Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Lättast är det att du utgår från högsta frekvens på turbo boosten, som är 3.8 GHz vilket är 38 i multiplier. Sen är det bara att testa utifrån det. 38 kan du hoppa över. Testa multiplier 39x100 och öka sedan +1 om det är stabilt, när du stöter på en frekvens som du anser inte vara stabil sänker du med -1 och testar en lång stabilitets-run. Happy clocking

Tja, skulle behöva lite hjälp. Jag har stängt av turbon men hittar inte vart man ändrar multiplier ? hittar bara den där som står på 100 men den skulle jag inte röra? hade vart jätte tacksam om du kunde beskriva vart Multipliern är.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Tja, skulle behöva lite hjälp. Jag har stängt av turbon men hittar inte vart man ändrar multiplier ? hittar bara den där som står på 100 men den skulle jag inte röra? hade vart jätte tacksam om du kunde beskriva vart Multipliern är.

Absolut På en av bilderna som "DavidtheDoom" varit så snäll att lägga upp så står det "Adjust CPU Ratio" vilket den på HANS bild är inställd på 43, vilket motsvarar 4,3 GHz... Så leta efter något med "CPU Ratio"

hittar du inget, så tala om vad du har för moderkort... Så ska jag själv försöka hitta det åt dig

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Däremot kan jag som sagt inte välja 1,65 V för CPU I BIOS, som jag skrev tidigare... Kan endast ändra till "+ 0,02" - "0,04V"

Sätter du processorn på 1,65v så bränner du den instant
0.04 och de är olika offsets, för att ta reda på villen offset du ska ha måste du först testa i fixed voltage, dra ner den tills du får blåskärm

Permalänk

Någon som fått upp 3570k till 5.0 GHz? Tänkte prova nu men vet inte riktigt hur mycket jag vågar dra upp volten. Verkar inte vara så många som har 3570k på forumet.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nej, 5.0GHz vågar jag inte. 4.7GHz går med runt ~1.35V, mer än så vågar jag inte med ivy och luft.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av DannyN:

Nej, 5.0GHz vågar jag inte. 4.7GHz går med runt ~1.35V, mer än så vågar jag inte med ivy och luft.

Tack för svar!!

Vad får du för temps? Jag har märkt att man får kolla på de olika kärnorna. Så var det inte på min AMD 940 BE. Min Core 1 är helt klart högre än de andra. Är din också så?

Jag ska ta och klocka lite nu tänkte jag. Men 1.35 ska inte vara någon fara ?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut På en av bilderna som "DavidtheDoom" varit så snäll att lägga upp så står det "Adjust CPU Ratio" vilket den på HANS bild är inställd på 43, vilket motsvarar 4,3 GHz... Så leta efter något med "CPU Ratio"

hittar du inget, så tala om vad du har för moderkort... Så ska jag själv försöka hitta det åt dig

Låter det vara så länge, en annan sak jag inte fattar är att jag har överklockat till 4,6ghz men i windows expierence index så står det fortfarande 3,4ghz men i tex cpu-z så ändrar den mellan 1,6ghz och när jag gör något tyngre så ligger den på 4,6ghz.. varför känner inte windows av min överklockning?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Theunit:

Låter det vara så länge, en annan sak jag inte fattar är att jag har överklockat till 4,6ghz men i windows expierence index så står det fortfarande 3,4ghz men i tex cpu-z så ändrar den mellan 1,6ghz och när jag gör något tyngre så ligger den på 4,6ghz.. varför känner inte windows av min överklockning?

Mvh.

Jag kommer inte ihåg vilken inställning det är men tror du kan ta bort så den alltid ligger på 4,6 GHz i bios. Jag kör dock på samma som dig. Bättre att den klockar ner sig när den inte används.

Det är för den bara visar vilken processor du har.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tack för svar!!

Vad får du för temps? Jag har märkt att man får kolla på de olika kärnorna. Så var det inte på min AMD 940 BE. Min Core 1 är helt klart högre än de andra. Är din också så?

Jag ska ta och klocka lite nu tänkte jag. Men 1.35 ska inte vara någon fara ?

Får typ 75-78C med prime95, men i spel och dyligt går den aldrig över 66C. För mig så är det 3 cores (0,1 och 3) som blir lika varma (+/- 1C), och core 2 är mycket kallare (~5C mindre).

