Förlorat kontroll över Facebooksida

Permalänk
Medlem

Förlorat kontroll över Facebooksida

Hej Sweclockers! Hoppas tråden ligger rätt!

Det är så att jag har skapat en sida åt min skolas elevkår som jag har satt ihop och la upp i mars - april, nu följer historien så att det blev byte av styrelse strax innan sommarlovet och den nuvarande styrelsen har via SMS meddelat att de inte vill ha kvar den, utan några specifika klagomål. Jag vägrade och sa att vi alla borde ses och ta en diskussion över situationen så fort vi har börjat skolan igen. De har försökt få mig att ta bort den, men de säger att de (elevkåren) har haft ett möte utan mig och beslutat att de inte vill ha kvar sidan. Jag har då sagt att jag som skapade sidan kan visst gå med på att ta bort den men att jag först vill prata igenom beslutet. Sedan idag när jag kollar sidan har jag förlorat kontrollen över sidan, alltså blivit av med administratörsrettigheterna till sidan, är det rätt av de? Får det verkligen göra så, utan att jag inte får säga någonting om saken?? Man får ju heller inte ha en profil som detta rör sig om och en sida där de nu vill gå tillbaka till profilen, enligt Facebook s användaravtal får man väll inte ha en profil om man inte är en riktigt person? Rätta mig om jag har fel. Är riktigt förbannad på dem, snälla ge mig råd!!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Hade du gett någon annan administrationsbehörighet eller kontaktade de facebook, där det senaste alternativet låter märkligt då vad jag har hört så bryr sig facebook lite om småstrul. (tror tusan på det med antalet medlemmar de har som säkerligen kommer med ena å andra klagomålet)

När de bytte styrelse så antar jag att även du blev utbytt eller? Isåfall kan du ställa dig själv frågan är det rätt att du ska få ha en facebokgrupp för något som du ej är delaktig i? Även om du är med, är det rätt att du ska få styra en offentlig kanal emot resten av styrelsens önskemål? Din åsikt som deltagare i styrelsen eller inte kan de fullkomligt köra över och inte alls behöver ta hänsyn till eller lyssna på.

Sedan visst kan man hålla på med rättshaverism och fråga sig hur rätt de hade att ta över din sida, jag tror dock inte "någon" bryr sig. Med någon så menar jag facebook eller datainspektionen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Hade du gett någon annan administrationsbehörighet eller kontaktade de facebook, där det senaste alternativet låter märkligt då vad jag har hört så bryr sig facebook lite om småstrul. (tror tusan på det med antalet medlemmar de har som säkerligen kommer med ena å andra klagomålet)

När de bytte styrelse så antar jag att även du blev utbytt eller? Isåfall kan du ställa dig själv frågan är det rätt att du ska få ha en facebokgrupp för något som du ej är delaktig i? Även om du är med, är det rätt att du ska få styra en offentlig kanal emot resten av styrelsens önskemål? Din åsikt som deltagare i styrelsen eller inte kan de fullkomligt köra över och inte alls behöver ta hänsyn till eller lyssna på.

Sedan visst kan man hålla på med rättshaverism och fråga sig hur rätt de hade att ta över din sida, jag tror dock inte "någon" bryr sig. Med någon så menar jag facebook eller datainspektionen.

Alla styrelsen hade kontroll över sidan. Dock har jag aldrig lagt upp något utan att det först har frågat mig för. Nej Facebook, eller DI lär inte bry sig, dock tycker jag att det är fel att bara "ta över" sådär... Ska även påpeka att jag bytta namnet till bara skolans namn och tagit bort "Elevkår". Vad tycker du jag ska göra?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe94:

Alla styrelsen hade kontroll över sidan. Dock har jag aldrig lagt upp något utan att det först har frågat mig för. Nej Facebook, eller DI lär inte bry sig, dock tycker jag att det är fel att bara "ta över" sådär... Ska även påpeka att jag bytta namnet till bara skolans namn och tagit bort "Elevkår". Vad tycker du jag ska göra?

Kort svar sluta hävda din rätt och acceptera.
Varför: Jo, för om sidan är offentlig så har du knappast någon rätt att vara med. Nu är facebook lite knepig, där väl vem som helst kan skapa en sida om "vad som helst" och ha ett sådant namn.

Så man kan hålla på med rättshaveri och diskutera vilka fel de gjorde, de borde ha pratat med dig och sidan är väl inte offentlig, så du borde kunna sparka ut hela styrelsen och i princip lägga ut vad du vill på sidan?

Det är bara det att vad tjänar du på detta? Rätten att driva facebookgruppen, nja min åsikt är att du inte borde ha det. Bortsett från detta med konstiga ej offentliga facebookgrupper som bara hade skapat ovänskap.

*edit*
Sedan kan du kontakta styrelsen i efterhand påpeka att övertagandet var fel, min personliga erfarenheter är dock att folk i allmänhet är idioter som inte går att diskutera förnuft med. Utan de typ enbart kommer säga att du inte hade någon rätt att vara admin och vägra erkänna det allra minsta fel som de gjorde.
Liksom även om man har rätt i en "punkt", så ger det inte en rätt i alla handlingar som man gjorde där efter. Vilket min personliga erfarenhet säger att få vill medge...

