Juridisk fråga - Tvingas till betala faktura fast man inte tackat Ja eller Nej

Permalänk
Medlem

Juridisk fråga - Tvingas till betala faktura fast man inte tackat Ja eller Nej

Tjenare!

Drar detta snabbt:

Anna ringer: Hej! VIll du bli medlem i ABC-pension?
Mamma: Nej tack, är inte intresserad!
Anna: Ok men skulle du vilja ha en informationsblad till din mail?
Mamma:Kostar det något?
Anna: Nej, det är gratis och du binds inte till något.
Mamma: Ok skicka det så kollar jag igenom det.

Email: Välkommen till ABC-pension
Bla bla bla bla. OBS: STÅR INGET OM HUR MAN TACKAR JA/NEJ TILL DERAS ERBJUDANDE! mor och syster kollade igenom mailet x antal gånger.

2 veckor går (mamma ignorerade mailet) och mamma får hem en superfin räkning på 1000SEK

Vi kontaktar support och får i svar:

Det framgår både via samtal med säljare och genom de allmänna villkoren som är länkade i ert första mail, att om ni inte tackar nej till fortsatt rådgivning inom två veckor så går ni via automatik över till kund i Positiv Pension. För det betalar ni 995 kronor per år.

allmänna villkoren som är länkade i ert första mail

Observera ordet länkade! Fanns bara en länk som tog en till deras hemsidas förstasida.

Frågan är nu, vad kan man göra?

Deras första mail blev tyvärr borttaget av hotmails egna rensning.

Håller deras barbariska metoder i rätten?

Sry om det finns felstavningar, är ganska arg atm.

Återställnign av borttaget mail funkade inte i Hotmail.

http://www.reco.se/positiv-pension tydligen fler som blivit effed'-up!

Fredrik T skrev om Positiv Pension: Min fru blev uppringd av en försäljare hos Positiv Pension och gick med på - vad hon uppfattade som - ett konstadsfritt medlemskap. Efter ett antal veckor (lagom till att ångerrätten gått ut) ringer en person upp och berättar att de nu skickar en faktura. Svarar ej på mail och har en otrevlig attityd i telefon.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Utan en kråka på ett papper håller det sällan i rätten..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Utan en kråka på ett papper håller det sällan i rätten..

Skickades från m.sweclockers.com

Ok det va iaf skönt och höra! Om de inte makularar fakturan så blir det rättan

Men är det även om det står i deras dumma användaravtal som de inte länkar till en?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Entusiast

Utan avtal så har de ingen rätt att ta betalt. Bara att bestrida fakturan så är det deras uppgift att ta upp det i domstol och där bevisa att ett avtal har ingåtts. Det viktiga är att bestrida fakturan. Högst troligt kommer de då ge sig. Kanske skickar de en till faktura men det är bara att fortsätta bestrida.

Sen ett allmänt tips. PRATA ALDRIG NÅGONSIN UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER MED TELEFONFÖRSÄLJARE. SLÄNG OMEDELBART PÅ LUREN. Det finns för många exempel på företag som tolkar ett nej som ett ja och som i efterhand redigerar inspelade samtal för att då det att låta som ett ja. Man ska inte ens tacka nej, man ska inte säga något alls. Bara att slänga på luren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Z:

Intressant!

Att ett företag kan göra så som de gör är bara skam!

Skrivet av Zotamedu:

Utan avtal så har de ingen rätt att ta betalt. Bara att bestrida fakturan så är det deras uppgift att ta upp det i domstol och där bevisa att ett avtal har ingåtts. Det viktiga är att bestrida fakturan. Högst troligt kommer de då ge sig. Kanske skickar de en till faktura men det är bara att fortsätta bestrida.

Sen ett allmänt tips. PRATA ALDRIG NÅGONSIN UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER MED TELEFONFÖRSÄLJARE. SLÄNG OMEDELBART PÅ LUREN. Det finns för många exempel på företag som tolkar ett nej som ett ja och som i efterhand redigerar inspelade samtal för att då det att låta som ett ja. Man ska inte ens tacka nej, man ska inte säga något alls. Bara att slänga på luren.

Min mor är alldeles för snäll när det kommer till telesäljare/varuprovsutgivare vilket är en dålig grej.
Far min dock, han skäller ut ryggmärgen ur dem. ^^

såg också här på KO http://www.konsumentverket.se/Klaga/Vara-du-inte-har-bestallt...

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Råkade nästan ut för en liknande grej för ett par dagar sedan. Blev uppringd av en telefonförsäljare som pratade på en bra stund och när jag sa att jag inte var intresserad så förklarade han att han i alla fall kunde skicka lite information till mig. Jag frågade vad det var för information och han berättade att det var information om tjänsten och lite priser. Sedan sade han väldigt snabbt något i stil med detta.
-"Sen löper det på som vanligt annars är det bara att avbeställa."

Så trots att jag sade att jag absolut inte ville ha något så var han väldigt nära på att skriva på mig på något jag inte alls ville ha. Givetvis sade jag att jag absolut inte vill ha något hemskickat och att jag inte går med på att anmäla mig till något som helst. Han fick sig därefter en ordentlig avhyvling samt ett klick i luren.

Vissa telefonförsäljare är riktiga parasiter.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Hände mig en liknande grej, dock så handlade det om conviq. Det vart när jag besökte köpcentret nära mig och var på väggen till utgången som en försäljare från conviq körde in en simkort i händerna på mig och sa nåt i still med: Här får du en present från mig.... Så jag tog emot, sa tack och så gick jag vidare och först när jag nästan var ute som jag hörde att killen sprang efter mig och ville att jag skulle skriva på en papper för att dom skulle se hur många som tog emot "presenter" från dom... Jag var tvungen att fråga 3 gånger innan han erkände att det handlade om en abonnemang...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Ok det va iaf skönt och höra! Om de inte makularar fakturan så blir det rättan

Men är det även om det står i deras dumma användaravtal som de inte länkar till en?

Skriv, "Fakturan bestrides i sin helhet Namn Efternamn på den som står på räkningen" över fakturan och skicka tillbaka den.

klart och betalt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Negativ avtalsbindning (att du kan gå med på ett avtal genom att inte göra något alls) är inte lagligt annat än vid väldigt speciella undantagsfall när till exempel en prenumeration fortsätter.