JJ från ASUS har i många av deras youtube filmer sagt att 1.325-1.35V är vad de max skulle rekommendera folk att använda med ivy.

~1.25V borde räcka för 4.4-4.5 GHz om du vill ha säker och låg voltage.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av DannyN:

Får typ 75-78C med prime95, men i spel och dyligt går den aldrig över 66C. För mig så är det 3 cores (0,1 och 3) som blir lika varma (+/- 1C), och core 2 är mycket kallare (~5C mindre).

JJ från ASUS har i många av deras youtube filmer sagt att 1.325-1.35V är vad de max skulle rekommendera folk att använda med ivy.

~1.25V borde räcka för 4.4-4.5 GHz om du vill ha säker och låg voltage.

Okok. Förmodligen så kanske min processor är sådan att kärnorna är ganska olika eller så är det att jag la på lite för mycket kylpasta.

Yes, kör 1.25 i 4.5 GHz nu. Bara testat 10 min OCCT men den är säkerligen stabil i spel. Min går upp till ca 80 grader i realtemp. Har Dark Rock Pro 2.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Får typ 75-78C med prime95, men i spel och dyligt går den aldrig över 66C. För mig så är det 3 cores (0,1 och 3) som blir lika varma (+/- 1C), och core 2 är mycket kallare (~5C mindre).

JJ från ASUS har i många av deras youtube filmer sagt att 1.325-1.35V är vad de max skulle rekommendera folk att använda med ivy.

~1.25V borde räcka för 4.4-4.5 GHz om du vill ha säker och låg voltage.

när jag ligger i 4,6ghz och väljer manual voltage och sätter 1.26 så blådumpar datorn innan jag ens kommit in i windows... tips ?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

när jag ligger i 4,6ghz och väljer manual voltage och sätter 1.26 så blådumpar datorn innan jag ens kommit in i windows... tips ?

Vissa ivy/sandy behöver något som heter "internal PLL overvoltage" till "enabled". Notera att det är en inställning som har auto, disabled och enabled som alternativ. Du ska inte manuellt höja PLL voltage.

Testa även höja voltage till 1.28V (så mycket behövde jag för att vara stabil på 4.6).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Vissa ivy/sandy behöver något som heter "internal PLL overvoltage" till "enabled". Notera att det är en inställning som har auto, disabled och enabled som alternativ. Du ska inte manuellt höja PLL voltage.

Testa även höja voltage till 1.28V (så mycket behövde jag för att vara stabil på 4.6).

Aha ok, och intel speedstep ska vara avstängt? vad ligger dina temp på i 4,6ghz när du spelar tex bf3 ?
testade 1.3 nu i 4,6 och den blådumpar direkt -.-

jag tar X.M.P mode och sen skriver jag bara 46 där nere där man väljer hur mycket varje stjärna är på. Vad kör du för mode när du överklockar och vilka saker ska vara enabled osv ?.. damn jag är fundersam nu..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Även jag får blåskärm direkt i windows vid 4.6! 4.5 funkar dock utmärkt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har kört på 4.1ghz ett tag nu men fick för mig o höja lite till, ska stabilitetstesta nu bara efter o kört Intelburntest för o kolla tempsen. Enda jag funderar lite över är spänningen, i BIOSEN säger den 1.112 och här som synes säger den 1.2 i både HWmoonitor o cpu-z. Vilken ska man lita på? I Bios är det inställt på +0,0 då den inte låter mig ställa den manuellt.
Edit: Tillägas bör väl att den ökat hela tiden i CPU-z sen jag började överklocka den, spänningen har ökat lite för varje snäpp. (Auto voltage är avstängt i bios)

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Även jag får blåskärm direkt i windows vid 4.6! 4.5 funkar dock utmärkt.

kom också in med 4,5ghz i 1.28 i volt.. frågan är om 4,5ghz räcker ? mitt mål var 4,6ghz men det verkar inte gå. Körde bf3 nu, med 4,5ghz och 1,28voltage.. en core kom upp som max i 55 grader dom andra låg på max 51grader. Är det bra?

Men damn, skulle vilja få upp den i 4,6ghz. Hur går jag tillväga då?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Aha ok, och intel speedstep ska vara avstängt? vad ligger dina temp på i 4,6ghz när du spelar tex bf3 ?
testade 1.3 nu i 4,6 och den blådumpar direkt -.-

jag tar X.M.P mode och sen skriver jag bara 46 där nere där man väljer hur mycket varje stjärna är på. Vad kör du för mode när du överklockar och vilka saker ska vara enabled osv ?.. damn jag är fundersam nu..

