Hur lista ut om CPU kommer flaska??

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Jahaja!
Men låt oss nu säga att Phenomprollen sannolikt inte kommer att hänga med även om den är klockad, vilket GFX anser ni då är optimalt för systemet??
Min första tanke var ju att låta honom få mitt GFX så han kunde köra 460SLI, men hans mobo stödjer ju bara CF och dessutom är PSU´n för klen så det sket sig!
Så målsättningen är nu tvärt om, nytt till sonen och 460SLI till mig!

Men det är ju tragiskt om hans "lön" ska göra att systemet knäar. Var ju inte det som var min tanke!
Och ett nytt system är inte att tänka på. Är ju Svenssonknegare! :/

Det är ju inte så att det blir sämre bara för att flaskhalsen flyttats. Med ett 660 så blir kommer det gå mycket bättre. Självklart kommer CPUn begränsa något ibland. Men det är fortfarande en uppgradering, så kan man byta CPU och sådant vid ett annat tillfälle kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Här har du:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2507?k=ce91bc9f6c626...

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Så ja, den flaskar.
Tvärtemot faktan så ser jag dock dagligen medlemmar här sitta och påstå att 955 och 965 inte flaskar.
Verkar som att det bildats nån religion omkring dessa Phenom II x4 som inte får ifrågasättas. Ni verkar ju inte ha vaknat upp ens av Sweclockers egna test så vad ska man göra?

Inte helt aktuell graf, som redan påpekats. Och dessutom ganska tunga inställningar, sedan visar den inte hur mycket processorn är på de lägre FPSen. Den fungerar överlag mycket bra till BF3. Räcker med en enda dopp för att ge det där resultatet. Då väger erfarenheter tyngre.

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske, men ett sätt att se om CPU är en flaskhals i ett system är att skruva ner alla grafikinställningar så långt det går, når du inte acceptabel bildfrekvens då kommer du inte att göra det med ett kraftigare grafikkort heller.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Flaskar hit och flaskar dit. Visst, den må flaska men faktum är att en uppgradering från 460 till nVidia 660Ti eller Radeon 7950 kommer ge ett klart lyft (tillräckligt för att det ska vara värt pengarna), mycket på grund av dess minnemängd. 4GB mer minne är också att rekommendera. nilhe1 bör tänka på att högre inställningar på detaljerna är viktigare än AA och AF.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Inte helt aktuell graf, som redan påpekats. Och dessutom ganska tunga inställningar, sedan visar den inte hur mycket processorn är på de lägre FPSen. Den fungerar överlag mycket bra till BF3. Räcker med en enda dopp för att ge det där resultatet. Då väger erfarenheter tyngre.

Om du bemödade dig med att kolla länken så ser du att det ser likadant ut i Medium.

Och varför är grafen inte aktuell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Hade tänkt att ge min son ett nytt GFX som tack för arbetet han gjort under sommaren.
Han lirar en hel del BF3, Black-ops etc och har lite klent med FPS ffa i BF3. :/

Min tanke var att under hösten, när priserna sjunkt något, ge honom ett GTX660Ti.
Idag sitter han på följande:
- Cooler Master Hyper 212 Plus CPU cooler
- Corsair 4GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1.5V
- CPU AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz, 8MB,125W, AM3, BE
- MK Asrock M3A770DE ATX, DDR3, GB-LAN, LK
- Cooler Master Silent nåt 520w
- GTX 460 1GB
- Win7 x64
Allt går i stock!

Tyvärr misstänker jag att CPU´n kan flaska och göra 660 till en onödig investering han ändå inte kan använda fullt ut.

Men hur tar jag reda på om så är fallet?? Finns det nåt enkelt sätt, annat än att fråga här naturligtvis, för att ta reda på detta?
Vill inte belasta andra med något jag skulle klara själv om jag bara visste hur!?

//MVH: Henrik

skräm upp prollen närmare 3.5-3.6ghz så ska den "nog" inte flaska ihop med GTX 660, det märks ju tydligast hur det går när väl köpt det..

http://blogs.amd.com/play/2009/04/22/overclocking-101-with-th... bra guide för oc av den processorn

min polare har nyss dragit i ett GTX 660 ti tillsammans med en i5 750 och då behövde vi överklocka den till 3.5ghz för att den skulle hänga med grafikkortet i cpu intensiva spel.

och du måste nästan i med 8gb ram, 4gb är för lite :8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Om du bemödade dig med att kolla länken så ser du att det ser likadant ut i Medium.

Och varför är grafen inte aktuell?

Om du bemödat dig kolla graferna så hade du sett att det inte alls är likadant. Phenom II får högre lägsta-FPS i medium än vad 2600K får i Ultra. Och eftersom ingen tvekar en sekund över att 2600K räcker gott till Ultra så borde Phenom II fungera bra till åtminstone medium. Eller? Och som sagt, det räcker med att en enda sekund har låg framerate under hela benchen för att du ska se en sån dip. Det säger inte så mycket. Vet flera som spelar med Phenom II utan att klaga det minsta. Och BF3 har väl fått en del prestandaoptimeringar sedan dess om jag inte är helt fel ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

snicksnack, hamnar sällan under 60 med min

Efter lite letande ser jag att du kör 6970 och det är nog snarare där det stryps för dig.

Efter att ha levt med en överklockad 955BE och en överklockad 2500k så har jag bildat mig uppfattningen som jag tidigare delade med mig av.

