Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns många trådar kring detta. Personligen säger jag Högre spänning innebär att du måste pressa temperaturen ännu lägre med riktigt bra kylning.

Finns de som lyckas med 5-5.5GHz men kör vatten och har spänning upp mot 1.6V.

Kör du luft så satsa på 75°C@1.4V som absolut högst.
85°@1.3V är också ok men det börjar bli gränsfall.

Räkna med att behöva byta processor inom 2-3år om du klockar så hårt dock.

Själv är jag vågad och kan få ut 4.7GHz @ 85°C @ 1.38V. Inget jag kör 24/7 så klart utan bara klockat upp och testat :).

Ok, tackar för svar! Ja, nej över 75 vid full load/stresstest är inget jag tänker kliva över. Har bara luftkylning och jag spelar mycket på datorn så inte ute efter att lyckas krysta ut höga benchmark scores utan maximal prestanda men utan att döda livslängden helt. Om 3 år räknar jag ändå med att jag uppgraderat/uppgraderar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har nu officiellt överklockat Cpu för första gången.

Gjort allt enligt guiden i den här tråden. (väldigt bra gjord guide iSw3de. Tack tack )

Här mitt resultat. Spänningen är väll rätt okej för 4.5ghz ?

Tempen är efter 20 min prime 95

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

En annan fråga, förutom att man får lite saftig spänning och därav värme med presets för turbo på processorn - vad för andra nackdelar finns det med att använda en av dessa?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har läst en del om att att sänka spänningen på CPU-PLL skall kunna sänka temperaturerna en del vid högre frekvenser. Vad kan det finnas för nackdelar med detta och är det någon som har testat?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Hejsan gott folk. Har precis installerat min Master Cooler 212 Evo (push/pull) på mitt MSI p67a-c45 mobo med ett i5-2500k. Gick från 85grader (prime95) till 55 grader. (x38, 37, 37, 37)
Antar att jag ska vara väldigt nöjd med den ~30 graders förminskningen jämfört med stock cpukylaren?
Ett problem jag stötte på dock är att pull-fläkten jag köpte till är tvungen att köra i en pin3, vilket gör att den går i full fart konstant.. går det att lösa? Jag har bara 1 pin4 som är upptagen av push-fläkten. Tänkte om det finns nån "delare" av pin4 slot:en så att två cpufläktar kan sitta där?

Nu är det så att jag ska börja klocka också, valt att följa din guide... men jag är osäker på om jag har turbo o allt det där på mitt mobo.. men antar att det går bra ändå.

Tacksam för svar på mina frågor :)w

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Det skulle jag oxå vilja veta. Jag fick sätta mina push pull i chassifläktuttagen för att kunna styra rpm.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crow2:

Hejsan gott folk. Har precis installerat min Master Cooler 212 Evo (push/pull) på mitt MSI p67a-c45 mobo med ett i5-2500k. Gick från 85grader (prime95) till 55 grader. (x38, 37, 37, 37)
Antar att jag ska vara väldigt nöjd med den ~30 graders förminskningen jämfört med stock cpukylaren?
Ett problem jag stötte på dock är att pull-fläkten jag köpte till är tvungen att köra i en pin3, vilket gör att den går i full fart konstant.. går det att lösa? Jag har bara 1 pin4 som är upptagen av push-fläkten. Tänkte om det finns nån "delare" av pin4 slot:en så att två cpufläktar kan sitta där?

Nu är det så att jag ska börja klocka också, valt att följa din guide... men jag är osäker på om jag har turbo o allt det där på mitt mobo.. men antar att det går bra ändå.

Tacksam för svar på mina frågor :)w

Skrivet av GTXOla:

Det skulle jag oxå vilja veta. Jag fick sätta mina push pull i chassifläktuttagen för att kunna styra rpm.

Hej!

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168127180... är en splitter, vet dock inte hur den passar för 3-pins, annars kan du bara göra så att du försiktigt drar ur pinsen ur den delen av splittern som inte har pwm-pinnen, dvs den som bara har 3 pins. Sedan trycker du försiktigt tillbaka dem på rätt plats så att de passar din fläkt, alternativt stoppar dem direkt i fläkten.

Fullösning, jag vet, men vet inte hur pinordningen skiljer på en 3 vs 4 pin.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Hej!

