Permalänk
Medlem

Frågor om GTX 670

Ska snart köpa en ny dator och i den nya kommer det att sitta ett GTX 670 (nVidia GeForce GTX670 2048MB GDDR5) antar att det är referensmodellen?

De två frågorna jag har då är:

1: Är det värt att byta det kortet mot ett annat GTX 670 t.ex http://http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2048mb-oc

2: Hur pass överklockningsbart är referensmodellen av 670?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shkipan:

Ska snart köpa en ny dator och i den nya kommer det att sitta ett GTX 670 (nVidia GeForce GTX670 2048MB GDDR5) antar att det är referensmodellen?

De två frågorna jag har då är:

1: Är det värt att byta det kortet mot ett annat GTX 670 t.ex http://http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2048mb-oc

2: Hur pass överklockningsbart är referensmodellen av 670?

Tack på förhand!

Man brukar kunna nå samma klockfrekvenser med referens som med eftermarknadskylare, dock får du offra att referenskylaren kommer låta mer.

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem

Definitivt inte värt att köpa ett nytt 670 och behöva sälja det gamla i alla fall.
Beror ju dock på hur kräsen du är med ljudnivån men.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Härligt med så snabba svar! Inte så värst kräsen med ljudnivå, datorn jag ska köpa har dämpmattor, så jag hoppas på att det ska hjälpa lite iaf. Men som sagt, inte alls så kräsen gällande ljudnivån. Ska ju såklart helst inte låta så att man konstant hela tiden tänker på att datorn låter dock..

Permalänk

Jag tycker inte att det är värt att byta ut det i efterhand. Om man står utan grafikkort och ska köpa nytt så skulle jag inte rekommendera referensmodeller dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilssonFFD:

Jag tycker inte att det är värt att byta ut det i efterhand. Om man står utan grafikkort och ska köpa nytt så skulle jag inte rekommendera referensmodeller dock.

Det är så jag har förstått det också, så när tiden kommer då man ska byta ut grafikkortet så kan man ha det i åtanke. Tackar för svaren!

Permalänk
Medlem

Kom på en del frågor till och känns onödigt att starta ny tråd..

Kan man köra SLI med ett referenskort och ett icke-referenskort om man kan säga så?

Och är SLI värt investeringen? Ska sägas att jag spelar på en upplösning på 1680x1050 just nu, men ska köpa en 24" skärm och då blir det väl 1920 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shkipan:

Kom på en del frågor till och känns onödigt att starta ny tråd..

Kan man köra SLI med ett referenskort och ett icke-referenskort om man kan säga så?

Och är SLI värt investeringen? Ska sägas att jag spelar på en upplösning på 1680x1050 just nu, men ska köpa en 24" skärm och då blir det väl 1920 istället

Går utmärkt.

Kör själv en 670 med 2560x1440, och kraften räcker faktiskt bra för mig än så länge. Urstarkt kort det där!

Förr eller senare kanske du vill peta i ett kort till, men det ska knappast behövas till att börja med.

Men det är klart, ifall du vill spela skitdåligt optimerade spel programmerade av ryssar (hej Metro 2033!) och insisterar på att allt bara måste vara på Ultra, du behöver du tre 670-or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinSko:

Går utmärkt.

Kör själv en 670 med 2560x1440, och kraften räcker faktiskt bra för mig än så länge. Urstarkt kort det där!

Förr eller senare kanske du vill peta i ett kort till, men det ska knappast behövas till att börja med.

Men det är klart, ifall du vill spela skitdåligt optimerade spel programmerade av ryssar (hej Metro 2033!) och insisterar på att allt bara måste vara på Ultra, du behöver du tre 670-or.

Lär spela Metro 2033, har inte klarat den än och min nuvarande pallar inte riktigt med det. Men att spela det på högsta är inget krav, är ändå inte så imponerad av grafiken som andra när det gäller metro

Känns inte som att det är så nödvändigt med ett till kort när man kör 1680x1050?

Permalänk
Medlem

Har fått min dator nu och det slutade med ett Gigabyte GTX 670 istället för Asus kortet. Hur som så är jag intresserad av SLI och har hört en del som föreslår att man köper en referensmodell av GTX 670(typ EVGA) kortet istället för ett till Gigabyte kort p.g.a temperaturen.

Jag har ett Aerocool strike-x white edtion chassi(http://www.inet.se/produkt/6911645/aerocool-strike-x-advance-white-edition) med de 4 fläktarna som kommer med installerade. Dvs 2 som suger in luft på framsidan och 2 som blåser ut(en 140mm i taket och en 120mm på baksidan) Det finns utrymme för 2 fläktar till, en 120mm på sidan och en 140mm i botten.

Vad ska jag satsa på? Ska jag installera fler fläktar och ska dessa blåsa in eller ut luft? Samt vilket kort ska jag köpa vid SLI?
Har vanligtvis rätt kallt i mitt rum, just nu når grafikkortet max 64 grader vid load och når ca 1270Mhz i coreclock. Då är fläktarna på runt 40%.
Lär inte överklocka grafikkorten särskilt(om ens alls) i SLI. Känns overkill men vad vet jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shkipan:

Har fått min dator nu och det slutade med ett Gigabyte GTX 670 istället för Asus kortet. Hur som så är jag intresserad av SLI och har hört en del som föreslår att man köper en referensmodell av GTX 670(typ EVGA) kortet istället för ett till Gigabyte kort p.g.a temperaturen.

