Permalänk
Medlem

tips och råd till mitt "projekt"

Tjena!

Jag hade tänkt att göra ett ett litet projekt då mina komponenter är väldigt "out of date" så det är dags att skaffa nytt. Så tänkte jag skulle göra lite olika modifikationer när jag ändå håller på. Så jag har lite frågar om hur jag ska till väga osv.

"Window mod" : Jag har en NZXT Phantom (full tower). Så jag tänkte att jag skulle ha en ruta där meshen och 200mm fläkten sitter idag.
Vad är bäst att göra hålet med, en dremel?
Vad blir snyggast, plexit på ut eller insidan?
Går det få snyggt utan U-list? tycker inte det är jättesnyggt och verkar vara svårt att få tag på.
Kan man popnita fast plexit, tycker det ser väldigt snyggt ut.(såfall någon speciell metod?, vart finns svarta nitar?) Annars tänkte jag att det kanske går att skruva fast med en liten snygg svart skruv av något slag. (tar gärna emot tips på skruv)
Är det något fel på biltemas plexi? och hur tjockt ska jag ha, tänker att det blir snyggare med ett tunnare plexi (?) http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Sleeva nätagg : Behöver man sleevingverktyg eller funkar det ligga bra med något hemmabyggt verktyg?
Är detta bra? : http://www.inet.se/produkt/5321542/molex-extractor-kit-sleevi... eller finns det bättre/billigare?
Hur mycket sleeve/krympslang behövs för ett helt nätagg? Har ett TX650 så kommer att behöva sleeva alla kablar då det inte är modulärt.
Vart ska jag köpa sleeven? Har sett att folk har pratat om MDPC, är det bra grejer för hyffsat pris? har kollat och de har de färgar som jag vill ha. Hur är det med frakt osv, det är ju tyskt (?) Finns det någon svensk butik man kan köpa ifrån nu när djungelapa har lagt ner?

Det är nog det som är de frågetecken som jag har inför mitt projekt.
Tacksam för svar.

mvh

Permalänk
Medlem

Kan inte ge så många råd men något kan jag kanske bistå med.

Tycker du ska försöka få tag på en snygg skruv och montera fönstret på insidan. Tror det blir snyggast så. Biltemas "plastglas" (pressad styren) är lite svårare att bearbeta (personlig åsikt OBS!) eftersom det blir kladdigt om man skär med maskin och känns ömtåligare dvs bryts lättare. Fördelen är att det är större bitar. Clas Ohlson säljer Acrylglas (Plexi) vilket är något hårdare men känns rejälare. Något dyrare i och för sig och mindre bitar men i alla fall. Bearbeta plåt kan göras med en Dremel. Jag kan det inte men de som kan påstår att det är lätt. Använd bra skivor bara.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Kan inte ge så många råd men något kan jag kanske bistå med.

Tycker du ska försöka få tag på en snygg skruv och montera fönstret på insidan. Tror det blir snyggast så. Biltemas "plastglas" (pressad styren) är lite svårare att bearbeta (personlig åsikt OBS!) eftersom det blir kladdigt om man skär med maskin och känns ömtåligare dvs bryts lättare. Fördelen är att det är större bitar. Clas Ohlson säljer Acrylglas (Plexi) vilket är något hårdare men känns rejälare. Något dyrare i och för sig och mindre bitar men i alla fall. Bearbeta plåt kan göras med en Dremel. Jag kan det inte men de som kan påstår att det är lätt. Använd bra skivor bara.

Tack för ditt inlägg. Blir nog att köpa på clas ohlson istället då. Skiljer ju inte många kronor.