Sony Optiarc slutar tillverka optiska enheter

Permalänk
Melding Plague

Sony Optiarc slutar tillverka optiska enheter

Det blir inga fler optiska enheter från Sony. Dotterbolaget Optiarc läggs ned på grund av bristande lönsamhet och tuff konkurrens i branschen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte kört med optisk enhet sedan 2004 minst. Åkte bara i vid ominstallation.

Permalänk
Medlem

inte direkt oväntat optisk lagring lär ju vara ett minne blott om några år

Permalänk
Medlem

Förståligt, vet knappt någon som använder sådant längre.
Tom mossan använder usb etc istället för dvd.

Permalänk
Medlem

Inte kommer jag sakna dem. De jag haft/har har samtliga varit helt värdelösa på att läsa skivor.
Sämst är nog min slimdrive av samma märke. Den klarar inte ens av att läsa alla skivor som kommer direkt ur dvd-förpackning.

Permalänk
Medlem

jahopp inte så underligt direkt.... min sista sitter i svärföräldrarnas dator sedan två år utan optiska enheter i mitt hem.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Entusiast

Fort! Inför en straffavgift på spel, film och musik så att vi kan rädda ett utdöende medium från piraterna!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

använder min DVD läsare till att installera vissa spel, men jag föredrar att köpa nya spel digitalt. Även Windows går gå att installera utan skiva nuförtiden.

har en spindel med 20st oskrivna DVD skivor i lådan, köptes nog 2008 eller 09, har alltså inte bränt en egen skiva sedan dess. USB och moln ftw. Min läsare kommer nog hänga kvar ett tag till, dock mest för att jag har en och man får inget om man säljer den begagnat så man kan lika gärna pilla in den i datorn

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är konservativ och bakåtsträvande, så jag skulle ha svårt att klara mig utan en optisk läsare. Har alldeles för mycket orginalspel i kartong som jag vill kunna installera utan besvär. Men visst, även en gammal räv som jag ska väl kunna vänja mig vid tanken utan optisk media.. någon gång..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Inget konstigt alls. Utvecklingen åt högre bredbandshastigheter och molnlagring m.m. gör dem rätt överflödiga.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ajdå... är inte Sony/Optiarc den enda tillverkaren som gör bluray-enheter med slot-in? Bäst att köpa sig en snarast då, till htpc:n.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Enda gången jag använt min Optiarc optiska enhet är vid installation av Windows. Säljs det USB med Windows på?

Permalänk
Medlem

Om man behöver optisk enhet eller inte beror ju på vad man gör, det kan bli svårt att ta en personlig backup på sin favorit dvd eller blu-ray om man inte kan få in materialet på datorn där kommer en optisk enhet väl till pass. Man kanske vill ha alla sina inköpta filmer på en HTPC då behövs den också. Visst försäljningen har säker gått ner otroligt på senare till men det betyder inte att den inte behövs.

Permalänk
Medlem

Låter som ett smart move av Sony. Sony behöver verkligen effektiviseras och få upp lönsamheten inom många områden. Skivor är som sagt på väg ut, och det är både modigt och smart av Sony att klippa bort detta trots att de fortfarande har en stor marknadsandel. Det sänder också signaler att de i ledningen är på hugget och gör vad de kan för att minska på förlusterna.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk

Då man inte omvandlat alla DVD/bluray man har behövs en optisk läsare i HTPCn ett tag till. Men i speldatorn sitter den mest för att barnen lättare ska kunna spela sina spel de har på skiva. Men man märker att de spelar mer och mer online de också. Senaste flugan verkar vara www.aq.com, ett enligt mig ganska enformigt mmorpg, men som faktiskt begränsats chat funktionen för de yngre spelarna.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Enda gången jag använt min Optiarc optiska enhet är vid installation av Windows. Säljs det USB med Windows på?

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Inte använt på flera år och saknar det inte det minsta.