Skrivet av Ninotramp:

Även jag får blåskärm direkt i windows vid 4.6! 4.5 funkar dock utmärkt.

Absoluta max temps efter timmar av BF3 är 66C (+/- 1C) med en kärna runt 62C.

Testa följande (från ASUS moderkort! heter olika på andra moderkort):
Internal PLL overvoltage: Enabled
BCLK frequency: sätt manuellt in på 100.0
CPU PLL voltage: 1.8V

Under digi+ power control menyn

CPU load line: Ultra high (level 2 på asrock moderkort)
CPU Power Phase control: Extreme
CPU Power Duty control: Extreme
CPU voltage frequency: manuellt ställ in på 350

Knappt någon skillnad mellan 4.5 och 4.6.. men det kan vara Internal PLL overvoltage som spökar för er två.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Absoluta max temps efter timmar av BF3 är 66C (+/- 1C) med en kärna runt 62C.

Testa följande (från ASUS moderkort! heter olika på andra moderkort):
Internal PLL overvoltage: Enabled
BCLK frequency: sätt manuellt in på 100.0
CPU PLL voltage: 1.8V

Under digi+ power control menyn

CPU load line: Ultra high (level 2 på asrock moderkort)
CPU Power Phase control: Extreme
CPU Power Duty control: Extreme
CPU voltage frequency: manuellt ställ in på 350

Knappt någon skillnad mellan 4.5 och 4.6.. men det kan vara Internal PLL overvoltage som spökar för er två.

Med dom inställningarna kom jag in med 4,6ghz!!!! ställde in precis som du sa det enda som var annorlunda var, "cpu voltage frequency" hittade ingen sån hittade bara "cpu fixed frequency" som stod på 250 original så ställde den på 350, antar att det är samma som voltage frequency.

osså ställde jag volten på 1.29v och nu är jag inne i windows med 4,6ghz! tycker du jag ska prova 1.28v?? samt kan jag köra såhär? och vad tror du om det där som jag ändrade till 350? antar att det är samma som den du menade jag skulle byta till 350?

blev lite stökigt nu hoppas du förstår!

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

350 är rätt (de heter lite olika på olika moderkort).

Testa spela spel (BF3 tex), sen kollar du i event viewer om du har WHEA errors eller får bluescreens. I båda fallen betyder det att du behöver lite mera spänning (volt).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

http://i.imgur.com/8GM6l.png

Har kört på 4.1ghz ett tag nu men fick för mig o höja lite till, ska stabilitetstesta nu bara efter o kört Intelburntest för o kolla tempsen. Enda jag funderar lite över är spänningen, i BIOSEN säger den 1.112 och här som synes säger den 1.2 i både HWmoonitor o cpu-z. Vilken ska man lita på? I Bios är det inställt på +0,0 då den inte låter mig ställa den manuellt.
Edit: Tillägas bör väl att den ökat hela tiden i CPU-z sen jag började överklocka den, spänningen har ökat lite för varje snäpp. (Auto voltage är avstängt i bios)

I bios är processorn på default (3.4GHz och runt 1.15V). Det är fullt normalt, och så är det även för mig. HWmonitor och CPU-z visar rätt.

Det är också normalt att voltage ökar för varje steg. Detta är pga offset voltage. Även om du har +0.0 så är "standard" nivån för varje steg GHz olika.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

I bios är processorn på default (3.4GHz och runt 1.15V). Det är fullt normalt, och så är det även för mig. HWmonitor och CPU-z visar rätt.

Ok, tack för svar

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Ok, tack för svar

Lugnt Glömde tillägga: Det är också normalt att voltage ökar för varje steg. Detta är pga offset voltage. Även om du har +0.0 så är "standard" nivån för varje steg GHz olika.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Lugnt Glömde tillägga: Det är också normalt att voltage ökar för varje steg. Detta är pga offset voltage. Även om du har +0.0 så är "standard" nivån för varje steg GHz olika.

