Irritationsmoment på arbetet?

Permalänk
Korsordsguru

Irritationsmoment på arbetet?

Hej! Jag undrar vad ni har för olika irritationsmoment på erat arbete. Mest i form av tråkiga sysslor som måste göras, eller uppgifter som är repeterande och enformiga. Vad måste ni göra som får er att vakna på morgonen och tänka "fyfyfan i dag måste jag göra det här i X timmar"?

Själv har jag permanent semester nu men jobbar med programmering och för min del måste jag nog säga dokumentation. Ganska tråkigt att göra, men ett nödvändigt ont. Ibland glömmer man bort att uppdatera den vid kodändringar och det är rätt störigt när dokumentationen är osynkroniserad med koden, man har glömt bort vad som ändrades m.m.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mja, fast det är väl lite skillnad på irritationsmoment och tråkiga sysslor ?
Irritationsmoment i mitt jobb är utan tvekan olika former av störande ljud, främst högljudda telefoner som ständigt ringer.
Förutom det är gatumusikanter utanför på drottninggatan tidvis störande.

Jobbar också med programmering och håller med om att dokumentation är småtråkigt och jobbigt.
Det mest jobbiga och irriterande i själva jobbet är dock om jag inte förstår hur något funkar speciellt i systemet som jag snabbt måste förstå och personen som är insatt i detta inte är närvarande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Inte för att jag har några större irritationsmoment och de alla skulle i princip lösas om jag bara fick mer tid på mig och jag kan acceptera löneavdrag för att få mer tid.

1: Jäkt, vissa saker tar tid. Visst de som är bättre och har extremt mycket högre lön gör arbetet på kortare tid, men ens försök att inom t.ex. programmering lösa detta med att jäkta & slarva blir ofta inte vidare bra.

2: Gå ifrån det man håller på med och hjälpa någon annan. Problemet börjar riktigt urarta sig när man därefter blir "beordrad" att hjälpa en tredje person, innan man har blivit klar med den som man hjälpte.
Sedan kan någon klåfingrig pilla med det man arbetade med under tiden man är borta, liksom man kan tro att man bara ska vara borta i någon minut och låter sakerna ligga framme när man blev borta en hel dag.
Förutom detta problem med att förklara varför ens arbete tar så lång tid och oförståelse på varför man inte är klar. (när man aldrig har någon tid till att göra ens jobb fast man gör övertid)
Sedan problemet att kanske driftsättningen av maskinen inträffar innan man blev klar med alla tester och man får hålla tummarna på att det fungerar..

3: Göra lösningar som man inte gillar, alltså man ser mängder med problem med lösningen, men ändå är det bestämt att problemet ska lösas med dessa verktyg/metod.

4: Småjobb hos privatpersoner utan någon tålamod som börjar "dra i sakerna" och vill ha saker framjäktade och godkänner vilken skit som helst, bara det att när det väl inte fungerar, ja då får man höra hur man inte la ner lite tid på arbetet.

5: Vara på två ställen samtidigt. Där resultatet ofta blir att jag har göra två halvslarviga arbete och springa i mellan platser.

6: Dumma medarbetare, inget vanligt problem. Men det känner jag ofta av när jag ska backa med vagn på trånga områden. (mycket svårare än släpp) Där vissa inte har förmåga att peka rätt. Som att stå och peka bakom vagnen, liksom om de inte kan se mig eller mina backspeglar, ja då kan jag nog inte se dem heller och risk för att man kör över dem finns.

7: Medarbetare som inte vill lära sig vissa saker, alltså inte ens försöker. Orsakerna kan vara flera som att man om de lär sig göra ett tråkigt arbete, så kan de blir beordrade att göra detta. (nu gäller detta mer skumma arbetsplatser som jag har varit på)

8: Medarbetare som är livrädda att göra något på fritiden. Alltså t.ex. öva lite på excel, powerpoint på sin fritid. Å va farligt det är.
Jag känner t.o.m. till en riktigt högavlönad (+40papp/mån) person som vägrade att lära sig powerpoint på fritiden. Likaså en annan som knappt kan förstår hur filhantering fungerar och ändå har jobbat med datorer i över 30år. Dessa båda högavlönade sitter dock på sina säkra hästar med deras långa arbetserfarenhet och kunskaper inom annat som få har. Så de har inget behov att försöka bli bättre på sina arbetsuppgifter.
-Jag är i kontakt med dessa då jag köper tjänster av dem via ett företag som jag är verksam inom.

*edit*
Mitt jobb är typisk "allt i allo", det chefen säger åt mig att göra gör jag. Och det är alltifrån utveckling, mekaniker till maskinoperatör, förare etc..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Idioter som ska ha hem elektriker men vägrar rensa innan man kommer. Det absolut bästa exemplet jag har på detta är när jag skulle dra en kabel genom 4 rum i källaren och sen upp till nästa våning och till slut till en luft-vattenpump, kund hade någon form av samlarmani och hade alla rum hyffsat fulla med skit och allt låg utspritt på golvet, jag fick klättra över bokhyllor, vaggor, kilovis med tidningar från 1900talet (dagstidningar).

Hela jobbet tog 9 timmar (1 övertidstimme), när det i normala fall ALDRIG hade tagit över 3 timmar, kund fick betala extra, jag skadade både ett knä och en axel när jag klättra över alla välta möbler och jag var riktigt förbannad på idioten i fråga.

Permalänk
Medlem

Jag blir nästan aldrig irriterad på något utom att man ibland är inbokad hos för många kunder under för kort tidsrymd. Ingen blir nöjd, ingen får den tid de är berättigad och det är svårt att själv göra något åt det utom att fortsätta framföra kritiken uppåt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Den huvudsakliga arbetsuppgiften är en tråkig och repetitiv syssla, så det är mestadels jämna plågor! Värst är nästan avbrott från detta, eftersom man riskerar att tappa "psykosen" när man måste aktivera huvudet lite grann åtminstone.

Permalänk

Folk som frågar "Vad är det för något?" när man levererar paket, hur f*n ska jag veta det?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Att behöva gå i försvarsställning dagligen. För att förklara vad jag menar så är det så att användare/serveradmins/tjänsteägare skyller på nätet så fort något inte funkar. Det känns som att 50% av tiden går åt att leda i bevis att det inte är ett nätfel. Jag kan räkna på fingrarna hur många gånger det faktiskt varit nätet. Jag vet vad jag pysslar med och säger jag att nätet/brandväggen/lastdelaren/proxyn är korrekt uppsatt, så är det så. Det irriterar mig. Det är nog en av anledningarna att ingen med något vett sätter mig på användaresupport

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro