Microsoft skapar särskild Windows 8-licens för hembyggda datorer

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Retail är "fritt" att göra som du vill med, pul är knuten till personen i stället för datorn (som oem är)

Då väntar jag med att ladda ned Windows 8 tills scenen släpper en retail release, man vill ju inte bryta mot några regler.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Skrivet av backsla5h:

Då väntar jag med att ladda ned Windows 8 tills scenen släpper en retail release, man vill ju inte bryta mot några regler.

Ta och läs på (den officiella) EULA'n, så ska du se du nog kan bryta mot en och annan regel med scenrelease också.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det var väl ett jävla gnäll på metro, gillar ni inte metro, stäng av det och används windows 8 på traditionellt windowsvis.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EULA licensen är ett avtal. För att ingå i ett avtal måste man vara myndig (dvs vuxen).
Jag är 14 år, och kan således inte juridiskt binda mig till något avtal.
Så då kan jag bara trycka på "Jag godkänner"-knappen när avtalet dyker upp och strunta i det.

Så då kan jag installera det på hur många datorer jag vill och göra vad jag vill.

Hmm du har nog missuppfattat det där. Eftersom du är så ung så är du inte straffrättsligt myndig. Men det är å andra sidan dina målsmän då, i ditt ställe. Det var några ungdomar som brände ner en skola i Stockholmstrakten i somras, nu driver försäkringsbolaget ett skadeståndsmål mot föräldrarna, på beloppet tio miljoner som det kostar att sanera & bygga upp skolan. Dock så är det nog lugnt i ditt fall, när det gäller MS programvaror så är det mest företag & myndigheter och sånt som antipiratbyrån jobbar mot.

Permalänk
Skrivet av eonic:

Det var väl ett jävla gnäll på metro, gillar ni inte metro, stäng av det och används windows 8 på traditionellt windowsvis.

Dom flesta personers gnäll är inte på Metro i sig, utan på den lilla detaljen att det inte går att stänga av, annat än genom en nedgradering till Win7

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

"Importerad" till usa blir du bara om du är en leksak made in china, i annat fall blir du deporterad.

Deporterad. Tack för att du reder ut begreppen.

Skrivet av rektor:

Så om jag är bög i Sverige, så kan jag bli deporterad till Saudi Arabien för att det är ett brott där?

Att bli deporterad p.g.a. upphovsrättsbrott är inte speciellt sannolikt. Men det finns tydligen fall där det antingen har skett eller att vissa med för mycket att säga till om försöker få det att ske.
Att du skulle bli deporterad till Saudi Arabien för att du är bög är väldigt osannolikt. Men om du blir tillräckligt stor prioritet för personer som har makt att utöva påtryckningar på Sverige så är det kanske inte helt omöjligt.
I västvärlden är det mestadels när det finns/antas finnas ekonomisk vinning som det är 'ok' att bortse från personers rättigheter.

Permalänk

Se där! Där är ju en bild på mitt lilla projekt. Det är en ära att få ha mitt bygge länkad i en artikel!

När det gäller artikelns innehåll, så håller jag med om att det är skönt att något sådant skall lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja okejdå:)
Det är inte straffbart, nästan samma sak.

Tar dom dig på bar gärning så fyller dom i lite papper med ditt personnr osv och vips har du en "prick". Så straffbart tycker jag iaf att det är, men hur stor roll spelar det om det händer en gång? Man missar inte ett jobb precis pga att det står i polisuppgifterna att du gått mot rött en gång och blivit ertappad. Men det noteras fortfarande, det jag försöker säga.

Permalänk
Medlem

Helt ointressant med win8 om man inte bygger en dator med pekskärm. Hur många kommer att göra det?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Helt ointressant med win8 om man inte bygger en dator med pekskärm. Hur många kommer att göra det?

Desktopläget i W8 är väl knappast sämre än det i W7? Det är väl som att klaga på att inloggningsskärmen i W7 är anpassad för tangentbord och inte för mus.

Permalänk
Medlem

var väl bra, men varför inte införa det på Win7 också, jag kommer då inte köpa Win8...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

OEM-licens går under "fair use", så när jag flyttat en OEM-produkt från min gamla rigg till den nya har jag stillsamt hävdat "fair use" och struntat EULA:n. Det är ju trots allt samma chassi och klisterlappen från MS sitter ju på locket!?

Mycket dummheter från MS kan man tycka...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Är inte detta ett uppenbart sätt att ändra vår uppfattning om vad vi har skaffat i och med ett köp av programvaran?
Från början var det så att hade man skaffat ett band eller en bunt med disketter med programmet så hade man full möjlighet att installera den på fin dator om man var tillräckligt bevandrad.
Nuförtiden så köper man inte koden eller ens den kompilerade koden och support för att kunna använda den utan en licens att få möjligen använda den kompilerade koden, och då bara på en dator med max ett moderkort eller andra begränsningar.

Så dessa trånga licenser har inte efterföljts av praktiska skäl av användarna, vissa har gått piratvägen och andra har svurit och ringt microsoft om och om igen vid uppgraderingar.

Mycket fint marknadsfört, ta bort möjligheter och sälj sen tillbaka dem efter att förväntningarna har ändrats. Det är så man gör pengar av ingenting.

Permalänk
Medlem

Att binda OS licenser till ett moderkort från början var en dum idé. Det är innehavaren, personen som betalat för OS:et, som bör bestämma vilken dator den tillhör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad är skillnaden på PUL och Retail, förutom att retail är dyrare?

kan tänka mig liknande skillnaderna mella Vista/7 OEM/Retail.

OEM förpackningarna kom utan vidare manual och i mer bare-bones förpackningar, samt utan support från Microsoft (OEM ska supporten riktas mot datortillverkaren istället). OEM licensen kunde installeras och aktiveras en gång utan konstigheter, men om man installerade den igen i ett nytt system var man typ tvungen att mail/ringa MS och säga att man ville aktivera igen. Hörde aldrig talas om någon som blev nekad.

Retail kan du installera om och om igen och aktivera direkt utan att kontakta MS, och så får du support direkt från MS. och så den där fina lådan skivkorna kommer i. OEM diskarna levererades även endast i en version åt gången - exempelvis Vista 32bit på en licens. ville man ha 64bit behövde man köpa en helt annan skiva. Retail finns alla licenser på en skiva och man kan välja själv vid installation

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Navicula:

Att binda OS licenser till ett moderkort från början var en dum idé. Det är innehavaren, personen som betalat för OS:et, som bör bestämma vilken dator den tillhör.

Det är ju det som sker, den som köpt os et och installerat det har bestämt att det tillhör den nybyggda datorn, oem får egentligen inte säljas löst utan enbart till datorbyggare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Quickzor:

Tar dom dig på bar gärning så fyller dom i lite papper med ditt personnr osv och vips har du en "prick". Så straffbart tycker jag iaf att det är, men hur stor roll spelar det om det händer en gång? Man missar inte ett jobb precis pga att det står i polisuppgifterna att du gått mot rött en gång och blivit ertappad. Men det noteras fortfarande, det jag försöker säga.

Inte straffbart att gå mott rött, har gått mott rött ett par (många) gånger när polis passerat och dem har ju inte brytt sig.
Noteras kanske..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Inte straffbart att gå mott rött, har gått mott rött ett par (många) gånger när polis passerat och dem har ju inte brytt sig.
Noteras kanske..

Men för helvete, läs tråden innan du yttrar dig och du bör även läsa på lite om trafiklagar...

Permalänk
Medlem

äntligen blir ett köp

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Deporterad. Tack för att du reder ut begreppen.

Det blev tyvärr inte mer rätt för det. Deporterad blir man från länder där man tagit sig in i olagligt eller där man inte längre är önskvärd.
Utlämnad är ordet ni söker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är inte olagligt att gå mot rätt nej, orsakar du en olycka är du dum i huvudet... Vem fan (jo jag vet att dessa finns) är så dum att man går rakt ut bland bilar och trafik?

typiskt ungdomar att bara gå rakt ut i gatan utan att titta åt något håll.. skratt. Ser det varje dag.

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

typiskt ungdomar att bara gå rakt ut i gatan utan att titta åt något håll.. skratt. Ser det varje dag.

Prova att cykla lite i Stockholms innerstad, så kommer du ser fler än bara ungdomar.

Folk tycker tydligen att det är helt ok att gå mot rött sålänge det inte kommer bilar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av riktigninja:

typiskt ungdomar att bara gå rakt ut i gatan utan att titta åt något håll.. skratt. Ser det varje dag.

Fotgängare,cyklister och alla andra gör det.

Skrivet av n_sandstrom:

Prova att cykla lite i Stockholms innerstad, så kommer du ser fler än bara ungdomar.

Folk tycker tydligen att det är helt ok att gå mot rött sålänge det inte kommer bilar.

Jovisst är det väl OK sålänge inget händer? Jag går mot rött dagligen..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Fotgängare,cyklister och alla andra gör det.

Jovisst är det väl OK sålänge inget händer? Jag går mot rött dagligen..

Anledningen till att inget händer är att jag har ögon som jag använder, och bra bromsar på cykeln. Och kanske att jag är lite snäll också.
Som sagt, dom går mot rött när inga bilar kommer, lättare fordon räknas tydligen inte.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av n_sandstrom:

Anledningen till att inget händer är att jag har ögon som jag använder, och bra bromsar på cykeln. Och kanske att jag är lite snäll också.
Som sagt, dom går mot rött när inga bilar kommer, lättare fordon räknas tydligen inte.

Du ska iaf ha credz om du inte är en typisk cyklist som bara gör saker och tror att h*n är gud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Men för helvete, läs tråden innan du yttrar dig och du bör även läsa på lite om trafiklagar...

Nu har jag inte läst jättenoga men jag har inte sett något som faktiskt styrker det du skriver. Om man endast blir straffad när man går mot rött om man orsakar en olycka så är det ju inte gå mot rött man blir straffad för utan för att man orsakade en olycka...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Nu har jag inte läst jättenoga men jag har inte sett något som faktiskt styrker det du skriver. Om man endast blir straffad när man går mot rött om man orsakar en olycka så är det ju inte gå mot rött man blir straffad för utan för att man orsakade en olycka...

https://josiahcm.files.wordpress.com/2011/02/facepalm_jim_764...
Passar bra åt dig för någon har redan citerat ur lagboken i den här tråden och googlar du dessutom på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

https://josiahcm.files.wordpress.com/2011/02/facepalm_jim_764...
Passar bra åt dig för någon har redan citerat ur lagboken i den här tråden och googlar du dessutom på det...

Hade missat att någon annan var betydligt mer noggrann än dig. Du orkar visst slänga in dryga bilder men att själv länka till ditt påstående som uppenbarligen inte var speciellt svårt att styrka var ju väldigt svårt. Du får ursäkta mig för att jag inte tar dina kunskaper som fakta utan något belägg för det.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Hade missat att någon annan var betydligt mer noggrann än dig. Du orkar visst slänga in dryga bilder men att själv länka till ditt påstående som uppenbarligen inte var speciellt svårt att styrka var ju väldigt svårt. Du får ursäkta mig för att jag inte tar dina kunskaper som fakta utan något belägg för det.

Varför ska jag leta åt dig när du inte ens kan slänga iväg en enkel Google-fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Varför ska jag leta åt dig när du inte ens kan slänga iväg en enkel Google-fråga?

Påstår man något bör man ha belägg för det annars finns det risk för att folk inte tror på det man skriver och således är en referens att föredra. Efter att ha läst ditt första inlägg angående ärendet en gång till så är jag ganska övertygad om att du medvetet valde att vara otydlig för att skapa en debatt du vet att du kunde "vinna". Har annars svårt att se varför man väljer en så trist ton som du använder i de flesta av dina inlägg.

Visa signatur

Lätt som Paj