2år gammal gaming burk, uppstarts problem.

Permalänk
Medlem

2år gammal gaming burk, uppstarts problem.

Hej!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 920
Processorkylare: H100
Moderkort: ASUS Rampage Gene III
Minne: Corsair XMS 6x2GB 1600Mhz
Grafikkort: ASUS 580 GTX MATRIX
Hårddisk: Intel x25-m G2 80GB(Raid 0)
Nätaggregat:Corsair AX850W
Övrig kylning: 3x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan (samt 2x120mm H100)
Övriga komponenter: -
Temperaturer: 35 idle maxtemp har jag inte atm

Problemet: tar Lång tid innan moderkortet får ström.
Hur vet jag det?: Dioderna på moderkortet lyser inte.
Övrigt: Använder mig av ett grenutag med av och slå knapp, så när jag lämnar datorn har jag slagit av strömmen, men nu på sistånde när jag ska använda datorn igen, slår på grenutaget och så försökte jag här igår en kvart och tryckte på start knappen en jädrans många gånger, kollade in i burken och dioderna lös inte.

gick ifrån 30-60min kom tillbaka så lös dioderna och det gick och starta burken som vanligt!

Burken fungerar felfritt under drift,
även om jag har burken på drift, stänger av den, tar bort strömmen från grenutaget och slår på igen, så får jag vänta igen (provade)

min gissning: är väl nätagget som håller på & dör, men kan säkert vara ett moderkorts problem med?

isf, hur felsöker jag mitt nättagg?

har kollat igenom kablarna på moderkortet att dem sitter (hur skulle dem lossna egentligen ens? dem har ju sina spärrar?)
fungerar inte starta datorn genom att trycka på start knappen på moderkortet, det är där dioderna finns på det här moderkortet. (dvs start & reset knappen lyser upp på moderkortet om kortet får ström)

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på kondensatorer antingen i nätagget eller på moderkortet som börjar ge sig!

EDIT: Om du inte har en grym lödstation och/eller multimeter hemma så så blir det svårt att felsöka eller fixa det på egen hand. Se om du kan låna ett nätagg ifrån nån kompis och prova om det går bättre med det. Om inte så tippar jag på moderkortet och då kanske det är dags att tänka på en uppgradering av ditt system. Det kan vara ett rent h-vete att byta kondingar på moderkort, även med de mer delikata lödutrustningarna.