Permalänk
Medlem

Är upload viktigt?

Hej jag har som sagt ändrat Internetleverantör från fiber till adsl. Jag hade fiber på 10mbit upload och download.
Nu så har min pappa ändrat till universal som är ADSL som ger 22mbit download och 1mbit upload. Jag undrar vilket är bra och dålig för att ladda ner filer och spela bf3 online.
Jag är osäker om upload måste vara hög för att klara spela online utan lagg, och kunna ladda ner filmer.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Det är viktigt när du behöver skicka data snabbt, eftersom du inte vet vad det handlar om så antar jag att det inte är något som är viktigt för er. Däremot så ger ADSL sämre latency (ping) än fiber.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Upload behöver du för att kunna ladda upp bilder på facebook, för att kunna seeda torrentar och skicka bilder på mail. För att ladda ner, se på Youtube, surfa på nätet och spela spel är uploaden inte viktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Hej jag har som sagt ändrat Internetleverantör från fiber till adsl. Jag hade fiber på 10mbit upload och download.
Nu så har min pappa ändrat till universal som är ADSL som ger 22mbit download och 1mbit upload. Jag undrar vilket är bra och dålig för att ladda ner filer och spela bf3 online.
Jag är osäker om upload måste vara hög för att klara spela online utan lagg, och kunna ladda ner filmer.

För att svara på dina frågor; nej. Uploadfarten kommer inte ge någon skillnad i onlinespel och att ladda ner filmer.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Det är viktigt när du behöver skicka data snabbt, eftersom du inte vet vad det handlar om så antar jag att det inte är något som är viktigt för er. Däremot så ger ADSL sämre latency (ping) än fiber.

Hur vet jag om det är fiber eller ads?
Så ja kommer inte kunna spela bf3 och andra online spel?
Teknikern på telefonen sa att online spel kräver bara download och har inte med upload att göra.

Bör jag byta tillbaka till 10/10 istället för 22/1?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

För mig är det Fiber -> ADSL any time ( tar hellre 10 mbit fiber än 30 mbit adsl ).

Tar din upload slut ( t.ex 2 datorer med skype så kommer din nedladdning STYPAS REJÄLT ( typ 2Mbit download ) för att klara av uploaden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag har själv en uppfart på 1mbit och jag tycker det begränsar i många lägen. Så fort någon enhet i nätverket börjar ladda upp blir allt annat sjukt segt. När telefonen säkerhetsuppdaterar blir jag kickad från spel direkt eller i alla fall laggar ohållbart och när syrran laddar upp bilder på fb samma sak.

3Mbit/s uppströms känns som lagom. 1 är för lite. Tar även evigheter att göra allting, en bild från systemkamera tar minst 1,5min att ladda upp, vilket innebär att 50 bilder tar en natt.

edit: Onlinespel kräver 5-15Kbit/s uppströms rent teoretiskt enligt vad jag själv sett.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att byta tillbaka så skulle jag inte tveka en sekund på att byta till fiber 10/10

Visa signatur

Andreas

Permalänk

Upphastighet är bara viktigt beroende på vad man gör på sin anslutning. Laddar man upp filmer på youtube, många bilder på facebook eller hostar spelservrar är en bra upphastighet av intresse. Bara för att sitta o lira själv så behövs dock väldigt lite, jag klarar mig för tillfället fint på 2mbit ner o 0.5mbit upp. Blir dock 100/100 inom någon månad för att kunna hosta servrar osv

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

jag satt och spela med wireless så laggar det bara på onlinespel och surfen verkar ha blivit söligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fiber är helt överlägset ADSL inom allt. Du kommer dock säkert kunna spela utan problem på ditt ADSL bredband. Varför byter ni från fiber till ADSL? Kör tester och kolla om ni verkligen får ut 24Mbit/s på ert ADSL bredband, det kan hända att det är långsammare än 10Mbit fiber.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att adsl är struligt. Eftersom att tekniken använder sig av telefontrådar så kan det bli mycket fel tex om trådarna är nedgrävda för 40 år sedan och vatten har tagit sig in. Då fungerar det bra att ringa men adsl fungerar riktigt dåligt. Så många sådana faktorer gör adsl opålitligt. Fiber är däremot säkrare för att naturen har svårare att påverka all den plast som omger kabeln. Det ger också betydligt snabbare responstider mot internet än adsl

Permalänk
Medlem

jag sitter med 22mbits download på bf3 och det är ospelbart, det är massa lagg ping går från 30-500 :S

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

jag sitter med 22mbits download på bf3 och det är ospelbart, det är massa lagg ping går från 30-500 :S

1. Hög download är inte lika med låg ping, när det gäller låg ping så spöar fiber ADSL utan problem.

2. Har du faktiskt kollat att du får 22Mbit/s eller antar du bara det eftersom ni betalar för det? Om inte föreslår jag att du testar Speedtest.net eller bredbandskollen.se.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sh4dy:

Va? Ja inte är det din nedladdningshastighet som är ett problem, kanske upp hastigheten, men 22Mbit/s räcker o blir över för ditt spelande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Eftersom du bara har 1Mbit upload, kolla så ingen sitter på skype/seedar torrents/laddar upp bilder eller något annat som kräver upload.

