är 7970 att rekommendera?

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jaså, behöver man ett extrent nätagg?

Läste nu och det räcker med ett Asus ROG moderkort.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ska bygga en dator åt min kompis. och har problem med att välja grafikkort.

funderade först på ett asus dc2 7970 3gb, för det vet jag att det är tyst, och det är en hög prioritering.
men sen kollade jag på tester o såg att gtx 680 var ganska så mycket bättre, fast inte alltid.
sedan såg jag 7970 ghz edition, och den överklassade ju alla.

så det står mellan:
7970
7970 ghz edition
gtx 680

prioritering är prestanda, sedan så tyst som möjligt.

max budget på HELA datorn är 9000kr.

Jag skulle köpa ett 670 före ett 7970, 7970 är precis under gränsen där man kan spela BF3 på ultra bekvämt och 670 är precis över gränsen. 670 håller 55 fps minimum och 7970 kan droppa till 35 ibland vilket gör 670 optimalt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nja, känns inte som ett prisvärt kort, och ingen billig pålitlig återförsäljare heller.

verkar som det lutar åt mitt första val då, asus dc2 7970 3gb för 3.500kr, känns jävligt prisvärt och tyst.
tack för alla svar

Jag har köpt massor från Proshop som i länken är billigast med frakt.

Permalänk
Skrivet av lindbergski:

Jag har hd7970 överklockat 1100/1500mhz och kör bf3 i ultra 4x aa i 1920x1080 och går aldrig under 60fps..

Har referenskylaren men hör knappt kortet när jag spelar..

Så att säga att hd7970 är dåligt i bf3 är skitsnack

Skickades från m.sweclockers.com

Pröva kör fläkten i 100%, mitt låter som en jetmotor, trodde först alla andra var kräsna men fyfan.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jag skulle köpa ett 670 före ett 7970, 7970 är precis under gränsen där man kan spela BF3 på ultra bekvämt och 670 är precis över gränsen. 670 håller 55 fps minimum och 7970 kan droppa till 35 ibland vilket gör 670 optimalt.

men om man INTE går efter bara bf3 då? vad är bäst då?

*mind blown*

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Jag kör 7970 dcII top och de funker fint.

Grafikkortet i mitt något varm rum (24grader) ligger på 66grader som högsta temp.

Tog tid för mig att komma på hur jag skulle få 120hz att funka, de sitter tydligen en liten switch på grafikkortet som igenom att byta över till läge 2 går den över till.

FPSen i bf3 ligger för mig i ultra på över 100 hela tiden. Om den nu droppar lägre en så under en explosion så är de då något jag har märkt.

För övrigt finns de inget spel som jag spelar iaf som jag inte klarar av att hålla över 100fps i.

Något som är som är värt att nämna är att man ska vara försiktig med dcII kylarna om man transporterar datorn då dem väger endel. Så en smäll kan ha sönder kortet (de hände för mig men fick ett nytt på garanti)

Iaf så är 7970stock bästa kortet på marknaden just nu, finns inget som är så billigt och så bra. 680gtx pris ligger högt uppe endast för att de lyckas få bättre prestanda i många populära spel + att korten har funnits så dåligt i lager att de har varit riktigt witchhunt efter dem. 680gtx är värt 1000kr mindre en vad de kostar idag.

Permalänk
Skrivet av Granter:

FPSen i bf3 ligger för mig i ultra på över 100 hela tiden. Om den nu droppar lägre en så under en explosion så är de då något jag äldrig har märkt.

Vilken upplösning och AA nivå kör du med? Aldrig att ett 7970 klarar 100+ fps i bf3 med någon AA om du har 1080p. (har ett själv )

Annars håller jag med dig! 7970 är ett grymt kort, och får bara spö i de spel som de onda gröna optimerat sina kort i.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Köpte 7970 av referens design från webhallen när dem hade sin Monster Deal för 2990 kr
Flyter på riktigt bra i spel å myyycket tystare än mina föregående kort 4870x2 (i crossfire).

Kan inget annat än rekommendera för än så länge har jag bara goda saker att säga om kortet...
Finns säkert andra som kan fylla på den negativa sidan också

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

BF3 argumentet är så 2011.

kan lika bra påpeka om han ska spela Witcher 2 så kan han glömma Nvidia.

Precis. Störande att det är överallt.
När någon sedan påpekar att det är bättre med ett 7970 om man inte spelar BF3 så kommer "Bryr m1g int3, kör bara BF3, bara jag vet att jag själv har bäst kort. Nvidia Rulesss. "
sedan ser man ändå dessa personer spamma sönder att Nvidia är det bättre valet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

men om man INTE går efter bara bf3 då? vad är bäst då?

