdon......... Inet here i come xD

Så du menar att Inet skulle ta tillbaks ett kort/kylning som någon sågat i? Det var fan inte dåligt, då ska jag bannemej köpa allting framöver hos dom. CDON har ju faktiskt skött sig exemplariskt när det gäller detta ärendet, han fick ju ett ersättningskort nästan omedelbart, men så såg dom att det var fuckat med. The End

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.