Permalänk

Zenbook Prime temperaturer

Tja,

Fick hem min UX31A idag, och den går som smort.

Dock är temperaturerna oroväckande höga just nu efter en omstart. Har enbart webbläsaren igång, och ändå visar HWMonitor att de ligger mellan 70 och hela vägen upp till 88-89. Fläkten går även hela tiden just nu.

Vad är det för fel egentligen? Datorn ska väl vara idle nu i princip med rumstemperatur på processorn? Sitter i ett ganska kvavt rum och solen har legat på rummet hela dagen, men datorn har inte varit igång mycket alls hittils.

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

Tja,

Dock är temperaturerna oroväckande höga just nu efter en omstart. Har enbart webbläsaren igång, och ändå visar HWMonitor att de ligger mellan 70 och hela vägen upp till 88-89. Fläkten går även hela tiden just nu.

Vad är det för fel egentligen? Datorn ska väl vara idle nu i princip med rumstemperatur på processorn? Sitter i ett ganska kvavt rum och solen har legat på rummet hela dagen, men datorn har inte varit igång mycket alls hittils.

Står den på kylplatta?

Permalänk
Hedersmedlem

En väldigt viktig fråga är vilka sidor som är öppna i webbläsaren? Vad har du för belastning på CPU? Det låter inte normalt att fläktarna ska behöva gå när du surfar runt på lätta sidor. Temperaturerna behöver du inte oroa dig för. Datorns fläktkurva är troligen ganska slapp eftersom processorerna tål extremt mycket mer än vad majoriteten av medlemmarna på detta forum tror.

Har du gjort dig av med allt bloatware förresten? Det lär ju dra en hel del processorkraft också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Tja,

Skrivet av Pax Vobiscum:

Står den på kylplatta?

Den behöver inte kylplatta.

OnT: Om det är varm i rummet blir datorn SNABBT varm. Enkel fysik. Dessutom blir aldrig en processor rumstempratur. Om det är mycket backgrundstjänster som körs så kommer datorn jobba på och bli varm, har du kollat detta? Dessutom är Intel Core familjen för ultrabooks specifierade att klara 105 grader celsius.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Har tagit bort en del bloatware men har en och annan grej kvar att gallra bort innan jag är nöjd.

Processorn står på ungefär 1-10% större delen av tiden i arbetsbörda när jag slösurfar, medan minnet ligger på ungefär 2k utav 4 (varav cirka 1 är till Windows, antar jag).

105 grader säger ni? Men är det en sorts maxgräns då den verkligen börjar ta skada eller? Är 70-90 grader större delen av tiden inget att oroa sig för? Kändes dock lite konstigt att fläkten gick ganska hårt och tempen låg så högt när jag bokstavligen knappt använde den. En halvtimma tidigare, innan jag provade Crusader Kings 2 och sedan startade om, så låg den i 40-50 cirka, i idle. Det kan väl inte ta såpass lång tid att svalna?

Permalänk

Tacksam för svar på frågorna här ovan. ^

Permalänk

Fråga till dig då jag själv beställt en sådan, är själva datorn varm? Är det någonting du känner av när du sitter och knappar på tangenterna och använder touchpaden?

Permalänk
Medlem

har en ux31 förra top-varianten av zenbook. blir varm upp till vänster ovanför tgb (cpu sitter där antar jag). Vet ej temps men tror det pendlar på 60c när man surfar, varmare än vanligt. Men den är ganska tyst, kompromisser görs när den är så tunn.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

har iockså en ux31a. enligt HWmonitor är processorn runt 40 gader idle, dock så varvar fläkten upp ett par serkunder några gånger i minuten :/ sen så säger HW att processorn är en i5:a, medans klistermärket och windows prestandaindex säger att det är en i7:a

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Har tagit bort en del bloatware men har en och annan grej kvar att gallra bort innan jag är nöjd.

Processorn står på ungefär 1-10% större delen av tiden i arbetsbörda när jag slösurfar, medan minnet ligger på ungefär 2k utav 4 (varav cirka 1 är till Windows, antar jag).

105 grader säger ni? Men är det en sorts maxgräns då den verkligen börjar ta skada eller? Är 70-90 grader större delen av tiden inget att oroa sig för? Kändes dock lite konstigt att fläkten gick ganska hårt och tempen låg så högt när jag bokstavligen knappt använde den. En halvtimma tidigare, innan jag provade Crusader Kings 2 och sedan startade om, så låg den i 40-50 cirka, i idle. Det kan väl inte ta såpass lång tid att svalna?

Jag har UX32VD som inte borde skilja sig alltför mycket från UX31, och sådana temperaturer får jag endast när jag spelar eller har väldigt mycket krävande igång. Asus har haft en del fläktproblem med sina zenbooks, du skulle kunna testa att avinstallera intel dynamic platform thermal framework och se om det gör någon skillnad. Vissa har också pratat om att det ska hjälpa att sätta den i vänteläge och sedan starta den igen för att få fason på fläktarna.

Skrivet av twonkey:

har iockså en ux31a. enligt HWmonitor är processorn runt 40 gader idle, dock så varvar fläkten upp ett par serkunder några gånger i minuten :/ sen så säger HW att processorn är en i5:a, medans klistermärket och windows prestandaindex säger att det är en i7:a

Testa att avinstallera intel dynamic platform thermal framework. Det är ett program som styr fläktarna och håller koll på temperaturen, vissa menar att det gör skillnad. Att HW säger att det är en i5:a kanske kan bero på antalet kärnor? För en i5:a på stationära motsvarar väl en i7:a på bärbara när det kommer till antalet kärnor, om jag inte fått det om bakfoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Jag har UX32VD som inte borde skilja sig alltför mycket från UX31, och sådana temperaturer får jag endast när jag spelar eller har väldigt mycket krävande igång. Asus har haft en del fläktproblem med sina zenbooks, du skulle kunna testa att avinstallera intel dynamic platform thermal framework och se om det gör någon skillnad. Vissa har också pratat om att det ska hjälpa att sätta den i vänteläge och sedan starta den igen för att få fason på fläktarna.

Testa att avinstallera intel dynamic platform thermal framework. Det är ett program som styr fläktarna och håller koll på temperaturen, vissa menar att det gör skillnad. Att HW säger att det är en i5:a kanske kan bero på antalet kärnor? För en i5:a på stationära motsvarar väl en i7:a på bärbara när det kommer till antalet kärnor, om jag inte fått det om bakfoten.

Det är två kärnor som körs på den mobila plattformen. Där i5:an är utan Hyper-Threading och i7:an kommer med just det.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