Permalänk

Meh, jag föredrar fortförande att köpa mina favoritspel på skiva. Gillar inte tanken av att bli allt för beroende av min internet-uppkoppling eller en snabb sådan. Så min dator kommer ha en optisk enhet ett bra tag till. Jag hade dock gärna sett en ordentlig övergång till Bluray istället.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skäggig legend

Det gillar jag! Som många andra, Installerade OS - står still tills nästa gång OS ska installeras.

Men en Bluray i USB utförande måste jag införskaffa inför mitt HTPC/NAS bygge

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Tur att jag hann köpa nån billig dvd-brännare av sony som låter som en traktor.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande min DVD enhet i datorn.
Anledningen att jag fortfarande har kvar den är mest pga att jag inte uppdaterat min tv ännu, har fortfarande en gammal tv som inte har HDMI, vilket gör att jag inte kopplat något mediacenter till den ännu.
Vet att det finns converter för att omvandla HDMI till scart, men eftersom priset på dessa som jag har hittat har varit rätt så högt, och eftersom jag planerar att mitt nästa inköp här i hemmet kommer att bli en ny tv så tycker jag att det är onödigt att köpa en converter som kostar ~600 kr.

Har någon ett tips på ett billigt mediacenter som kan ta filmer via nätverket, med en scartanslutning, eller någon billig converter. Så tar jag tacksamt emot dessa tips.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig kunna klara mig utan en optisk enhet, köper alldeles för många CD-skivor som jag kör backup på i datorn

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd

väldigt synd brukade köpa den svarta med fyrkantig knapp inga märken som syntes för 200.kr väldigt fin och billig kanske ska köpa en nu så att jag har till nästa dator innan dem tar slut helt

Permalänk
Medlem

Ja, det är ytterst sällan jag använder en optisk enhet men det händer då och då att jag saknar det. När datorn inte ville boota från USB-minnet, ett spel jag köpte som jag måste installera från skiva och sådär.

Så jag kommer nog se till att köpa och ha det ett tag framöver iaf, även om den kanske används ett par gånger om året.

Har dock ingen installerad nu.

Permalänk
Medlem

Min används bara om jag ska installera till exempel spel. Speciellt gamla spel. Sen kan det vara användbart för gamla CD's men om man bara skickar över allt till datorn eller ett minne så kan man skrota enheten

Permalänk

Backup...på CD-skivor?
Vore det inte billigare, snabbare, och lättare med ett billigt USB-minne/SD-kort?

Visa signatur

Asus P8Z68 V-Pro | Intel i5 2500k @ 4.3GHz | Gigabyte Geforce GTX 560Ti OC | 2x Corsair Vengeance 4GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig utan optisk enhet. Windows 7 via USB så.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande rätt ofta då jag köper spel i butik lite då å då. Men nu för tiden får man ju ifs med en nyckel som man kan använda direkt i Origin eller Steam, men det går fortfarande snabbare att installera med skiva om man inte har riktigt bra lina (eller riktigt kass DVD-läsare).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Jag använder mina optiska enheter väldigt ofta i datorn då jag streamar till mediaspelaren (Mede8ern) och på så vid använder den som DVD spelare och blir både lättare och framförallt billigare att byta ut den då den optiska läsaren slits ut.

Jag bränner också väldigt många skivor då det känns betydligt tryggare att ha saker utbrända på skiva, kvalitetsskivor självklart TY skivor i lägsta möjliga hastighet för bästa möjliga livslängd. Än att hålla på dumlagra på en massa hårddiskar som hela tiden blir fulla. Visst skivor sluta självklart att fungera men dem kommer definitivt hålla betydligt längre än diskarna jag har i datorn nu.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Jag köper nästan alltid mina spel på en webbutik och får fodralet fysiskt hemskickat till mig.

Nog för att det är praktiskt att kunna ladda ner från olika tjänster så har det sina brister; ett prima exempel är Steam/Origin som låser ditt spel till ditt konto.

Mitt mera personliga problem med det är att internet där jag bor är alldeles på tok för långsamt för att det ska vara smidigt. Visst, jag kan köpa online och ladda ner, men då får den stå och ladda ner i en så där 6-10 timmar, i vilket internet är näst intillt oanvändbart för allt annat då nerladdningen snor all bandbredd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841