*mind blown*

670. Är besviken på mitt 7970.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Jag har haft stora problem med mitt 7970 samt dess drivrutiner. Ett skitkort helt enkelt. Dock överklockar det grymt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har haft stora problem med mitt 7970 samt dess drivrutiner. Ett skitkort helt enkelt. Dock överklockar det grymt bra.

Så du kan inte köra kortet i 1200mhz utan att du får problem, och på grund av detta är de ett skitkort.... woooow

Permalänk
Skrivet av Granter:

FPSen i bf3 ligger för mig i ultra på över 100 hela tiden. Om den nu droppar lägre en så under en explosion så är de då något jag har märkt.

För övrigt finns de inget spel som jag spelar iaf som jag inte klarar av att hålla över 100fps i.

äh, du har det för bra då.. 5770 som MAXAR 60 fps på dom minsta banorna på bf3. detta är ju självklart på low!

Permalänk

Har inget negativt att säga om mitt 7970 drog upp det till 1125 i afterburner jag ligger på 85fps kommer aldrig under 55 temps på load efter 1 timme ca 70c vilket är ganska så bra 5/5 till AMD mitt första kort av dom inte mitt sista.

Glömde säga jag har xfx 7970 den använder stockkylaren. Anledningen till xfx är deras bra garantier och support

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har haft stora problem med mitt 7970 samt dess drivrutiner. Ett skitkort helt enkelt. Dock överklockar det grymt bra.

Inte så att det har ett samband Du har klockat kortet så högt att det inte är stabilt och så skyller du på drivrutinerna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

7970 är framtidssäkert med sitt 3gb minne (crossfire)
7970 är lätt att klocka
7970 Asus Direct CU2 TOP modellen har redan 1000 i clock, alltså samma clock som "ghz edition"
7970 Asus Direct CU2 kylaren är jätte bra, ganska tyst. den väger dock en del (mycket märkbart!)

680 är snabbare "ibland" i sig men har sämre minne, alltså inte lika framtidssäker (SLI)

jag har en Asus Direct CU2 TOP 7970 som jag är väldigt nöjd med! senaste drivrutinerna (12.8? tror jag det är) funkar jätte bra.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

7970 är framtidssäkert med sitt 3gb minne (crossfire)
7970 är lätt att klocka
7970 Asus Direct CU2 TOP modellen har redan 1000 i clock, alltså samma clock som "ghz edition"
7970 Asus Direct CU2 kylaren är jätte bra, ganska tyst. den väger dock en del (mycket märkbart!)

680 är snabbare "ibland" i sig men har sämre minne, alltså inte lika framtidssäker (SLI)

jag har en Asus Direct CU2 TOP 7970 som jag är väldigt nöjd med! senaste drivrutinerna (12.8? tror jag det är) funkar jätte bra.

7970 är ett väldigt bra och prisvärt kort och oftast ett bättre val över Nvidia. Men spelar han nästan uteslutande BF3 så är nog 670 eller 680 ett bättre val. Testerna talar för sig själva, Nvidia är bättre på BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Så du kan inte köra kortet i 1200mhz utan att du får problem, och på grund av detta är de ett skitkort.... woooow

Skrivet av lideri:

Inte så att det har ett samband Du har klockat kortet så högt att det inte är stabilt och så skyller du på drivrutinerna.

Kan ni inte läsa eller? Sa han att problemen uppstod när han överklockat? Nej. Ända sedan 7970 släpptes så har det varit problem med deras drivrutiner. Tex. Drivrutinerna startar om sig själv mitt i spel, microstutter kan uppkomma även om du bara använder ett kort och gröna linjer uppstår på skärmen. Det är bara en handfull av de problem som uppstått på grund av deras dåliga drivisar. Att AMD inte har fixat drivrutinerna än är bara patetiskt.

Själv tänkte jag att problemen skulle varit fixade inom en månad efter release. Men icke sa' Nicke.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Granter:

Så du kan inte köra kortet i 1200mhz utan att du får problem, och på grund av detta är de ett skitkort.... woooow

Skrivet av lideri:

Inte så att det har ett samband Du har klockat kortet så högt att det inte är stabilt och så skyller du på drivrutinerna.

Jag vet vad jag håller på med, jag har överklockat i många år med många olika grafikkortsserier. 7970-kortet och dess drivrutiner har haft stora problem även helt utan överklock (något jag också fått erfara), jag kör själv i standardklock på kortet, det som står i min signatur är vad jag uppnått som max som också är stabilt.