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168127180... är en splitter, vet dock inte hur den passar för 3-pins, annars kan du bara göra så att du försiktigt drar ur pinsen ur den delen av splittern som inte har pwm-pinnen, dvs den som bara har 3 pins. Sedan trycker du försiktigt tillbaka dem på rätt plats så att de passar din fläkt, alternativt stoppar dem direkt i fläkten.

Fullösning, jag vet, men vet inte hur pinordningen skiljer på en 3 vs 4 pin.

Nej nej.. det behöver man inte göra. Pin4 (pwm) fläktar fungerar i 3pin.. man behöver inte ändra något i själva uttaget. Den enda funktionen man inte får är att moderkortet hanterar RPMen på den fläkten. I mitt/vårat fall så har jag 2st PWM fläktar (push/pull) men endast 1 PWM uttag... den andra kör i 3pin vilket betyder att den går på max RPM hela tiden, vilket skapar oväsen... det jag vill ha är en förgrening av det enda PWM uttaget så jag kan köra båda fläktarna i den, så de anpassar sin RMP efter vad som krävs

http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-... <- detta ser ut som det jag behöver? dock så är 5x lite för många

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

4,6Ghz uppnått och känns stabil, inga errors efter 35min i Prime. Dock så krävdes det en ganska saftig spänning, 1.392/1.400 ligger den på med tillfällig peak på 1.408. Temp 72. Ska testa sänka spänningen och se om jag fortfarande kan få den stabil på 4,6. 4,7 känns uteslutet, behöver öka spänningen enbart för att få den att boota.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

4,6Ghz uppnått och känns stabil, inga errors efter 35min i Prime. Dock så krävdes det en ganska saftig spänning, 1.392/1.400 ligger den på med tillfällig peak på 1.408. Temp 72. Ska testa sänka spänningen och se om jag fortfarande kan få den stabil på 4,6. 4,7 känns uteslutet, behöver öka spänningen enbart för att få den att boota.

Låter bra!

Permalänk

iSw3de, jag följde din guide om överklockning lite för skoj skull och min dator startade inte ens...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crow2:

Hejsan gott folk. Har precis installerat min Master Cooler 212 Evo (push/pull) på mitt MSI p67a-c45 mobo med ett i5-2500k. Gick från 85grader (prime95) till 55 grader. (x38, 37, 37, 37)
Antar att jag ska vara väldigt nöjd med den ~30 graders förminskningen jämfört med stock cpukylaren?
Ett problem jag stötte på dock är att pull-fläkten jag köpte till är tvungen att köra i en pin3, vilket gör att den går i full fart konstant.. går det att lösa? Jag har bara 1 pin4 som är upptagen av push-fläkten. Tänkte om det finns nån "delare" av pin4 slot:en så att två cpufläktar kan sitta där?

Nu är det så att jag ska börja klocka också, valt att följa din guide... men jag är osäker på om jag har turbo o allt det där på mitt mobo.. men antar att det går bra ändå.

Tacksam för svar på mina frågor :)w

Du letar efter en Y-adapter, Y-splitter kan det även kallas.

Skrivet av loffeleguan:

iSw3de, jag följde din guide om överklockning lite för skoj skull och min dator startade inte ens...

Jaha? Vart vill du komma? iSw3de har tillhanda hållit denna guide och har dessutom skrivit en disclaimer om något skulle gå sönder.

Nu till att hjälpa dig:

  1. Vad har du för komponenter?

  2. Har du kört en Clear CMOS?

  3. Vad exakt ändrade du på?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jaha? Vart vill du komma? iSw3de har tillhanda hållit denna guide och har dessutom skrivit en disclaimer om något skulle gå sönder.

Nu till att hjälpa dig:

  1. Vad har du för komponenter?

  2. Har du kört en Clear CMOS?

  3. Vad exakt ändrade du på?

Är det bara översittare här på detta forumet eller? Jag menar inget illa om någon men när jag märkte att folk sitter och munhuggs om överklockning och guider så tänkte jag att jag kunde påpeka att alla kan inte allt om allt, t.ex. den där guiden som jag följde bara för skoj skull och sedan vägrade min dator starta. Jag hade också kunnat skriva en guide men eftersom alla moderkort och procc. är olika så finns det ingen "gör så här så funkar det" grej.

Permalänk

Dessutom DavidtheDoom, kan inte iSW3de svara för sig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Dessutom DavidtheDoom, kan inte iSW3de svara för sig själv?