1Mbit/s = 125KB/s i bästa fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer få mycket sämre ping med ADSL. Det enda som kommer bli bättre är nedladdningshastigheten. Allt annat är sämre med ADSL-anslutningen. Det kommer gå extremt långsamt att ladda upp bild, film etc, och om du laddar upp något samtidigt som du försöker surfa eller spela kommer det gå oerhört långsamt och/eller laggigt.

Byt tillbaka om det är möjligt, är mitt råd!

Permalänk
Medlem

Byt tillbaka till 10/10 fiber utan tvekan. Vilka månadskostnader har uppkopplingarna?

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Inaktiv

Varför bytte han från fiber till adsl? Adsl är väl nästan alltid dyrare och garanterat alltid sämre.
Som att ha en Volvo som drar 0.5 liter/mil och byta mot en likadan fast den drar 1.0 liter/mil

Sen när man har fiber så är 10mbit 10mbit och inget annat, du kan "lätt" komma upp i max hastighet både upp och ner, men med ADSL är det alltid "upp till", dvs mellan 0.00 - 22mbit eller vad dom nu utlovat.

Hade ni verkligen fiber innan eller bara någon långsammare ADSL? För ingen i hela världen byter fiber mot dsl, eller har ni flyttat kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Jag har själv en uppfart på 1mbit och jag tycker det begränsar i många lägen. Så fort någon enhet i nätverket börjar ladda upp blir allt annat sjukt segt. När telefonen säkerhetsuppdaterar blir jag kickad från spel direkt eller i alla fall laggar ohållbart och när syrran laddar upp bilder på fb samma sak.

3Mbit/s uppströms känns som lagom. 1 är för lite. Tar även evigheter att göra allting, en bild från systemkamera tar minst 1,5min att ladda upp, vilket innebär att 50 bilder tar en natt.

edit: Onlinespel kräver 5-15Kbit/s uppströms rent teoretiskt enligt vad jag själv sett.

det du beskriver är halv duplex – datatrafiken kan endast färdas en riktning åt gången, du kan inte skicka och ta emot data samtidigt. Till skillnad mot fiber som är full duplex och kan färdas åt båda riktningar samtidigt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Bör jag byta tillbaka till 10/10 istället för 22/1?

Absolut. Hur fasiken kan man få idéen att byta från en stabil, lågping, fiber/LAN-lösning med 10/10, till ADSL som är en modem-teknik som går över gamla telefonledningar som suttit i kåken i 10-tals år?

Finns ingen som helst anledning att _NÅGONSIN_ välja adsl/3g/4g framför en 10/10-LAN-lina i min mening.

Edit: Låter som han eventuellt blivit påsåld adsl av nån jobbig telesäljare?
Har skräckexempel där vänner till mina föräldrar blivit uppringda och lurade att byta sina LAN/Fiberuppkopplingar mot smutsiga "32 Mbit 3g"-abbonemang med 10 gig i månaden gränser. Helt sjukt hur låg moral säljarna har.

Edit2: Detta angående att allt annat blir segt behöver inte bero på half duplex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_digital_subscriber_li...
Går att få full duplex även på ADSL.
Problemet är istället att upstreamen blir helt full, vilket gör att saker som tcp-ackar och liknande fastnar i uploadkön. Orkar inte gå in på detta nu men det går att lösa helt okej med hjälp av trafficshaping (flashbacks till lutet av 90-talet när man satt och meckade med sånt). Finns mängder av trådar i forumet om det.
Här är ett gammalt skript jag av nån anledning kommer ihåg namnet på:
http://lartc.org/wondershaper/

Permalänk
Medlem

Jag satt på trådlöst adsl dom senaste 5 åren, 8/1 och det gick hur bra som helst att spela, förutom vissa gånger då jag tappade täckning och internet dog. Annars funkade det helt okej faktiskt. Nu sitter jag dock på fiber, upp till 200/200 Mbit (189/189 Mbit enligt tptest och speedtest) och det går inte att jämföra, haha, som natt och dag alltså.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

Fiber=motorväg
ADSL=grusväg

Permalänk
Medlem

Hur tusan skulle man vilja byta fiber till ADSL? Jag har ADSL och det går fort att ladda ner saker. Pingen är dock olidlig i spel. det är knappt jag står ut!

