Digital-TV på flera TV-apparater?

Permalänk
Medlem

Digital-TV på flera TV-apparater?

Ja, hur ska det här gå till?

Jag vet att man kan koppla en vanlig antennsladd mellan boxen och den andra TV:n, men då kan man ju inte byta kanal.
Man kan också använda sig av sådana där "pyramider", men det är inte heller någon bra idé eftersom de skickar vidarare alla signaler, åt båda hållen, och det vill vi ju inte. Jag har också hört att man kan köpa en till Digital TV-box och sedan koppla den till den primära boxen och på så sätt köra på samma programkort, och på så sätt kunna byta kanaler som man vill, helt oberoende av 'primärboxen'. Det låter ju som en bra idé, förutom att det blir ruskigt dyrt att köpa en ny box till varje TV, vi har 3 st Tv-apparater.

Min fråga lyder då: Finns det något annat alternativ? Helst ska det inte kosta för mycket, och enda kravet är att man ska kunna byta kanal helt oberonde från TV till TV?

Har jag formulerat mig lite luddigt kanske? Jaja, ni får fråga om ni inte förstår min frågeställning.

God jul föresten.

Edit* Hoppsan, fel forum? Kanske tråden hör mer hemma i Dator- och teknikrelaterat?

Permalänk
Medlem

du kan inte titta på olika kanaler på samma box från olika tv-apparater...

Visa signatur

| Lian-Li PC75 | XP1700+@2,3GHz | 512MB DDR | PowerColor 9800Pro | 540GB |

Permalänk
Medlem

Jaha. Men hur fungerar kabel-tv i hyreshus då? Har dom en decoder/lägenhet?

Permalänk
Medlem

Nej, men de har en decoder som avkodar alla signaler som kommer ner och sedan skickar ut dem avkodade till rätt lägenhet skulle jag tippa.. (så det blir som vanliga tv-antenn signaler)

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på det. Um, en digitalmottagare kan man väll få tag på rätt billigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
Nej, men de har en decoder som avkodar alla signaler som kommer ner och sedan skickar ut dem avkodade till rätt lägenhet skulle jag tippa.. (så det blir som vanliga tv-antenn signaler)

Ja, men borde det inte gå att fixa något sådant i vårt hus (bor i villa)? Eller behöver man en speciell decoder för det?

Permalänk
Medlem

Kabel TV centraler har en avkodare och ett kort per kanal. Alltså: 10kanalar = 10 avkodare och tio kort. Sedan väljer man vilken frekvens (kanal) varje tv kanal skall skickas ut på genom kabel-tv nätet.

men för att svara på frågan. Köp en magic-box. En till varje tv behös, dom kostar runt 800 spänn, och låter dig välja kanal oberoende av dom andra.

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phY
Kabel TV centraler har en avkodare och ett kort per kanal. Alltså: 10kanalar = 10 avkodare och tio kort. Sedan väljer man vilken frekvens (kanal) varje tv kanal skall skickas ut på genom kabel-tv nätet.

men för att svara på frågan. Köp en magic-box. En till varje tv behös, dom kostar runt 800 spänn, och låter dig välja kanal oberoende av dom andra.

Tack för att redde ut det.

Är magic-boxen kompitabel med Nokia-digitalboxen då? Behöver jag något extra kort? Räcker det med en vanlig antennsladd mellan den vanliga boxen och magic-boxen? Och framförallt: var kan man köpa den?

Tack för svar.

Edit* Det är f.ö. marknätet vi kör på om det nu spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Magic box är en "vanlig" (antenn)kabelsplittare så det kommer inte att fungera på det sättet jag tror du menar dvs att du vill kunna köra olika digitala kanaler på de olika tv-apparaterna.
Det ser ut som om det är klipsch som äger/saluför mondial numera, kolla på http://www.klipsch.com/mondial/index2.asp?path=/products/mond... för mer information.

Kan iofs vara så att phY menar en helt annan produkt och om finns det en sån för dom pengarna så är det högintressant även för mig.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

ok, nu är det såhär
Jag har en boxer (inte nokian) och en tv nere som den sitter inkopplad i. Men så ser jag ju här att det ska gå att koppla den till fler än en tv... Jag trodde att man var tvungen att ha en scart mellan boxen och den andra tv:n för att det skulle funka. Så hur ska jag koppla? Kanske förklarat lite luddigt, jag ritar en bild på hur jag har det nu..