Kan jag mycket väl göra, nu tog det ju ett tag innan jag såg att du skrivit och David skriver mycket bra frågeställningar.
Jag kan inte allt inom överklockning men har hjälpt till ock överklockat på moderkort från alla moderkortstillverkare utan problem,

Då frågar jag dig

Vad har du för komponenter?
Har du kört en Clear CMOS?
Vad exakt ändrade du på?

Då du inte ger så utförlig info kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Låter bra!

Tyvärr efter 5,5h får fick fjärde kärnan error :/ Eftersom jag sänkte spännigen för att jag tyckte den var för hög tidigare, tror du det är möjligt att sänka v-core och höja turbo-spänningen? Det här kanske också är förklaringen till varför jag får ca 200 mindre poäng i 3d mark på cpu-delen på 4,6ghz än vad jag fick tidigare på 4,4?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av loffeleguan:

Är det bara översittare här på detta forumet eller? Jag menar inget illa om någon men när jag märkte att folk sitter och munhuggs om överklockning och guider så tänkte jag att jag kunde påpeka att alla kan inte allt om allt, t.ex. den där guiden som jag följde bara för skoj skull och sedan vägrade min dator starta. Jag hade också kunnat skriva en guide men eftersom alla moderkort och procc. är olika så finns det ingen "gör så här så funkar det" grej.

Nej men du la fram det som om det var iSw3des fel och ansvar att din dator "pajade".

Som sagt vad har du för något som inte fungerar så hjälper vi gärna dig att överklocka om intresset finns

Skrivet av trickysaer:

Tyvärr efter 5,5h får fick fjärde kärnan error :/ Eftersom jag sänkte spännigen för att jag tyckte den var för hög tidigare, tror du det är möjligt att sänka v-core och höja turbo-spänningen? Det här kanske också är förklaringen till varför jag får ca 200 mindre poäng i 3d mark på cpu-delen på 4,6ghz än vad jag fick tidigare på 4,4?

Kan även vara temperatur men inte helt omöjligt att en kärna hamnar i en loop och inte kommer ut om det blir en error (den beräknar samma sak upprepade gånger).

Gör såhär istället.
Kör standard inställningar och försök hitta minimum-spänning på Vcore för standard klock. Sedan när du har stresstestat detta så kör du och överklockar den med turbo-Vore.

På så sätt får du lägre temp på idle bland annat. Dock kan du förvänta dig att om du sänker standard Vcore så kommer du behöva höja mer Turbo-Vcore mer än vad du har idag, (dock kommer det vara ungefär samma spänning)
1.1+.65 = (1.1 -.1) + (.65+.1)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej men du la fram det som om det var iSw3des fel och ansvar att din dator "pajade".

Som sagt vad har du för något som inte fungerar så hjälper vi gärna dig att överklocka om intresset finns

Det var inte så jag menade och det förklarade jag också i mitt inlägg. Var fick du ordet "pajade" ifrån? Jag sa bara att den inte staratde (givetvis med inställningrna från guiden om det inte var klart nog).
Sen vet jag heller inte hur eller varför ni fick för er att jag har problem. Det har jag inte. Jag skrev ju att jag gjorde det för skoj skull.
Jag HAR haft problem innan och har därför provat vääldigt många tips och guider, men det har aldrig förr hänt att min dator aldrig har startat.
Men ni kan få mina inställningar från bios om ni vill. Har den på 4.6GHz stabilt. Vill inte gå högre för tillfället för den blir för varm då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffeleguan:

Det var inte så jag menade och det förklarade jag också i mitt inlägg. Var fick du ordet "pajade" ifrån? Jag sa bara att den inte staratde (givetvis med inställningrna från guiden om det inte var klart nog).
Sen vet jag heller inte hur eller varför ni fick för er att jag har problem. Det har jag inte. Jag skrev ju att jag gjorde det för skoj skull.
Jag HAR haft problem innan och har därför provat vääldigt många tips och guider, men det har aldrig förr hänt att min dator aldrig har startat.
Men ni kan få mina inställningar från bios om ni vill. Har den på 4.6GHz stabilt. Vill inte gå högre för tillfället för den blir för varm då.

Men nu startar den?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Men nu startar den?

