Permalänk
Medlem

fråga angående powerkontakt

Hej

jag tänkte köpa en powerkontakt men har insett att kontakterna har 2 eller 3 "piggar" på baksidan. Hur många behöver jag?

Min andra fråga är om det finns färdiga kit (sladd+kontakt till moderkort) som man kan köpa och bara koppla/löda på powerkontakten?

ps. En helt annan fråga när jag redan är i farten. Är det någon som skickat ett chassi på lackering i göteborg? Något ställe ni kan rekommendera?

Tusen tack för hjälpen,
nico

Permalänk
Medlem

Med ordet "powerkontakt" antager jag att du menar själva tryckknappen. Eller? det finns en del modeller att välja på och du ska ha en modell som förblir ansluten även om du släpper knappen (om knappen är återfjädrande). Antalet lödöron spelar inte så stor roll bara funktionen är rätt (kan inte förklara så bra så hjälp till ni som kan). Färdiga kablar för inkoppling på moderkortet tror jag är i stort sett omöjligt att få tag på i butiker, det blir att plocka på skrotade chassin. Hör med vänner och bekanta om det finns någon dator som är på väg till skroten så löser det sig säkert. Lackering kan nog ordnas genom valfri billackeringsfirma. Fråga snällt så kanske de gör det billigt.

Hoppas att jag kunde hjälpa till med något.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Med ordet "powerkontakt" antager jag att du menar själva tryckknappen. Eller? det finns en del modeller att välja på och du ska ha en modell som förblir ansluten även om du släpper knappen (om knappen är återfjädrande). Antalet lödöron spelar inte så stor roll bara funktionen är rätt (kan inte förklara så bra så hjälp till ni som kan). Färdiga kablar för inkoppling på moderkortet tror jag är i stort sett omöjligt att få tag på i butiker, det blir att plocka på skrotade chassin. Hör med vänner och bekanta om det finns någon dator som är på väg till skroten så löser det sig säkert. Lackering kan nog ordnas genom valfri billackeringsfirma. Fråga snällt så kanske de gör det billigt.

Hoppas att jag kunde hjälpa till med något.

Hmm, kommer inte en knapp som förblir ansluten låsa datorn i en start-reboot-cykel? Prova att hålla ner en vanlig startknapp så ser du.
Detta gäller alltså knappen man startar datorn med, som är kopplad till två pinnar på moderkortet. Denna ska vara återfjädrande och inte hålla kontakt efter att man släppt den.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Är som sagt inte så insatt så det är nog som du säger. Det borde ju vara så. Ett nätaggregat går ju att testa genom att koppla samman grön kabel och jord (svart) men hur moderkortet sköter detta känner jag inte till. Ursäkta min okunnighet.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

När pinnarna på moderkortet kortsluts så startar datorn, dessa ska alltså inte vara kortslutna under drift utan bara för att påbörja uppstart. Går att testa med en skruvmejsel, enkrona eller i princip vad som helst som leder ström..

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

@alla: det stämmer att jag menar kontakten med vilken man sätter på datorn. Från era svar så tolkar jag det som att det inte spelar roll om den har 2 eller 3 pins.

så det säljs inga sådana sladdar?

Tänke ringa billackeringsfirma men om någon hade erfarenhet från något företag så hade det självklart hjälpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mjo, på t.ex. eBay finns nästan allting. Det du behöver är en tvåpinnars hylskontakt (tror jag det heter) som du ansluter på pinnarna på moderkortet. Att de ibland har tre pinnar kan bero om signal och jordstiften på moderkortet sitter precis intill varandra eller har en pinnes mellanrum. I hylskontakten ska det finnas två trådar som i andra änden fästs i din tryckknapp, som precis som noterats ovan ska vara momentan, återfjädrande. Beroende på hur långt ifrån moderkortet som din knapp ska sitta kanske det blir svårt att hitta en färdig kabel. På eBay finns det kinesiska säljare som har hela hängslen med knappar för ström eller reset samt två dioder, eller bara kablar med honkontakter i bägge ändar och som du kan använda som du vill.