Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Jag ligger på 65-70 grader i prime95 med 4,6ghz.

Inte med stockkylaren? va

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

En snabb fråga:

Jag klockar just nu med den medföljande stockkylaren... har fått upp prollen till 4 Ghz o ligger runt 80 grader i Prime95

Vad är en godkänd temperatur enligt er?

Låter som en bra temp. Får typ samma med min Dark Rock Pro 2 vilken är en av dom största cpukylarna på marknaden.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Jag ligger på 65-70 grader i prime95 med 4,6ghz.

Skrivet av wankeer:

Hej jag sitter på en 2500 (ej K) och är inne lite på att skaffa en 3570k och väsa upp den lite för att vara lite mer framtidssäker, är detta värt att göra om man vill spela lite i framtiden eller jag ska sitta kvar på det ja har och vänta in nästa generations processorer från INTEL?

Är inne på dessa delar då mitt befintliga moderkort inte tillåter överklockning: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2196191/2012-08-23

Skrivet av YamahaDGX630:

En snabb fråga:

Jag klockar just nu med den medföljande stockkylaren... har fått upp prollen till 4 Ghz o ligger runt 80 grader i Prime95

Vad är en godkänd temperatur enligt er?

max temp 98C 2500K
optimal temp 85C

Klocka inte med medföljande stockkylare, oftast inte bra temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

max temp 98C 2500K
optimal temp 85C

Klocka inte med medföljande stockkylare, oftast inte bra temps

Aha, jag har hört några fler säga de, varför? om jag ligger runt 75 i prime så kan de väl inte vara nån fara?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Aha, jag har hört några fler säga de, varför? om jag ligger runt 75 i prime så kan de väl inte vara nån fara?

Nej, men har du rätt inställningar på prime?

testa custom med max FFT 1792 och 50% av ditt ram, minuter per FFT = 5 min, testa i 10 minuter och kolla temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Nej, men har du rätt inställningar på prime?

testa custom med max FFT 1792 och 50% av ditt ram, minuter per FFT = 5 min, testa i 10 minuter och kolla temps

Core 0 = 77 c
Core 1 = 78 c
Core 2 = 78 c
Core 3 = 79 c

Package = 80 c

Är detta okej?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Core 0 = 77 c
Core 1 = 78 c
Core 2 = 78 c
Core 3 = 79 c

Package = 80 c

Är detta okej?

I prime95 under full load eller ?? ja det är OK, men inte bra.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Jag ligger på 65-70 grader i prime95 med 4,6ghz.

Väldigt bra temps för den klocken på en Ivy Bridge. Vad har du för kylare och hur många Volt kör du på?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Inte med stockkylaren? va

Nej, med en antec kuhler 920.

Skrivet av Calle2003:

Väldigt bra temps för den klocken på en Ivy Bridge. Vad har du för kylare och hur många Volt kör du på?

En antec kuhler 920, den matas med 1,3v i full load

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

I prime95 under full load eller ?? ja det är OK, men inte bra.

okej, varför är detta inte bra? och vad ska jag isådanafall göra? klocka ned en aning??

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

okej, varför är detta inte bra? och vad ska jag isådanafall göra? klocka ned en aning??

80grader är ganska högt, men ändå OK. Köp en eftermarknadskylare.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

80grader är ganska högt, men ändå OK. Köp en eftermarknadskylare.

Aha vet... ska göra de?

Vet inte om frågan kanske språrar ur ämnet...

Men vad kyler egentligen bäst, äre luft eller vattenkylare?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Aha vet... ska göra de?

Vet inte om frågan kanske språrar ur ämnet...

Men vad kyler egentligen bäst, äre luft eller vattenkylare?

Vatten! kyler bäst

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

...

Har själv en intel i5 som körs på 4,4ghz och max tempen jag fått är ca 35grader
har ej höjt något annat är frekvensen...
har dock ett väl ventilerat chassi ( cm storm trooper med 8 fläktar + processorfläkten noctua nhdh14 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Jag ligger på 65-70 grader i prime95 med 4,6ghz.

Snälla du ser ju att han skriver att han har stockkylare. Du skapar bara förvirring med din kommentar.
Du kan t.ex. skriva vad du har för kylare.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

okej, varför är detta inte bra? och vad ska jag isådanafall göra? klocka ned en aning??

Det är bra. Du behöver inte köpa en ny kylare. Vad ska du använda datorn till?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Snälla du ser ju att han skriver att han har stockkylare. Du skapar bara förvirring med din kommentar.
Du kan t.ex. skriva vad du har för kylare.