Jag har ett Aerocool strike-x white edtion chassi(http://www.inet.se/produkt/6911645/aerocool-strike-x-advance-white-edition) med de 4 fläktarna som kommer med installerade. Dvs 2 som suger in luft på framsidan och 2 som blåser ut(en 140mm i taket och en 120mm på baksidan) Det finns utrymme för 2 fläktar till, en 120mm på sidan och en 140mm i botten.

Vad ska jag satsa på? Ska jag installera fler fläktar och ska dessa blåsa in eller ut luft? Samt vilket kort ska jag köpa vid SLI?
Har vanligtvis rätt kallt i mitt rum, just nu når grafikkortet max 64 grader vid load och når ca 1270Mhz i coreclock. Då är fläktarna på runt 40%.
Lär inte överklocka grafikkorten särskilt(om ens alls) i SLI. Känns overkill men vad vet jag..

Det går köra 2 st sådana kort men man måste bara placera fläktarna rätt.
En på sidan borde göra sig bäst tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Det går köra 2 st sådana kort men man måste bara placera fläktarna rätt.
En på sidan borde göra sig bäst tror jag.

Ska fläkten på sidan blåsa in eller ut luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shkipan:

Ska fläkten på sidan blåsa in eller ut luft?

In. Då får grafikkorten ny luft och behöver inte blåsa runt varmluften lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shkipan:

Har fått min dator nu och det slutade med ett Gigabyte GTX 670 istället för Asus kortet. Hur som så är jag intresserad av SLI och har hört en del som föreslår att man köper en referensmodell av GTX 670(typ EVGA) kortet istället för ett till Gigabyte kort p.g.a temperaturen.

Jag har ett Aerocool strike-x white edtion chassi(http://www.inet.se/produkt/6911645/aerocool-strike-x-advance-white-edition) med de 4 fläktarna som kommer med installerade. Dvs 2 som suger in luft på framsidan och 2 som blåser ut(en 140mm i taket och en 120mm på baksidan) Det finns utrymme för 2 fläktar till, en 120mm på sidan och en 140mm i botten.

Vad ska jag satsa på? Ska jag installera fler fläktar och ska dessa blåsa in eller ut luft? Samt vilket kort ska jag köpa vid SLI?
Har vanligtvis rätt kallt i mitt rum, just nu når grafikkortet max 64 grader vid load och når ca 1270Mhz i coreclock. Då är fläktarna på runt 40%.
Lär inte överklocka grafikkorten särskilt(om ens alls) i SLI. Känns overkill men vad vet jag..

Jag kör med 2st Gigabyte 670 OC i ett Antec P183 där det nedre kortet sitter kloss mot nätaggsburen och avståndet mellan korten bara är några få cm. När jag idlar i Windows ligger dom på 35-40c och när jag spelar i max 58, svala kort det där!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag kör med 2st Gigabyte 670 OC i ett Antec P183 där det nedre kortet sitter kloss mot nätaggsburen och avståndet mellan korten bara är några få cm. När jag idlar i Windows ligger dom på 35-40c och när jag spelar i max 58, svala kort det där!

Det kommer vara så för mig också, de kommer sitta tätt intill varandra och det ena kommer bara vara kanske max 3 cm ifrån nätagget, men funkar det bra för dig så ska det väl funka för mig med :).

Då installerar jag en 120mm fläkt på sidan av chassit, får hitta en med bra flöde!

Tackar så mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag oroade mig som sagt lite också innan men dom är 15-20c svalare än mina 570 jag hade före.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Vad är maxtemperaturen för ett 670? Satt och spelade en längre tid och enligt Afterburner låg GPUn på runt 90 - 98% load och kortet gick som max upp till 67 grader. Jag förmodar att den tempen absolut inte är något att oroa sig för, men kanske en indikator på att man ska hålla koll så det inte sticker iväg innan jag fixar nytt chassi.

Det som är lite roligt är att jag nådde högsta tempen jag haft på kortet i Just Cause 2 medans BF3 aldrig har pressat upp det i 67 grader!

Visa signatur

Like every man of sense and good feeling, I abominate work.

Permalänk
Medlem

Saken är att referenskylarna kör man gärna när man ska sli:a eftersom de dumpar all varmluft ur chassit. T.ex. Gigabyte windforce gör inte det vilket värmer både CPU och andra kortet.

Evgas "FTW" version har bästa kompromissen där de kör en referenskylare men använder en 680 PCB ist för en 670, så den är både tystare och svalare.

(innan folk skjuter mej för de jag sa om gigabyte, kika här)

http://www.youtube.com/watch?v=5V6BLcVWvYw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Saken är att referenskylarna kör man gärna när man ska sli:a eftersom de dumpar all varmluft ur chassit. T.ex. Gigabyte windforce gör inte det vilket värmer både CPU och andra kortet.

Evgas "FTW" version har bästa kompromissen där de kör en referenskylare men använder en 680 PCB ist för en 670, så den är både tystare och svalare.

(innan folk skjuter mej för de jag sa om gigabyte, kika här)

http://www.youtube.com/watch?v=5V6BLcVWvYw

SLI behöver inte betyda att referenskylare alltid är bäst.
Det beror helt på vad man har för kylning i chassiet.
Har man bra kylning i chassit så är det ändå bättre med 3:e-partskylare.