Sedär ja, där fick man lära sig nåt nytt Jag som suttit o kallad moderkortet både det ena o det andra, kanske då helt i onödan? Skulle jag med ett annat moderkort, där man kan ställa späninngen manuellt troligtvis kunna klara mig undan med en lägre spänning för samma klock?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Ett tips till er alla som frågade efter vilken volt ni behöver eller om det är säkert eller inte.
Det ända som i praktiken skadar en i????k är volten, du ska aldrig gå över 1,5v under det är det rätt okej, så klart kommer detta resultera i mycket högre temperaturer, men de skadar inte datorn då temps vid 95C kommer göra att CPUn throttlar och den kommer stänga av sig automatiskt. 2500K klarar 98C utan skada.

Detta är också viktigt

Låt oss säga att du köper 10st i5 2500K från Inet, dessa kommer, även fast det är till synes identiska kunna klocka olika bra.
Det beror på att det blir väldigt små fel när CPUs görs, som är olika många på CPUer.
Detta gör att vissa CPUer kommer kräva högre volt och inte gå att klocka lika högt.
Jag t.ex verkar ha fått ett så kallat "gold chip" då jag kan köra 4,7GHz utan problem på 1,275v, men en kompis till mig klarar det bara om han har 1,325v eftersom han inte hade turen att få en av de bättre.
Detta gör att tempsen ofta sätter stopp ifall ens kylare inte klarar att kyla de extra volten.

När ni stresstestar i prime95 så sätt på
50% av ert ram, max FFT ska vara på 1792, mins/FFT 5 min, kör därefter i 10 min och kolla tempsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Sedär ja, där fick man lära sig nåt nytt Jag som suttit o kallad moderkortet både det ena o det andra, kanske då helt i onödan? Skulle jag med ett annat moderkort, där man kan ställa späninngen manuellt troligtvis kunna klara mig undan med en lägre spänning för samma klock?

Kan du inte ändra offset sign till - (minus) då? Då kan du välja hur mycket spänning du drar bort från standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Kan du inte ändra offset sign till - (minus) då? Då kan du välja hur mycket spänning du drar bort från standard.

Nepp :/ Enda som går o välja så är det Auto, +0,0 och 0,02 med olika mellanlandningar till +0,16. Googlade på moderkortet när jag precis skulle prova detta med överklockning för första gången (för att kolla om jag var totalt blåst och/eller blind som inte fann manuell inställning) men det var flera som retade sig över att det inte gick så. Fick fler inställningar iaf vid en bios update för ett tag sen. Dock inga möjligheter till o undervolta

Edit: Detta som t.ex +0,02 är alltså +0,02 från det den hade på stockvolt antar jag?

Edit2: Kortet är för den som är intresserad ett MSI Z77A-G43

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera BIOS: http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G43.html#/?div=BIOS

Det senaste säger:
- Enhance OC function.
- Update USB module.
- Improved memory compatibility.
- Improved gaming mouse & keyboard compatibility.

Just enhance OC function kan vara nya voltage inställningar.

De säger även:
"With the new BIOS 7758v24 and later versions, you can increase CPU Vcore to 1.28V by setting it as "+0.16V"."

1.28V borde vara dugligt för 4.5-4.7GHz (är ju olika från CPU till CPU).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Testa uppdatera BIOS: http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G43.html#/?div=BIOS

Det senaste säger:
- Enhance OC function.
- Update USB module.
- Improved memory compatibility.
- Improved gaming mouse & keyboard compatibility.

Just enhance OC function kan vara nya voltage inställningar.

Det är den versionen jag har, den låste upp lite fler olika "mellanlandningar" samt höjde högsta värdet lite har jag för mig Men tack ändå

Nu såg jag det andra du skrev. Ja, dock har jag inte stött på några problem alls än med o ha den på +0,0 men det kanske börjar komma nu om jag ska höja mer (vilket jag antar att jag inte kan låta bli ) Återstår bara o se om fläkten orkar med då eftersom det börjar komma mot 70 nu. Är väl dock inga hemska temps än så länge då.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag kommer inte ihåg vilken inställning det är men tror du kan ta bort så den alltid ligger på 4,6 GHz i bios. Jag kör dock på samma som dig. Bättre att den klockar ner sig när den inte används.

Det är för den bara visar vilken processor du har.

Så för dig står det också standard klocken i windows expierence index ?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

men ska de visa SÅ fel ?? har även testat att kocka till 3,6 Ghz... Vilket betyder att Windows visar fel med över 2 Ghz... ska de va så :S
__________

200 MHz*