Min Pianolåt. [Kritik tack]. :)

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Min Pianolåt. [Kritik tack]. :)

Hej.
Jag har börjat komponera lite på sista tiden och jag har nu fått fram en liten pianolåt.

Låten är skriven till en flicka med en hjärntumör och hennes liv hänger i mycket tunn tråd (om ni undrar).

Vad tycker ni om låten? All kritik uppskattas.

Tack.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Jag vet att detta är ett forum för datorer men jag hade hoppats på kanske en kommentar iaf.

Aja, jag får testa på något 'musikforum' istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2007

Vissa bitar var helt okej, bättre än något jag själv kan pilla ihop. Gissar på att det är MIDI du pillat ihop eller? Låter väldigt "cleant"...

Phenom X4 945 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 8 GB corsair 12800 cl7 | ASUS GTX660 DC2 | 3040 GB
Dell Vostro V131 w/ Linux Mint 17.n | Lenovo Miix 2 8" | 2x Raspberry Pi
Stop the Loudness War!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Tror att många undviker att uttrycka vad de tycker om den just för att undvika att trampa på några tår då den är skriven i just det syfte som du skyltar med. Själv har jag inte de skruplerna när det kommer till musik, så här kommer mina tankar.

Melodislingan är enkel och stämningsskapande, men stycket blir väldig magert utan någon parallell stämma. Allt man bjuds på är just melodin och lite tråkiga och hemskt förutsägbara treklanger i vänsterhanden. Fick nästan upp hoppet vid 1:25, men ack så snuvad man blev på den konfekten.

Summa summarum, ett nobelt skrivet stycke musik, men knappast något som kommer att gå till musikhistorien i nuvarande skick.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Zpiritual:

Vissa bitar var helt okej, bättre än något jag själv kan pilla ihop. Gissar på att det är MIDI du pillat ihop eller? Låter väldigt "cleant"...

Jag använder ett MIDI-piano, ja. Jag håller på att jobba på ljudet så att t.ex. att inte varenda ton sak vara 'lika stark'. Gör så gott jag kan.

Skrivet av Crazy Ferret:

Tror att många undviker att uttrycka vad de tycker om den just för att undvika att trampa på några tår då den är skriven i just det syfte som du skyltar med. Själv har jag inte de skruplerna när det kommer till musik, så här kommer mina tankar.

Melodislingan är enkel och stämningsskapande, men stycket blir väldig magert utan någon parallell stämma. Allt man bjuds på är just melodin och lite tråkiga och hemskt förutsägbara treklanger i vänsterhanden. Fick nästan upp hoppet vid 1:25, men ack så snuvad man blev på den konfekten.

Summa summarum, ett nobelt skrivet stycke musik, men knappast något som kommer att gå till musikhistorien i nuvarande skick.

Tack så mycket för du tog dig tid att svara. Som sagt, det var min första lilla låt och än är den inte färdig. Jag kommer förmodligen göra om den helt för att sedan plocka ur de bitar som låter bäst. Jag kommer med en ny version om ett tag och då kan man ju hoppas på att det blivit något bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Den är väldigt statisk och utförandet är snudd på "mekaniskt", som om en robot hade spelat. Det gör tyvärr att det inte "rycker tag" i en (inte mig iaf). Annars har nog melodistämman potential, även om man nog får jobba lite mer på det med variationer/stämmor för att det inte ska bli tråkigt att lyssna en stund.
Kompet är tyvärr lite väl enkelt, IMO, med bara "hammrande" av ackord på 1:an i takten mer eller mindre genom hela låten.

Så, det finns nog potential, som sagt, men utförandet, som det är nu, är lite enkelt och utan inlevelse/känsla.

Nu blev detta lite av en sågning, men jag är ärlig och säger vad jag tycker och hoppas att du gör något positivt av det inte inte deppar ihop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2010

Precis som föregående talare tycker jag att det låter ganska "statiskt" och "mekaniskt". Men om du inte själv känner dig bekväm med att spela in det live, och inte känner någon annan pianist som kan spela in det åt dig, är det inte så mycket att göra åt den saken.

Angående själv låten tycker jag att den känns lite som en kompstämma. Detta eftersom "melodin" just nu består av åttondelar, nästan helt utan rytmiska variationer - med vissa undantag i "refrängen". Jag hade gärna sett att du skrev en långsammare melodistämma över den nuvarande låten.

I övrigt tycker jag att stämningen i låten är väldigt fin, framför allt i de delar där vänsterhanden inte pumpar ackord. Så försök behålla det!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av IsseBisse:

Precis som föregående talare tycker jag att det låter ganska "statiskt" och "mekaniskt". Men om du inte själv känner dig bekväm med att spela in det live, och inte känner någon annan pianist som kan spela in det åt dig, är det inte så mycket att göra åt den saken.

Angående själv låten tycker jag att den känns lite som en kompstämma. Detta eftersom "melodin" just nu består av åttondelar, nästan helt utan rytmiska variationer - med vissa undantag i "refrängen". Jag hade gärna sett att du skrev en långsammare melodistämma över den nuvarande låten.

I övrigt tycker jag att stämningen i låten är väldigt fin, framför allt i de delar där vänsterhanden inte pumpar ackord. Så försök behålla det!

Jag håller på att finslipa nu på den och jag försöker få den att låta mer naturlig. Anledningen till att den är 'kompaktig' är det ska vara sång med också.

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Zpiritual:

Skrivet av Crazy Ferret:

Skrivet av dumbo:

Den är väldigt statisk och utförandet är snudd på "mekaniskt", som om en robot hade spelat. Det gör tyvärr att det inte "rycker tag" i en (inte mig iaf). Annars har nog melodistämman potential, även om man nog får jobba lite mer på det med variationer/stämmor för att det inte ska bli tråkigt att lyssna en stund.
Kompet är tyvärr lite väl enkelt, IMO, med bara "hammrande" av ackord på 1:an i takten mer eller mindre genom hela låten.

Så, det finns nog potential, som sagt, men utförandet, som det är nu, är lite enkelt och utan inlevelse/känsla.

Nu blev detta lite av en sågning, men jag är ärlig och säger vad jag tycker och hoppas att du gör något positivt av det inte inte deppar ihop.

Skrivet av IsseBisse:

Jag har nu jobbat lite med låten och har nu en uppdaterad version. Om ni har några minuter över så är jag jättetacksam om ni lyssnar och berättar vad ni tycker om den. Den låter fortfarande ganska statisk och det är något jag jobbar på.