hemsida/program för att visa hur stort en 7-10" skärm är?

Permalänk
Medlem

hemsida/program för att visa hur stort en 7-10" skärm är?

Hej, jag ska köpa en Surfplatta hadde jag tänkt men jag undrar fall det finns någon hemisda/program som kan visa hur stort 7-10" är på dator skärmen så jag kan få en bättre uppfattning av hur stor den är.

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

Hej, jag ska köpa en Surfplatta hadde jag tänkt men jag undrar fall det finns någon hemisda/program som kan visa hur stort 7-10" är på dator skärmen så jag kan få en bättre uppfattning av hur stor den är.

ganska svårt då olika datorbildskärmar kan ha olika pixeldensitet.

ta ett papper och rita upp en fyrkant med den aktuella enhetens mått.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Som Devildoll skriver så krävs det info om pixeldensiteten för att program ska kunna klura ut det här.
För att bara använda vid detta tillfälle föreslår jag du letar upp yttermåtten på en enhet och en bild av den.
Ex.
Galaxy Tab 10.1 ska ha måtten 256,7 × 175,3 × 8,6 mm enligt prisjakt.
Vi hittar en bild (observera att det är en rendering och jag vet inte exakt om det är 10.1).
http://forum.xda-developers.com/deviceForum/screenshots/1050/...
Ta fram med en linjal, sen ctrl+scrollhjulet så du zoomar på bilden när du ser den i webbläsaren. När bredden är 25-26 cm som du ser den på din skärm så får du en rätt bra uppfattning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Som Devildoll skriver så krävs det info om pixeldensiteten för att program ska kunna klura ut det här.
För att bara använda vid detta tillfälle föreslår jag du letar upp yttermåtten på en enhet och en bild av den.
Ex.
Galaxy Tab 10.1 ska ha måtten 256,7 × 175,3 × 8,6 mm enligt prisjakt.
Vi hittar en bild (observera att det är en rendering och jag vet inte exakt om det är 10.1).
http://forum.xda-developers.com/deviceForum/screenshots/1050/...
Ta fram med en linjal, sen ctrl+scrollhjulet så du zoomar på bilden när du ser den i webbläsaren. När bredden är 25-26 cm som du ser den på din skärm så får du en rätt bra uppfattning.

Det borde vara fullt möjligt (och en baggis) med HTML/CSS då webbläsaren känner till skärmens mått. Därtill har man tillgång till upplösningsspecifika mått som centimeter och millimeter.

Jag kan testa min teori lite senare idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Det finns för mobiltelefoner, baserat på jämförelse med ett känt föremål. Har du t.ex. en iphone4 eller SGS3 så låter du hemsidan visa enheten du funderar över bredvid din egen enhet (eller kortlek, tändsticksask etc.)

Tror den ska ha några surfplattor också, men är inte säker.

http://www.phonearena.com/phones/HTC-TyTN_id1636/size

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teknocide:

Det borde vara fullt möjligt (och en baggis) med HTML/CSS då webbläsaren känner till skärmens mått. Därtill har man tillgång till upplösningsspecifika mått som centimeter och millimeter.

Jag kan testa min teori lite senare idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så lätt.
Medans du kan ta in data om upplösning och skärmens mått, så är den sistnämnda inhämtad via operativsystemets egna data om skärmen, vilket sällan är korrekt.
Windows är i regel inställt på 96 DPI som standard så länge ingen inf-fil till bildskärmen har installerats. Detta mått är i de flesta fallen helt felatkig.

Det finns inget magiskt som ger operativsystemet bildskärmens faktiska mått. Detta måste anges manuellt, antigen via ett kalibreringsprogram, eller via en av bildskärmstillverkaren fördefinierad INF-fil. Många gånger är detta något som skippas av de flesta, varav man sitter med den felaktiga 96-DPI angivelsen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är inte så lätt.
Medans du kan ta in data om upplösning och skärmens mått, så är den sistnämnda inhämtad via operativsystemets egna data om skärmen, vilket sällan är korrekt.
Windows är i regel inställt på 96 DPI som standard så länge ingen inf-fil till bildskärmen har installerats. Detta mått är i de flesta fallen helt felatkig.

Det finns inget magiskt som ger operativsystemet bildskärmens faktiska mått. Detta måste anges manuellt, antigen via ett kalibreringsprogram, eller via en av bildskärmstillverkaren fördefinierad INF-fil. Många gånger är detta något som skippas av de flesta, varav man sitter med den felaktiga 96-DPI angivelsen.

Jag gissar att den nödvändiga informationen finns med i drivrutinsfiler eller EDID, men det är möjligt att den inte alltid tas i beaktande. Det är fortfarande en smal sak att sätta ihop en sida där man kan mata in skärmens fysiska dimensioner och med dessa rita ut en exakt storleksrepresentation av något annat. Skulle bli förvånad om det inte redan finns någonstans..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet