Tips på bra gymnasium med TE-program i Göteborgs området.

Permalänk
Medlem

Tips på bra gymnasium med TE-program i Göteborgs området.

Hejsan!

Nu var det så dags att välja gymnasium och jag sitter här och klurar på vilket man borde välja.
Som alla andra SweClockisar så är tekniken min starka sida.

Alltså så undrar jag om någon av er möjligtvis skulle kunna rekommendera ett o annat gymnasium inom Göteborgs området.
"Tipsen" ska helst vara ut av egna erfarenheter och upplevelser inom er nuvarande eller före-detta skolgång.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelek1:

Hejsan!

Nu var det så dags att välja gymnasium och jag sitter här och klurar på vilket man borde välja.
Som alla andra SweClockisar så är tekniken min starka sida.

Alltså så undrar jag om någon av er möjligtvis skulle kunna rekommendera ett o annat gymnasium inom Göteborgs området.
"Tipsen" ska helst vara ut av egna erfarenheter och upplevelser inom er nuvarande eller före-detta skolgång.

Tack på förhand!

Vad jag har hört från mina kompisar har de varit nöjda med TE-programmet på Mikael Elias Gymnasium. Polhemsgymnasiets TE-program vet jag också folk som varit nöjda med. Vet att NTI har ett Teknikprogram, men ryktet om skolan är inte positivt. Annars har jag inte speciellt bra koll på TE-program i Göteborgsområdet om jag ska vara ärlig, någon speciell skola du kollat på?

Om du vill läsa en mer industriteknisk utbildning vore GTG ditt bästa val, där läser man ett 4-årigt program på 3 år (3400p istället för 2500p) och förutom en sommarjobbsgaranti har du även stora chanser att kamma hem en heltidsanställning på Volvo Torslanda efter studenten. Dessutom får du alla ämnen som behövs för att studera vidare.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nelek1:

Hejsan!

Nu var det så dags att välja gymnasium och jag sitter här och klurar på vilket man borde välja.
Som alla andra SweClockisar så är tekniken min starka sida.

Alltså så undrar jag om någon av er möjligtvis skulle kunna rekommendera ett o annat gymnasium inom Göteborgs området.
"Tipsen" ska helst vara ut av egna erfarenheter och upplevelser inom er nuvarande eller före-detta skolgång.

Tack på förhand!

Tjenare!

Först och främst vill jag säga att jag går andra året på Teknik-programmet på METG (Mikael elias) och jag kan rekommendera det!
Du ska välja Mikael elias om du vill mer räkna, på tex hållfasthet m.m. vi gör ju nästan ingenting praktiskt förutom CAD, hela skolan är ju gjord för att förbereda elever inför högre studier. Polhem skulle jag rekommendera om du vill mer designa produkter m.m. eftersom den linjen är mer anpassad efter det. NTI vet jag ingenting om :/
Men iaf hoppas att du vet om att det kommer bli hyffsat tufft och väldigt mycket matte när man väljer teknik linjen! Man behöver verkligen lägga ner mycket tid om man vill ha högre betyg! Det är också en grej som jag tycker är bra med mitt gymnasium (METG) är att det är mycket eget ansvar, av vad jag hört av GTG gymnasiet verkar det inte vara någon direkt höjdare med hyffsat långa dagar och låg lön när du väl praktiserar (det är vad jag hört!) den skolan ligger också mer mot det praktiska hållet, men annars verkar det också vara en bra skola. Det handlar bara om vilken typ av teknisk linje du vill gå, mer teoretisk (METG), mer produktutveckling/design (Polhem), mer industriell/praktisk (GTG).

Hoppas att detta svaret inte blev för ostrukturerat och att du kan förstå
Annars får jag väl önska dig lycka till med ditt gymnasieval och hoppas att du väljer rätt direkt
// Jonas

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem

Tack för att ni skrivit, och förlåt för att jag har glömt att svara!

Mikael Elias låter mycket frestande, blir nog ett besök till skolans öppet hus!

Tack, tack.

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H