Sapphire Radeon HD 7870 2Gb Ghz edition, problem.

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon HD 7870 2Gb Ghz edition, problem.

Hej!
Köpte ett nytt grafikkort för en vecka sedan som det bara har varit problem med.
Mitt problem är att min GPU användning hoppar mellan 64 och 99% konstant när jag spelar även clockhastigheten hoppar och då är det mellan 450mhz och 1000mhz (växlar mellan 2d clock och 3d clock?), ram ligger på stadiga 1200mhz konstant. Detta gör såklart så att spelen hackar och fps:en hoppar hejvilt (Battlefield 3 high settings 1680x1050 60hz, samma i Darksiders II).
Vad jag har testat än så länge:
Helt ny installation av Windows 7 64-bit.
Testat alla drivrutiner från 12.3 till 12.8.
Låst 2d clock till samma hastigheter som high performance 3d clock (då hoppar bara GPU användningen upp och ner.)
Stängt av ULPS (helt utan verkan).

Min dator i övrigt:
AMD Phenom II x4 965 BE 3.4 GHz.
Kingston ValueR 1333 MHz 4GB.
Cooler master gx 550W.
ASUS M4A79XTD EVO, Socket-AM3.

Någon som har någon idé?
Tack på förhand!

Edit: Har förövrigt inga som helst problem med värmen, kortet ligger på 30 grader i idle och 60 i press.

Permalänk
Medlem

Kollat drivrutinerna?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Kollat drivrutinerna?

Vad är det jag ska kolla?

Permalänk
Medlem

host* nvidia host*

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

host* nvidia host*

Har alltid haft Nvidia förr aldrig något problem, men de hade inte samma utbud i de prisklasserna jag var ute efter. Har precis skickat tillbaka ett annat AMD kort som jag inte lyckades få till att fungera heller (trodde att det var något fabriksfel), kanske får skicka tillbaka detta också då, har googlat, frågat på forum, frågat kunnigare kompisar men har inte funnit någon lösning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusker:

Har alltid haft Nvidia förr aldrig något problem, men de hade inte samma utbud i de prisklasserna jag var ute efter. Har precis skickat tillbaka ett annat AMD kort som jag inte lyckades få till att fungera heller (trodde att det var något fabriksfel), kanske får skicka tillbaka detta också då, har googlat, frågat på forum, frågat kunnigare kompisar men har inte funnit någon lösning alls.

Går säkert att lösa det men om det inte gör det så kanske du kan ändra till ett 660-TI eller 670.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Går säkert att lösa det men om det inte gör det så kanske du kan ändra till ett 660-TI eller 670.

Ja, i mitt tycke ska man inte behöva sitta och mecka i flera dagar för att försöka få något att fungera och såg när jag var på jobbet att 660 hade kommit då fick man småångest över att man inte väntade med att beställa nytt grafikkort. Ska höra med komplett om det går att skicka tillbaka ytterligare ett kort och beställa ett 660 då ingen verkar veta någon lösning på detta problemet.