Men jag kan förstå! Min pappa lyckades gå på niten med 4G! Min pappa har sin stationära i källaren(där den här dongeln skulle vara)
Jag lyckades dock få honom till att skippa 4G och behålla ADSL! Vi har en nybyggd och nya kablar dragna så och 25< meter från stationen vilket ger oss rätt sjyssta svars tider bl.a.

Vi betalar för 24/1 och uppload ligger vi på 1.25M/bit och down 25M/bit kollat på bredbands kollen när vi fick det

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

det du beskriver är halv duplex – datatrafiken kan endast färdas en riktning åt gången, du kan inte skicka och ta emot data samtidigt. Till skillnad mot fiber som är full duplex och kan färdas åt båda riktningar samtidigt.

Nu är iof dom allra flesta ADSL-uppkopplingarna full duplex också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_digital_subscriber_li...

Skrivet av roykio:

Hur tusan skulle man vilja byta fiber till ADSL? Jag har ADSL och det går fort att ladda ner saker. Pingen är dock olidlig i spel. det är knappt jag står ut!

Men jag kan förstå! Min pappa lyckades gå på niten med 4G! Min pappa har sin stationära i källaren(där den här dongeln skulle vara)
Jag lyckades dock få honom till att skippa 4G och behålla ADSL! Vi har en nybyggd och nya kablar dragna så och 25< meter från stationen vilket ger oss rätt sjyssta svars tider bl.a.

Vi betalar för 24/1 och uppload ligger vi på 1.25M/bit och down 25M/bit kollat på bredbands kollen när vi fick det

Kolla om ni kan utnyttja Annex M på modemet. När jag bodde vid en station likt er så fick jag 24/2.5 på mitt ADSL efter att jag uppgraderade modemet till Annex M.
Moderna modem borde dock ha det som standard antar jag ..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schrimp:

Kolla om ni kan utnyttja Annex M på modemet. När jag bodde vid en station likt er så fick jag 24/2.5 på mitt ADSL efter att jag uppgraderade modemet till Annex M.
Moderna modem borde dock ha det som standard antar jag ..

Jag kan intyga att Annex M gör skillnad som natt och dag på ADSL. Gick från 0,8 upload till 2,2 MB/s. Skicka mail med bilder eller ladda upp något är stor skillnad mot tidigare. Man mättar vanlig ADSL-upload snabbt med ack-paket vid högre nerladdningshastigheter. Har för mig 24 ner Mb i princip mättar 1 Mb upload, och det var också min erfarenhet. Hämtade någon med full fart gick det inte att göra något annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har ADSL från Telia. Upload är 0,8 MB/s enligt www.bredbandskollen.se och download är 6,8 MB/s. Är det möjligt att omfördela upload och download på något sätt, så att det blir t ex 2 MB/s upload och 5 MB/s download. Mitt modem, som är ASUS DSL-AC68U, har något som heter Traffic Manager och QoS: https://www.asus.com/support/faq/113967/
Alternativt kan man kontakta Telia och få en annan fördelning mellan upload och download? Eller är mina tankar om fördelningspolitik mellan Uppström och Nedström naivt önsketänkande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MigoGTAM:

Jag har ADSL från Telia. Upload är 0,8 MB/s enligt www.bredbandskollen.se och download är 6,8 MB/s. Är det möjligt att omfördela upload och download på något sätt, så att det blir t ex 2 MB/s upload och 5 MB/s download. Mitt modem, som är ASUS DSL-AC68U, har något som heter Traffic Manager och QoS: https://www.asus.com/support/faq/113967/
Alternativt kan man kontakta Telia och få en annan fördelning mellan upload och download? Eller är mina tankar om fördelningspolitik mellan Uppström och Nedström naivt önsketänkande?

Nej, det går tyvärr inte. ADSL är typ alltid 1-2 Mbit upload.

Permalänk

Skulle säga att det inte spelar någon större roll om du inte planerar att hosta något

Permalänk
Entusiast

Flesta tjänsterna brukar ju alltid locka med en hög download. Jag hade tidigare 30/12 och kunde nyss öka upp den till 60/12, alltså ingen ökning i upload.

Som tur är så verkar det som att fiber ska grävas in här i krokarna och till hösten kanske man slipper jävlas med ADSL och dess skämt till hastighet