Mitt grafikkort må inte vara det vassaste men med mina inställningar(det mesta på low i 1080p) så har det aldrig varit en flaskhals.

Hur som haver. Vissa kanske inte märker av dessa fps-dalar men jag finner dom outhärdliga i multiplayer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Här har du:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2507?k=ce91bc9f6c626...

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Så ja, den flaskar.
Tvärtemot faktan så ser jag dock dagligen medlemmar här sitta och påstå att 955 och 965 inte flaskar.
Verkar som att det bildats nån religion omkring dessa Phenom II x4 som inte får ifrågasättas. Ni verkar ju inte ha vaknat upp ens av Sweclockers egna test så vad ska man göra?

Ja klart det kommer märkas i ett worst-case scenario, 64 spelare, allt maxat. Detta på ett 6990 med gamla drivare dessutom. Högst relevant i detta fallet..? Knappast.

Nu handlade det om ett GTX660 och mer normala förhållanden, det duger utmärkt med en phenom 2. Vill man sedan uppgradera cpu så kan man göra det i efterhand istället, tex. om man vill köra SLI.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ja klart det kommer märkas i ett worst-case scenario, 64 spelare, allt maxat. Detta på ett 6990 med gamla drivare dessutom. Högst relevant i detta fallet..? Knappast.

Det är processorn som testas, jag tror liksom inte grafikkortets drivrutiner spelar roll då eftersom det är samma grafikkort för alla processorer.

Skrivet av Aleshi:

Och eftersom ingen tvekar en sekund över att 2600K räcker gott till Ultra så borde Phenom II fungera bra till åtminstone medium. Eller?

Lustigt att det ena stunden här på Swec låter att grafikkort X inte duger, "köp grafikkort Y för 400 kr mer", men när det gäller Phenom II, den heliga graalen, då får ingen klaga. Fattar inte varför man vill ha en gammal processor som knappast kommer hålla länge till, speciellt nu när next-gen-konsolerna står inför dörren.
Det finns nått som kallas framtidssäkerhet, men det verkar inte gälla längre för AMD-fanboys.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Det är processorn som testas, jag tror liksom inte grafikkortets drivrutiner spelar roll då eftersom det är samma grafikkort för alla processorer.

Lustigt att det ena stunden här på Swec låter att grafikkort X inte duger, "köp grafikkort Y för 400 kr mer", men när det gäller Phenom II, den heliga graalen, då får ingen klaga. Fattar inte varför man vill ha en gammal processor som knappast kommer hålla länge till, speciellt nu när next-gen-konsolerna står inför dörren.
Det finns nått som kallas framtidssäkerhet, men det verkar inte gälla längre för AMD-fanboys.

Men snälla du, lägg ner.

Har du läst TS frågeställning?

Permalänk
Medlem

vad gör de om de kommer flaska? då får han anledning att hitta jobb för att kunna uppgradera datorn i vinter

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Det är processorn som testas, jag tror liksom inte grafikkortets drivrutiner spelar roll då eftersom det är samma grafikkort för alla processorer.

Lustigt att det ena stunden här på Swec låter att grafikkort X inte duger, "köp grafikkort Y för 400 kr mer", men när det gäller Phenom II, den heliga graalen, då får ingen klaga. Fattar inte varför man vill ha en gammal processor som knappast kommer hålla länge till, speciellt nu när next-gen-konsolerna står inför dörren.
Det finns nått som kallas framtidssäkerhet, men det verkar inte gälla längre för AMD-fanboys.

Du vet alltså inte vad tråden handlar om? Han har redan en processor som han undrar om det är värt att behålla. Den fungerar så pass bra att det inte är värt att bygga ett helt nytt system för det. Du kanske tycker det är kul att kasta tusenlappar omkring dig men andra gör kanske inte det.
Om vi ska jämföra med din grafikkortsjämförelse så är det som att någon med ett Radeon 7950 undrar om han ska uppgradera till ett GTX 680 på sin begränsade ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Jahaja!
Men låt oss nu säga att Phenomprollen sannolikt inte kommer att hänga med även om den är klockad, vilket GFX anser ni då är optimalt för systemet??
Min första tanke var ju att låta honom få mitt GFX så han kunde köra 460SLI, men hans mobo stödjer ju bara CF och dessutom är PSU´n för klen så det sket sig!
Så målsättningen är nu tvärt om, nytt till sonen och 460SLI till mig!

Men det är ju tragiskt om hans "lön" ska göra att systemet knäar. Var ju inte det som var min tanke!
Och ett nytt system är inte att tänka på. Är ju Svenssonknegare! :/

Systemet går ju inte på knäna bara för att du köper ett nytt grafikkort.

Säg att det blir 30fps i ett spel nu och nya kortet skulle kunna ge 60fps, men CPUn flaskar det till 55, då är det ju fortfarande en bra uppgradering menar jag och då finns det ingen vits att köpa ett kort som är sämre, eftersom i alla de spel där CPUn inte flaskar så kommer man få full fart.

I de flesta spel kommer CPUn inte att flaska alls som redan sagts och i de mest CPU-tunga spelen som WoW, SC2, Skyrim och i viss mån BF3 multiplayer t.ex. så kan det hända att grafikkortet begränsas från att gå fullt ut, men det kommer ju fortfarande bli en rejäl boost mot nuvarande som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX