Frågor angående "Asus P8Z77-I DELUXE mITX" moderkort.

Permalänk
Medlem

Frågor angående "Asus P8Z77-I DELUXE mITX" moderkort.

Hej vänner och dylikt!

Jag sitter för närvarande med följande dator:

Chassi Fractal Design Arc
CPU Ivy Bridge i5 3570K
CPU-kyl be quiet Dark Rock Advanced C1
MB ASRock Z77 Extreme 4
GPU EVGA GeForce GTX 680 SC Signature
SSD 128GB Plextor M3 Pro
HDD 500GB WD Caviar Green
RAM Corsair Vengeance LP 8GB (2x4GB)
PSU NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär

Jag ger bort mitt nuvarande chassi och moderkort till en god vän, men min tanke är att jag skall flytta över resten till ett BitFenix Prodigy chassi.

Jag undrar därför ifall någon känner till ifall "be quiet Dark Rock Advanced C1" får plats i ett sådant litet chassi, och då med resten av delarna i åtanke såklart.

Jag kollade först ASRocks mITX men där ser CPU-placeringen ut att hamna på tok för nära grafikkortet. Däremot såg jag nu över ASUS mITX. Det jag undrar nu är då ifall någon känner till om man får in en "be quiet Dark Rock Advanced C1" i ett sådant chassi, med resten utav delarna, på ett sådant moderkort - Utan problem!(?)

Sockelplaceringen gentemot PCI-Expressplaceringen ser ju mycket bättre ut, men det kanske blir för tight ändå?

Är det någon annan som testat med en annan stor kylare, eller i bästa fall med just denna? Fungerar det?

Tacksam för allt som leder fram till en slutsats.

Må väl allesamman.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

tror inte att det blir några nämnvärda problem, sett fler som har fått in tornkylare med det moderkortet och det verkar ha funkat jättebra. Eftersom att fläktarna ska placeras längst med grafikkortet och inte mot grafikkortet så påverkas detta mått inte, utan det är väl isåfall minnesstickorna som du får kolla. Ser dock nu att du redan har LP-minnen så nej, jag tror inte att det blir problem. Annars så kan du ju be någon på forumet mäta.

mITX-kort är ju 17x17cm och din tornkylare är som max 13cm bred. Det borde inte vara problem sålänge fläkten inte går i dotterkortet som sitter högst upp på mobot.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

tror inte att det blir några nämnvärda problem, sett fler som har fått in tornkylare med det moderkortet och det verkar ha funkat jättebra. Eftersom att fläktarna ska placeras längst med grafikkortet och inte mot grafikkortet så påverkas detta mått inte, utan det är väl isåfall minnesstickorna som du får kolla. Ser dock nu att du redan har LP-minnen så nej, jag tror inte att det blir problem. Annars så kan du ju be någon på forumet mäta.

mITX-kort är ju 17x17cm och din tornkylare är som max 13cm bred, däremot så är ju frågan om fläkten får plats på dotterkortet som sitter högst upp.

Äntligen lite mått i cm! - Det är så j*vla svårt att uppskatta när man bara sitter och tittar på skalade bilder på nätet. Än så länge låter det ju lovande då ju, får hoppas att ingen annan har någon invändning och gärna att någon annan bekräftar att det fungerar.

Stort tack sQuille!

EDIT:

Hittade den här tråden där en tysk lyckats klämma in en Noctua NH-D14 och vad jag kan läsa mig till så skall ju be quiet CPU Cooler Dark Rock Advanced C1 vara mindre - och därmed få plats! (eller?!)

Det enda är att den är högre, men det är väl knappast möjligt att den är så hög att den slår i taket på chassit?

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Äntligen lite mått i cm! - Det är så j*vla svårt att uppskatta när man bara sitter och tittar på skalade bilder på nätet. Än så länge låter det ju lovande då ju, får hoppas att ingen annan har någon invändning och gärna att någon annan bekräftar att det fungerar.

Stort tack sQuille!

EDIT:

Hittade den här tråden där en tysk lyckats klämma in en Noctua NH-D14 och vad jag kan läsa mig till så skall ju be quiet CPU Cooler Dark Rock Advanced C1 vara mindre - och därmed få plats! (eller?!)

Det enda är att den är högre, men det är väl knappast möjligt att den är så hög att den slår i taket på chassit?

Mvh. Mansion

det är inget problem, prodigy stödjer cpu-kylare upp till 18cm, där din är 16,6cm hög bara att köra igång

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4