*edit2*
Förklaring på ordet rättshaveri om någon inte visste vad detta betyder: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Kort svar sluta hävda din rätt och acceptera.
Varför: Jo, för om sidan är offentlig så har du knappast någon rätt att vara med. Nu är facebook lite knepig, där väl vem som helst kan skapa en sida om "vad som helst" och ha ett sådant namn.

Så man kan hålla på med rättshaveri och diskutera vilka fel de gjorde, de borde ha pratat med dig och sidan är väl inte offentlig, så du borde kunna sparka ut hela styrelsen och i princip lägga ut vad du vill på sidan..

Det är bara det att vad tjänar du på detta? Rätten att driva facebookgruppen, nja min åsikt är att du inte borde ha det. Bortsett från detta med konstiga ej offentliga facebookgrupper som bara hade skapat ovänskap.

*edit*
Sedan kan du kontakta styrelsen i efterhand påpeka att övertagandet var fel, min personliga erfarenheter är dock att folk i allmänhet är idioter så det går inte diskutera förnuft. Utan de typ enbart kommer säga att du inte hade någon rätt att vara admin och vägra erkänna det allra minsta fel som de gjorde.
Liksom även om man har rätt i en "punkt", så ger det inte en rätt i alla handlingar som man gjorde där efter.

Jo absolut känns det väldigt fånigt att hålla på med detta, men blir arg då tillexempel allt i tabbarna är gjorda av mig samt all information osv. Det var också samtidigt elevkåren själva som beslutade om att jag från början skulle ta fram en sida. Samtidigt vill de nu ta bort den... Egentligen borde jag inte driva sidan men det känns fånigt att först få ansvar för den som jag faktiskt fick och sedan att de bara vill ta bort den, och att jag inte delar den uppfattningen om att ta bort den men kan gå med på det men att jag först vill få det diskuterat, är det för mycket begärt?

Tack för att du tar dig tid med detta!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe94:

Jo absolut känns det väldigt fånigt att hålla på med detta, men blir arg då tillexempel allt mitt arbete i tabbarna är gjorda av mig samt all information osv. Det var också samtidigt elevkåren själva som beslutade om att jag från början skulle ta fram en sida. Samtidigt vill de nu ta bort den... Egentligen borde jag inte driva sidan men det känns fånigt att först få ansvar för den som jag faktiskt fick och sedan att de bara vill ta bort den, och att jag inte delar den uppfattningen om att ta bort den men kan gå med på det men att jag först vill få det diskuterat, är det för mycket begärt?

Tack för att du tar dig tid med detta!

Vi är många som har gjort stora arbeten som har lagts ner, det är en bra erfarenhet ifrån kommande arbetslivet. Där beslutsfattarna inte alls behöver höra ens åsikt.

I det fall så hade alla förnuftiga personer fört en dialog, där de hade sagt till dig varför de ville stänga ner sidan och du fått säga ditt. Men oavsett vad du tyckte så har de rätt. (bortsett från de där tramssidorna som jag tidigare nämnde)
Att de ändå valde att slänga ut dig utan att prata med dig visar bara deras rätt "jag". Att i efterhand försöka förklara för dem att det är fel kan du nog glömma. Så det bästa för din del är bara att acceptera det som har hänt.

*edit*
"Alla" i styrelsen är nog emot dig och gaddar ihop dig, de kommer garanterat använda halmgubbar emot dina resonemang. Som att du anser dig få vara admin för gruppen utan att vara med i styrelsen, någon kanske vräker ut sig att du tror säkerligen att du ska få vara admin efter du har gått ur skolan också. (alltså bakom din rygg) Så det bästa för din del är att ligga lågt, även om detta är psykisk svårt att bara acceptera att man har blivit felbehandlad utan att få säga sitt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vi är många som har gjort stora arbeten som har lagts ner, det är en bra erfarenhet ifrån kommande arbetslivet. Där beslutsfattarna inte alls behöver höra ens åsikt.

I det fall så hade alla förnuftiga personer fört en dialog, där de hade sagt till dig varför de ville stänga ner sidan och du fått säga ditt. Men oavsett vad du tyckte så har de rätt. (bortsett från de där tramssidorna som jag tidigare nämnde)
Att de ändå valde att slänga ut dig utan att prata med dig visar bara deras rätt "jag". Att i efterhand försöka förklara för dem att det är fel kan du nog glömma. Så det bästa för din del är bara att acceptera det som har hänt.

Okej... Jo jag tyckte det var riktigt lågt att inte föra en diskussion innan, det känns som om det ändå var en "del av mig" eller vad man ska säga. Ska ta ett ordentligt snack med dem på måndag. Tack för allt!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe94:

Okej... Jo jag tyckte det var riktigt lågt att inte föra en diskussion innan, det känns som om det ändå var en "del av mig" eller vad man ska säga. Ska ta ett ordentligt snack med dem på måndag. Tack för allt!

Det är lugnt.

Jag la dock till en *edit* efteråt.

Det är väldigt viktigt att tänka på hur folk tänker, så tänk på att inte hävda din rätt för mycket då det kan misstolkas. Och halmgubbarna som jag nämnde är en klassiker som är lätt att råka ut för, speciellt om man är en utanstående emot flera.

Alltså klagar du på att de tog bort dig som admin utan att fråga, så får du förklara varför du ska vara admin när du inte är med i styrelsen? Och tillvägagångssättet de gjorde det på kommer knappast att nämnas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ibland önskar man att man hade 10-20 örfilar man kunde dela ut per år.

Förstår TS frustration.