7XXX-serien var ett hafsjobb från AMD/ATI som dom skyndade ut på marknaden för att ta marknadsandelar från Nvidia.

Som sagt, ett kort som överklockar riktigt bra men ändå har stora (orelaterade problem) även i standardfrekvenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fattyd:

Kan ni inte läsa eller? Sa han att problemen uppstod när han överklockat? Nej. Ända sedan 7970 släpptes så har det varit problem med deras drivrutiner. Tex. Drivrutinerna startar om sig själv mitt i spel, microstutter kan uppkomma även om du bara använder ett kort och gröna linjer uppstår på skärmen. Det är bara en handfull av de problem som uppstått på grund av deras dåliga drivisar. Att AMD inte har fixat drivrutinerna än är bara patetiskt.

Själv tänkte jag att problemen skulle varit fixade inom en månad efter release. Men icke sa' Nicke.

Jo vi kan läsa och är medveten om att 7970 har problem de första månaderna när de kom.

Men på de viset han skrev de på så var de som att han gnällde på att kortet inte funkade i 1200mhz, förstår du inte sammanhanget??

PS. vakna upp nvidia fanboy, de är ett grafikkort och inget annat. De spelar ingen roll om de är nvidia eller radeon. Du pratar som om du ägt kortet själv, de har du inte gjort, du vet inte heller vad hur kortets problem har varit, utan de är bara skit du läst om. Tråden lyder = är 7970 att rekommendera.

inb4 "jag har en polare som blab lbalbal" nej

Svaret är: ja för de är inte överprisat till förhållande till prestandan som du får.

Permalänk

http://www.dustinhome.se/product/5010645332/sapphire-radeon-h...
Sapphire 7970 Vapor-X GHz Edition
Kör själv med detta. Grym kylning, grym prestanda. Helsike, jag ska nog köpa ett till att Crossfire

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk

Jag kör med gtx Asus dc2top 670 och det tuffar på i 1300MHz i bf3. Och fps är mellan 75-110 under spel så jag är nöjd.:) välj ett 670 vetja.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Du kan klocka upp 7970 till 7970 Ghz hur lätt som helst, även mer än så, det är typ samma kort.

7970 och 7970Ghz är inte typ samma kort det är exakt samma kort. fast överklockat.

Permalänk
Medlem

Hade DCII kylaren på mitt gamla 570, och det vare en grym kylare som var otroligt tyst, men grejen är den att den tar upp fruktansvärt mycke plats. Det är synd att msi inte verkar göra twinfrost kylaren för 7970, hittade inga på inet eller komplett iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ska bygga en dator åt min kompis. och har problem med att välja grafikkort.

funderade först på ett asus dc2 7970 3gb, för det vet jag att det är tyst, och det är en hög prioritering.
men sen kollade jag på tester o såg att gtx 680 var ganska så mycket bättre, fast inte alltid.
sedan såg jag 7970 ghz edition, och den överklassade ju alla.

så det står mellan:
7970
7970 ghz edition
gtx 680

prioritering är prestanda, sedan så tyst som möjligt.

max budget på HELA datorn är 9000kr.

Det enklaste är ju att kolla in respektive forumdel här på Sweclockers för grafikkorten ifråga, det är ju väldigt enkelt att se vilken av Radeon resp Nvidias kort som har mest problem när det gäller drivrutiner och liknande

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket som slår ett klockat 7970 för dom pengarna. Förstår inte varför folk klagar och jag kan nästan garantera att du kommer klara dig längre på ett klockat 7970 än ett klockat 670.

För att svara på tråden så skulle jag rekommendera 7970, du får inte mer prestanda för dom pengarna. Jag hade nog satsat på MSI Twinfrozr om jag var på jakt efter nytt kort.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Pröva kör fläkten i 100%, mitt låter som en jetmotor, trodde först alla andra var kräsna men fyfan.

Jo att köra fläkten i 100% är inte skitkul.. Haha.. Då tror man datorn är på väg att explodera..

Men med ett bra ventilerat chassi så går den aldrig upp i 100%.. Min har som högst gått upp i 50% efter 3timmar BF3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Många gnäller på HD7970 att drivrutiner osv strular.

Har jag haft tur eftersom mitt kort har körts i 1100/1500 och har ALDRIG krånglat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindbergski:

Många gnäller på HD7970 att drivrutiner osv strular.

Har jag haft tur eftersom mitt kort har körts i 1100/1500 och har ALDRIG krånglat?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla som klagar borde investera i en mac. Där slipper man problem med drivrutiner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Alla som klagar borde investera i en mac. Där slipper man problem med drivrutiner.

För att spela krävande spel? Tillåt mig att skratta.