Så, hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Jag menar en helt annan pryl än havoc berättar om, jag har dock aldrig sett en själv, det är min lärare i tv teknik som har berättat.
Enligt min lärare är en magic-box nåt som tar emot alla avkodade kanaler som skickas från digital boxen, och sedan låter användaren själv välja kanal via fjärr. Boxen skall alltså in EFTER digital-boxen, men FÖRE den första tv;n. Alltså måste signalen från digital-boxen splittas upp direkt efter digital-boxen. (jag kanske är jävligt luddig nu, men jag är trött efter en hård arbetsdag)

Jag är inte på några som helst sett expert på det här, men jag har dragit lite kabel-tv nät i mina dar. Dock var det ett tag sen.

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |

Permalänk
Medlem

Tror inte detta kommer att fungera iom att digitalboxen endast kan avkoda en kanal åt gången (antar jag). Man blir alltså tvungen att se samma digitala kanal på alla tvapparater, på analoga kanaler fungerar dock en antennkabelssplittare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mer. Men nu när jag tänker efter låter det som du har rätt havoc.
Kan det ha varit med nånting om nåt/några extra LNB huvuden och/eller en diseqswitch nånstans i ekvationen tro...?

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr precis som havoc säger.
Boxarna idag kan endast avkoda 1 kanal åt gången.
Därför kan du tex inte spela in 1 kanal och kolla på en annan samtidigt över boxen.

Mvh:
Hazze Boxer kundtjänst.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_wiz21
Det är tyvärr precis som havoc säger.
Boxarna idag kan endast avkoda 1 kanal åt gången.
Därför kan du tex inte spela in 1 kanal och kolla på en annan samtidigt över boxen.

Mvh:
Hazze Boxer kundtjänst.

Då skulle jag gärna vilja ställa en fråga till dig gällande den där gamla Nokia boxern vi har en sådan men ibland så byter kanalerna plats?
Är det något känt fenomen?

Permalänk
Medlem

w1per, så gör min Nokia box oxå ibland. nu har kanalerna helt suspekta platser, det saknas vissa kanalnummer osv. Prova att uppradera programvaran till din box.

Så som jag ser det är det enda sättet att kunna välja kanaler oberoende av varandra helt enkelt att skaffa en liten kabel-tv central, med så många decodrar och kort som antalet kanaler du vill ha, och sedan installera TV-antenns uttag runt om i huset. Men det blir ju inte direkt billigt.

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |

Permalänk
Medlem

men om man får tag på en extra mottagare då? måste man köpa ett nytt kort eller vad? skickar t.ex Canal Digital ett extra om man vill =).. nee

har CAnal Digital och ViaSat.. vore najs om man kunde köpa en till rummet o köra Canal Digita (gillar bäst) här nere o välja kanal som jag vill..men jag har ju inte råd me samma kanalpaket som vi har i huset tillsammans..

eller finns det nån grej i boxen som gör att man kan sammankoppla dom?! o den ena har hand om kortet

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Angående suspekta programplatser så vet jag inte vad ni vet om hur detta fungerar.
Vi sänder programmen med förbestämda progplatser.
Vet att många haft synpunkter på detta men det är för att förenkla systemet.
Vi på kundtjänst får det lite lättare och ni som kund kommer att veta vart programmen ligger även om ni är hos någon annan med annan box.
Det går iofs att göra egna proglistor men du kan inte ändra progplatsnummer.
Jejje:
Inte säker på vilka mottagare som CD kör.
Men det är fullt möjligt med dom boxar vi kör med att använda samma kort i olika boxar.

MVH//
Hazze Boxer Kundtjänst.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

Nokia 9820 T - När kanalerna byter kanalplats har du med 99% säkerhet kommit åt höger eller vänsterpilen på fjärrkontrollen. Genom att trycka på dessa byter man kanallista. Har du valt "Alla TV" kommer kanalerna i frekvensordning vilket gör att de ej har de programplatser som du är van vid. Du kan se namnet på kanallistan till vänster i informationsrutan.

Gör du en egen kanallista på 9820 T kan du välja på vilken programplats en viss kanal skall ligga.

Canal Digital och Viasat använder sig nog av olika krypteringssystem. Har du en plats för CA-modul på en av boxarna bör du kunna köpa en CA-modul (tänk på att välja rätt kryptering) och ha båda korten i samma box.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

OFT:Ey broder Core
Kanske dax att uppdatera din profil?
Jag menar nu när du fixat en lite stabilare cpu och grejer =P
ONT:
mm det var typ det jag försökte formulera..
Men jag var lite slut i skallen imorse.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i