Är mitt nätagg för dåligt? Desperat behov av hjälp!

Permalänk
Medlem

Är mitt nätagg för dåligt? Desperat behov av hjälp!

Hej.
Har googlat till förbannelse men jag är fortfarande inte säker.

Problem: När jag kör grafiktunga spel som Max Payne 3 och Sniper Elite v2 samt BF3 hänger sig datorn. Ibland fryser den bilden. Ibland kraschar den till desktop. I BF3 frös bilden och jag fick som gröna artefakter i bilden. På sista tiden när den kraschar till desktop får jag nån typ av grafikstörning i vänstra delen av skärmen. Grafikkortet har jag fått ett nytt för jag trodde att det var fel på det men problemen kvarstår. Detta började hända när jag uppgraderade min dator i höstas, och verkar hända lättare när det blir explosioner eller "mycket grafik/effekter" samtidigt i ex Max Payne 3.

Min rig:
Gigabyte P55A-UD4
Intel Core i5 760
Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare
2 x Noctua NF-P14 FLX 140mm Fläkt
2 x Noctua NF-S12B FLX 120mm Fläkt
16GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC-12800 1600MHz
MSI GTX 580 1536MB Twin Frozr II
Corsair Force GT SSD 120GB
500GB Western Digital Caviar 7200rpm
Silver Power SP-SS620 620W PSU
Fractal Design Define R3 Arctic White
Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5240S
Windows 7 Pro 64-bit

Hjälp
Har jag en för dålig PSU? Vissa "räknare" på webben säger att jag har det, andra att jag ska klara mig. Jag har samtliga fläktar kopplade till moderkortet. Bör jag koppla alla utom CPU-fläkt till PSUn? Det är snack om 12v och amp, men jag hänger inte med riktigt känner jag. Jag har även överklockat CPUn något, men det blir problem oavsett om den är överklockad eller inte. Om det är PSUn som behöver uppgraderas tror ni att jag klarar mig med den här:
Silver Power SP-S750M 750W PSU Behöver jag 70A på +12V kanske?

Kan det vara nåt annat fel? Värme? Jag tycker jag håller ok temperaturer och kan i princip räkna bort det. Oerhört tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

enligt EPSC, så ligger recommended för detta bygge på 617w. Så du borde klara dig, (minimum 566w) men är det varmt i burken kan nätagget säcka lite. Så det är mycket möjligt att det behövs mer kräm eller bättre kvalité.

Edit: Jag skulle välja Corsairs HX750 80 silver före den du länkade. (samma pris)

Permalänk
Medlem

Tack Olsson90 för ditt svar och tips på nätagg. Jag har nu kopplat om chassifläktarna direkt till min PSU. Jag märker ingen skillnad. Körde med chassit öppet och efter ett tag frös Max Payne 3 igen. Det KAN inte vara värmen. Fick kallstarta datorn och fann att det var nån typ av grafikerror till vänster i bild, som ett lila-streckigt område som lisom blinkar/darrar lite. Bifogar en bild på felet. Tar jag en skärmdump syns det inte. Det stannade kvar ett tag och sedan försvann det plötsligt. Helt nya drivisar till grafikkortet, clean install med hjälp av CCleaner.

Enligt Windows Reliability report får jag ett Video Hardware Error men det är också all hjälp jag får.

Fler åsikter? Kan det vara för dålig PSU?

Fortsatt tacksam för hjälp/input.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på grafikkortet. Testa dra ner klockfrekvenserna på det.
Artefakterna tyder på det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hmm sånna errors är inte särskilt bra, grafikartefakter tyder generellt på att det är någonting med grafikkortet som är fel och eftersom du får det vid desktop så verkar det inte som att PSUt är för svagt. Det jag skulle göra är att ominstallera drivrutinerna och sedan benchmarka med furmark för att se hur det blir med artefakterna, kolla grafikkortets temperatur medans ifall du inte gjrot de

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag HAR precis avinstallerat och installerat drivisar.. Ok, kanske ska testa Furmark och kolla temperaturerna.. men vad ska de säga? Var bör det ligga?

Rydisen, testade förut att dra ner klockfrekvenserna på mitt första kort. Märkte ingen skillnad. Lämnade tillbaka kortet och fick ett sprillans förra veckan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninji:

Hmm sånna errors är inte särskilt bra, grafikartefakter tyder generellt på att det är någonting med grafikkortet som är fel och eftersom du får det vid desktop så verkar det inte som att PSUt är för svagt. Det jag skulle göra är att ominstallera drivrutinerna och sedan benchmarka med furmark för att se hur det blir med artefakterna, kolla grafikkortets temperatur medans ifall du inte gjrot de

Konstiga färger på skärmen handlar nästan alltid om grafikkortet. Kan vara tre scenarion, tror jag:

Grafikkortet får för lite ström, vilket jag inte tror, grafikkortet är för varmt eller att grafikkortet är trasigt.

Kolla temperaturerna och att använda grafikkortet i en annan dator.

Ska du ha ny PSU, så välj Corsair HX 750W eller HX 850W, alt. AX 750W.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enda gången jag sett det fenomen som syns på bilden ovan är när jag haft gfx-kort som gett upp.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Kan ju dock va nätagget som är trasigt och ger för lite kräm, men är nätagget helt, så SKA de agget du har funka utan problem

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Ser definitivt ut att vara problem med grafikkortet. Vad källan är blir lite svårare att säga eftersom du redan har bytt kort en gång. Antingen har du haft en väldig otur för att få två trasiga kort på rad. Eller så äter nätagget grafikkort till frukost. Testa grafikkortet i en annan dator, fungerar det så blir det lite krångligt. Fungerar det inte har du haft otur och ska ha ett nytt grafikkort.

Det är nästan Seasonic rätt igenom Silver Powers serier och ditt aggregat är inget undantag. Det levererar också kraft nog för att driva din dator utan problem.

Är problemen du nu har identiska med de du upplevde innan byte av grafikkort?

Fick du problem så fort du startade datorn, det dröjde inte ett par dagar?

Problemet på bilden du bifogade kan även vara ett fel på skärmen, speciellt om det försvann efter ett tag. Det är möjligt att felen är helt orelaterade i så fall. Så testa med en annan monitor och grafikkort i en annan dator om möjligt.

Du kan också testa att installera 296.10 drivers från Nvidia istället för 3XX.XX.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kan ju vara något fel på PCI-E kontakten också, testa med den andra du har i ditt moderkort.

Jag hade själv problem som detta, men då var det trasiga minnesslots på moderkortet, så furmark fungera hur bra som helst, OCCT också, men när man spelade spel så hängde sig datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3xus:

http://dl.dropbox.com/u/308656/IMG_0819.JPG

Tack Olsson90 för ditt svar och tips på nätagg. Jag har nu kopplat om chassifläktarna direkt till min PSU. Jag märker ingen skillnad. Körde med chassit öppet och efter ett tag frös Max Payne 3 igen. Det KAN inte vara värmen. Fick kallstarta datorn och fann att det var nån typ av grafikerror till vänster i bild, som ett lila-streckigt område som lisom blinkar/darrar lite. Bifogar en bild på felet. Tar jag en skärmdump syns det inte. Det stannade kvar ett tag och sedan försvann det plötsligt. Helt nya drivisar till grafikkortet, clean install med hjälp av CCleaner.

Enligt Windows Reliability report får jag ett Video Hardware Error men det är också all hjälp jag får.

Fler åsikter? Kan det vara för dålig PSU?

Fortsatt tacksam för hjälp/input.

Dina visuella problem har jag haft erfarenhet av tidigare, har du flashat bios på sistone? om inte är det något jag skulle rekommendera. Mitt 570 hade gröna artifakter och frös i spel, beta drivers och flashning med hjälp av easy boost löste mina problem.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Återigen, tack för era svar.

Jag kan ha kommit en bit på vägen. Googlade lite till och fick tipset om att avinstallera grafikkortet i Enhetshanteraren, sedan starta om och gå in i Safe Mode och där installera nya drivisar. Jag passade också på att radera ALLT som hade med NVIDIA att göra på burken. Än så länge är grafikfelet borta men har inte hunnit testa något grafiktungt spel.

Om jag ska testa med Furmark, vad bör jag tänka på?
Kommer även att testa med Easy Boost för att flasha BIOS, är det det bästa programmet för ändamålet?