Jepp

Permalänk

iSW3de tittade precis i ditt album. Hur funkar hdd kylaren, fundrar själv på att köpa en likadan och sätta i en 5.25" plats

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av loffeleguan:

Det var inte så jag menade och det förklarade jag också i mitt inlägg. Var fick du ordet "pajade" ifrån? Jag sa bara att den inte staratde (givetvis med inställningrna från guiden om det inte var klart nog).
Sen vet jag heller inte hur eller varför ni fick för er att jag har problem. Det har jag inte. Jag skrev ju att jag gjorde det för skoj skull.
Jag HAR haft problem innan och har därför provat vääldigt många tips och guider, men det har aldrig förr hänt att min dator aldrig har startat.
Men ni kan få mina inställningar från bios om ni vill. Har den på 4.6GHz stabilt. Vill inte gå högre för tillfället för den blir för varm då.

Nej men nu förstår jag självfallet att det inte var något sådant.

"Pajade" fick jag i från att inlägget påminde mig om alla p14 trådar som har rubriker i stil med "HJÄLP DATORN STARTAR INTE!!!!1one!!"

För all del, Dela gärna med dig. Kolla på mitt inlägg #2 i denna tråden. Det finns länkar till resultattråden för överklockning där.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej men du la fram det som om det var iSw3des fel och ansvar att din dator "pajade".

Som sagt vad har du för något som inte fungerar så hjälper vi gärna dig att överklocka om intresset finns

Kan även vara temperatur men inte helt omöjligt att en kärna hamnar i en loop och inte kommer ut om det blir en error (den beräknar samma sak upprepade gånger).

Gör såhär istället.
Kör standard inställningar och försök hitta minimum-spänning på Vcore för standard klock. Sedan när du har stresstestat detta så kör du och överklockar den med turbo-Vore.

På så sätt får du lägre temp på idle bland annat. Dock kan du förvänta dig att om du sänker standard Vcore så kommer du behöva höja mer Turbo-Vcore mer än vad du har idag, (dock kommer det vara ungefär samma spänning)
1.1+.65 = (1.1 -.1) + (.65+.1)

Med standard clock, syftar du till stock på 3,3? Kan ju eventuellt vara temperaturen, men eftersom kärna fyra tillsammans med 1:an är de svalaste och peakade på 76 grader känns det ju inte som om det borde vara tempen? Får testa mer när jag kommer hem... Hade ju dock önskat att man kunde få reda på vad som skulle kunna vara felet av prime's kryptiska felmeddelanden istället för att bara gissa sig fram

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

För all del, Dela gärna med dig. Kolla på mitt inlägg #2 i denna tråden. Det finns länkar till resultattråden för överklockning där.

Tyvärr så är det bara för ivy bridge, jag har sandy

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trickysaer:

Med standard clock, syftar du till stock på 3,3? Kan ju eventuellt vara temperaturen, men eftersom kärna fyra tillsammans med 1:an är de svalaste och peakade på 76 grader känns det ju inte som om det borde vara tempen? Får testa mer när jag kommer hem... Hade ju dock önskat att man kunde få reda på vad som skulle kunna vara felet av prime's kryptiska felmeddelanden istället för att bara gissa sig fram

Stock = 3,3Ghz om vi snackar t ex 2500k. Sedan ligger det en turbo boost där på 400MHz också. Den kan du självklart ha igång när du undervoltar för att få lägsta stabila spänning.

Skrivet av loffeleguan:

Tyvärr så är det bara för ivy bridge, jag har sandy

Det är så sant.
Tänkte jag inte på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Stock = 3,3Ghz om vi snackar t ex 2500k. Sedan ligger det en turbo boost där på 400MHz också. Den kan du självklart ha igång när du undervoltar för att få lägsta stabila spänning.

Yes, det är en 2500k det kanske jag skulle sagt Men tack för bra svar, återkommer senare med resultat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trickysaer:

Yes, det är en 2500k det kanske jag skulle sagt Men tack för bra svar, återkommer senare med resultat.

Lycka till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Så här såg det ut efter ca 7h test (då hade fjärde kärnan lagt ned ca 1,5h tidigare). Snittempen var dock 72, så kändes ok?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Låter närmare 1.3vcore rimligt för en 4.4GHz överklock på en 3570k? Verkar som jag har fått ett riktigt uruselt exemplar :(.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Låter närmare 1.3vcore rimligt för en 4.4GHz överklock på en 3570k? Verkar som jag har fått ett riktigt uruselt exemplar :(.

Skriv gärna temperatur också, samt exakt spänning, vet inte vad du menar med närmare 1.3v
Ska överklocka en 3570k nu i veckorna, får se hur högt den går