Missade att skriva min kylare i första inlägget ang detta, dock så citerade jag dom andra som frågade och skrev min kylare och volt. Sluta lek polis och lägg dig inte i andras saker, när jag till och med redan rättat mig själv. Du skapar bara tjafs med din kommentar.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Det är bra. Du behöver inte köpa en ny kylare. Vad ska du använda datorn till?

hehe har den mest till spel Men notera att jag spelar för att det är kul och inte för att bli världsbäst i BF3

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerpathana:

Har själv en intel i5 som körs på 4,4ghz och max tempen jag fått är ca 35grader
har ej höjt något annat är frekvensen...
har dock ett väl ventilerat chassi ( cm storm trooper med 8 fläktar + processorfläkten noctua nhdh14 )

Stämmer ej
Du har kollat helt fel siffror isåfall,
ladda ner prime95 och starta så ska du se din max temp
http://www.softpedia.com/get/Others/Home-Education/Prime95.sh...

Permalänk

Kul med lite diskussion om Ivy bridge. Här håller vi snack om Ivy Bridge. Tror inte YamahaDGX630 har något att invända.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Kul med lite diskussion om Ivy bridge. Här håller vi snack om Ivy Bridge. Tror inte YamahaDGX630 har något att invända.

Verkligen inte

Jätteroligt att se när tråden växer av andras tankar och ideér, och ÄNNU bättre blev det nyss när vi fick tråden om resultat för 3570k! Där kan man verkligen snacka om att dela sina ideér med varandra

Det är såhär ett forum ska fungera!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Missade att skriva min kylare i första inlägget ang detta, dock så citerade jag dom andra som frågade och skrev min kylare och volt. Sluta lek polis och lägg dig inte i andras saker, när jag till och med redan rättat mig själv. Du skapar bara tjafs med din kommentar.

Det var inte lätt att se från. Ett tips är att inte skriva i ett forum om du inte vill ha kommentar tillbaka dock, så kan du även ha dina lekar för dig själv.
Men nu har du iaf skrivit vilken kylare det är så då är det över.

Permalänk
Medlem

btw:

Min cpu-fläkt brukar aldrig varva upp under stresstest, ska det vara så... vad kan det bero på??

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

btw:

Min cpu-fläkt brukar aldrig varva upp under stresstest, ska det vara så... vad kan det bero på??

Den går 100% hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Den går 100% hela tiden?

omöjligt, eftersom den varvar upp efter att man startat datorn, o sen varvar ned efter ett tag där den sedan håller sig :S

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

omöjligt, eftersom den varvar upp efter att man startat datorn, o sen varvar ned efter ett tag där den sedan håller sig :S

Den är inkopplad till CPU_fan antar jag, så du inte bara satt i den i FAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Den är inkopplad till CPU_fan antar jag, så du inte bara satt i den i FAN

testat båda... ingen skillnad :/

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

Hej alla.
Jag undrar vad ni tycker, hur hög temp får max en godkänd överklockning för 3570k ligga på efter att genomgått denna trådens regler och en påfrestande Prime95 runda. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Så hög temp har man inte under normala omständigheter resonerar jag, men vad tycker ni?
Just det, Prime95 inställningarna som vi kör efter i den tråden, det är en timme lång va eller?

Kolla gärna min nyskrivna guide flr överklockning här i forumet, där förklaras det mesta
vilken kylare? Voltändringen efter 4,7 brukar vara högre än till 4,7 ligger du på 95 nu kommer du inte klara 4,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

Bra jobbat iSw3de! tack
Just sådan info jag behöver
Jag har hittat en volt som är 'stabil' nu på 4.8GHz och jag drog just ett minipass på 5 minuter i Prime95 och hetaste kärnan la sig på 90, så jag är inte helt skrämd från att ge mig på en timme om detta är vad som krävs enligt reglerna.
Jag andvänder Cooler Master V8.
Jag har inga planer att i dagsläget köra i dessa hastigheter endå efter som mitt grafikkort har komplex just nu.
Och allt jag gör i spel är att slösa på elräkningen och alstra värme.
Men när jag köpt ett nytt grafikkort, då har jag alla mina sparade profiler i bios och tjohej.
Så, är det en timme som gäller eller vad?
Jag avslöjar detaljerna när jag kört testet, men om kraven är 24 timmar så hoppar jag av.. det är därför jag undrar.

Egentligen var en timme inget krav,
Vill du själv veta att din klock ä rHELT stabil, testa 12-18 timmar.
Vill du snabbtesta stabilitet, testa 1-6 timmar
I den tråden för resultat är vi mest ute efter att alla mäter på samma sätt, kör i 20 min, mest för att kolla din max temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Även jag får blåskärm direkt i windows vid 4.6! 4.5 funkar dock utmärkt.

Vilken voltage är stabil i 4,5ghz för dig? och vilken voltage är stabil i 4,6ghz för dig ? skulle uppskatta svar,

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.